Op 5 maart 2021 11:25:53 schreef vincent1971:
De besturing van mijn cnc machine heb ik op die manier geregeld. Je gaat dan uit van bestaande bewezen technieken.
Ik zou voor een CNC-machine helemaal niet gaan voor een samengestelde zelfbouw. Je moet dan eerst kijken wat je allemaal nodig hebt en wat er allemaal beschikbaar is. Vaak kom je dan al terecht op sites als AliExpress, met soms onbetrouwbare leveranciers of onderdelen die boven hun specs worden aangeboden. Heb je bijvoorbeeld een te lichte motor besteld, beweegt je machine weer niet lekker. En dan vergeet ik nog te melden dat je met die onzekere levertijden zit. Hier op CO zijn diverse ervaringen gedeeld over de levertijden vanuit China enzo. Voordat je uiteindelijk alle onderdelen in huis hebt, ben je al weer weken verder. Heb je iets verkeerds besteld, begint de hele riedel weer opnieuw. Nee, het is veel beter om dan al meteen een kant-en-klare oplossing te kopen. Zo zijn er mooie CNC-machientjes die je a la IKEA kunt bouwen. Alles is op elkaar afgestemd en je krijgt het als een compleet pakket geleverd.
Ik zou dan gaan voor een machine als een :
- Mcwdoit CNC 3018 Pro Router, of
- SainSmart Genmitsu CNC Router Machine 3018, of
- CNC Carve King MillRight
Informatie over de bovenstaande 3 machines kwam ik tegen op de site van the edgecutter. En er zijn tot mijn verrassing nog best wel veel CNC-machines die interessant zijn. Je kunt dit soort machines beter kant-en-klaar kopen. Dan zit je niet met allerlei geregel achteraf.
Op 5 maart 2021 11:58:06 schreef bprosman:
Deze controllers zijn vrij gevoelig voor de volgorde van aanbieden van de voedingsspanning, alsook de wazige schakeling die de stroom zou moeten begrenzen, met de LS123, en de opto's.
Ik gebruik de TB6600 al jaren zonder problemen. In het verleden heb ik een driver-board ontwikkeld voor de KT40 lasercutter, die ik nu ook nog steeds gebruik. Ik ben nog nooit tegen problemen aangelopen met de TB6600. Sterker nog, de "stepstick TB6600" die ik voor deze 3D-printer heb ontworpen, kan ik zo vanuit de socket trekken en in een andere socket terugduwen, terwijl er spanning staat op de controllerboard. En het blijft probleemloos werken (alleen getest als er geen stuursignalen worden verzonden). Het is ook de reden waarom ik zo graag met de TB6600 werk.
Wat ik met bovenstaande wil aangeven is dat CO'ers hier elk op hun eigen wijze plezier beleven aan het repareren of bouwen van een apparaat. De een voelt er meer voor om losse onderdelen te bestellen en samen te stellen / knopen tot een geheel. De ander gaat een stapje dieper en ontwikkelt iets van de bottom-up. Ieder beleefd zo zijn plezier aan deze hobby.
Terugkerend,.. ik zoek naar ervaringen / adviezen / tips over wat de reden kan zijn van het probleem waar ik tegen aan loop. Ik heb steeds meer het idee dat er in Marlin een bepaalde instelling verantwoordelijk is voor het gemelde probleem. Op de achtergrond ben ik nog steeds druk bezig om het zelf op te sporen. En ik zou het enorm kunnen waarderen, indien iemand me zo 1,2,3 kan aanwijzen wat het probleem veroorzaakt en waar ik het moet zoeken.
-=[ EDIT ]=-
Uit voorzorg heb ik nu 2 bestanden toegevoegd, waarin diverse instellingen staan voor Marlin, die ik gebruik. Daar waar ik waarden heb veranderd, is commentaar bij geplaatst.