Back to topic.
Afgelopen week heb ik een DDS uit China, kosten inclusief verzending ongeveer 30 euro, aangesloten op een zelfbouw ontvanger met een eerste IF van 9 MHz. Het is een enkelsuper.
Met het befaamde KVG kristalfilter XF9A en een diode ringmixer SBL-1. De preselector is een handmatig afgestemde tuner met een variabele condensator en deze bereiken: 10 kHz tot 2 MHz low-pass met een zelfinductie (33 uH, 470 pF, 220 Ohm), niet afgestemd. (toegevoegd om 00hr29: Dat is -3 dB een frequentie van 1890 kHz.)
Bereiken met tuning: 330 kHz - 1500 kHz, 1 MHz - 4 MHz. 3 MHz - 15 Mhz en 10 MHz - 32 MHz. En dit is een seriekring. Normaal is zo een tuner veel te selectief op de lage frequenties en helemaal niet selectief op de hoge frequenties. Daar heb ik een oplossing voor gevonden. Input buffer met ingangsimpedantie 50 Ohm en uitgangsimpedantie minder dan 5 Ohm (tot ruim 30 MHz). Dan die seriekring afstembaar van 0,33 tot 31 MHz in 4 bereiken. En een afsluitweerstand die per bereik geschakeld wordt: lage bereiken 2 k en via 680 Ohm, 100 Ohm naar 22 Ohm. Daardoor blijft de selectiviteit van de preselectie intact. De buffers moeten wel een goed grootsignaalgedrag hebben. En dat is gelukt met 20 mA bij 8 volt in de breedbandige ingangsbuffer en 15 mA in de "volger" na de selectiviteit. Daarna de buffer naar de SBL-1.
De IF is als volgt: een FET met een steilheid van 20 mA/V in common-gate als 50-Ohm afsluiting van de mixer.En na het filter een BF199 met in de uitgang een 60 dB AGC variatie. Daarna een SA612 en de twee XF901/902 zijband kristal oscillatoren. Dan na de productdetectie in de SA612 een actief low-pass 3 kHz vierde orde en uiteindelijk een volumeregelaar met een LM386.
Resultaat:minimum discernible signal 100 nanovolt (50 Ohm) en op 10 kHz afstand kan ik met een stoorsignaal van 100 dB daarboven, dus 10 mV, zonder problemen verwerken. En dan loop ik tegen de faseruis of breedbandige ruis van mijn R&S-generator aan. Maximaal signaal "on frequency" is 200 mV. Of 126 dB. IM2 en IM3: "goed genoeg".
Opbouw en eenvoud? Nooit eenvoudiger gezien...