Osciloscoop PM3244

Op 7 april 2015 17:46:16 schreef electron920:
Hi ZeHa,

Je kunt kijken of je de LT1228 kan kopen ongeveer €18,- dit is van mijn kant een schot voor de boeg maar mijn gevoel zeg dat een keer of 2 beter uitkom als dat ding van Frits ik zal vanavond even kijken of dat ic inpasbaar is dan mail ik wel een ontwerp.
De LT1228 is een transconductance versterker.

Gr Henk.

Zou deze ook kunnen?
http://www.ebay.com/itm/1-pc-of-LT1228-100MHz-Current-Feedback-Amplifi…

Hi Arco,

De ON471 is een BFT46 en ik ben met je eens dat het bouwen van de zelfde schakeling het makkelijkste is.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Op 7 april 2015 18:36:06 schreef electron920:
Hi Arco,

De ON471 is een BFT46 en ik ben met je eens dat het bouwen van de zelfde schakeling het makkelijkste is.

Gr Henk.

Ook mee eens. Zeker als je dezelfde PCB layout gebruikt.

Na jaren te hebben stil gelegen wil ik toch nog een kijken of ik leven kan krijgen in module 'IC101'
Dit omdat ook een derde kanaal het loodje heeft gelegd.
Ik heb het schema enigszins bijgewerkt

IC101 23dec2021.pdf

Als ik het kalibratie signaal volg zie ik het op de ingang van de JFET Q12
Het staat ook op basis en emissor Q13
Vervolgen staat het op emissor Q15 en Q17
Q17 werkt als een diode neem ik aan
Op pin 7 en 8 zie ik dit signaal en meet 1,89V

Verder komt het signaal niet meer
Waarom niet?
Ik had op pin 6 van OQ002 een output signaal verwacht
Zitten er misschien te hoge Rwaarde van bijvoorbeeld R41
De spanningsdeler gevormd door R45 t/m R49 lijkt me in orde
Wie helpt me verder

Heb je ook op pen 13 signaal??

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Groen is de ingang en rood de uitgang bij het orginele schema.
Heb ook gezien dat er verschillen zijn tussen jouw schema en het orginele.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 23 december 2021 21:23:39 schreef pe:
Groen is de ingang en rood de uitgang bij het orginele schema.
Heb ook gezien dat er verschillen zijn tussen jouw schema en het orginele.

Dank voor uw reactie
Het gaat om een modificatie van attenuator in het schema staat hiervoor IC101
Zie voorgaande post
En ja gelijkwaardig signaal op pin 13

Als ik jouw modificatie schema met orgineel vergelijk dan klopt er toch iets niet met de aansluitingen??

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Het gaat om de attenuator en wel om dit dikkefilmmodule 'IC'

Het schema van de attenuator

Het ingevulde IC bevat een OQ002
De pin nummers waren mij toen nog niet bekend en derhalve niet correct

[Bericht gewijzigd door ZeHa op donderdag 23 december 2021 22:22:51 (30%)

volgens mij lijkt dit vrij veel op elkaar

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Dat is het verschil tussen originele en gemodificeerde uitvoering
Zie voorgaande posts
Ik heb gemodificeerd uitvoering
Daar wil ik graag mee verder
Dus nogmaals de vraag zou er iets mis zijn met de weerstand waarde omdat het signaal stopt voor de spanningsdeler
Of anders gezegd wat doet Q14 met bij behorende weerstanden niet wat het zou moeten doen
Ik heb nog een werkend kanaal en om van deze het dikkefilmmodule van zijn coating te ontdoen lijkt mij iets te rigoureus, als er dan iets misgaat heb ik niks meer

Q14 lijkt mij een beveiliging tegen een te hoge versterking.
Hoe hoger het ingangs signaal des te minder de versterking doorQ15 en Q17.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op punt 5 zou je het uitgangs signaal moeten meten.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Controleer even alle alle spanningen rondom Q14

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Deze schakeling is een breedband impedantiebuffer met een hoge ingangs- en lage uitgangsimpedantie. Breedband betekent in dit geval een constante versterking van 1X van DC(!) tot >100MHz. DC betekent dus 0V in is ook 0V uit.

Het alternatieve schema bestaat daarom uit een opamp (LM208T) voor DC en LF en een combinatie van een source volger met twee emittervolgers voor HF.

De opzet van het dikke filmcircuit is om de componenten ook thermisch te koppelen om offsets ten gevolge van temperatuurverschillen sterk te reduceren en een (in die tijd dure) opamp te besparen. In het alternatieve schema worden deze offsets nml. weggeregeld door de opamp.

De werking is als volgt: het ingangssignaal komt binnen op pin 12 en wordt door sourcevolger Q12 gebufferd. Een (zoveel mogelijk) identieke Q11 werkt hierbij als stroombron. Opzet is dat Vgs van Q11 en Q12 zoveel mogelijk gelijk aan elkaar zijn; eventuele afregeling hiervan met R15.
Het hoogfrequent gedeelte van het ingangssignaal wordt extra gebufferd door emittervolger Q13 en AC ingekoppeld via C12.
Vervolgens volgt nog een extra emittervolger (Q15) die samen met Q17 een matched paar vormt. Omdat Q15 het DC niveau met 1 Vbe verlaagt, wordt de andere transistor van het paar als diode geschakeld om deze ene Vbe te compenseren. Q14 werkt hierbij dan als stroombron voor Q17 en Q16 op dezelfde ASIC als stroombron voor Q15. Het (nagenoeg) onverzwakte uitgangssignaal is dan laagimpedant beschikbaar op pin 2.

Nadeel van deze schakeling is dat het volledige ingangssignaal (dus AC en DC) ingekoppeld wordt op de FET, terwijl in het geval van de opamp alleen AC wordt toegevoerd. Dit maakt beide FETs kwetsbaarder voor extreme ingangssignalen.

DC instellingen moeten goed zijn om een AC signaal (blokgolf) te kunnen verwerken. Bij Q17 gaat dit dus niet goed: de basis/collector is 1.6V negatief t.o.v. de emitter, staat dus gesperd en laat geen AC door.
Vermoedelijk staat de drain van Q11 op zo'n 2.5-2.6V terwijl dit rond de 0V moet zijn.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 24 december 2021 11:14:08 schreef Henk D:

DC instellingen moeten goed zijn om een AC signaal (blokgolf) te kunnen verwerken. Bij Q17 gaat dit dus niet goed: de basis/collector is 1.6V negatief t.o.v. de emitter, staat dus gesperd en laat geen AC door.
Vermoedelijk staat de drain van Q11 op zo'n 2.5-2.6V terwijl dit rond de 0V moet zijn.

Henk dank voor je uitleg
Nu voel ik me pas echt dom een echte amateur en ja je hebt gelijk de spanning op de drain van Q11 is 2,86V en op de source 2mV
Ik heb 2 nieuwe jFet BSR56 gebruikt misschien dat daar het probleem zit
Ik dacht dat ik bij alltransistor had gezien dat deze equivalent waren
Ook zakt de -6V wat in (ca -5V) dat zou duiden dat een te grote stroom loopt?
Is een jFet MMBJF201 eventueel wel geschikt of moet perse een BFT46 zijn?
Harrie

Die fet doet het als vervanger goed in mijn pm3262

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Een BSR56 zou voor deze toepassing zeker niet mijn eerste keuze zijn; dit is in principe een schakel FET met een hoge Idss (drainstroom bij Vgs = 0) en Crs (terugkoppel capaciteit).
FETs met een Idss < 10mA (BSR56 > 50mA) en een Crs < 1.5pF (BSR56 < 5pF) zullen hier beter voldoen. Mogelijkheden zijn dan idd een BFT46, maar ook (P)(M)MBF4416(A) of BF510/-512.

Wel letten op pinning en het selecteren van twee zo gelijk mogelijke exemplaren voor wat betreft Idss voor een goede bias instelling en minimale drift. Hiervoor de spanningsval over sourceweerstand van 100 Ohm meten bij Vds = 6V in een testschakeling. Deze moet dan bij voorkeur in de buurt zitten van de waarde bij de oorspronkelijke FETs (meten bij een nog goede module).

Dankjewel voor je reactie
Het meten van de idss gaat mijnsinziens moeilijk omdat Q15 ook wel stroom zal trekken
Er gaat bij de nog werkende attenuator 19,5 mA bij de -6V
Ik heb van de 3 overige opengewerkte module een tabel gemaakt met de weerstand waarde

Bij B kan ik alleen R31 meten en deze is ook nog gemeten in circuit dus valt die waarschijnlijk hoger uit en zal de werkelijk waarde wel dicht bij de 30 uitkomen
Ik heb de Rwaarde van pin 10 naar pin 15 (+6V) deze was 695Ω
Een paar jFets uit de defecte module meten ca 300Ω van drain naar source
Als ik de keten R32-Q11-R33-Q12 optel kom ik uit op 750Ω

Met de BSR56 kwam ik veel lager uit op ca 220Ω
Die trok ca 150mA bij de -6V

Nog een Rwaarde welke uit de toon valt is die van Module D R34

De module waar de jFets gebruikt waren is C
Module A en D zijn alleen ontdaan van de coating

Wat de pinning aangaat, ik dacht dat ze drain source uitwisselbaar waren
Toevallig een adres of link voor koop?

De emitterstroom van Q13 wordt ook uit de -6V voeding betrokken, dus de stroom die door Q11 loopt is kleiner dan 19.5mA.
Als de weerstanden R31 (module) en R15, R121 (extern) bekend zijn kan de stroom door Q11 bepaald worden door de spanning tussen pin 10 en 11 te meten.

Ik zag dat de BF510-512 en ook de BFT46 inmiddels obsolete zijn. De BF510-512 (4 types met verschillende Idss bereiken) zijn overigens (bij uitzondering) niet symmetrisch zodat source en drain niet verwisseld mogen worden.
De BF512 kan overigens nog bij BudgeTronics besteld worden.

Het onderstaande overzicht uit een Fairchild Application Note geeft nog een aantal RF J-FET alternatieven, grotendeels gebaseerd op proces 50. Veel van deze typen zijn er ook in SOT23 uitvoering en verkrijgbaar bij meerdere leveranciers.

Een update
Ik heb een 10tal FETs van het type BFT46 ontvangen.
Daar zou M3p als marking code moeten staan er staat M3W op.
Ik heb de weerstand bij de nog werkende attenuator gemeten tussen pin 11 en pin 10 deze bedraagt 22Ω
De spanning tussen pin 11 en pin is 37mV
Daaruit zou je afleiden dat de stroom dan 1,68mA zou zijn.
De data sheet van BFT46 zegt IDSS > 0,2 mA < 1,5 mA
De IDSS gemeten bij 6,2V over een weerstand 92Ω is 0,62mA
Ik heb op een module (C) de FETs geplaatst.
Ik heb de weerstand met R15 tussen pin 11 en pin 10 ingesteld naar 22Ω en meet een spanning van 17mV
Dan zou de stroom ca 0,77mA zijn
Is dit niet een behoorlijk groot verschil met de nog werkende?
Het volgende valt mij op bij het meten van de spanningen
Over R31 // R121-R15 17mV (22Ωx0,77mA)
Over R32 61mV (88Ωx0,77mA)
Over R33 260mV (94Ωx2,77mA) dit zou toch 73mV moeten zijn?
Ik heb getracht om op het dikke film printje te achterhalen waar die 2mA dan heen lekt maar zie het niet.
Ik heb de spanningen cursief aangegeven met als nulpunt de -6V
Ik pieker me suf wat er nog fout gaat
Ik heb wat foto’s bijgevoegd

Foto met nieuwe FET

Soort van röntgen

PCB printbanen

Schematic_IC101 copy_2022-02-04.pdf

Herzien schema met meetwaarde

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Het laatste bijgevoegde schema is niet juist: R35 moet met de andere kant van R33 verbonden worden. Spanningsval over R33 moet dan ongeveer gelijk zijn aan R32 + R31 + externe weerstanden.
Maar zijn de FETs wel geselecteerd, dwz voor het in solderen Idss gemeten en vervolgens gepaarde exemplaren gebruikt?

Spanningen in de module gemeten met weerstand in serie met meetpin (om eventuele oscillaties te onderdrukken)?

Maar waar het uiteindelijk op neer moet komen: spanning op pin12 ~0V --> spanning op pin2 ~0V en instelbaar met R15. Spanningsval over R35 (of is het R35 + R33?) is in dit geval veel te groot (> 400mV)