je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

RAAF12

Golden Member

Wow, mooi stukje blaaswerk ook. Met glasfabrieken heb ik een connectie.

vraag: Hoe raakt je te onderzoeken gas in de buis zonder het vacuüm te niet te doen?

maartenbakker

Golden Member

Op 13 juli 2021 12:20:03 schreef RAAF12:
Op de zijkant van de ZM1000R staat een witte opdruk. Was betekent dat?
[bijlage]

Dat is de productiecode zoals in principe op alle Philipsbuizen en aan Philips gelieerde buizen aanwezig, meestal in grijze inkt gedrukt en ten onrechte etscode genoemd. Meestal 2 regels van elk 3 tot 4 tekens.

De doorgaans grijze druk, is met een redelijk goede inkt gedaan omdat de opdruk niet vluchtig moest zijn en gedurende een groot deel van het logistieke proces de enige aanduiding op de buis was (universele voorraad die voor elke afnemer anders gestempeld moest kunnen worden). De witte stempelopdruk is doorgaans op basis van krijt en makkelijker af te vegen. In dit geval is gewoon alles gestempeld. Productie van dit soort buizen geschiedde waarschijnlijk op afwijkende productielijnen en was ook wat kleinschaliger.

De bovenste regel is het type en de revisie van de buis. Koudekathodebuizen kregen vanaf een bepaald moment codes met een M aan het begin toegewezen. Er zit nog wat meer extra informatie in die er bij normale buizen niet inzit, maar dat weet ik zo even niet op te lepelen.

De tweede regel zegt: Heerlen, maart 1972 (eventueel 1962).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 13 juli 2021 23:54:20 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juli 2021 23:22:42 schreef kris van damme:
vraag: Hoe raakt je te onderzoeken gas in de buis zonder het vacuüm te niet te doen?

Dat dwarse buisje wordt aan het te meten system bevestigd, hetzij middels glastechniek, hetzij middels een knelkoppeling. In beide gevallen wordt het uiteinde geopend, zodat er verbinding ontstaat.
De buis moet echter in stock vacuüm blijven, zodat verontreinig met andere gassen wordt voorkomen.
Hetezelfde geldt voor vacuüm gauges.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2021 23:48:40 schreef maartenbakker:

De bovenste regel is het type en de revisie van de buis. Koudekathodebuizen kregen vanaf een bepaald moment codes met een M aan het begin toegewezen. Er zit nog wat meer extra informatie in die er bij normale buizen niet inzit, maar dat weet ik zo even niet op te lepelen.

De tweede regel zegt: Heerlen, maart 1972 (eventueel 1962).

De buisjes kwamen uit 1972, en ik kon er geen losse voetjes bijkopen, 1 voetje per buis. Tnx!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 14 juli 2021 12:40:08 (41%)

Op 14 juli 2021 00:06:41 schreef Tidak Ada:
[...] . In beide gevallen wordt het uiteinde geopend, zodat er verbinding ontstaat.
.

bedankt, duidelijk nu.. "net voor gebruik openmaken " dus.

Op 25 februari 2016 18:30:26 schreef Hubie:
Mijn allerkleinste buisje.
Zouden er nog kleinere bestaan ??

Deze misschien: een 7486 van General Electric, in militaire uitvoering (JAN) samen met een bekende 7486 (74S86) en jou EA76 (CV469).

Is weliswaar geen glas, maar... een SHF triode, die als versterker geschakeld 300mW kan leveren bij 1200 MHz!

Onderste twee aansluitingen is de gloeidraad (6,3V @ 0,24A), daar boven de tekst de kathode, rooster en anode.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Geen glas, zelfs om de buisjes zelf niet;
Bij mijn ouders waren oude posters naar boven gekomen ter afvoer.
Waaronder dus de onderstaande databladen(2 uit het zicht geschoven), gered en thuis weer aan de muur gekomen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik dat de EM190 nóg kleiner is.

't Is nu geen tijd om te zoeken, maar er zijn nog micro koude kathode triggerbuisjes en magnetrons, die nog kleiner zijn, dacht ik. Liggen diep weg, maar als er belangstelling is, wil ik wl es zoeken en graven.

In de DDR was met bezig met het ontwikkln van dikkefilm triodes. Of dat ooit in de praktijk is gebracht, weet ik niet.

http://www.hts-homepage.de/Silizium/Silizium.html

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn kleinste buisje is er een HIVAC. Ik heb een keer in rosmalen een sigarendoosje gekocht met kleine buisjes. Daar zaten een paar van deze tussen:

Het buisjes is echt erg klein. Ze werden toegepast in hoorapparaten en hele kleine draad en tape recorders. Van dat 007 spul zeg maar.

Deze bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=vXKqBhmN3d4
en: https://www.cryptomuseum.com/covert/rec/minifon/p55/index.htm
en: https://www.pimall.com/nais/pivintage/minipon.html

Van de buisjes zelf is weinig of niets te vinden. Geen datasheets of niets. Het enige dat ik kon vinden dat de buisjes werden gebruikt in hoortoestellen en in die recordertjes.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Autorijder,

Leuk klein buisje! Toch denk ik dat de DM190 nog iets minder ruimte inneemt.
Ook zijn er nog legio koud katode triggr buisjes met moglijk nog minder volume
Vacuumfotocellen tel ik er niet bij.

Kan je het typenummer ontcijferen?

Je zou er achter kunnen komen op de site van 'Frank's Electrontube Data Sheets' ('s-Werlds grootste verzameling buizen data). Vooral Raytehon en Hivac producerden dit soort buisjes voor proximity fuses (Ontstekrs voor bommen en andere munitie).an

Ik zal kijken of ik wat foto'tjes kan maken van mijn kleinste 'kíndren'....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak. Dat rayton die buisjes voor de proxen produceerde wist ik. Die buisjes werden getest om meer dan 100G te kunnen verdragen. Ik denk dat ze wilden dat die proxen nog bleven werken nadat de bommen ontploft waren ofzo.

De fabrikant Hivac kende ik echter niet. Ik wist ook niet dat die van hivac in de proxen zaten. De Hivac buisjes zijn wel eigenaardig vierkant. Ze zien er een beetje uit als een klein melkpak.

Typenummers zijn helaas bijzonder lastig leesbaar. Zal daar nog even mijn best op doen.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Ex-fietser,

Hier de beloofde foto:

De bovenste rij zijn allemaal schakelbuisjes/tyratrons, op de EA76 na, die natuurlijk en diode is. Dat lange buisje is een TR-Cell, die sluiten de ontvanger van een radar kort tijdens de zendpuls, zodat de frontend van de ontvanger niet wordt opgeblazen.

De onderste rij begint met een disc triode met bijbehorende socket, dan een disc penthode, een mchanische transducer van RCA en tenslotte een neon 5×7 dot display van VALVO

Die transcucer van RCA was ontwikkeld om als PU-element in platenspelers te fungeren, maar ook voor meetdoeleinden. Ik denk daarbij aan vibratiemetingen en oppervlaktecontrole.

De Sovjets hadden en hele serie van dit soort buizen, die ze 'Mechanotrons' noemden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Over bizar gesproken...

Er zit glas op/in, is vacuum, gemaakt door Harris en heeft 79(!) aansluitingen...
GEEN idee wat het is, er staat ook geen (voor mij dan) traceerbaar typenummer op; alleen een ident nummer (54992 080E702) op de behuizing die ik eraf heb gepeuterd.
Mijn beste gok is een soort multi-geigerbuis: van een andere kwam het binnenwerk eruit (ik ging toen niet al te zachtzinnig te werk: krak), dat leek nog het meest op een windgong. Je weet wel, zo'n rond ding met allemaal staafjes.
Sorry, geen foto's van gemaakt (is ook al weer een hele tijd geleden).

Voor wie nou helemaal enthousiast is geworden en dit geval graag in zijn/haar collectie wil hebben: ik ben er niet aan gehecht, doe maar een bod.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
eSe

Honourable Member

Ik heb lang geleden op een vliegtuigshow militaire jet's gezien met dit soort aansluitingen voor de bom/rocket lanceer inrichting. En is Harris niet bekend om zijn militaire apparatuur? Waarschijnlijk in die richting zoeken.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Mijn eerste gedachte is een spcifieke photomultiplier/detector voor doelgeleiding van raketten.

Heb je het binnenwerk weggegooid? Anders graag een foto daarvan.

Kan je er doorheen kijken?

Spiegelt het glas aan de voorzijde groenig?

Ik heb iets dat me er aan doet denken, maar kan het op dit moment niet opduiken.

Het is in ieder geval een kolfje naar mijn hand!
Past goed in mijn verzamling ;)

Hier wat foto's van wat ik heb:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Het glas aan de voorzijde spiegelt blauwachtig grijs. En wel dusdanig goed dat ik er niet in kan kijken, ook niet met sterk licht.
Het gat aan de achterkant loopt behoorlijk ver door maar eindigt ca. 2cm voor de spiegel (bepaald door er voorzichtig een tandenstoker in te laten zakken).
Er lijkt geen optische doorgang te zijn van achter naar voor, maar dat kan ook komen omdat het teveel spiegelt.

Ik geloof dat de metalen basis en de twee aansluitvleugels niet echt deel uitmaken van de buis zelf, ze lijken eraan vastgekit. Ik ga ze NIET losmaken in elk geval...

Het militaire zou best kunnen, ik heb er indertijd twee bij Baco gehaald uit nieuwsgierigheid. Die andere is gesneuveld bij de demontage: een hoop glasscherfjes en draden.

Nu heb ik Harris gezegd, maar dat kan ook Hughes geweest zijn (het stickertje is zoek): zelfde aantal letters, zelfde begin- en eindletter...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Dat komt aardig overeen met het ding op mijn foto's.

Dat de kleur van het front anders is, kan met de golflengte van het licht verband houden.

Huges is, denk ik, logischer dan Harris.
Harris is spciefiek voor semiconductors, met name analoge ic's. Er heeft ooit een ontwepwdstrijd in RE gestaan voor een door hen ontwikklde 'programmeerbare' OpAmp

Je hebt een PM !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Mosterd, lang na de maaltijd:

Ik denk dat dat grijsachtige 'glas' aan dat buisje uit het 'rare ding' van @fatbeard germaniumkristal is, geeignd voor IR-vensters en lenzen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Deze week heb ik gekeken in de plaatselijke kringloop en kwam daar deze grote gloeilamp tegen.
Op de lamp staat 220-230V 1000W Philips.
Ik vraag me af waar dit soort lampen voor werden gebruikt, om er een stadium mee te verlichten?

Telefunken Sender Systeme Berlin
pa3gws

Golden Member

Is het E27 of E40 in een kerk hier in de buurt hingen 3 van die peertjes helemaal boven in de nok als verlichting.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Dit lijkt me een vuurtorenlamp (al weet ik niet waarom die anders zouden zijn). Ik vond dit plaatje op Wikipedia van de lamp in de vuurtoren op Akraberg (Faroe eilanden):

Bron: Lentille de Fresnel

Blijkbaar zijn er nu LED versies, maar toch zijn deze lampen nog steeds in deze vorm in gebruik, al vond ik ook een beeld van wat ik denk dat een halogeenversie is in de vuurtoren van Noordwijk aan Zee:

Bron: Vuurtoren van Noordwijk aan Zee

Niets zegt overigens dat ze niet voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden, ik weet niet hoeveel ze kosten. De nok van een kerk klinkt me wel als een plek waar nog wat oude low-tech oplossingen zouden kunnen rondhangen, al zou ik wel moe worden van het jaarlijk huren van een hoogwerker om ze te vervangen.

TinusTech

Golden Member

Philips halogeen 1000W lampje. Lengte totaal incl. sokkel 10 cm. Ik vermoed voor theaterlampen of zo.

[Bericht gewijzigd door TinusTech op vrijdag 9 december 2022 17:30:48 (29%)

Kan iemand zeggen hoe groot die lampen ongeveer zijn?
Ik heb namelijk geen benul van hoe groot en ben nieuwsgierig ;)
Bij een vuurtoren denk ik namelijk aan een hele grote lamp zoals in sketch van Bert Visscher :+
komt uit de show "Geluk Zit In Hele Grote Dingen" maar weet even niet wanneer.
Update gevonden :D https://www.youtube.com/watch?v=Wx2-_3K9Lc4&list=PLA6IMGxt97l-Vc_iqNQ8…

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 9 december 2022 17:42:44 (17%)