een gezamenlijk rf project?

Mooi zeg! Die tekst linksonder, 1 MHz stappen, lijkt niet adequaat. 't Zijn eerder de VFO-porties in deze intervallen: 4 - 4 - 5 - 5 - 5 - 6 MHz.
Ik kan ff niet bedenken wat voor naam je er beter aan kunt geven. VFO-omschakeling misschien?

@electron920: Henk, de capaciteit van een gesperde schakeldiode BA244 is 1,8 pF en je hebt bij 6 banden dus 5 LC-resonanties "flauw gekoppeld" er bij.

Gaat dat wel goed?

Frederick E. Terman

Honourable Member

De inverters zijn open collector, vermoedelijk 5406. De niet-geleidende diodes zien dus 15V op de kathode, 5V op de anode; totaal 10V sperspanning. Dan is de capaciteit iets lager, ca. 1,2 of 1,3 pF. Heel belangrijk is dit echter niet.

De gewenste capaciteitsvariatie (factor) is maximaal 1,18 (bij 46-50 en 69-75 MHz; de andere bereiken zijn 'procentueel smaller'). De BB139 is bij 3V ca. 29 pF, bij 11V vermoedelijk zo'n 10 pF. Er mag dus vrij veel parallel hangen voordat je die 1 op 1,18 niet meer haalt.

@tin.soldier: deze lijntjes komen straks van de MHz-instelling van de synthesizer. Ik denk dat in Henk's oorspronkelijke aantekeningen iets als (MHz-stappen) heeft gestaan, en dat bij het netjes maken het haakje per ongeluk een '1' is geworden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Voor afstemming heb ik wel eens met succes een encoder gebruikt.A/B voor richting, en 1 maal per omwenteling een derde puls.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha tin.soldier,

Interessante gedachtegang maar het betreft hier een reminder dat ik rekening moet houden met de preomat !
Het is dus niets meer dan een elektronische bandschakelaar SL74S06 i.p.v. een knop :D
Mijn eerste idee was om de spoelen te schakelen daar heb ik mee getest, maar de spoelen zijn te kostbaar.
Dit is dus de tweede versie eind deze week meten.....

De schakeldiode is gemeten bij de conditie zoals in de schakeling, deze is 0,3....0,7 pF dat is veel minder,
dan ik veroorzaakt door de parasitaire capaciteit van de print en de bedrading :(
Ik gebruik een hyper abrupt diode, volgens mij wordt een BB139 al in geen 10 jaar meer gemaakt !
De diode capaciteit is vaak het punt niet de gevoeligheid op de schakeling denk aan temperatuur, wisselende A.C. spanningen is veel belangrijker.....

@mel dat is een goed idee daar liep ik ook mee rond, het is mooi om een analoge ontvanger te ontwikkelen maar,
om dan van een losse bandenschakelaar gebruik te maken :S
Een simpele up / down teller gaat prima na het zoveelste stapje schakelt de band om.
Het idee om dit door een controller te doen blijft op die manier aanwezig.....

Nu is het zo ik test met een spoel van 100 nH dit is arbitrair gekozen, omdat ik de spoel had liggen maar,
het betreft een spoel gewikkeld in keramiek plat zilver band !
Daar zal ik naar kijken wat er te maken is verhouding lengte / diameter is hier belangrijk en plat band gebruiken.
later meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

De BA244 schakeldiode zag ik vroeger vaak in Elektuur HF ontwerpen o.a. in bandschakelaars,hier in een pre-selector 0-32 MHz(zie foto)Ze zaten ook in TV tuners lees ik hier net: https://www.web-bcs.com/diode/dc/ba/BA244.php

Die BA244 dreigt inmiddels ook obsolete te worden?
Voor het beperkte aantal wat wij nodig hebben lijkt het mij geen probleem,mss heb ik ze wel in huis in de voorraad,moet ik even opzoeken.

Ha Hubie,

De BA244 zal zeker obsoleet zijn, maar ik heb er nog zo'n 500 toch kies ik liever voor een ander type maar dat later.
De versie die je heb gevonden dat is het doel van preselectie, elke ontwerper geeft hier een eigen invulling aan.
Op zich is er niet mis mee met dit ontwerp, de keuze om octaaf bandjes te gebruiken is goed.

De versie die ik achter de hand heb zijn sub octaaf bandjes zoals al eerder vermeld maar dan heb je 16 filters nodig :S
Eerst maar eens kijken hoe we zo uitkomen alles wordt uiteindelijk bepaald door de eigenschappen.
Het idee om drie filters te gebruiken is ruimte en kosten, maar als blijkt dat de praktijk vraagt om een beter scheiding dan kan dat,
ook hier weer het voordeel van een modulair systeem :P

Deze week eerst de V.C.O. testen met een zelf gemaakte spoel want de spoel die gebruikte is geen optie dit is,
een mooie zilverband in keramiek gebrand maar niet te verkrijgen.....
Ook hier bij staat weer voorop, de complexiteit liever 1 spoel wikkelen dat 6 zoals ik eerst heb geprobeerd !

Volgende stap is kijken naar een raster generator en een type vergrendeling, misschien zijn daar nog ideeën over.
Ik zal rekening houden met de mogelijkheid voor een computer interface maar dit heeft in het concept geen prioriteit,
ook de mogelijkheid om automatisch te kunnen afstemmen ( scannen ).
Later meer........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ja 16 filters is idd wel een beetje veel,nog afgezien van het enorme aantal spoelen en condensators wat daar voor nodig is.

Over scannen..
Heb hier 3 HF ontvangers die kunnen scannen maar ik scan nooit in een amateurband,dat heeft geen nut.Wat ik wel scan zijn de memory banken,daar staan dan de (vaste)frequenties van een utility of omroepstation in + mode AM,LSB,USB,RTTY of FAX en het juiste filter wat daar bij hoort.Allemaal toeters&bellen die niet echt noodzakelijk zijn.Dat heeft idd geen prioriteit zoals je al aangaf.

Wat ik wel handig vind is een (digitale)"versnellingsbak" op de afstemknop,hoe sneller je draait,hoe groter de stap.
Of zoals op mijn NRD-535 met een drukknopje,default= 1 omwenteling van de afstemknop = 100 Hz,volgende stap = 1 KHz etc.etc.

Ook een toetsenbordje waar je de frequentie direct in kunt toetsen zou handig zijn.
Maar zover is het nog lang niet...

Hubie

Special Member

Er zit niet veel gang in de twee 0-2 MHz filters die ik "even"zou bouwen om aan te meten.Het door FET voorgestelde
Chebyshev*, Chebyshov*, Tschebyschow*, Tchebichef*of Tchebycheff* filter heb ik net klaar.Morgen ga ik er wat aan meten en beginnen aan het eliptische filter van Henk.

* Kies er maar 1 uit. ;-) = allemaal goed.

Ha Hubie,

Mooi gedaan ben benieuwd naar je meet resultaten :D
Jou opbouw is gelijk aan mijn idee, alleen zijn de ringkernen ongeveer 2 keer kleiner dat maakt voor het experiment niets uit !

De V.C.O. staat onder spanning daar kan ik nog niets over zeggen eind volgende week kan ik de belangrijke parameters gaan testen,
zijbandruis en load pull metingen doen.
Begin volgende week de harmonische meten i.v.m. de eigenschappen van de buffer, filter en driver.
Andere metingen zijn niet zo van belang de V.C.O. wordt gecontroleerd door de P.L.L. en de voedingsspanning is zeer lage ruis en goed gestabiliseerd.
Wel willen we de schakel snelheid weten dit is belangrijk voor de P.L.L. lus !
Ik wacht je metingen met belangstelling af :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Hubie Quick and (not!) dirty! Op wat voor isolerende plaatjes liggen de ringkernen? (Van koper ontdaan printplaat, en dan evt. gelijmd misschien?) De styroflexen zijn al lang niet meer normaal verkrijgbaar.. Moet een alternatief voor komen.

Hubie

Special Member

Hoi tin.soldier,ik had een rol van dat witte schuimband daarvoor wat aan 2 zijden kleeft maar dat was op.Ik heb nu dik vilt gebruikt wat je onder stoelpoten plakt om de vloer niet te beschadigen.

edit,het maakt eigenlijk niets uit wat je gebruikt zolang je windingen van je ringkern maar niet direct op het kopervlak liggen..

Styroflexen,ja ik heb nog een flinke voorraad maar er moet idd wat anders voor in de plaats komen.Philips kerco's met oranje,zwart of paars kopje worden ook schaars,dat gaat em ook niet worden...

Misschien c's met 1206 footprint? Nog niet al te klein misschien, en daar zullen er nog wel aardig wat van zijn.

Hubie

Special Member

Ik ben niet zo thuis in smd dus ik zocht het even op.Het is het grootste formaat in smd begrijp ik hieruit?

Ja :-) Groter bestaat/bestond zelfs ook zie ik: 1210 en 1812 Maar ik heb die afmetingen zelden zien noemen in (zendamateur)schema's..

Hubie

Special Member

Ok,met wat hulpstukken (loep,pincet)zie ik wel kans om dat te solderen maar liever niet natuurlijk.

1206 is 3 x 1,5 mm. Dat is nauwelijks kleiner dan een keramische c met 2,5 mm steek. Je kunt de 1206 niet net zo makkelijk in je vingers nemen, da's waar.

Hubie

Special Member

Wie weet wat dit voor c's zijn? Zijn ook in kleine waardes verkrijgbaar,deze zijn 100 pF.film? multilayer?.

'Meerlagen' keramisch. Bekend van 't ontkoppelen van voedingslijnen, en vast geschikt voor de beoogd lage frequentie? Lage waardes lijken goed verkrijgbaar. Ietsje beter dan styroflex waarschijnlijk. Welke eisen worden gesteld aan c's in een preselector tot 2 MHz eigenlijk?

Hubie

Special Member

Condensators met een tolerantie van 5-10 % lijken mij toch ruim voldoende voor pre-filters?
In een VFO,VCO of PTO is het natuurlijk een ander verhaal.

Ok,mss zijn er nog meer suggesties voor goed verkrijgbare condensators,even afwachten maar.

Hubie

Special Member

Nou,het viel niet mee om een plaatje van het filter te krijgen.De Tiny Spectrum Analyzer heb ik nog maar net in huis en nog niet veel mee gedaan(lees,nog niet veel ervaring mee) en de DSO handleiding ook niet echt doorgelezen.Ik zal binnenkort wat betere plaatjes proberen te maken als ik de apparaten wat meer onder de knie heb.De hoogste piek in het plaatje zit tussen 2,1 en 2,2 MHz,dat heb ik nagemeten met de SG en counter.Op 1500 Khz zit het midden van de 'deuk' of 'dip'.

2 plaatjes met een 0-3 MHz sweep en 1 plaatje 0-2,5 MHz sweep.

Ha HUbie,

Mooi om te zien, ik kan alleen niet beoordelen hoe jou test opstelling is,
kan je de scope op 50 Ω schakelen ?
Of heb je op de print het filter afgesloten !
Kan je misschien de amplitude meten je kijkt lineair dus het plaatje lijkt erger dan dat het is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ja,ok Henk, ik ga er morgen naar kijken.

edit,idd niet afgesloten met 50 Ω 8)7
is op de scope niet in te schakelen.

mel

Golden Member

Via mail kreeg ik TOKO spoeltjes aangeboden. Hebben we er iets aan, en zoja, hoeveel? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 14 januari 2022 22:34:31 schreef Hubie:
Ja,ok Henk, ik ga er morgen naar kijken.

edit,idd niet afgesloten met 50 Ω 8)7
is op de scope niet in te schakelen.

Je kan natuurlijk een 50Ω afsluitweerstand gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..