Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Op 14 juli 2021 11:36:24 schreef RAAF12:
Mooi apparaat zeg en voor weinig. Er staan geen merk op waarschijnlijk een bouwpakket.

Het is de Anet A8. Inderdaad een bouwpakket. De vorige eigenaar heeft een aantal modificaties uitgevoerd. Andere firmware (marlin 1.1.8). Steppermotor dempers.

het is een budget machine, maar hij print verbazend goed met PLA. ABS is lastig, maar dat is bij elke open frame printer.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op woensdag 14 juli 2021 12:03:22 (18%)

Met vriendelijke groet, Rob

Gratis gekregen, ik heb er geen toepassing voor.
Zijn 3 stevige koelblokken, op elk zat een defecte IGBT 110kW.
Ik kan ze op VA zetten
Ophalen in mijn woonplaats of afgeven in stad Groningen /Hoogezand / Eemshaven is mogelijk.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 15 augustus 2021 13:02:29 (16%)

Laats 3 laptops gekregen bij een winkel waar ik zo af en toe mag langs komen om te vragen. Ze zijn wel 10 jaar of ouder maar ik ben er wel erg blij mee.
Een HP Elitebook, een HP pro book, en een Acer in het blauw.
De Elitebook ben ik nu aan het testen en lijkt te werken. Er zat geen geheugen in maar wel 24gb ssd en 500gb HD. En amai, dat is een sjiek geval. Zeer degelijk gebouwd, metalen behuizing, fijn om aan te werken. Dat is wat anders dan goedkope consumenten spul, dit is een zakelijke laptop en zat bij introductie rond 2500 euro.
Ik denk dat als hij werkt dat mijn "nieuwe" pc wordt. Eens kijken of ik op die 24gb Windows kan installeren of anders een eenvoudige ssd aan te kopen. Dan kan ik die gaan gebruiken IPV de oude ultrabook die nu gebruik. Daar zit 16gb geheugen in en die gaat dan naar de Elitebook.
En de ultrabook kan dan gebruikt worden om mee te nemen, lekker licht.
De pro book kan ik nog niet testen want daar moet speciaal low voltage memory in en dat heb ik niet. Bij opstarten met gewoon geheugen krijg ik een foutmelding. Maar ansich is dat al positief.
De Acer is met externe videokaart en die gingen meestal stuk dacht ik. Maar de 4gb daaruit is altijd al zeer welkom.

mel

Golden Member

ik heb een ouwe HP pc gekregen.Zat windows xp op, dus ik heb die hdd er uitgehaald, en gebruik m nu als terminal met mn LTSP server.Zonder harddisk :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 16 augustus 2021 23:09:46 schreef brains:
Laats 3 laptops gekregen bij een winkel waar ik zo af en toe mag langs komen om te vragen. Ze zijn wel 10 jaar of ouder maar ik ben er wel erg blij mee.
Een HP Elitebook, een HP pro book

Welk type probook is dat? Ik heb mijn eigen Probook 4520s omgedoopt in Theseus en zoek nog passende reserve-onderdelen omdat die naam langzamerhand wel waargemaakt gaat worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de liefhebbers van leuke componenten
5 stuks beschikbaar, let op ze zijn niet allemaal werkend. Lijden aan lekke condensatoren probleem.

Voor de liefhebbers die een kWh meter willen hebben, zit een profibus verbinding op, en zo te zien ook een RS485.

Opvallend is dat de displayprint bijna uitsluitend Philips ic's bevat ( i2C )
Staan straks ook op VenA

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 29 augustus 2021 13:52:06 (14%)

@maarten, het is een probook hp 450 g2
Ik zie met google dat die va jou veel meer trekt op de elitebook die ik heb. Misschien eens in die richting zoeken voor onderdelen. Ik weet dat er wel diverse websites zijn die elite en probooks verkopen voor betaalbare prijs. Maar heb niet zo snel de link bij de hand.

Next, ik weet niet zozeer wat ik er mee kan. Net als de andere zaken zomaar weggooien is denk ik zonde dan kunnen we er iemand misschien blij mee maken.
3 x Semikron SKKt 330/14 dubbel thyristor module 330A
2 x Semikron SKKT 250/16 dubbel thyristor module 250A
2 x Semikron SKKT 132/16 dubbel thyristor module 132A

1 x Relais module 2 contacten https://www.farnell.com/datasheets/1749644.pdf
2 x Relais https://www.farnell.com/datasheets/1750397.pdf

2 x stroomtrafo 400/0,4A
2 x stroomtrafo 200/0,2A

Op 29 augustus 2021 13:33:42 schreef Peter112:
Voor de liefhebbers van leuke componenten
5 stuks beschikbaar, let op ze zijn niet allemaal werkend. Lijden aan lekke condensatoren probleem.

Voor de liefhebbers die een kWh meter willen hebben, zit een profibus verbinding op, en zo te zien ook een RS485.

Opvallend is dat de displayprint bijna uitsluitend Philips ic's bevat ( i2C )
Staan straks ook op VenA

Dan ben ik alvast een kandidaat liefhebber :P

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Ik waardeer het wanneer mensen denken, misschien kan iemand anders het nog gebruiken i.p.v. meteen weg te gooien. We gooien met zijn alle al zoveel weg en de e-waste berg is al groot genoeg.
Ik kan er persoonlijk niets mee maar ik zie dat er al mensen zijn die je blij kan maken.

Paar dagen terug een leuke dumpsterdive gedaan :P
Was wel letterlijk zoeken tussen alles maar was zeker de moeite waard.
Ik fietste langs een klein bouwcontainertje. Zo'n half formaat zeg maar zodat hij in de kleine straatjes past.
Ik was er al paar keer langs gefiets maar alleen bouwafval van een huis dat ze aan verbouwen waren. Maar deze keer zag ik iets van vintage kabel uitsteken. En ik had geluk, bleek een nes controller te zijn. Er lagen nog meer spullen dus ben echt gaan "graven" Zat wel onder stof maar dat deerde me niet met zo'n mooie buit.
Buit o.a. een amiga a600, adapters van commodore, oude muizen, 2 externe dingen voor amiga, doos met floppy's voor de amiga, divers papierwerk zoals boekjes oude apple, wat 8bit cassettes voor iets, een apple quicktake 100, 2 nes controllers in goede staat, nes rf adapter, wat vintage kabels en nog wat meer waar ik nu niet aan denk.
Ik ben er erg blij mee!
Ik hou van geschiedenis en de geschiedenis van elektronica, computers. Volg al lang diverse youtube kanalen over deze onderwerpen en was altijd jaloers als men een oude homecomputer, spelcomputers e.d. vond voor weinig en die opknapte.
Helaas zijn ze steeds zeldzamer aan het worden en weten de meeste mensen de waarde ervan. Dus niet betaalbaar voor mij.
maar ik heb dus geluk :) En dit stukje geschiedenis gered van de sloop, voor het nageslacht. (oke, daarvoor heb ik wel eerst een lief nodig maar die vind ik dus nooit helaas :'( :+ )
Het is wel echt van voor mijn tijd, ik was jaar of 6 toen deze amiga a600 uitkwam. Maar blij dat ik hem aa mijn collectie mag toevoegen.
Ik heb met mooie weer maar geprofiteerd om alles buiten in het zonnetje goed schoon te maken. De amiga heb ik heel voorzichtig helemaal uit elkaar gehaald. De behuizing heeft een goed sopje gekregen en dat was hard nodig :+
maar dat is pas 1 eerste stap in proces, de volgende is informatie opzoeken, kijken wat ik nodig heb voor recap moederbord en meer.
Ik ga nog een topic openen waar ik verslag zal doen van de restauratie en waar ik enkele vragen wil stellen aan de experts dus voor degene die dat leuk vinden kunnen het daar volgen. Daar komen ook meer foto's te staan van alles.

pa3gws

Golden Member

Wees heel voorzichtig met recap!!
Elco niet stuk lekker laten zitten het zijn in ieder geval dubbelzijdige printen (misschien zelfs multilayer) en een doormetalisering is zo stuk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb een nieuw topic geopend over het onderwerp.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155734
Maar jullie kunnen gerust zijn, Ik ga zeer voorzichtig zijn. Ik ben veel te blij met deze mooie aanwinst en wil het niet verprutsen. Hij gaat eerst heel goed gecheckt worden voordat ik überhaupt hem aanzet.
Maar de condensators zullen toch vervangen moeten worden. Het is een algemeen gekend probleem dat die vroeg of laten gaan lekken in jaren 90 apparatuur, smd elco's dan toch. En dan vreet het de pcb kapot. Ik hoop dat het bij mijne nog niet het geval is.
Het vervangen laat ik doen door iemand met veel ervaring op vlak van smd solderen en reparatie. Ik ga mijzelf er niet aan wagen, mis de juiste kennis ervoor.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 17 september 2021 19:34:02 (12%)

bprosman

Golden Member

Voor mijn zoon (24) was ik op zoek naar een schaakcomputer. Door omstandigheden mag hij niets "computerigs met Internet mogelijkheid".
Geschonken door een CO lid, hij is helemaal happy daarom wilde ik dat even melden.

Toch wel de charme van dit forum, geen e-bay "Lolprices".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geen idee wat het is, maar wel prachtig om te zien :)

Dat kump er noe van....

@Arlina:
Dat is een onderdeel van een oude buizencomputer. Mijn vader had exact zo'n zelfde als decoratie in zijn woonkamer. Hij was oude buizenradioverzamelaar.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

In ieder geval duidelijk Philips.
En ja, ik ben het met @Nightwalker eens.

Mooi, die componentnbordjes met 'zwevende' componenten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 9 februari 2022 14:17:06 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het zal bij mij ook als decoratie gaan dienen, prachtig werk wat ze er vroeger van maakten :)

En leuk om te weten wat het is natuurlijk, ik had geen flauw idee, wel dat het een soort "Philips handtekening" is zoals het gemaakt is.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Het zit inderdaad bomvol met Philipsonderdelen. Als het ook daadwerkelijk Philipsfabrikaat is, zal er wel ergens een typeplaatje opzitten. Mocht je dat vinden, ben ik benieuwd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van alle oude apparaten die ik ooit vast heb gehad, bij Philips zie je de manier van schroeven, de opbouw, gebruikte lak, het is echt een soort handtekening.
Zie dat ook bij dit rack, maar geen typeplaat of maar iets wat verraadt.

De E88CC buis zie ik nu wel veel geprezen als audiobuis.
Zou dit een geluidskaart kunnen zijn? :+

Dat kump er noe van....

Het is ook nog eens hybride techniek: ik zie daar germanium diodes en torren tussen zitten...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 29 augustus 2021 13:33:42 schreef Peter112:
Voor de liefhebbers van leuke componenten
5 stuks beschikbaar, let op ze zijn niet allemaal werkend. Lijden aan lekke condensatoren probleem.

Voor de liefhebbers die een kWh meter willen hebben, zit een profibus verbinding op, en zo te zien ook een RS485.

Opvallend is dat de displayprint bijna uitsluitend Philips ic's bevat ( i2C )
Staan straks ook op VenA

Ben benieuwd naar het prijskaartje dat je er gaat aanhangen. Heb wel interesse in zo'n meter. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

2e lichting heb ik hier binnenkort liggen dan gaan ze weer weg.

joopv

Golden Member

Is er nog interesse voor gebruikte HP / Lenovo laptop accupacks met 18650 cellen er in? Er liggen een stuk of 10 packs in de batterijenbak op kantoor en zit in dubio of ik ze daar zal laten liggen of mee zal nemen voor de hobbyist.

fabricage data tussen 2008 en 2017, 6 x 18650. Ik verwacht wel van je dat je ze zelf kan testen en er milieu-verantwoord mee om gaat.

Ja, ik wel. Ik zou met beetje geluk binnenkort in Eindhoven moeten zijn.
Ik heb sinds kort een lader die ook kan testen.
En ik repareer voor plezier en milieu te sparen dus zou defecte zoiets indien nodig altijd netjes afvoeren.