Welk gereedschap?

2x Soldeer station, meter, en labvoeding (is onderweg), Wiha pico tot normaal , diverse "dikke" tangen, derde hand met vergrootglas en helderwit verlichting in bezit.

Ik denk nu nog aan:

  • Siliconen soldeermat
  • Soldeerbout reinigingskrullen
  • Iets om tin weg te halen… ?
  • Afzuiger voor 5m buis (voor door het klapraampje)
  • Mini tangen/knip set.

Heeft iemand tips voor mij of advies wat ik nog mis?

Nil volentibus arduum

Dat hele lijstje is niet echt nodig. Ik hobby al 35 jaar en heb alleen het laatste item (knip- en punttang). Mag best, kan best, maar hoeft helemaal niet. [edit] Correctie, ook nog een tinzuiger en litze, gebruik ik weinig trouwens.

Verder: je mist pas iets als je het mist. :-) Anders gezegd, begin iets te maken, dan merk je vanzelf wat je mist. Niet in het wilde weg iets kopen, zonde van het geld.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

https://www.circuitsonline.net/forum/view/152349/last

Ik denk wellicht te simpel... of ik sla stappen over :+

Ik werk op mijn woonkamer tafel (of zonder info dus op een kwetsbaar oppervlakte) vandaar de antistatische siliconenmat tot 500 graden.

Ik wil afzuigen naar een klapraampje, omdat ik dus dampen niet wil laten hangen (ik werk in de woonkamer).

Ik begin klein en zal veel moeten oefenen of dingen veranderen, dus een tinzuiger, maar een litze is geheel onbekend voor mij.

Reinigingskrullen leek mij gewoon handig als ik aan het prutsen ben in het begin.

Mini tangen leek mij gewoon geheel logisch zoals tevens diverse pincetten voor warmte geleiding o.a.

Nil volentibus arduum

De volgende dingen gebruik ik bij bijna alles wat ik doe, letterlijk.

- Multimeter. Mag dirt cheap zijn.
- Degelijk afbreekmes
- Scherp pincet OF fijn puntig tangetje
- Zijkniptang
- Standaard bittenset met schroevendraaier
- Big Clive style minischroevendraaiersetje met bitjes die je in de draaier zelf opbergt
- Satéprikkers om hete dingen op hun plek te houden of pootjes weg te manouvreren bij het desolderen als ik er niet bij kan met een tang, viezigheid weg te krabben van kwetsbare oppervlakken e.d.

Verder gebruik ik regelmatig fijne staalwol om corrosie weg te poetsen van experimenteerprint, een grote injectiespuit met IPA (goedkoper dan spuitbusjes kopen), een kleine injectiespuit met rosin flux, krokodillenklemmetjes (koop niet die cheapo setjes, koop duur of maak zelf), instelbare draadgewonden weerstanden van 0 tot 50 ohm als ad hoc kortsluitbeveiliging of belasting.

Krullen heb ik maar 1x gebruikt. Ik vind een droge prop keukenrol net zo goed, zo niet beter werken.

Afzuiging is alleen nodig als je een paar keer per week een avond zit te solderen. Het is wel fijn.

Tinzuigers vind ik niet echt fijn. Neem een goedkope desoldeerbout. Litze werkt ook maar je hebt een pittige soldeerbout nodig en extra flux.

@ Arco hieronder: glasvezelpennetje heb ik ook ja, maar die gebruik je eigenlijk niet als je alleen maar nieuwe onderdelen gebruikt. In ouwe radio's is ie onmisbaar. En een mesje gebruiken om pootjes schoon te krabben werkt stiekem ook.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 10 december 2020 20:51:00 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Tinzuiger is wel handig, maar neem dan wel een metalen versie. Bijv: https://www.muco.nl/weller-apparatuur-en-toebehoren/47157-tinzuiger-we…
Je hebt tegenwoordig kunststof (anti-statische) versies, da's een en al droefenis.

Wij hebben vrij dure van kunststof van o.a. Farnell gehad, die allemaal binnen een paar weken schroot waren en rijp voor de kliko...

Voor (nou ja, tegen) corrosie gebruik ik een glasfiberpen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Linkje voor mijzelf omdat ik niet wist hoe een tinzuiger werkte...

https://www.circuitsonline.net/forum/view/10782

Prachtige tips weer allemaal! Kom maar door met alle tips en ben er zeer dankbaar voor, ik kan niet zo snel alles zelf uitzoeken. _/-\o_

@Arco "Voor (nou ja, tegen) corrosie gebruik ik een glasfiberpen. Geweldig, nooit geweten dat het bestond en super handig! En erg prettig om te weten dat kunststof rommel is, dus lekker naar metaal voor de zuiger.

@Ledlover "een grote injectiespuit met IPA (goedkoper dan spuitbusjes kopen), een kleine injectiespuit met rosin flux, krokodillenklemmetjes (koop niet die cheapo setjes, koop duur of maak zelf), instelbare draadgewonden weerstanden van 0 tot 50 ohm als ad hoc . Even uitzoeken voor mij en interessant.

@Geen-Geld, Je leert het nog wel om gewoon hulp te vragen en niet zelf oneindig te blijven zoeken :D Dan merk je toch wel dat het heel erg prettig is ;)

Nil volentibus arduum

Dit soort weerstanden bedoel ik: http://www.elektrodump.nl/nl/vaste-weerstanden/1238-Draadgewonden-weer…

Ik heb ze met verschuifbare aftakking. Ik heb er nog nooit bewust een gekocht, maar sinds ik ze heb (gekregen in een partij onderdelen) gebruik ik ze af en toe toch nog eens.

Overigens werken auto-gloeilampen in die toepassing ook, maar een instelbare 25w weerstand is gewoon praktisch om te hebben.

IPA koop ik van HEMI voor 4,50 per liter ofzo. Maar inmiddels is dat heel duur geworden door jeweetwelwat.
Spuiten en ander medisch gerief bij Baco.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 10 december 2020 21:32:17 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KGE

Golden Member

's werelds meest beroemde tinzuiger is een kunststof tinzuiger genaamd Soldapult (van Edsyn).
Deze worden hoog aangeschreven en wordt al 60 jaar geproduceerd.

Zelf ben ik al jaren geleden overgestapt op een desoldeerbout met vacuum, daar kan toch niets tegenop.

maartenbakker

Golden Member

Ik zweer bij zuiglitze van Chem-Wik. Hoewel je met een mechanische zuiger best wat wegkrijgt is litze voor het kleine werk onmisbaar. Chem-Wik is fijner geweven en werkt in mijn ervaring beter dan de meeste andere merken litze.

Als ik toch zou willen zuigen, zou ik net als KGE voor een "slobberbout" gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 10 december 2020 22:07:22 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb dit cheapo desoldeerboutje: https://www.soldeerbout-shop.nl/soldeerbouten/1510-soldeerbout-shop-zd…

Het is dan wel een cheapo ding, ik vind 't wel 10x makkelijker werken dan een los pompje.
Hij is niet zo duurzaam maar dat maakt niet uit, als je zelf dingen bouwt gebruik je 'm zelden (maar het is wel fijn om te hebben voor die ene keer in de maand dat je 'm nodig hebt ofzo)

Doe je wekelijks reparaties en revisies aan elektronica op print, ga dan voor eentje met elektronisch pompje.

Cheapo desoldeerlitze moet je links laten liggen, Chem-Wik werkt inderdaad prima, maar je moet er nog best veel van gebruiken om een paar verbindingen los te krijgen...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 10 december 2020 22:10:26 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Voor reparatie kan ik niet zonder echt goede desoldeerbout en een arsenaal punten. Voor hobby (zelfbouw) gebruik ik deze nagenoeg nooit. Litze gebruik ik niet. Ik had vroeger zo'n metalen tinzuiger. Beter dan niets.

Ik heb een heel nest kleine en grote schroevendraaiers en diverse bitsets. Zowel metrisch als imperial (maar dat is omdat ik nogal wat aan Amerikaanse meet apparatuur werk. (hobby en werk) Voor hobby heb je genoeg aan een bitset (met kleine maten) Mijn favoriet is van Ifixit

Ik heb een hoop tangen, sleutels minidop schroevendraaiers, imbussets etc maar de belangrijkste zijn een klein punt tangetje , een zijkniptangetje en een goede striptang.

Paar pincetten, scalpels, hobbymessen, Schaar, staalwol, schuurpapier, flux, diversen soorten soldeer, printlak, coating, PCB cleaner, IPA

Ik heb laatst eindelijk iets gekocht wat ik al jaren wil maar erg duur vond en bang was dat het zou tegenvallen. Een Panavice met PCB houder. Ik heb er alleen spijt van dat ik dan niet veel eerder heb gedaan. Ik heb ook de nodige pcb houders zelf gemaakt. Maar Panavise is toch wel een klasse opzich zelf,

Verder ligt het eraan wat je gaat doen, ik heb bv een blikschaar om printplaat te knippen. (Voor radio bouw ik alleen dead-bug op PCB zonder gaatjes.

Ook heel belangrijk, wat (dun) montage draad in diverse kleuren.

Meetsnoertjes maak ik meestal zelf, heb heel assortiment en systeem daarvoor gemaakt. Ik heb wat basis kabels met bananen naar AMP schuif stekkertjes. Steeds als ik iets nodig heb, bv een USB of een of andere voeding plug dan maak ik een kort kabeltje met de gewenste connector naar zo'n AMP stekkertje. Zo kan ik met een paar mooie basiskabels een hele hoop combinaties maken. Dat varieert van soldeerbare dunne soepele kabeltjes tot een met accuklemmen. Maar ook connectortjes die over een header schuiven of erin kan prikken.

Minimaal twee multimeters, ik hoor bij het kamp wat alleen goede DMMs gebruikt, ook toen het alleen maar hobby was. De oudste is al dik 30 jaar oud, heeft al heel wat overleeft en is nog steeds spot-on.

Ik kan niet zonder scoop. Desnoods een simpele scoopmeter. Dan zie je tenminste wat er gebeurd.

En (vanwege mijn leefdtijd) een arsenaal optische hulpmiddelen, oa stereomicroscoop en hoofdband-loep maar 15 jaar terug gebruikte ik alleen heel soms een gewone loep.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Een SMD LED was overleden door mijn handwerk en heb hem maar vervangen door een steviger exemplaar. Ondanks het gebruik van een loupelamp toch een foutje gemaakt. It looks like a little green horrorhouse inside the CO 2019 power supply.

Ik heb zelf dit ding, maar er zijn genoeg varianten, erg fijn om mee te werken, soms moet ik dat ding meenemen naar de raarste plekken.

https://5.imimg.com/data5/WV/HO/VM/SELLER-87648498/te-801-multi-function-led-magnifier-pcb-soldering-iron-stand-holder-table-magnifying-glass--500x500.JPG

Alles met een knipoog ;-)
RAAF12

Golden Member

Die van mij is een hele ouwe met een ronde TL en een asferisch vergrotende lens erin. Erg zwaar gemaakt en was oorspronkelijk van een beelden restaurateur uit Antwerpen. Handig, zo'n kleintje, als je mobiele klussen doet!

TS, Ga eens naar de Action, daar vind je tientallen betaalbare dingetjes die goed van pas komen bij de electronica hobby.

Op 11 december 2020 02:49:45 schreef RvEldijk:
Ik heb zelf dit ding, maar er zijn genoeg varianten, erg fijn om mee te werken, soms moet ik dat ding meenemen naar de raarste plekken.
[plaatje van derde-handje met vergrootglas en bout-houder]

Beste TS: een derde-handje is leuk, maar laat de modellen met soldeerbouthouder links liggen. Dat hete ding wil je niet aan je derde-handje hebben zitten en vroeg of laat grijp je er in.

M'n zus heeft sinds een jaar of zo zo'n geval, en toen ik zei waarom ik het niets vond, snapte ze eerst niet waarom. Ongeveer een maand later wel... toen ze in een moment van onoplettendheid net niet vol in de bout greep.

Wat betreft gereedschap: begin met een multimeter, punttang, platbek-kniptang, setje horloge-schroevendraaiers, een tinzuiger en een soldeerbout. Daar heb ik het in m'n eerste jaren (ik begon toen ik 8 was) ook mee moeten doen. Zakgeld was schaars en eventueel kon ik voor moeilijke zaken wel dingen van pa lenen (als jij die mogelijkheid niet hebt, snap ik dat je misschien meer aanschaft).

Naar mijn mening heeft het niet zo bijster veel zin om meteen allerlei zaken aan te schaffen, om er daarna achter te komen dat je het niet gebruikt.

Ik werk zelf graag met grote modellen videocamera's. Niet alleen vanwege mijn relatief grote handen en (vooral) lange vingers, ook omdat alles een eigen knopje heeft in plaats van ellendig lange menu's.
Maar wat ik gebruik is dan wel de basis: je kunt er allerhande zaken aan vastknopen om in hogere kwaliteit op te nemen, beter te kunnen zien wat je doet, ongewenst licht af te schermen van de lens etc.

Dat had ik allemaal in het begin kunnen kopen, maar ik heb het niet gedaan. Naast een kosten-aspect is het ook gewoon een ervaringsding: eerst meer ervaring opdoen met wat ik heb en gaandeweg kom je dan ineens in situaties waarbij je denkt 'had ik maar...' en ga je zoeken naar uitbreidingsmogelijkheden.

Zo is dat bij mij ook gegaan met solderen: ik kon niet anders en moest het doen met wat ik had.
Daar moet ik bij zeggen dat het internet nog in de kinderschoenen stond en veel goedkoper geworden is daardoor (lees: winkels waar je voor een advies, praatje én onderdelen binnen kon stappen zijn verdwenen en velen kopen dat nu goedkoper online)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

maar laat de modellen met soldeerbouthouder links liggen. Dat hete ding wil je niet aan je derde-handje hebben zitten en vroeg of laat grijp je er in.

Zijn idd verschillende modelletjes met en zonder, af-en-toe kan ik de bout nergens kwijt behalve in de houder, en dan gaat die erin, ik heb dat ding al 5 jaar me nog nooit eraan gebrand, maar ik snap je punt.

Vergrootglas is ook wel eens fijn, ik stop de bout nooit helemaal in de houder, lampje erop kan ook wel handig zijn op plekken waar je beperkt licht hebt.

Je hebt ook deze dingen, kost wel geld ;)

https://ae01.alicdn.com/kf/HLB1Sd79QhYaK1RjSZFnq6y80pXaV.jpg_q50.jpg

Alles met een knipoog ;-)

Bedankt voor alle antwoorden en heb nu een beter overzicht van wat ik nog mis en wat ik nog wil hebben (alles geheel duidelijk). Wel heel jammer dat de winkels nu dicht zijn en ik was niet van plan om overal en nergens online spullen te gaan bestellen dus zoek nog even een webshop waar ik vrijwel alles kan bestellen tegen een redelijke prijs.

Een tweede multimeter kan voor mij geen kwaad, heb nu slechts ene lidl ding wat prima is voor spelen maar ook niet veel meer dan dat. Ik moet nu voor mijzelf een keuze maken wat ik wil uitgeven aan een betere meter met meer optie's. Een scope weet ik nog steeds niet, geen idee waar ik op moet letten.

Wie wil mij een concreet advies geven wat eventueel goed is voor mij om aan te schaffen als extra (en dus betere) multimeter en een scope meter. Laat ik stellen dat ik niet belachelijk veel geld er aan uit wil geven, maar ik heb geen idee wat voor bedrag dat dan is in redelijkheid. Heeft iemand een concrete tip wat ik nu kan bestellen via internet?

Denk dan aan iets wat breed inzetbaar is.

(Edit: Merk dat dit alweer een onbegonnen vraag is zonder meer uitleg.)

--

@Fred101, mooie tip van de blikschaar! (volgens mij heb ik nog 1 liggen).

Nil volentibus arduum

Ik ga even beter zoeken en uitwerken, mijn vraag is veel te vaag. |:(

Even leren zoeken dus https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/40/5

Eerste gedachte voor de meter is: Brymen BM235 multimeter, redelijke foutmarge op alles en voor een schappelijk bedrag toch een degelijk product als beginner (voor mij mooi meegenomen dat er een temp. meting mee te doen is). Zie spec: https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html Ik had een max bedrag van 100,00 in gedachten. Zou ik iets willen wat een meting kan doen over 24 uur, ja.. Maar dat is vermoedelijk niet te betalen.

Nu moet ik uitzoeken wat past bij navigatie en lasertechniek, kan ik op beginners niveau dan wel wat ik wil... Mijn vermoeden zegt dat het echt heel erg precies moet zijn, maar weet dat dit niet betaalbaar is dus moet ook niet te ver willen gaan. Als ik mijn draai ga vinden dan kan het in de toekomst altijd wat beter. Maar ik moet er wel even goed over nadenken omdat ik het ook graag wil aansluiten op een pc voor langere metingen.

Wat wil ik dan... Blijkbaar wil ik een lage foutmarge, het liefste een benchmeter en metingen kunnen doen over langere perioden met een log bestand. Dus nu krijg ik ene beter inzicht waar ik op moet gaan zoeken en moet dan gaan kijken wat in een redelijk budget past... Wat mag zoiets dan kosten... Hoe meer ik wil, hoe duurder wat begrijpelijk is.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op maandag 14 december 2020 23:11:59 (15%)

Nil volentibus arduum
Henk H.

Golden Member

Een Brymen kan ik zeker aanraden. Ik heb een BM231 zonder frequentiemeting, toch spijt van. Robuust gebouwd en goed beveiligd (en dat is in deze prijsklasse nog lang niet vanzelfsprekend). Wat ook prettig is, is het onthouden van instellingen wat bijvoorbeeld mijn Fluke 87 V niet heeft. Kies je het weerstandbereik en de functie doorpiepen met de knop, dan staat hij de volgende keer dat je m op weerstandbereik kiest meteen weer op de doorpiepstand. Ook als de meter uit is geweest. De Fluke mag ik steeds op DC drukken (AC is default).

Weet je wat het zo lastig maakt Henk, ik moet steeds beter gaan specificeren wat ik wil en wat ik wil leren. Dat betekend ook dat ik beter moet gaan nadenken over aan te schaffen apparatuur en de eigenschappen. Maar dit is ook een mooi leerproces voor mij.

Zo heb ik mijn labvoeding gekocht met de gedachte van een stevige foutmarge die ik wil compenseren door meten wat er nu echt uit gaat komen. Daar waar ik dus op de voeding heb bezuinigd wil ik ergens anders weer opvangen. Dus het was een afweging voor mij die ik moest maken en met meten kan ik dingen aanpassen en opvangen.

Maar ja, hoe exacter het moet hoe extreem veel duurder het gaat worden.

Nil volentibus arduum
fred101

Golden Member

Brymen maakt prima meters.

Laser: dat is nog al een ruim begrip, van een paar mW laser ledjes tot dikke snijlasers. Heb hier nu een 6kW laser voeding en een 6kW RF unit liggen :-)
Mijn eigen laser experimenten waren rondom een helium-neon laser, maar daarvan zit de voeding ergens rondom de 1500V. Voor laser-leds heb je volgens mij niet veel nodig. Een leuk projectje daarvoor is een stroombronnetje. Dan blaas je ze niet direct op.

Daarnaast heb je de nodige optiek nodig en qua meten kun je dingen doen als lichtopbrengst en golflengte metingen maar dan ga je wel redelijk ver.

Geen ervaring met navigatie apparatuur anders dan een GPS aan mijn tijdstandaard gekoppeld en ik heb wat gehobbied aan een vliegtuig peil ontvanger.

He4t meest frustrerend in het begin is dat iedere keer als je de deur van een nieuw "kennis kamertje" eindelijk open hebt er weer 10 nieuwe deuren in zitten :-) Veel doingen die je in het begin leert zijn sterk versimpeld en soms gewoon niet waar maar omdat het toch bruikbaar is de enige manier om op dat moment verder te komen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 14 december 2020 23:34:48 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik wou heel schattig beginnen met een ballonetje laten knappen :+ (kijkt diep in de knip portemonnaie en beseft dat deze van uienleer is).

PS: Mooi om te weten dat jij iets weet van Laser techniek. _/-\o_ Toevallig ook gefascineerd door astronomie? Zelf zat ik een beetje te dwalen in de gedachte van Defensie met navigatie en laser techniek, maar geen idee nog. Wellicht ergens gericht op zeevaart of iets. Geen idee nog, maar het spreekt mij allemaal aan. Maar het is best wel ingewikkeld als je rekening moet houden met koeling en alles, maar voor mij als beginner niet interessant.

https://www.youtube.com/channel/UCBsKdqphwKiQ52jk7DnrfSg
https://wiki.sha2017.org/w/Village:212

Kwam wat kitje's tegen voor een doplar rader en dat spreek mij ook wel aan. Wat zie je wel en wat zie je niet? Zeer interessant voor mij.

Nil volentibus arduum
EricP

mét CE

Als het 'voor de hobby' is (en er dus geen tijdsdruk achter staat), is 'organisch laten ontstaan' misschien wel de aangewezen weg. Ik ken een aantal mensen die soortgelijke dingen doen als ik. Toch loopt ons arsenaal aan gereedschap aardig uiteen.

Meestal loop je ergens tegenaan en denk je... dit moet toch makkelijker kunnen. Aangezien je vaak niet de eerste bent die tegen die situatie aan loopt, zou er zomaar een mooi stuk gereedschap voor kunnen bestaan.

Daarnaast is het ook maar hoe handig je met je eigen spullen bent. De ene zie ik met een 'thermische lans' (soldeerbout met een veel te dikke punt) SMD spul op z'n plek plakken waarbij het er nog netjes uit ziet. De ander heeft een heel spits puntje aan z'n bout en krijgt het nog nauwelijks voor elkaar om niet continu dingen aan elkaar te solderen die niet aan elkaar moeten. Ofwel: wat heb je echt 'nodig'?

En ja, ook ik heb wel eens iets gekocht wat handig leek en dat toch niet was. Hoort ook bij het leerproces. En ja, dat kost geld.

Gewoon ome ali met auto scale met backlight :)

Ding van mij was 6 euro, doet het perfect, al dat gelul met dure MM, zelfs fluke is voor mij gewoon NOT DONE, ff een 300 euro MM kopen om een batterij na te meten :)

Alles met een knipoog ;-)