een gezamenlijk rf project?

mel

Golden Member

Boven de 14 MHz is het misschien beter om spoelvormen te vinden van teflon, maar dat zal wel dungezaaid zijn.Een alternatief zijn luchtspoelen, hoewel ik denk dat je dan de zelfinductie niet haalt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Ja maar @Hubie heeft wel goede modellen van Neosid ik heb geen idee wat voor een kunststof dat is ?
Ik heb ergens een jaar of 15 geleden aan de zaak snelle F-conrectors ( zo noemen de kabel mensen die ),
het zijn snap on conrectors en die waren goedkoop werd verteld.
Alleen waren ze de demping vergeten erbij te vertellen 1,3 dB hoog in de U.H.F. rotzooi dus :(

Ook het kern materiaal wat er inzit moet wel geschikt zijn voor onze toepassing.
Van Neosid heb ik nog wel wat lichaampjes en koperen kapjes, ook diverse kerntjes aluminium, messing, en diverse ferriet soorten.....
Maar wij zitten laag in de frequentie met een navenante Q , en een grote inductie dat is jammer !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Voor de 3 elliptische bandfilters zijn instelbare spoelen nodig of trimmers om de exacte f res punten in te stellen.De Toko spoeltjes KANK(X) 3333R,3334R en 3335R werden vroeger overal voor gebruikt,bandfilters,preselectors,oscillators etc.Ze hadden een hoge Q,waren bruikbaar van 100 kHz - 50 MHz.De QRP nieuwsbrief en Sprat(blad van de Britse QRP Club)Barend Bouwboekjes en de boeken van Kent,in bijna elke RF schakeling kwam je ze tegen.
En toen waren ze op(dacht ik)Alleen op ebay kom je ze nog tegen voor absurde prijzen.
Na lang zoeken kwam ik ze nieuw (equivalent) tegen bij een Griekse amateur voor een meer dan redelijke prijs.Ik heb er een stuk of 25 besteld.

https://www.sv1afn.com/en/products/

Mss is er iemand die een (proto) PCB kan maken?Dat kan gewoon een enkelzijdige print worden maar wel met voldoende massavlak aan de soldeerzijde.Ikzelf kon vroeger goed met Layo1 werken maar dat is 30 jaar geleden...Daarna heb ik er niets meer mee gedaan.Dus als iemand zich geroepen voelt om even een pcb te tekenen ;-)

Hubie

Special Member

Nog een paar foto's van de metingen aan elke L1 voor de 3 filters.
Voor de 5 spoelen van het 10-30 MHz filter kunnen ook de witte Toko S18 spoelen gebruikt worden.Die zijn leverbaar bij o.a.Eijlander en hf-electronics.

Hubie

Special Member

;-) Mmm,ik zie weinig animo en\of aanmelders om een proto PCB te maken,geeft niet,ik ben een paar maanden leuk met filters bezig geweest en heb wat beter leren omgaan\meten met de Nano VNA.
Ter leering ende vermaeck. ;-)

Ga ik weer verder met mijn µBitx,die ligt hier ook nog half afgebouwd op de plank..

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155890/2#highlight=bitx

Hubie

Special Member

De spoeltjes kwamen zaterdag binnen.Goed verpakt en geen invoerrechten hoeven te betalen.
Als ik ergens iets voor de eerste keer,in buitenland,bestel moet je maar afwachten of alles goed gaat.
Geen leeuwen of beren tegengekomen. ;-)

mel

Golden Member

Op 2 mei 2022 01:23:31 schreef Hubie:
De spoeltjes kwamen zaterdag binnen.Goed verpakt en geen invoerrechten hoeven te betalen.
Als ik ergens iets voor de eerste keer,in buitenland,bestel moet je maar afwachten of alles goed gaat.
Geen leeuwen of beren tegengekomen. ;-)

Ook geen addertjes onder het gras? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Nee,en ook geen katten in zakken... ;-)

Als je uit Griekenland bestelt is het toch logisch dat je geen invoerrechten hoeft te betalen?

;-) Mmm,ik zie weinig animo en\of aanmelders om een proto PCB te maken, geeft niet...

Nou, dat geeft juist wel dunkt me. Ik zal eens zien wat ik kan doen.

Hubie

Special Member

oohja,natuurlijk,Griekenland zit ook in de EU natuurlijk... 8)7 8)7
Seniorenmomentje ;-)

Hubie

Special Member

Goed nieuws,tin.soldier is met een protoprintje bezig voor de bandfilters. _o_

Hubie

Special Member

Elke goede ontvanger heeft natuurlijk een verzwakker.Ik zit ff in het Kent ontvanger werkboek te neuzen wat daarvoor de beste manier is.
De allersimpelste manier staat links onderin,een 1 K koolpotmeter direct aan de AE ingang.Met een verlengde as naar het frontpaneel en klaar is Kees.Die verzwakker rechts bovenin met een 2-deks schakelaar lijkt mij wel wat,je hebt dan ook maar 1 knop nodig.Die daaronder staat is leuk voor de meettafel maar niet in een ontvanger,ik vind stapjes van 1 dB zinloos voor een ontvanger + je hebt dan 6 schakelaars op je front zitten.
En de laatste,potmeter met pindioden,gaat dat geen ruis geven?

Ha hubie,

Ik ben weer gedeeltelijk up en running :)
Eerst even de nieuwe post gelezen en.... ik heb begrepen dat je nog een aantal spoeltjes heb ontvangen.

Eerst even over het uiteindelijke ontwerp ik kon dan wel niet met de hand vooruit typen lukte ook bijna niet maar,
ik heb niet stilgezeten !
Daarover later meer ik heb inmiddels al wel een 7 tal verschillende varactors binnen die wil ik eerst meten, dynamisch op intermodulatie eigenschappen.

Maar eerst jou vraag.... ik begrijp dat je rond de ontvangen spoeltjes een printje wil maken ( of laten maken ) ,
dat kan maar dan moet ik wel maten hebben :S
Dus de steek en ligging van de pinnen, de maten van je condensatoren plus het model van het filter !
Ook van belang welke filters, en de uiteindelijke buiten afmeting dit wordt veelal bepaald door de afmeting van je behuizing !

Nu is het wel zo dat het type filters welke ik in het begin heb laten zien niet meer anno 2022 zijn, zeker niet voor een ontvanger,
van een professionele allure........
De bandbreedte is te groot, voor een generator ( zender ) is een bandbreedte met een onderdrukking van 50 dB op 2Fo is prima.
Dit wil zeggen dat de harmonische -50 dBc is voldoet aan de eisen !
Je heb immers niets met intermodulatie van doen jij ben de bron....

Voor een ontvanger ligt dit anders, je weet totaal niet welke signalen er binnen komen en dus ook niet,
welke combinaties interferentie kunnen veroorzaken.
Het idee om een octaaf filter of zelfs een sub-octaaf filter te gebruiken is een illusie, laat staan een nog breder filter |:(

Ik heb de afgelopen weken een programma geschreven in Matlab ( RF toolbox ) om de eigenschappen te kunnen weergeven.
Hierbij hou ik als ondergrens voor de intermodulatie afstand de ruis vloer aan beter is niet nodig,
immers in de ruis is wel te detecteren maar niet verstaanbaar waarnemen !
Voor de ruisvloer ben ik uitgegaan van de gebruikelijke tabellen qua atmosferische storing,
maar tevens heb ik deze aangepast naar de werkelijke 2022 omstandigheden qua man made noise denk aan P.V. installaties.....

Vandaag de dag zijn er zeker wereldwijd een miljoen zenders groot en klein weg, het wordt steeds stiller je zou dus denken,
dat valt wel mee met de derde orde intermodulatie.
Helaas al die spijkertjes afkomstig van die P.V. installaties zijn stuk voor stuk allemaal kleine stoorbronnen ( draaggolf ),
die combinaties geven overal in de band :(

Ik heb de afgelopen weken metingen gedaan met een IC-R8600 en mijn eigen meetontvanger ik moet dit nog uitwerken maar,
heel interessant die R8600 verzint er nogal wat signalen bij.
Wat ik vermoed is dat heel veel producten die je tegenkomt op de band er door de ontvangers zelf bij gemaakt worden.
Uiteraard afkomstig van signalen maar niet op die frequentie in de band, en een R8600 is geen goedkope jongen :D

Dit wordt de komende tijd mijn bouwen... eens kijken hoe het gaat lukken en of de varactors aan de verwachtingen voldoen.
Ik heb een versterker om het signaal uit de generator naar 1 W te brengen en een meelopende wave analyzer zeg maar een selectieve spectrumanalyzer.
Als je de maten opgeef dat teken en maak ik een printje voor je als experiment zeer leerzaam.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,tin.soldier is met de printjes bezig,even afwachten tot hij ze hier post.
Even een vraag,hoe gaan we die 3 filters schakelen?Dat kan met relais,pindioden of gewoon met een draaischakelaar.
Het mooiste zou zijn met 1 drukknopje op het front en 3 ledjes die aangeven welk filter ingeschakeld is.

Ha hubie,

Het schakelen daar heb ik ook onderzoek naar gedaan, in het filter wat ik nu ga bouwen gebruik ik een F.E.T. ,
om de condensatoren te schakelen.
Verder hoef ik geen filters te schakelen ik heb er immers maar een... en die is afstembaar !
Ik denk dat vandaag de dag het beste een M.O.S. transistor gebruikt kan worden,
de belangrijkste parameter is de vervorming in de uit conditie vandaar dat je een T configuratie gebruikt.

Een relais is waarschijnlijk ook goed te doen wel een klein signaal relais gebruiken i.v.m. de eigenschappen op den duur !
En dan nog zal je zien dat na een paar jaar de relais problemen gaan geven in heel veel audio apparatuur is dit,
een veelvuldig probleem....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

tin.soldier is met Sprint printjes aan het ontwerpen voor het HF project,we zoeken iemand op CO die printjes kan maken.Iemand??

Het zijn proto printjes dus ze worden eerst uitgeprobeerd en gemeten.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 9 mei 2022 21:00:08 (22%)

Ha Hubie,

Tja ik zou wel printjes kunnen maken maar ik ben eigenlijk al weer iets verder dan de standaard filters !
Nu is een stukje koper niet het probleem maar het is misschien het paard achter de bekende wagen spannen.
Aan de andere kant kan het leerzaam zijn, laat de lay-out maar zien zou ik zeggen......

Het is mijn idee om het filter aan de ingang afstembaar te maken, dit betekend 1 a 2 filters dit filter heeft tevens een constante weerstand voor het afsluiten van de eerste mixer !

In de omgeving van de eerst getoonde filters 3 stuks LP, BP, BP kan de ingang zonder schakelaar worden uitgevoerd ( aperiodisch ) doorlussen !
De uitgang zal via een schakelaar naar de bus moeten lopen.
Er altijd er voorzorgen dat als het filter niet gebruikt wordt deze afgesloten is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920 Hoi Henk, als jij dan al 'verder' bent, laat ons dat dan maar even zien nu. Dan is het misschien wel zo handig als ikzelf nu stop met lay-outen..
Nu, ik maak de lay-outs wel af hoor. Daarna zal ik ze tonen. Maar dit was en is de vraag van @Hubie domweg niet. Die luidde: "wie kan er even prototype printjes maken zodat Hubie er aan kan meten?"

Het 1e printje meet ca. 5 x 3 cm
Het 2e printje zal ca. 5 x 5 cm gaan meten
Het 3e printje (10 - 30 MHz ben ik nog niet aan begonnen)

Gezien de eenvoud van de schakelingen, zijn de lay-outs ook betrekkelijk simpel.

Kun/wil jij dat nu wel of niet doen zonder voorbehoud?

Ha tin.soldier,

Hoe moet ik dit dan lezen :? kan zijn dat ik het verkeert heb begrepen....

tin.soldier is met Sprint printjes aan het ontwerpen voor het HF project,we zoeken iemand op CO die printjes kan maken.Iemand??

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De vraag is of iemand een paar simpele enkelzijdige printjes kan etsen naar mijn ontwerp, en zoals met Hubie besproken.

Het formaat is .lay6 (uit Sprint Layout). Met een gratis viewer zijn de lay-outs ogenblikkelijk op ware grootte af te drukken. Maar daarmee staan ze nog niet op het koper natuurlijk.. Dus wie dat even kan doen is de vraag.

Ha tin.soldier,

Ja dat schrijf ik :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wát schrijf je eigenlijk? De simpele ja-neevraag, of je t.b.v. het gezamenlijke rf project voor Hubie een paar printjes kunt maken, heb je niet beantwoord. In plaats daarvan kom je met dit hele verhaal, maar dat is geen antwoord op de vraag.

Dus, kun je voor Hubie (en daardoor voor ons allemaal) een paar proto printjes etsen of niet? Ja of nee?

Frederick E. Terman

Honourable Member

De hele thread begint een beetje de consistentie van los zand te vertonen.
Een bekende Amerikaanse uitdrukking leert, dat 'perfect is the enemy of good enough'. Je kunt je plannen blijven bijstellen, maar al die tijd heb je niets.
Volgens de Duitsers is het tegelijk zo, dat 'überall wird halt mit Wasser gekocht'. Hoe je het ook brengt, het principe blijft meestal onveranderd.

We hebben filters, die nu weleens zo ongeveer uitgetest zijn; en we hebben schema's van eenvoudige maar goede diodemixers. De filters hoeven niet smaller, omdat de diodemixers dat overbodig maken. Zet nog een schakelbare verzwakker vóór je ingang.

Laat de mixer volgen door een diplexer - eveneens doodsimpel, en het schema is ook al gegeven -, die alles wat géén middenfrequent is in een weerstand doet verdwijnen, en je hebt al een heel stuk ontvanger af. Testen kun je met een tijdelijke ontvanger, afgestemd op de middenfrequent, die je achter de diplexer hangt.

Zorg nu voor een goed (kristal-)filter op de eerste, en als je slim bent: énige, middenfrequent, en de meeste van je zorgen zijn al voorbij. Dit filter is te koop, maar misschien maak je er een van CB-kristallen, net als @ Brightnoise deed.

Voor de VFO neem je eerst even een willekeurige oscillator. Desnoods een enkele kristaloscillator: kijk maar eens wat je setup daarmee doet, ook al kun je nu maar één frequentie ontvangen. Of iets loslopends: sure, die zal wel verlopen, maar dat is een ánder probleem.
Daarna een Si-huppeldepup. Wat doet de ruis? Experimenteer!

Daarna ga je eens knutselen aan een MF-versterker.

Kortom, met wat tot nu toe in de thread behandeld is, zou er al gesoldeerd kunnen worden.

(Wat filters schakelen betreft: de in- en uitgangen van ongebruikte filters kortsluiten lijkt me onnodig, en misschien wel nadelig. We werken hier laagohmig, en de kans dat zo'n kortsluitlusje door zijn inductie koppelt met (de bedrading rond) het gebruikte filter is misschien niet eens kleiner dan dat een ópen aansluiting capacitief heibel zou schoppen.
Officieel zou je dus de ongebruikte filters aan in- en uitgang moeten afsluiten met 50 ohm, maar persoonlijk zou ik het laten - ik verwacht geen enkel effect. Fabrieksapparatuur doet 't ook niet.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zorg nu voor een goed (kristal-)filter op de eerste, en als je slim bent: énige, middenfrequent, en de meeste van je zorgen zijn al voorbij. Dit filter is te koop, maar misschien maak je er een van CB-kristallen, net als @ Brightnoise deed.

Bij voorbeeld zo (plaatje). Dan gaat ook prima op 9 MHz met kristallen die via AliExpress bijna niks kosten. En met een NanoVNA als enige meetinstrument.