een gezamenlijk rf project?

Hubie

Special Member

@electron920,je noemde N-path filters,nooit van gehoord,dat moest ik even opzoeken maar gelukkig is er youtube.Na dit filmpje begrijp ik het principe min of meer.
https://www.youtube.com/watch?v=tYgc5mbdXMw

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 29 januari 2022 14:09:55 (11%)

Hubie

Special Member

Vanmiddag even een beginnetje gemaakt voor van het 2...10 MHz bandfilter.Morgen druk met andere bezigheden,zondag afbouwen en meten met de Nano-VNA.

Het is voortvarend! Nabouwers moeten over die goede handige sma(-female)-connectoren (gaan) beschikken. En heel wat tussenkabeltjes, want dat is belangrijk voor het modulaire karakter van het project.

Hubie

Special Member

Die SMA connectors gebruik ik omdat dat het makkelijker is om aan de in\uit poorten van de VNA te koppelen voor metingen aan het filter.Anders zit ik weer te klootviolen met BNC\SMA male\female verloopjes en koppelbusjes zoals bij het vorige filter.

De modules definitief aan elkaar koppelen kan goedkoper en net zo goed met RCA/tulp kabeltjes.
Die gebruikten ze vroeger ook voor TV-tuners en video-modulators tot 860 MHz.Ze kosten ook geen ruk meer. *

https://www.vandijkenelektronica.nl/product/2-stuks-coaxkabeltje-met-a…

* Ja,ik weet het,die kabeltjes zijn geen 50 Ω zijn 75 Ω of 60 Ω ,maakt niets uit,de "mis aanpassing" is verwaarloosbaar bij deze (0..30 MHz) frequenties.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 februari 2022 16:15:51 schreef Hubie:
Vanmiddag even een beginnetje gemaakt voor het 2...10 MHz bandfilter.Morgen druk met andere bezigheden,zondag afbouwen en meten met de Nano-VNA.

Een leuke foto! Ik zie dat je schema nog een doorverbinding mist; de bedoeling is dat aan de ingang a.h.w. twee parallelkringen in serie staan (met daartussen C naar massa).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

8)7 Ja,nu achteraf vond ik dat al vreemd,2 spoelen in serie en dan met de midden aftakking niets doen,dan hadden ze ook 1 spoel van 0,91 µH + 0,73 µH = 1,64 µH kunnen nemen dacht ik nog.. 8)7

Dat bandfilter schema hierboven ziet er erg "Duits" uit,ik bedoel de manier waarop het schema en de spoel symbolen getekend zijn.

Net zoals hier bijvoorbeeld,zie foto:

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt gelijk, dat was de verkeerde schets. Van dezelfde auteur als jouw gevonden artikel trouwens, grappig.
Met dezelfde ontwerpcriteria (en dezelfde standaardreeks componenten) kwam hij blijkbaar op dezelfde uitkomst. Ik vond het handig omdat de afregelfrequenties voor de kringen erbij stonden, maar in het kader van de thread een beetje verwarrend. Tekening vervangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Volgens wijlen pa0se,Dick Rollema, is Eric.T.Red een pseudoniem van Erich of Ulrich Rohde van jawel... Rohde&Schwarz.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zou grappig zijn. Weet je nog waar je dat vond? Ik kan geen verwijzing vinden zo gauw. Ik ken bij R&S trouwens geen Erich, maar het kan natuurlijk best dat Ulrich Rohde een familielid op de postkamer had werken. :)
Vader Rohde, de ene oprichter, heette geloof ik Lothar.

Ulrich, DJ2LR/N1UL, heeft trouwens ook een aanzienlijk aantal artikelen voor amateurs geschreven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik heb dat ooit eens gelezen in de rubriek "reflecties" in Electron .De naam Ulrich zou ook kunnen.Het was een terloopse opmerking van de O.M
Dick leek mij nu niet een gossip/RTL-4 persoon die onzin verkocht,dus ik nam het voor waarheid aan...

RAAF12

Golden Member

De man heeft ook wat patenten (met anderen) op zijn naam staan.
https://patents.justia.com/inventor/ulrich-l-rohde

Er was meen ik ook een R&S ontvanger die voor het eerst in de wereld een synthesizer afstemming had met een rotary encoder. Daarvoor gebruikte men up-down drukknoppen. Maar dat kan ik niet terugvinden :-(

Dick Rollema - PA0SE - heeft ook gepubliceerd over zijn zelfgemaakte bandfilters ter zake, die hij flink aan de tand had gevoeld. Artikel(en) met illustraties hebben in Electron gestaan. Nabouwbaarheid, daar ging het trouwens niet om als ik me goed herinner :-)
Ik zie een foto met wel 1000 Toko-spoelen (die trafo-blikjes) voor me...

Hubie

Special Member

Ik zit nog even naar dat schema te kijken van die preselector van Eric.T.Red (of is het Ulrich Rohde?) Die man is in iig een autoriteit in de HF wereld.Of hij nu Red of Rohde heet doet er even niet toe...
24 ringkernen + een stuk of 20 trimmers + 8 stuks goede HF relais,ja dat kost wat,maar dan heb je ook wat. Maar laten we eens gek doen en er een paar euro tegenaan gooien!
Dan hebben we wel 8 messcherpe cheby filters!!(pa0se schrijft Tschebyscheff) = variant nummer 10...;-)

De bottleneck is eigenlijk wat pa0se ook al verkondigde,ik citeer:

Immers laat de synthesizerafstemming zich niet zondermeer mechanisch koppelen met die van de voorkringen..

Ik heb daar geen oplossing voor... iemand??

Frederick E. Terman

Honourable Member

iemand??

Van ontvangers voor schepen zijn de ingangen altijd vrij robuust, alleen al omdat HF-telefonie duplex is: de ontvanger moet dus de eigen scheepszender buiten de deur houden, terwijl je naar het kuststation luistert. Dát is goed filteren.
Meestal was zo'n 'preselector' een verzameling bandfilters. Maar ik ken in elk geval één ontvanger - onbekend merk, doet er niet toe -, waarin de ingangskringen met een motortje afgestemd werden. Letterlijk mechanisch, het motortje draaide aan alle afstemcondensatoren, met een kettinkje, en tandwieltjes op de asjes.

Het geniale was nu, dat er een extra kring meeliep, waarmee een oscillatortje was afgestemd. De processor mat de oscillatorfrequentie, en de motor werd gestopt als die kring op de juiste frequentie stond, waarna de oscillator natuurlijk werd uitgeschakeld. De andere kringen stonden dan óók goed.
(Die frequentie werd niet op de Hz nauwkeurig gemeten hoor; de kringen waren een paar tientallen kHz breed tenslotte, dus een kHz-teller was prima. Maar nog grappiger was: het was helemaal geen decimale teller, maar een binaire. Wat maakte dat uit? De processor was de enige die die gemeten kringfrequentie zag. :))

--

Tschebyscheff = variant nummer 10...

De transliteratie van buitenlandse spelling valt onder de spellingsregels. Iemand die iets correct wil of moet schrijven kan ze eventueel opzoeken; 't is best grappig: Russisch

e↓ ik zie inderdaad dat de Taalunie zelf de tussen-s niet gebruikt, dus spellingregel schrijft; volgens de Woordenlijst zijn beide vormen echter correct.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het is spellingsregels hoor. Hoewel een tussen-s hier wel in opmars is :-)

De vorm van de transliteratie hangt af van de taal waarnaar wordt getranslitereerd. De moedertaallezer wordt een klankbeeld gegeven.

In het NL is het meest gangbaar voor 's mans naam Pafnoeti Lvovitsj Tsjebysjov. In het Engels wordt Pafnuty Lvovich Chebyshev geschreven. OE wordt U, en nog een paar verschilletjes dus. De laatste lettergreep van de naam heeft de klank OF, zoals in het Nederlandse of.
De beste Engelse transliteratie moet vast nog gevonden worden :-)
(Maar de naam eindigt dus op zeker op ov, niet op ev/ef.)

..volgens de Woordenlijst zijn beide vormen echter correct.

Hear hear, dat staat er al enkele jaren bij vermeld. Maar dat was nog niet zo heel lang geleden niet zo hoor. Wel vreemd dat de Taalunie het (bedenkelijke!) gebruik nog niet heeft geconstateerd. Daar zijn ze nl. voor.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wil je wel geloven dat ik nu pas die piepkleine puntjes op de ë zie in de Russische spelling. Hetzelfde als bij - inderdaad - Chroesjtsjov dus.
Ik had het altijd voor een e aangezien.
Gelukkig weet sowieso iedereen hier wie je bedoelt:

ЧебыЩёв ... - kom op, filters, wie zou 't anders zijn? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Leuk, mijn hobby: de krant lezen en de fouten tellen. Ik heb het opgegeven. Er valt hier al genoeg te beleven op COL!

---------------
Deze zin befat drie fauten.

Wat is de derde fout?

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 8 februari 2022 23:25:27 (24%)

Klopt, bij Chroesjtsjov vs. Khrushchev is het verschil in transliteratie nu ook meteen duidelijk. M.u.v. van de K misschien, maar ach, dat is een detail.

Ik denk dat het correct is om te stellen dat Nederlandse kranten hier met de Franse slag hebben gewerkt. (Tegenwoordig is het beter, consequenter, denk ik.) Ja, Ë /joh - ik merkte dat er hier geen cyrillisch getypt kan worden?

Wat is de derde fout?

De vraag zelf neem ik aan. Want die heeft níets met techniek te maken.

Op 8 februari 2022 23:30:38 schreef tin.soldier:
[...]De vraag zelf neem ik aan. Want die heeft níets met techniek te maken.

Het onderwerp is een RF project. De ontsporing is overigens interessant.

Hubie

Special Member

Kom op mensen,back on topic....
Nou ok dan,Poetin,Putin ... Puta Dat laatste woord is Spaans... ;-)

Dat is een flauwe grap die geen recht doet aan het verschil tussen de transliteraties. Laat staan aan het topic, hijo de .. ? :)
Maar goed, het kan altijd nog 'erger' hoor: Rossija bez Poetina bijv.

Ik ga maar eens dat artikel over bandfilters van PA0SE zoeken..

Back to topic.

Afgelopen week heb ik een DDS uit China, kosten inclusief verzending ongeveer 30 euro, aangesloten op een zelfbouw ontvanger met een eerste IF van 9 MHz. Het is een enkelsuper.

Met het befaamde KVG kristalfilter XF9A en een diode ringmixer SBL-1. De preselector is een handmatig afgestemde tuner met een variabele condensator en deze bereiken: 10 kHz tot 2 MHz low-pass met een zelfinductie (33 uH, 470 pF, 220 Ohm), niet afgestemd. (toegevoegd om 00hr29: Dat is -3 dB een frequentie van 1890 kHz.)

Bereiken met tuning: 330 kHz - 1500 kHz, 1 MHz - 4 MHz. 3 MHz - 15 Mhz en 10 MHz - 32 MHz. En dit is een seriekring. Normaal is zo een tuner veel te selectief op de lage frequenties en helemaal niet selectief op de hoge frequenties. Daar heb ik een oplossing voor gevonden. Input buffer met ingangsimpedantie 50 Ohm en uitgangsimpedantie minder dan 5 Ohm (tot ruim 30 MHz). Dan die seriekring afstembaar van 0,33 tot 31 MHz in 4 bereiken. En een afsluitweerstand die per bereik geschakeld wordt: lage bereiken 2 k en via 680 Ohm, 100 Ohm naar 22 Ohm. Daardoor blijft de selectiviteit van de preselectie intact. De buffers moeten wel een goed grootsignaalgedrag hebben. En dat is gelukt met 20 mA bij 8 volt in de breedbandige ingangsbuffer en 15 mA in de "volger" na de selectiviteit. Daarna de buffer naar de SBL-1.

De IF is als volgt: een FET met een steilheid van 20 mA/V in common-gate als 50-Ohm afsluiting van de mixer.En na het filter een BF199 met in de uitgang een 60 dB AGC variatie. Daarna een SA612 en de twee XF901/902 zijband kristal oscillatoren. Dan na de productdetectie in de SA612 een actief low-pass 3 kHz vierde orde en uiteindelijk een volumeregelaar met een LM386.

Resultaat:minimum discernible signal 100 nanovolt (50 Ohm) en op 10 kHz afstand kan ik met een stoorsignaal van 100 dB daarboven, dus 10 mV, zonder problemen verwerken. En dan loop ik tegen de faseruis of breedbandige ruis van mijn R&S-generator aan. Maximaal signaal "on frequency" is 200 mV. Of 126 dB. IM2 en IM3: "goed genoeg".

Opbouw en eenvoud? Nooit eenvoudiger gezien...

Hubie

Special Member

Vanmiddag het elliptische 2-10 MHz filter afgebouwd,het lag al weer een poosje stil.Plaatje 1=sweep 0-15,plaatje 2=sweep 0-30,plaatje 3=sweep 0-100 MHz.
Ik meet\zie +- 50 dB onderdrukking\demping.

Ha Hubie,

Mooie plaatjes en ik denk zeer leerzaam voor je :P
Ik kom er later op terug even iets eten en de recente reacties lezen.
Je kunt door de winding te verschuiven de inductie regelen en het dipje nabij de flank ophalen !
Later meer.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.