Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik vind die 4 pins leds (3 en 5mm) een gammele boel. Er is niet genoeg 'vlees' om de pootjes stevig vast te maken.
(ze breken bij ietsje bewegen al af)
Voor lightguides bij Mentor kijken: https://www.mentor.de.com/bauelemente/en/portfolio-2/portfolio-lightgu…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Inderdaad, gammel. Zelfs de 3-poters missen vaak al de nodige stabiliteit.
Maar: niet geschoten = altijd mis. En ik ben geen jager...

Bij Mentor (en Reichelt ;)) de 1271.1001 gevonden: exact wat ik nodig heb.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

Op zoek naar deze transistor.

Zit in het HVAC paneel van een Range Rover P38
Pure ironie dat eerst display segmenten uitvallen. Na dat opgelost te hebben gaat backlight niet meer aan....

Heb geen idee welke tor het is. Model mag ook, dan kan ik hem bestellen. Op rechter pin komt +12 V aan. Op middelste en bovenste gaat uit (source en drain??)
Links de gate en hangt middels een 10 k weerstand aan source..

Doorverbinden van drain en source geeft licht!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

'CH' is een geliefde marking zo te zien...: http://www.hotenda.com/marking-code/search/list/CH.html
Is het een SOT89 of SOT223?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Kan daar niet elk universeel ding in?

Wat als je de gate laag maakt?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 23 juni 2021 13:31:39 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Sot98:
4.13 mm lang
2.1 mm breed
1.61 mm diep

Pitch tussen buitenste pootjes
Ca 2.8 mm dus 1.4 mm tussen pootjes onderling

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Op rechter pin komt +12 V aan. Op middelste en bovenste gaat uit

Dat duidt op een P-FET, of een PNP transistor.
Behuizing is (vanaf de foto) echt een SOT89, SOT223 heeft een veel grotere tab en meer ruimte tussen de pootjes.
In mijn wat oudere database (2014) staan onder CH de 2SB1002-H (FET) en de BC869-16 (tor) vermeld, maar het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen.
Als er een serieweerstand in de gate/basislijn zit van meer dan een paar honderd Ohm kun je een transistor gebruiken, anders heb je echt een FET nodig...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

10 k lijkt mij idd teveel voor een tor.

Echter de pcp1302 zal ook wel werken?

Snap überhaupt het ding niet: hij schakelt niets...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Zou moeten kunnen.
Eeuhhh... volgens jouw gegeven

Doorverbinden van drain en source geeft licht!

schakelt-ie de verlichting?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

Het gloeilampje achter de LCD idd.

Als er voeding op komt gaat hij aan.
Ik zie dus het nut van de FET niet...

Er zit verder niets op de gate...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Er zal echt iets die gate moeten aansturen: met de gate aan de source (via die weerstand van 10k waar je het over had) is-ie 'off', en dan heb je juist dus géén licht... :P

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Edit: Dam*. Fatbeard typt sneller, ik was afgeleid.

10k aan de SOURCE? Dan gaat de mosfet uit, en blijft uit. (als er verder niets aanhangt).

Ik denk dat er ergens een PWM draadje naar gaat om de intensiteit in te kunnen stellen. Of misschien is dat een optie waar jij niet voor betaald hebt?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 juni 2021 19:39:20 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Display heeft backlight gehad...
Maar na vervangen flexband door zebrastrip, doet backlight niet meer.

https://youtu.be/Vzt_GTnLyAo

Info over die reparatie.

Display doet het nu dus.

Pin 3 zit via 10 k aan pin 1.
Verder zit er niets aan. Het is een 2 zijdige PCB, met aan 1 kant vrijwel geen sporen..

Edit: zal morgen foto maken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 juni 2021 21:52:41 schreef brains:
Ik heb enkele apparaten met daarin of zo'n driehoek schroef (ben ff de naam kwijt van dat type) of een secure torx 10.

Ooit dit setje gekocht. Best redelijke kwaliteit. Zou na moeten kijken in het doosje zelf of de Torx 'secure' is. Zijn toch weer bits, maar wel een kleine maat dus uitschuifbaar verlengstuk past vaak wel in allerlei gaten.

Zie bij nalezen specs eigenlijk pas dat er ook Pentalobe bij zit... (Apple gebruikt dat, ooit twee identieke schroevendraaiers voor gekocht waarvan ééntje al niet paste...)

Ik heb een goed, uitgebreid setje 4mm bitjes van ifixit dus zo'n kitje heb ik niet nodig. Maar misschien kan ik wel los een dunne bithouder zoals bij dit setje kopen. Maar kans dat die ook te dik is voor sommige dingen. Dus echte schroevendraaiers zou wel fijner zijn.
Gisteren was ik toevallig bij de gamma (belgie) voor iets anders maar daar hadden ze geen secure torx. Online ook niet.
Ik heb ook een blauw setje van de action die ik gekocht had voor de ifixit kit. dat is voor 2 euro zijn geld dubbel en dwars waard, zeker een aanbeveling voor iemand die af en toe zoiets nodig heeft. Maar daar zit geen secure torx bij.
De vraag is nog steeds, hoe heet zo'n driehoek bitje/schroevendraaier?

High met Henk

Special Member

Transistor in situ:

Lijkt mij duidelijke situatie naar pin 1? Zit echt niets aan

De via aan pin 3 gaat naar de +12V (via diode).

Er zijn verder geen via's

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 24 juni 2021 08:45:21 (38%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Ook niet onder de FET?
Ze hebben er wel een meetpunt op gezet, dat doen ze ook niet voor niets...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

Hele PCB zit onder de test punten..

Maar andere kant:

Je ziet duidelijk de 3 via's van de andere kant.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Als het een meerlagenprint is kan het een blind via zijn, die zie je niet aan de onderkant...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Het is een 2 later. Nogmaals: dit is een vrij simpele PCB..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Dimt die verlichting meer met de rest van het dashbord? (background verlichting schakelaars e.d.)

Anders gewoon een draadje solderen?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 24 juni 2021 09:39:06 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

De vraag is nog steeds, hoe heet zo'n driehoek bitje/schroevendraaier?

Als het een driehoek is, een Triangle of TA... (met ronde zijden een TP3)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ALS het een P-mosfet is en de lamp gaat niet aan.... Dan snappen we dat: Zoals het is aangesloten gedraagt de mosfet zich precies zoals verwacht.

Dus als het heeft gewerkt is het geen mosfet (bijvoorbeeld een high side switch), maar dan missen we een pootje: Die heeft ook geen GND poot nodig.

Er is nog een inconsistentie in de huidige theorie. Of er is toch een draadje naar de gate ergens, of we snappen het onderdeel niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Hoe zat dat met die FET die je als stroombron kon gebruiken?

Dit topic is gesloten