Beste medeforummers,
Ik loop tegen het vervelende probleem aan dat veel van de E88CC buizen welke ik in mijn versterker plaats ruisen.
Van alle setjes welke ik recent binnen heb gekregen geeft meerendeel ruis.
Het probleem doet zich voor met zowel nieuwe nieuwe productie buizen als met NOS buizen.
Geprobeerde buizen zijn:
3setjes Philips E88CC SQ NOS(2 setjes direct ruis, 1 setje begint steeds meer te ruisen),
4setjes 6N23P Reflector SWGP ‘74. (2 setjes direct ruis, 1 setje 1 ruisende buis en 1 setje ruisvrij)
2 setjes Nieuwe productie Telefunken E88CC TK. (1 set begon na een uur te ruisen, andere is ruis vrij)
1 Set gold Lion 6922 (functioneert prima en ruisvrij)
Het gekke is dat van de reflector buizen er 1 setje in zit waarbij de ruis aan een kant is en bij het links rechts wisselen van de buizen de ruis aan dezelfde kant aanwezig blijft (verhuist niet met de buis mee)
Ondertussen verwacht ik niet meer dat er zoveel slechte buizen opgestuurd zijn. Alle buizen zijn of nieuwe of als NOS gekocht en alle als matched pair.
Gebruikte versterker is een DK Design VS1 MKII. Hierin kan ik de bias van de buizen niet instellen. De buisvoetjes heb ik recent vervangen als eerste verdachte. Dit kost het probleem niet op. Ook zijn de ontkoppel condensatoren recent vervangen zonder verschil.
Waar zou dit probleem aan kunnen liggen?
Ook werd mij verteld dat NOS buizen de eerste uren van hun leven kunnen ruisen. Dit zou voorbij gaan nadat de buizen een tijdje gebruikt zijn geweest. Nu heb ik recent de gehele versterker laten herstellen ivm een defecte eindtrap en durf om deze reden de buizen niet aan te laten staan. Is er iemand die hier meer over kan vertellen? Kan de versterker defect raken door een slechte buis. Is het ruisen van een NOS buis onzin?
Alvast bedankt.
Groet Jeroen.