Solenoid motor voor tuintractortje

@ Lambiek,

Jouw tekening heb ik iets gewijzigd, en ik ben bezig deze opstelling te maken.

In BDP steekt de plunjer boven de cilinder uit, en in ODP evenver er onderuit.
Het aangrijpingspunt van de plunjerstang zit op de helft van de plunjerhoogte.

@ Benleentje,

Het vraagt wat tijd om het spul in elkaar te zetten.

Het concept van m.bouwer lijkt me beter; daarmee kun je 2x per krukasomwenteling koppel leveren, en bij het concept van Lambiek maar 1x.

De aansturing is triviaal te maken met een MOSFET, diode, en hall sensor (eventueel uit een PC ventilator te halen).

Iets om over na te denken is wel dat er voor lange tijd stroom kan blijven lopen als hij aan staat, maar de krukas stilstaat; oude motoren met contactpuntjes hadden hetzelfde euvel, waardoor de bobines konden verbranden als het contact aan stond, met stilstaande motor.

Als je later naar een sinusoide stroom wilt, in meerdere spoelen, is een microcontroller toch wel handiger; daar kun je dan ook gemakkelijk een beveiliging in maken, en de stroom en eventueel temperatuur bewaken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 4 juni 2022 17:23:25 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 4 juni 2022 16:14:44 schreef m.bouwer:
Jouw tekening heb ik iets gewijzigd,....

Maakt niet uit. :)

Op 4 juni 2022 17:19:35 schreef SparkyGSX:
Het concept van m.bouwer lijkt me beter; daarmee kun je 2x per krukasomwenteling koppel leveren, en bij het concept van Lambiek maar 1x

Dit is maar een voorbeeld en had ook gezegd dat ik niet weet waar het meeste kracht geleverd wordt.

Als je hem langer aan wil sturen zou je een bipolaire hallsensor kunnen gebruiken. Met twee kleine magneetjes kun je dan de hallsensor setten en resetten. Een magneet met de noordpool naar de sensor en één met de zuidpool naar de sensor. Als je een hallsensor gaat gebruiken zou ik wel een fet driver gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Om over enige tijd te kunnen werken met mijn tractortje met 4-cil zal ik ieders inbreng nog hard nodig hebben denk ik zo.

High met Henk

Special Member

Ik zou zelf iets maken met een encoder op de krukas die je dan per X graden af kan lezen..

Zo kun je in software aanpassen...
Hoop werk om te maken, maar iets testen kost vrijwel geen tijd.

Om te testen zou ik er een DC motor aanhangen met een dummyweerstand... Kun je de spanning en stroom meten en zo eigenlijk een dynameter maken...
Heb je meteen vermogen in, uit en rendement...

Dus je kunt letterlijk chiptunen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 4 juni 2022 18:56:06 schreef High met Henk:
Ik zou zelf iets maken met een encoder op de krukas die je dan per X graden af kan lezen..

Zo kun je in software aanpassen...
Hoop werk om te maken, maar iets testen kost vrijwel geen tijd.

Die beste man is geen elektronicus hé, voor ons is dat geen probleem maar voor hem wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: 2 magneetjes en een latching-type hallsensor heb ik al geruime tijd geleden voorgesteld; dit lijkt me de eenvoudigste oplossing, omdat de timing mechanisch aan te passen is, door de magneetjes te verschuiven over de as. Als je 2 schijven maakt, met 1 magneetje op elke schijf, naar elkaar toe gericht, kunnen beide magneetjes (één met de noordpool naar buiten, en de andere met de zuidpool naar buiten) samen één hall sensor bedienen, en kun je de in- en uitschakelmomenten apart veranderen door de schijven te verdraaien ten opzichte van de kruktap. Als je 2 pulsen per omwenteling wilt, zet je gewoon nog een magneetje op elk van de schijven, 180 graden verderop.

Een gate driver lijkt me niet nodig, als je een hall sensor uit een 12V computer fan gebruikt; die stuurt 12V/0V uit, en kan nog een flinke stroom leveren ook.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 4 juni 2022 20:08:57 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 4 juni 2022 20:08:04 schreef SparkyGSX:
dit lijkt me de eenvoudigste oplossing, omdat de timing mechanisch aan te passen is, door de magneetjes te verschuiven over de as.....

Ja precies dat.

Een gate driver lijkt me niet nodig, als je een hall sensor uit een 12V computer fan gebruikt; die stuurt 12V/0V uit, en kan nog een flinke stroom leveren ook.

Ik vervang die dingen wel eens in een hub motor, die zijn ook 12V maar die doen maar +/- 40mA. Dat vind ik toch wel een beetje krap.

Wat zo'n hallsensor uit een computer fan kan leveren weet ik niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gewoon een nokkenas en een sleepcontact,
Niet 1 component

Op 4 juni 2022 20:08:04 schreef SparkyGSX:
Een gate driver lijkt me niet nodig, als je een hall sensor uit een 12V computer fan gebruikt; die stuurt 12V/0V uit, en kan nog een flinke stroom leveren ook.

Je loopt het risico dat het ding niet push-pull is. Dus alleen de output naar nul kan schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 juni 2022 20:00:28 schreef Lambiek:
[...]
Die beste man is geen elektronicus hé, voor ons is dat geen probleem maar voor hem wel.

Maar je kunt jezelf, bij het bedenken van een besturing, toch niet gaan beperken in je creativiteit omdat TS geen elektronica opleiding heeft?

Lambiek

Special Member

@TS,

Nee, maar om nu gelijk met een microcontroller en software aan de gang te gaan lijkt me iets te hoog gegrepen.

Op 4 juni 2022 21:19:31 schreef rew:
Je loopt het risico dat het ding niet push-pull is. Dus alleen de output naar nul kan schakelen.

Ook nog een punt om een driver te gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Op 4 juni 2022 20:00:28 schreef Lambiek:
[...]
Die beste man is geen elektronicus hé, voor ons is dat geen probleem maar voor hem wel.

Agree, maar hulp vragen is ook een optie..

Op 4 juni 2022 20:47:06 schreef DK:
Gewoon een nokkenas en een sleepcontact,
Niet 1 component

Dat heet dan een rolcontact. Een sleepcontact is continu.

Probleem is dat de vorm van de nok vast ligt en moeilijk aan te passen is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 juni 2022 21:19:31 schreef rew:
[...]Je loopt het risico dat het ding niet push-pull is. Dus alleen de output naar nul kan schakelen.

Dat geldt voor normale hall sensors met logische uitgangen; die zijn doorgaans open-drain/open-collector. De hall sensors van zo'n ventilator, daarentegen, bevat een kleine push-pull driver die de spoel van de ventilator aanstuurt, en die kan dus zowel sinken als sources, kan een relatief grote stroom leveren, en ook nog eens bij 12V, wat prima is om een flinke MOSFET mee aan te sturen; je hebt dan geen logic-level exemplaar nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 4 juni 2022 23:01:48 schreef High met Henk:
Dat heet dan een rolcontact. Een sleepcontact is continu.

De eerste electromotor die ik bouwde had een kettingrad met vier tanden (nokkenas) en een sleepcontact. Als één van de tanden contact maakte met het sleepcontact, dan liep er een stroom door de electromagneet die één van de vier rotorpolen aantrok. Op het moment dat de rotorpool het dichtst bij de magneet was werd de verbinding tussen een tand van het kettingrad en sleepcontact verbroken.

Op 4 juni 2022 23:01:48 schreef High met Henk:
Probleem is dat de vorm van de nok vast ligt en moeilijk aan te passen is...

Als het sleepcontact verend is, en dat was hij bij mijn eerste motor, dan kan je met de veerdruk tot op zekere hoogte de contactperiode regelen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 4 juni 2022 23:52:32 (23%)

High met Henk

Special Member

Tot op zekere hoogte maakt het dus al lastig. Het is dus zeker geen exacte wetenschap. De hall sensor is dat wel.

En je term sleep contact is nog steeds verwarrend.
Bij contantactpunten (vis platines voor de Vlamingen) spreekt met ook niet over sleep contact. Sleep contact is een vervanger voor koolborstels over een sleep ring (werkt nl niet bij collector) meestal een stuk litze wat dus op roterende deel rust gedurende de volle omwenteling.

Het idee van contactpunten kan ooknog wel, maar is dus ook lastig om meteen de gevolgen te zien van wanneer wat gebeurd. Wellicht kun je wat met een stroboscoop lamp dan..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 juni 2022 23:01:48 schreef High met Henk:
Probleem is dat de vorm van de nok vast ligt en moeilijk aan te passen is...

voor jou ja, ik heb het idee dat TS het helemaal niet zo'n probleem vindt om 20 verschillende nokken te maken
Dat doet ie liever dan elektronica solderen

High met Henk

Special Member

Denk dat je daar een vergissing maakt. Sta regelmatig in mechanische werkplaats. 2 draaibanken en een freesbank vindt je daar ook. Maar nokken maken is nog wel lastig als exacte wetenschap...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het idee met de twee hall-sensoren kan je ook mechanisch uitvoeren.

Door twee nokkenschijven te maken die samen een schakelaar bedienen in de mechanische OF configuratie. (Als OF de ene OF de andere nok in de buurt is wordt de schakelaar ingeduwd).

Door ze te draaien op de as kan je het ontsteekmoment veranderen en door ze meer of minder te laten overlappen kan je een factor twee in ontsteek-lengte instellen.

Als je volgens het huidige systeem 2x per omwenteling een puls wilt hebben, en als je schat dat dit maximaal ongeveer 60 graden van de omwenteling zal betreffen, dan maak je de twee nokkenschijven met 2x 30 graden aan "nok".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mooi dat sparren van jullie over de besturing.

Maar dan denk ik: "Dan zou het leuk zijn om voor iemand, die daar interesse in heeft, een mechanisch draaiend gedeelte te maken zodat hij zich kan uitleven in die besturing"

Sine

Moderator

Voor een proof of concept is die besturing niet meer dan een nok en een schakelaar.

Lambiek

Special Member

Op 5 juni 2022 13:07:41 schreef Sine:
Voor een proof of concept is die besturing niet meer dan een nok en een schakelaar.

Stoommachine omgebouwd Sine. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je een driefase motor kan bouwen en correct kan bedraden dan kan je toch ook een schakelaar tussen een spanningsbron en een spoel monteren?

Ik heb hier een schakelaar uit de kast getrokken en de activatieenergie gemeten als ongeveer 1.2 mJ. Daar krijg je nog iets van terug, maar als we dat verwaarlozen, dan mag ik hopen dat je belangrijk meer dan 1.2mJ per puls uit je spoel haalt.

Als dit werkt, dan kunnen we 1.2mJ per halve omwenteling aan verliezen gaan verlagen door een hall-sensor gestuurde besturing te maken. Eerst proof-of-concept. Als je 10kgf, 100N klopt bij over een weglengte van 4cm, dan zou je 4J aan energie per halve omwenteling moeten kunnen halen. Dan is die 1.2mJ verwaarloosbaar en dan kan je beslissen: we houden het op de schakelaars. Als je opbrengst veel minder blijkt te zijn, tja, dan kan het nog iets significanter worden en toch de moeite waard zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

een mechanisch draaiend gedeelte te maken zodat hij zich kan uitleven in die besturing"

Er is helemaal geen besturing nodig. Een schakelaar die direct de spoel aanstuurt noem ik geen besturing.

door een hall-sensor gestuurde besturing te maken.

Ik zou zelf niet eens weten hoe dat moet, werkt dat met 1 magneet meerdere magneetjes, een vaste magneet, een kleine magneet op een schijf?

Het simpelste voor TS lijk me toch gewoon met een lichtsluis.

https://www.benselectronics.nl/lichtsluis-sensor-5v.html in het schema van lambiek. Je hoeft dan geen lastig te maken nok te maken maar een simpel schijf met met een uitsparing. Lichtsluizen zijn ook heel erg nauwkeurig.

Voor een proof of concept is die besturing niet meer dan een nok en een schakelaar.

IK dacht toch dat dat al zeer regelmatig was uitgelegd.

Maar dan denk ik: "Dan zou het leuk zijn om voor iemand, die daar interesse in heeft,

Interesse hebben hier velen wel gezien het aantal volgers op die topic. Maar tijd of energie blijkbaar niet, voor de meeste in dit forum een hobby en zijn ook heel druk met andere dingen.

Als je dan ook iemand zoekt zou dat via andere wegen moeten gebeuren, via een hobbyclub of advertentie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het nadeel van een mechanische schakelaar is dat die met dergelijke stromen (30A) en een inductieve belasting geen lang leven beschoren zal zijn.

@benleentje: dat heb ik toch al meerdere keren uitgelegd; latching type hall sensor, met 2 magneetjes. Een noordpool laat de sensor hoog gaan, ook nadat de magneet weg is, en pas bij een zuidpool gaat hij weer laag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken