Wounded in Action part 5.

Tidak Ada

Golden Member

Gistren mijn buizenkast eens aan het kuisen geweest.
Dat was niet zo slim op de 13e! (gelukkig niet op vrijdag O-)

Bovenste plank (10 mm glas) verlor het houvasten donderde met en net teruggezette buizen het trapgat in

Hier wat beelden van de schade:

GMI-90 RF osc.

GU-19b Power osc.

Simens_Rö

TGi2_260-12 thyratron

Philips 367 Argon rectifier

Aangekocht voor een paar tientjes. Huidige waarde geschat rond € 700,- :( |:(

't Fysieke verlies van die buizen is vele malen erger :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Jammer, ik voel met je mee.
Ik heb ook nog oude bijzondere lampen liggen.
Moeten ook nog in mijn vitrine kast.
Maar ik wacht nog wel even !!!!
ruud

mel

Golden Member

ik heb al jaren een QQE06/40 op de kast staan, met aangesloten gloeidraad...is een leuke decoratie :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 november 2021 17:01:38 schreef Tidak Ada:
[bijlage] TGi2_260-12 thyratron

Zonde. Hopelijk zat er geen kwik in die thyratron.

High met Henk

Special Member

Kan het spul gewoon in de glasbak waar het al een tijdje thuis hoorde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Aj, spijtig voorval.

Enige wat je kan zeggen, "liever de buizen, dan dat ze jou met stoffer en blik moeten samenvegen"!

En nog iets met scherven... ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 november 2021 17:50:12 schreef ohm pi:
[...]Zonde. Hopelijk zat er geen kwik in die thyratron.

't Was gelukkig een waterstof thyratron :)
Ook die Argon gelijkrichter kan geen kwaad.

Mijn volglazen ignitron zou een ramp zijn met c.a. 150 gram Hg er in....

@HMH:
Ach, jouw silicium kan de woestijn in ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 november 2021 17:01:38 schreef Tidak Ada:
Gistren mijn buizenkast eens aan het kuisen geweest.
Dat was niet zo slim op de 13e! (gelukkig niet op vrijdag O-)

Bovenste plank (10 mm glas) verlor het houvasten donderde met en net teruggezette buizen het trapgat in

Hier wat beelden van de schade:

[bijlage] GMI-90 RF osc.
[bijlage] GU-19b Power osc.
[bijlage] Simens_Rö
[bijlage] TGi2_260-12 thyratron
[bijlage] Philips 367 Argon rectifier

Aangekocht voor een paar tientjes. Huidige waarde geschat rond € 700,- :( |:(

't Fysieke verlies van die buizen is vele malen erger :'(

Oei :S zonde tidak zeker omdat die buisjes al wat jaartjes oud zijn.

Ik kan die oude elektronische componenten zeker waarderen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
EricP

mét CE

Zonde hoor!

Mijn volglazen ignitron zou een ramp zijn met c.a. 150 gram Hg er in....

Ach... vroegah op school kreeg je gewoon een bolletje kwik in de hand. Om eens mee te spelen. In een cuvet kon je mooi het verschil met water zien.
Het was vast niet gezond. Voor zover ik weet, leven mijn klasgenoten op 1 na nog. En die heeft het niet gered bij een auto ongeluk. ZO vreselijk was wat met kwik spelen blijkbaar ook niet...

Je weet nu wel wat je aan Sinterklaas kunt vragen he? Ohnee... dat is over. Want Zwarte Piet mag het niet meer komen brengen...

Tidak Ada

Golden Member

't Enige houdbare zijn de kathode en de anode van die röntgenbuis.
Howel, een kleine kilogram wolfram is natuurlijk nog wel redelijk wat waard....

OT:

Op 14 november 2021 21:26:49 schreef EricP:
Zonde hoor![...]Ach... vroegah op school kreeg je gewoon een bolletje kwik in de hand. Om eens mee te spelen. In een cuvet kon je mooi het verschil met water zien.
Het was vast niet gezond. Voor zover ik weet, leven mijn klasgenoten op 1 na nog. En die heeft het niet gered bij een auto ongeluk. ZO vreselijk was wat met kwik spelen blijkbaar ook niet...

[....]

Doet me denken aan mijn lagereschooltijd. Mijn onderwijzer leerde bij voor een akte om natuurkunde op het MBO(?) te gaan geven. Gevolg, allerlei leuk natuurkundespul om me te kunnen spelen. Ja, dat mochten we zelf! Knalgas maken en met kleuren filters werken, alleen dat flesje met een kg Kwik mochten we niet aankomen. Bij een demonstratie met een Torricelli-buis ging het mis: Hij morste wat kwik, met als gevolg dat de halve klas op de knieën door de klas kroop met papiertjes om die aalgladde bolletjes op te scheppen. Ik denk dat het meeste wel opgeruimd is.
Niemand is kaal geworden en ik heb ook nooit iets gehoord dat er klasgenoten nierfalen hadden opgelopen. Voor syfilis waren we nog veel te jong >:) ;)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Achteraf is dit draadje meer iets voor het topic 'Wounded in Action', maar deze oude man kon niet op de juiste naam komen en heb dus eigenlijk het verkeerd topic gekozen. :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die siemens Ró ook 1 gehad, altijd heel gebleven bij mij in een doos tot ik het ding weggaf en diegene er mee ging lopen in een tas, dat is vragen erom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Het is de minst erge; ik heb nog een mooie Philips en die past ook op de sokkel.
Maar in die kast komt hij niet meer. Die Philips is nog vacuüm en de Simens was uit 'overweging van stralingshygiëne' belucht. Als die vacuüm was geweest, had ik waarschijnlijk in het ziekenhuis gelegen en stonden ze glassplinters uit mijn buik te pulken.
De 'waardevolste' was die GMI-90

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 november 2021 22:53:12 schreef Tidak Ada:
Achteraf is dit draadje meer iets voor het topic 'Wounded in Action', maar deze oude man kon niet op de juiste naam komen en heb dus eigenlijk het verkeerd topic gekozen. :o

niet helemaal juist , als je naar de 10mm glasplaat kijkt zat daar dus duidelijk een ontwerpfout waardoor die naar beneden is gekomen :)

Sine

Moderator

Op 14 november 2021 22:53:12 schreef Tidak Ada:
Achteraf is dit draadje meer iets voor het topic 'Wounded in Action', maar deze oude man kon niet op de juiste naam komen en heb dus eigenlijk het verkeerd topic gekozen. :o

Verplaatst, tipje: hier staan ze bij elkaar: https://www.circuitsonline.net/forum/view/152378

Eeuwig zonde Eric,

En inderdaad gelukkig geen Hg, zo heb ik hier ook een paar glazen dingen staan die ik beter niet kan laten stuiteren, een paar met meer dan 'een beetje' kwik.

Op 14 november 2021 17:53:12 schreef High met Henk:
Kan het spul gewoon in de glasbak waar het al een tijdje thuis hoorde.

Uitgezonderd ether piraten ... uiteraard

Tsja, ik had nog wat rommel liggen en een kapot led lampje, dacht ik... want ik tikte wat op het bolletje en het klonk als plastic.

Ik denk ik breek even het plastic eraf om te kijken wat voor schakelingetje erin zit, ter Leering ende Vermaeck.
Dus schroevendraaiertje op de rand van het plastic en een klap erop gegeven.

Wel g...@%$*#%&!%*# klere. Het is glas:
Het corpus delicti:

Resultaat: mijn linker middelvinger open gesneden. Kan ik die meteen omhoog steken.

Dus een spaarlamp ipv leds. Ik weet nu wel wat erin zit. :(

-edit- Na verdere sloop zit er dit net boven/half in de E27 voet:

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 17 november 2021 20:50:52 schreef henri62:
Tsja, ik had nog wat rommel liggen en een kapot led lampje, dacht ik... want ik tikte wat op het bolletje en het klonk als plastic.

8W ledlampje 8)7

Dat is dun scherp glas :X

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 november 2021 21:21:23 schreef Henry S.:
[...]
8W ledlampje 8)7

Daar had ik niet op gelet, pas toen het kalf verdronken was keek ik wat er precies op stond. Toen ging het lampje bij mij pas branden (die doet het nog :) )

Dat is dun scherp glas :X

Dat weet ik nu dus ook.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 17 november 2021 20:50:52 schreef henri62:
Wel g...@%$*#%&!%*# klere. Het is glas:

Ik had er ooit een waar de glasballon zelf van normaal, helder glas was, maar binnenin een rubberlaagje de boel mat maakte. Daardoor leek (en klonk) het echt als plastic. Nee, het is niet tot bloeden gekomen, maar het resultaat was wel glas op plekken waar ik het niet verwachtte.

Heel anders zijn veel LED-lampen. Een collega geloofde me niet dat het kunststof was, dus ik zei (het was een defecte lamp) van 'smijt maar tegen de grond'.
Nou... dat deed 'ie. Hij kreeg 'm bij puur toeval hard terug in z'n gezicht...

Op 17 november 2021 20:50:52 schreef henri62:
Resultaat: mijn linker middelvinger open gesneden. Kan ik die meteen omhoog steken.

Aah, een Mevrouw de Vriesch-sch-sch-sch momentje ;) (typetje van het Klokhuis ooit dat zogenaamd haar middelvinger gekneusd had of zo en oefeningen moest doen om het herstel te bespoedigen... nu ja, je raadt het al...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fatbeard

Honourable Member

Oops... Dat wordt nablijven...

Jawel, dat zijn waren glasvezels.

bron: Ziggo liveblog

Gelukkig lopen bij mij niet alle diensten door één draadje.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi,

Bij mij is ook Ziggo plat, vandaar zijn mijn plaatjes niet zichtbaar in mijn posts...

Ik kan via mijn DSL verbinding nog wel naar buiten.
Maar vind het nog niet zinnig mijn DNS instellingen om te zetten zodat de plaatjes via de DSL gaan.

Mijn vermoede is dat het niet eerder dan zondag weer werkt.
Altijd handig een back-up verbinding!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Het is al weer een tijdje terug maar wel een echte wounded in action. Ik snijd printplaten en dunne kunststofplaten meestal even een paar keer in met een Stanleymes om ze vervolgens door te breken. De plaat zet ik daarbij met een paar action lijmklemmen goed vast op m’n werkblad zodat er niets kan wegschieten. Veiligheid boven alles toch?

Toen ik weer eens bezig was een printplaatje in te snijden schoot deze ineens met geweld van tafel, het gebeurde erg vlug dus ik had geen idee wat er precies gebeurd was tot ik naar m’n broek keek, daar zag ik een een gat, helaas vertoonde m’n been ook een gat van het zelfde formaat, de snee was niet lang maar vooral erg diep, de hele lengte van het blad was er in gegaan. Dus door naar de huisarts.

Terug van de huisarts maar eens gekeken wat er nu precies was gebeurd. Wat bleek, van één van de twee gebruikte lijmklemmen was het kunststof gebroken. Daardoor schoot de print aan één zijde los en verloor ik de controle over het mes. Lijmklemmen met kunststof delen gebruik ik dus niet meer voor dit soort zaken.

pietplof

Golden Member

Brr, een hoop haar en maar twee hechtingen; valt nog erg mee.

festina lente
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 29 maart 2022 20:51:43 schreef pietplof:
Brr, een hoop haar en maar twee hechtingen; valt nog erg mee.

Ik had geen tijd meer om te harsen ;)

De wond zat met name in de diepte gelukkig waren er geen spieren of andere kwetsbare delen geraakt. Moraal van het verhaal, zelfs als het “veilig” is, altijd van je af snijden.

bprosman

Golden Member

Dit weekend een grote (sorteer)bak schroeven uit mijn handen laten vallen. Natuurlijk de zwaarste van het stapeltje.
Gelukkig de vloer niet beschadigd omdat mijn voet er tussen zat :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.