Buffertrap praat

rob007

Yarr, Matey!

Ben geen Genie als we het over HF elektronica hebben,
Dus wat ik schrijf kan wel eens NIET KLOPPEN! :X

https://radioblabla.nl/fm-zender-schemas-3-meter-band/
Ik weet eerlijk niet wat dit schema gaat doen maar ik zou bijna zeggen ik sta er op dat je er mee experimenteert rodion!
Ik heb deze als buffer gemaakt:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/65076/forum-post
maar bij mij werkte dat niet zo goed, zie tekst:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2236181#2236181
En er word/werd mij eerder verweten dat ik nu eens die ouwe zooi opzij moest schuiven en met de nieuwe techniek aan de gang moest.
Dat zou ik graag doen als het ook iets verbeterd maar in mijn geval was dat niet zo,
Wel te verstaan dat die BFR transistors absoluut WEL een verbetering kan zijn!!!
Maar ik gebruik die BFR in het oude 4 trapper schema en dat werkt perfect!
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
de eerste 1e buffer met een BFR werkt prima!
MAAR nogmaals ik denk dat experimenteren een MOETJE blijft.
Dit schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/65076/forum-post
is natuurlijk weer anders dan dit schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/4
experimenteren experimenteren experimenteren
MAAR, op gegeven moment moet je er genoegen mee nemen!
(wat bij mij nogal eens mis gaat!) O-) 8)7

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha Martin V,

Ik heb geen idee waar het gebruikt wordt maar heb je aan de ingang ook nog een impedantie aanpassing !
Want ik denk dat i zo niet voorwaardelijk stabiel is.
Waarom gebruik @rodion nog een BFR96S er zijn veel betere kleinsignaal rf transistoren te verkrijgen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De BFR96 is ook verouderd, obsolete en nergens meer te koop.
In plaats daarvan zijn er andere typen voor in de plaats gekomen, zoals de BFG135, maar die zit wel in SMD behuizing.

Wil je de BFR96 ná de BFR91 gebruiken dan moet je wel oppassen dat je de boel niet overstuurt.
De BFR96 kan maximaal 140mW afgeven bij een collectorstroom van 50mA en dat is zijn maximale collectorstroom.
Echter moet je ervoor zorgen dat de transistor niet teveel aan insturing krijg, daarvoor kun je het volgende doen:

-plaats een verzwakker tussen de BFR91 en de BFR96.

-beperk de versterking van de BFR96, door een niet ontkoppelde emitterweerstand te gebruiken.

Door de transistor 12dB te laten versterken, is de waarde van de emitterweerstand 1/4 deel van de collector belasting.
Bij een maximaal te leveren vermogen is de collector belasting 115 ohm, de emitterweerstand is dan 27 ohm.

Het instuur vermogen van de BFR96 is 140mW/16= 8,75mW.
Wanneer de BFR91 nu al een vermogen afgeeft van zeg 20mW, heb je een verzwakker nodig van 2,2 maal, dat is grofweg 3dB.
Je zou ook het geleverde vermogen uit de BFR91 kunnen beperken, door alweer een niet-ontkoppelde emitterweerstand te gebruiken.

Het is niet domweg experimenteren en niet weten waar je mee bezig bent.
Het is het interpreteren van de juiste data, aan de hand van analyseren.
Dus kortweg gezegd: meten is weten.
Aan de hand van die gegevens kun je verder gaan ontwerpen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin V:
"De BFR96 is ook verouderd, obsolete en nergens meer te koop."

Check eBay, er zijn vaak meerdere Italiaanse, Griekse, Bulgaarse, Poolse etc. verkopers die juist dit soort obsolete components verkopen.

De BFR96 is hier goedkoop te verkrijgen!

Hubie

Special Member

BFR91,BFR96 origineel Philips staan gewoon in de 1 euro afdeling bij van Dijken.

BFR91,BFR96 origineel Philips staan gewoon in de 1 euro afdeling bij van Dijken.

Dan heb je geluk!
Van Dijken is natuurlijk een dumpzaak, die koopt oude magazijn voorraden op en verkoopt ze weer onder de prijs van de nieuwwaarde.

Maar kijk eens bij een elektronica distributeur zoals Mouser Farnell enz. waar "normale onderdelen" niet meer te koop zijn, alles is in SMD en die trend zet zich voort.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Tja,ik weet het, ;-)
Je hebt natuurlijk obsolete en obsolete.Voor een bedrijf die er 10K nodig heeft is zo'n tor obsolete,voor een knutselaar die er 100 nodig heeft voor een club projectje o.i.d. niet.

Ha Martin V,

De transistor die je aangeeft is bijna net zo oud je kan bij NXP naar de BFU serie kijken.
Een BFU690F is gelijk aan een BFR96 en kost € 0,73 bij de C alleen niet meer op voorraad !
Maar goed dit is een moderne transistor ook niet de jongste maar wel gewoon in productie € 0,11 de 1000 stuks dus voor € 110,- heb je er 1000 goed voor een leven lang _/-\o_

Ik vindt 140 mW aan de uitgang aan de optimistische kant is dat haalbaar ?
Waar ik de BFR96S in gebruikt heb waren breedband versterkers dus daar had ik direct met de I.M.A. te maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nu ik het even nareken, kom ik met het maximale vermogen uit een BFR96 uit op 193,9mW.
Dit op een voedingspanning van 12 Volt en een collectorstroom van 50mA, de versterker staat ingesteld als klasse A versterker met minimale lineaire vervorming.
Natuurlijk kan die BFR96 ook in klasse C worden gezet, dan komt er meer uit.
De collector belasting is 78 ohm bij 50mA.
Ik wist niet dat de BFR96 zo oud was.

Laatst heb ik de BFG135 en de BFG591 gekocht, dat is voor een balans driver/versterker wat ik nog wil gaan maken.
De BFG591 heeft een maximale collectorstroom van 200mA en een warmte dissipatie van 2 Watt.
Deze transistor kan zo op het eerste gezicht wel een paar honderd milliwatt vermogen afgeven.
Beide transistoren zitten in SOT223 behuizing, nog niet te klein wel even wennen, maar een stuk beter en handiger als de BFR96 behuizing.

Oppassen met de versterking bij deze transistoren welke eigenlijk zijn bedoeld voor frequenties van 1`GHz.
Bij 100MHz is de versterking 30dB (!) dat is maar liefst 1000 maal versterking.

Deze transistor komt direct achter de oscillator en zelfs dan krijgt die nog teveel aan insturing.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Apart spul, of hoe zeg je het goed?
Jammer dat die transistors niet een wat makkelijker huisje(behuizing) hebben,
Ik bedoel voor eventuele koeling (ik zeg maar wat)
Maar natuurlijk het is SMD dus klein is fijn.
Het is jammer printjes maken is niet mijn ding anders zou je met zulk spul mooie dingen kunnen maken denk ik.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Beste mensen,

Allemaal enorm bedankt voor de reacties en heb veel stof tot nadenken. De BFR96S is volgens mij een authentiek exemplaar van Philips, volgens mij.
De mosfet en BFR91A samen werken uitstekend, Telefunken/Vishay? Jullie zijn technisch een stuk verder hoor, maar Rob inderdaad hoe worden die vreemde
transistoren gekoeld?

Ik heb oscillator (BF961) op buffer BFR91 aangesloten volgens het schema op https://radioblabla.nl/fm-zender-schemas-3-meter-band/. De BF961
overigens niet geheel op basis van het voorafgaande schema van de website: maak gebruik van een terugkoppeling met een tak tussen 2 condensatoren
i.p.v. de aftakking in de spoel en heb de varicap niet op aarde, maar serieel. De diode op G1 ontbreekt ook, maar de waarden van de componenten
komen vrijwel overeen. Ik ben er enorm door gecharmeerd, al ben ik slechts ongecertificeerd amateur en pruts graag met radios. Ik speel bijv. iets
af op Youtube en zend dat op FM radio uit, het geluid is mooi (weliswaar mono) en zuiver in directe nabijheid te ontvangen.
Nauwelijks versterking en antenne. Op de oscilloscoop laat zich een prachtige sinus van 103 MHz zien.

Om het geluid nu wat meer door en om het huis te kunnen beluisteren, wil ik versterken met een transistor en heb daarvoor die merkwaardige BFR96. Metingen
straks op een dummy-load van 50 ohms. Helaas ben ik er niet over uit hoe groot de condensator moet zijn waardoor de uitvoer moet van de BFR91.
In vrijwel elk schema wordt die tussen de BFR91 en BFR96 anders weergegeven: 10 pF, 27 pF, 100 pF, 1 nF en 10 nF. Dit lijkt niet erg kritisch, dacht dat
die er vooral zat om hinderlijke gelijkstroom te weren. Vergeef mij eventueel domme assumpties. Is het trouwens de moeite om hiermee te experimenteren op
het gehoor door bijv. Cs van verschillende waarden te proberen?

Ik vind de forumberichtjes op circuitsonline leuk en leerzaam en lees ze regelmatig sinds ik radiootjes bouw. Ben niet van plan om meteen piratenplaatjes
te gaan draaien, maar een keertje in de tuin met mooi weer zou ik wel aardig vinden. Er komt nog een filter achter. Mag trouwens wel ietsje minder dan 193,9 mW hoor.

Bedankt en groet,

Richard

rob007

Yarr, Matey!

Mag ik lelijk praten?
Neem het mij niet kwalijk maar ik ga lelijk praten!
Het gaat over dit schema:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bfr91-bfr96-TRAPPEN-…
nu ben ik geen genie op het gebied van HF elektronica,
maar wil toch mijn gedachte mijn gevoel over dit schema (niet echt goed onderbouwd! )
waar ik (naar mijn gedachte) moeite mee heb is de trapjes T2 en T3
de moeite die ik er mee heb is dat het breedbandig is(denk ik!) mijn vraag is waarvoor?
Mijn gedachte zou zijn meteen iets doen met een LC kring,
En ja natuurlijk van Collector naar de plus een spoeltje en naar de min een trimmer-
(of misschien trimmer ook naar de plus?)

En zoals rodion/ Richard al aangaf!
1nF en 10nF als condensatortjes van osc. en buffer(het lijkt me zo zwaar gekoppeld?)
Ik zou ook denken zo licht mogelijk koppelen ( 10 pF, 27 pF ) misschien 33, 47, 100pF?
.
Nog iets anders? Ik vroeg mij af:
Is het een raar idee van mij om de condensator C7 direct aan de Basis T2 te zetten?
Nogmaals vind C7 1nF zo zwaar gekoppeld?
MAAR misschien praat ik wel alles uit mijn nek, wie ben ik!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi Rob,

T2 is wat je echt een buffer kan noemen, maar in mijn ogen niet helemaal optimaal.

Rond T2
C11 wat lager in waarde nemen, C11 zeg 1nF.
Ik weet niet hoeveel versterking er nodig is, dus de gestelde ingangs gevoeligheid.
Liever zou ik C10 weg laten, dat levert minder versterking op maar die is waarschijnlijk al voldoende.
Laten we even wat aannames doen, het gaat hier om de FM band, dan doet de 2N3553 13dB aan vermogens versterking.
De BFR96 doet als aaname 10dB dan is je vermogens versterking al over de 100x aan de ingang van T3.

De ingangsimpadantie van T3 de BFR96 is wel heel laag, dus T2 is vrij zwaar belast.
Er is geen impedantie transformatie toegepast zoals aan de ingang van de 2N3553 zodat er nogal wat verlies is van T2 naar T3.
Dus, afhankelijk van de gewenste ingangs gevoeligheid kan je C10 wel of niet toepassen.

Dat T2 breedbandig is ingesteld, vind ik geen probleem.

En NEE C7 niet dierect aan de basis van T2 knopen, als je een erg breedbandig ssysteem wilt hebben, kan je dat wel doen.
Met een antenne aan de uitgang gekoppeld kan je veel sneller bezoek verwachten van de Heren met een pistool aan de broekriem. :+

Beetje uitleg
Een transistor genereerd graag als alle drie de aansluitingen laag in impedantie zijn door capaciteiten.
Ieder stukje draad kan/is een spoel en dat genereerd daarom graag, meestal niet op de frequentie die gewenst is. ;)
Door minstens een aansluiting te voorzien van een weerstand die de Q uit het systeem haalt, los je het probleem op.
Hier is er dus voor gekozen dit in de basis te doen.

Op het ogenblijk ben is testen aan het doen aan de LM723 voeding schema, dat is eigenlijk DC gedrag, tenminste dat denken velen.
Bij vrijwel iedere voeding staat een elco over de uitgangsklemmen dat is voor mijn Darlinton variatie niet echt gezellig.
Ik ben dus bezig zoals bij het schema dat jij laat zien, hier en daar een serie weerstand op te nemen om de generatie verschijnselen weg te nemen.

Dan nog dit
Als je kringen opneemt in een schakeling, kijkt je altijd waar de stromen lopen, dit geld ook voor de ontkoppeling!
Vooral bij HF schakelingen, ieder stukje koper is een spoel, als je dat onthoud ga je direct al betere HF schakelingen bouwen.

De ontkoppelstromen van je eindtrapje rond de 2N3553 mogen nooit terrecht komen bij T2 of T3.

Deze versterker moet opgebouwd worden met tussenschotjes,
de rede is veel versterking dus extra aandacht aan ontkoppeling en ruimte en capacitieve afscherming tussen de trapjes.

Oja, de versterking over de FM band varieerd vrij sterk als je in de datasheet kijkt van de 2N3553, dat kan zo'n 20% varieren over de FM band heen.
Dat is nu eenmaal de eigenschap van deze tranasistor.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heren,

Ik denk het schema op Radio Bla Bla Leiden te verlaten voor wat betreft de BFR96 en het schema van Martin V verder aan te houden. Rob heeft deze trap ook gebouwd dus dat zit met goed met die twee. De spoel wordt plm. 80 nH. Ik zou liever een VC met vaste C parallel gebruiken, maar de VC geeft al 4 - 57 pF, dan zit 103.4 MHz ongeveer in het midden van de trimmer. 80 nH op de tap, bijv. een spoel met 5 lussen met op de vierde lus een tap voor de uitvoer. Dat wordt em. Het schema voorziet in een spanningsdeler waarbij iets meer dan 0,6 V over de basis en emitter staat.

Met dank en vriendelijke groet,

Richard

Op 4 juli 2021 21:14:38 schreef rodion:
Heren,

Ik denk het schema op Radio Bla Bla Leiden te verlaten voor wat betreft de BFR96 en het schema van Martin V verder aan te houden. Rob heeft deze trap ook gebouwd dus dat zit wel goed met die twee. De spoel wordt plm. 80 nH. Ik zou liever een VC met vaste C parallel gebruiken, maar de VC geeft al 4 - 57 pF, dan zit 103.4 MHz ongeveer in het midden van de trimmer. 80 nH op de tap, bijv. een spoel met 5 lussen met op de vierde lus een tap voor de uitvoer. Dat wordt em. Het schema voorziet in een spanningsdeler waarbij iets meer dan 0,6 V over de basis en emitter staat.

Met dank en vriendelijke groet,

Richard

rob007

Yarr, Matey!

Nee rodion/Richard je begrijpt het verkeerd! ;)
Ik heb Met die BFR dit schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
De 1e Buffer gemaakt omdat dat schema het bij mij minder deed,
( Vraag me niet waarom, maar het was zo! )
MAAR, jij kunt dat andere schema maken en als het je niet zint is het vrij makkelijk verandert naar die e1 Buffer!
Makkie toch?! :P
Als je het zwevend bouw: https://www.uploadarchief.net/files/download/airband2.jpg
dan kun je alle kanten op!

VrGr Rob

https://www.youtube.com/watch?v=TylAcQU8ECc
https://www.youtube.com/watch?v=vLmvw2aAx8g

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Eventjes niet voor rodion/Richard maar voor onder andere Martin,
Kijk ik naar dit:
https://www.youtube.com/watch?v=qHovTt8lCOI
En dan naar dit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/5
Mis ik dan iets?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Radion,

De oscillator op de site van Bla,Bla is mij wel bekend.Wat ik alleen mis in het schema zijn twee ontkoppel condensators van 100nF aan de in- en de uitgang van de 78L09 spanningsregelaar.
Overigens vindt ik 9 Volt voedingspanning voor de oscillator veel en veel te hoog, ik zou 5 Volt gebruiken.
En dan zou ik er geen 78L09 in doen maar een 7805 in TO220 behuizing, die kan veel meer stroom hebben en wordt niet warm.
Bovendien hoef je geen kortsluiting te maken met een 78L09, want dat overleefd die niet.

De diode in de gate 1 van de MOsfet is vreemd, die hoort daar niet.
Gate 2 van de Mosfet moet ontkoppeld worden voor HF, daar hoort een 1nF ker. C naar massa te worden geplaatst.
De Mosfet kun je wat rustiger laten werken door een weerstandje van 220 ohm in serie met de source en de aftakking op de spoel te plaatsen.
Over die weerstand kun je een C van 10nF plaatsen, om de HF spanning te overbruggen.

Voor de buffertrap heb ik dit schema ontworpen:

Hierin wordt tweemaal de BFR91 gebruikt.
De spoel L1 moet je zelf maar een beetje aanpassen met ietsje grotere of kleinere diameter en windingen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 5 juli 2021 15:38:20 schreef rob007:
Eventjes niet voor rodion/Richard maar voor onder andere Martin,
Kijk ik naar dit:
https://www.youtube.com/watch?v=qHovTt8lCOI
En dan naar dit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/5
Mis ik dan iets?

VrGr Rob

blijkbaar mis je een hoop basiskennis hoe je een transistor instelt en berekend.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Ja dat is absoluut zeker waar!
Vraag blijft…
Maar zie ook we zijn nu al weer met een ander schema in de weer –
waarbij dit misschien weer niet opgaat dus op naar het volgende…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik denk dat je opmerking,

Op 6 juli 2021 12:31:20 schreef rob007:

Vraag blijft…
Maar zie ook we zijn nu al weer met een ander schema in de weer –
waarbij dit misschien weer niet opgaat dus op naar het volgende…

ten dele waar is, er is nu een combinatie gemaakt van de buffer en de driver........
Dit draadje heet buffertrap praat dat lijkt simpel maar het valt toch tegen om een goede definitie te geven.

In mijn optiek is een buffer meestal een tussenliggend element dat ervoor zorgt dat de signaalbron niet wordt beïnvloed door de belastingkenmerken, maar dezelfde of bijna dezelfde spanning en stroom levert die hij aan zijn eigen ingang ziet.

Waar dient het voor ik denk er als volgt over, er zijn verschillende manieren om een signaal te "versterken", niet alleen de amplitude is belangrijk.
Buffers versterken in wezen "stroom" of "ingangsvermogen".
Ze hebben meestal een zeer hoge ingangsimpedantie en een lage ingangscapaciteit, dus ze belasten de signaalbron niet veel, zelfs niet bij hoge frequenties.
Tegelijkertijd hebben ze een vrij lage uitgangsimpedantie (typisch doel is 50 Ohm), zodat ze coaxkabels kunnen aansturen en het signaal over redelijke afstanden kunnen "leveren" zonder vervormingen.
Dit is het hoofddoel van "buffers".

In het schema van @Martin V is dit goed te zien de ingang heeft een redelijke hoge impedantie zodat de oscillator trap niet belast wordt zelfs als ik de uitgang kortsluit ziet de ingang hier nauwelijks iets van......
Wel als opmerking dat ook deze combinatie niet onvoorwaardelijk stabiel is :S
Maar hierover later meer, ik zal een trapje met een BFR96 bouwen eens kijken wat het doet !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en Henk,

Momenteel even niet zo veel tijd want zou liever ook wat rommelen.
Ik wil als het even kan strakjes ook een trapje maken voor achter het kristal oscillatortje,
Weet alleen nog niet of het nu op 21 of 84MHz word maar dat komt allemaal nog wel.
.
Je schrijft als ik het goed begrijp een minimale belasting voor de oscillator,
(LET OP! Dit is niet bedoelt om ook maar iemand aan te vallen! Denk schrijf het er ff bij!)
Maar 1nF ( LIJKT MIJ! ) dat een heftige/belastende condensator?
Waarvoor ik oude schema’s 10pF en nu 1nF?
.
Nog wat anders?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/4
als je dit in je trapje gebruikt ballast dat toch niet je oscillator? Of wel?
.
En dan nogmaals, als je over de Emitter weerstand een condensator zet,
WAT doet dat dan?
Zoals in het filmpje hier: https://youtu.be/qHovTt8lCOI
Is daar iets fouts aan?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob en Henk,

De omschrijving wat een buffer doet, of aftands moet doen is helemaal correct Henk.
Een buffer is als een soort van isolator, het houd de frequentie van de oscillator constant, ook wanneer de uitgang van de buffer belast wordt, met bijvoorbeeld een lampje of een antenne.
De uitgang van de buffer heeft een lage impedantie en om ervoor te zorgen dat de oscillator altijd stabiel op de frequentie blijft staan is de ingangsimpedantie van de buffer zo hoog mogelijk als dat maar kan.
De buffer geeft niet of nauwelijks een belasting aan de oscillator, zodat de oscillator netjes op de frequentie blijft staan.

Die buffer uit mijn schema heb ik ook gebouwd en is getest zoals dat getekend is.
Die weerstandjes van 2200 ohm aan de ingang en 100 ohm tussen de oscillator lijken wat vreemd.
Deze bleken nodig, zonder die weerstanden, ging de transistor genereren, of ik kreeg een vreemd effect.
Dat weerstandje van 100 ohm aan de basis van de volgende transistor voorkomt dat ook, enige verzwakking heeft dat weerstandje niet.
Op de collector van de tweede transistor, had ik een HF trafo'tje staan in de toepassing zoals ik deze gebruikte.
De gegevens van dat trafo'tje zijn primair 800 ohm, secundair 50 ohm.
Uit deze schakeling kwam 30 milliwat, wat ik wilde was een vermogen van 10mW, dat was dus wel meer als voldoende.
Voor Richard @Radion heb ik die trafo vervangen door een gewone LC kring.

Een betere buffer zou gemaakt kunnen worden door die eerste transistor een FET te gebruiken zoals de BF245, J310, BF256.
Echter deze transistoren zijn obsolete en moeilijk te krijgen.
Daarom heb ik maar de BFR91 gebruikt, niet ideaal maar redelijk hoog impedant te krijgen op de ingang.

Rob een condensator zetten over een emitterweerstand zorgt ervoor dat de transistor zijn maximale versterking krijgt, maar dat is niet altijd gewenst.
Ook de ingangsimpedantie wordt daardoor wel een heel stuk lager.
Van een geaarde emitter versterker (GES) is de ingangsimpedantie grofweg de stroomversterking Hfe vermenigvuldigd met de emitterweerstand.
Voor een BFR91 bijvoorbeeld, is de minimale Hfe 50, bij een emitterweerstand van 47 ohm komt de ingangsweerstand op 50 maal 47 = 2350 ohm.

Plaats ik nu een ontkoppel condensator over de emitterweerstand dan is de ingangs weerstand een stuk lager en dat heeft weer gevolgen voor de aanpassing van de voorgaande versterker.
Ook door de emitterweerstand juist niet te ontkoppelen kunnen we de transistor en de versterker stabiel krijgen.
De versterking neemt dan af door de collector weerstand te delen op de emitter weerstand.
Bij een te hoge versterking kun je kans krijgen dat de transistor niet stabiel werkt en gaat staan genereren.
Maar ook neemt de versterking dan zoveel toe dat de sinusgolf uit de versterker een afgeplatte sinus golfvorm wordt, eigenlijk een blokgolf.
We zeggen dat de versterking zo hoog is, dat er lineaire vervorming optreed.
Met als gevolg dat er een heleboel harmonische frequenties erbij komen.
Tot zover even een beknopte uitleg, voor meer uitleg verwijs ik naar een boek van elektronica voor beginners.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi allemaal,

Ik heb de BFR96S achter de buffer (BFR91A) geplaatst - gebouwd volgens het schema van Martin met uitzondering van de aftakking in de spoel. Deze is 3,5 winding verzilverd koperdraad 1 mm over een boortje met diameter 8 mm. (plm 80 nH). Ik begrijp dat de tap in de spoel de uitvoer-
impedantie verlaagd (tap richting plus, hoe lager de impedantie) - deze moet immers naar 50 ohm, dus dit is inderdaad wenselijk (wil er een halve golflengte dipool aan hangen, die ik overigens nog moet maken). Ik weet nog niet wat de versterking is van beide transistoren (de 1e 3x, de tweede 10x ?) of wat het zendvermogen is wat er uit gaat (moet het zendertje nog mooi afregelen op 103.4 MHz en meten), maar met een stukje koperdraad van zo'n 70 cm aan de uitvoer kom ik tot achter in de tuin. Het geluid is prima, maar er is technisch nog vte verbeteren, trouwens ook met betrekking tot de bouw van het zendertje - gewoon hatseflats alles aan elkaar geknoopt en gesoldeerd op een koper/epoxy plaatje. Als voeding heb ik een labvoeding tot 15 Volt (max. 3 A). De oscillator en de buffer-transistor (BFR91A) zitten op 9 V (voor de oscillator inderdaad wat hoog, maar kan volstaan met 1 spannningsregelaar voor beiden). Ik ben van plan om later nog een betere versie te maken van het zendertje (in een fatsoenlijk aluminium kistje) omdat ik weer veel heb bijgeleerd op het forum. Allemaal super bedankt.

Groetjes, Richard

Hallo Radion,

Fijn om te horen dat je veel succes heb behaald met de beperkte middelen en ervaring die je hebt (zo ben ik ook immers begonnen met elektronica).
Ik heb even de resonantiekring berekend welke voor jou frequentie optimaal is.
Daarbij ging ik uit van een capaciteit van de trimmer op 30pF, dat is ongeveer de middenstand van de trimmer.
Jouw spoel is dan inderdaad 78nH, met de door jouw gebruikte waarde van 80nH zit je dus goed.

De aftakking op de spoel is, hoe dichter je naar het koude einde gaat met die aftakking is dat de afstemming meer selectiever wordt in frequentie, echter ook dat de uitkoppeling minder vast wordt.
Een PI-filter is wat dit betreft meer veelzijdiger, omdat je de mate van koppeling kan instellen.
Maar een PI-filter is voor de optimale waarden wat moeilijker te ontwerpen.

Een dipool is makkelijk te maken, een J-pole is ook makkelijk te maken uit een gebogen aluminium buis, of koperbuis met hoekkoppelingen kun je dat soderen met een brander.
Een J- pole heeft een vlakkere afstraling als een dipool en de aanpassing kun je instellen.

De site van Bla Bla heb ik even doorgelezen, het leuke was om de geschiedenis te lezen.
Daar kwam ik wat bekende namen tegen zoals Tom uit Voorschoten, waar ik een aantal jaren lang zenders heb gebouwd voor Vlietstad radio.

Wanneer je over een vermogen beschikt van 100mW, kun je direct een Mosfet aansturen die daar weer 6 Watt van maakt.
Met een redelijke antenne als een J-pole kun je een aanzienlijk bereik hebben.
Groetjes.

Telefunken Sender Systeme Berlin