Wounded in Action part 5.

EricP

mét CE

Komt ook omdat jij in een andere hoek van de techniek zit en ik altijd voor een werkgever gewerkt hebt.
Dat fouten onacceptabel zijn ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de fout zelf. In jouw werk mag je best een keer een foutje maken maar omdat je je eigen werk goed controleert je dat er later ook weer uithaalt voordat je de klus oplevert.

Exact die. En omdat mijn tak van sport ook voor een deel 'puinruimer' is: de ellende van mensen die de kantjes eraf lopen oplossen. Helaas is dat vaak niet zo simpel omdat je deels blijft zitten met beslissingen uit het verleden. Denk aan kabelwerk achter betimmering wat nu eenmaal zo zit...

Fouten maken is dus heel gewoon ze niet opmerken is onacceptabel.

Kan ik mee leven. Maar ik ben heel lui van aard. Dus mijn streven is nog steeds om ze gewoon niet te maken. Dan hoef ik ze later ook niet op te merken :)

In mijn werk probeer ik dat ook zo te doen, echter heb ik een werkgever die dat niet altijd wilt. Maar gaande weg ik heb tijden het onderhoud de machines een stuk betrouwbaarder kunnen maken en als dank omdat er minder onderhoud nodig was, word je dan aan ergens anders ingezet waar je niet wilt zijn.

No good deed will stay unpunished :). Ik snap wat je bedoelt. Wie goed werk levert, wordt beloond met meer werk. Er is een reden dan ik geen loonslaaf meer wil zijn.

Ik denk wel dat als het origineel zou zijn...

Het kan best origineel zijn. Maar dan uit de reeks 'afgekeurd' (en dan 'stiekem' later toch verkocht via een ander kanaal). Ik kan me best voorstellen dat het ff pielen is om zo'n machine goed in te stellen en dat het goedkoper is om 100 relais weg te gooien (en het op het zicht in de praktijk in te stellen) dan om er een heel 'plan' voor te maken. Als die 100 dan niet vernietigd worden (zoals Omron het vast bedoeld heeft...), dan heb je een 'origineel', maar niet eentje zoals het hoort. Het is in elk geval geen 'fake' of 'imitatie' zoals eerder beschreven. En het is ook niet 'goed'.

benleentje

Golden Member

JE laatste alinea had ik nog niet aan gedacht dat kan natuurlijk ook.

Wat ik eerder met een gewone productie fout bedoelde wilde niet zeggen dat ik dat acceptabel vind maar gewoon dat ik de fout kan analyseren en begrijpen.

Ook een bedrijf die zijn best doet om goede imitatie te maken zou deze fout een keer opmerken en verhelpen, al zal dat denk ik iets minder snel gaan bij een bedrijf als omron.

Kan ik mee leven. Maar ik ben heel lui van aard. Dus mijn streven is nog steeds om ze gewoon niet te maken. Dan hoef ik ze later ook niet op te merken

Dat is ook mijn streven ik maak ze liever niet. Daarom probeer ik niet eens meer om snel te werken maar liever mijn eigen tempo waarvan ik weet dat ik dan het minste fouten maakt. En dan blijkt altijd maar weer dat mijn tempo uiteindelijk het meest productief is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Als je de originele goed bekijkt zie je dat er rond de gewraakte draadaansluitingen een soort blokje zit van kunststof.
Ook de spoel is anders van opbouw (en kleur), en er zijn wel meer verschillen.

Voor wie het niet gelooft: hier is de officiele datasheet.
https://www.ia.omron.com/data_pdf/cat/my_myk_myq_myh_j219-e1_10_14_csm…

Het 'afgekeurde produktie' verhaal is daarmee heel wat onwaarschijnlijker...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, maar ook ik had daar nog niet aan gedacht. In het algemeen kun je naast afgekeurde productie ook nog middernachtproductie hebben, d.w.z. nog even snel een extra batch draaien als de dagproductie of het contractuele aantal gehaald is. Maar ook dan zou je verwachten dat het relais identiek is aan het legale product.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Dat is ook mijn streven ik maak ze liever niet.

Het is soms ook wel grappig als een klant al meermaals gez**k ergens mee gehad heeft en nou mag het een keer 'echt' opgelost worden. Niet zelden is het gekeurde ellende, dus tsja... er komt weer een keur-druif. Als je zeker van je zaak bent worden ze altijd erg nerveus als jij zonder te rennen de boel in elkaar klust en dan naar huis gaat. 'Morgen is de keurmeester er. Moet je het niet testen?' Nah... dit werkt wel. Tot morgen. Tot op heden 100% score :)
Het voordeel is natuurlijk dat mocht er toch nog ellende uit komen, iedereen weet dat het niet getest is - minder schade qua reputatie dan wanneer je roept 'is getest' en er komt onverhoopt toch nog wat uit, al dan niet gerelateerd aan het uitgevoerde werk.

Het 'afgekeurde produktie' verhaal is daarmee heel wat onwaarschijnlijker...

Even voor de goede orde: de opties die ik aanhaal zijn in het algemeen en niet specifiek door dit relais of die uit het filmpje. Wat ik probeer aan te geven is dat er meer wegen naar ellende voeren dan 'fake' of 'imitatie'. En ja, soms lukt het ook nog met 'het origineel' :) Maartenbakker geeft nog een mogelijkheid weer: het is niet 'fake'. Het is geen imitatie. Het is niet afgekeurd. Maar toch is het niet helemaal wat degene die de naam die erop staat in eigendom heeft bedoeld (al zullen die waarschijnlijk net zo werken als 'de echte' zodat het probleem alleen financieel ligt).

Sine

Moderator

Tjonge, wat een geneuzel over hoe het beestje al dan niet mag heten.

Die hutsefluts relais van benleentje komen ondanks wat de opdruk wilt doen vermoeden (duidelijk!) niet uit de fabrieken van Omron.

Dat je daar meer sh*t mee mag verwachten dan een echte Omron lijkt me evident.

benleentje

Golden Member

d.w.z. nog even snel een extra batch draaien als de dagproductie of het contractuele aantal gehaald is.

Zo heb ik het wel ooit eens begrepen, een budget serie van Omron, maar ook dat kan een broodje aap verhaal zijn geweest.

Voor wie het niet gelooft: hier is de officiele datasheet.

Het type nr van mijn relais komt ook niet in deze datesheet voor, wel iets wat er op lijkt maar niet exact hetzelfde. Dat had ik eigenlijk al verdacht moeten vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Middernachtproductie zoals ik die bedoel, is niet hetzelfde als een budgetserie. Die laatste is met toestemming van de merkhouder gemaakt terwijl die eerste juist zonder toestemming is gemaakt maar wel identiek kan zijn (kan zijn, hoeft natuurlijk ook niet persé, er kan bezuinigd zijn op details maar de kans op iets dat de oorspronkelijke kwaliteit benadert is wel groot).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 12 juli 2022 18:04:28 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Middernachtproductie zoals ik die bedoel, is niet hetzelfde als een budgetserie.

Bedankt voor de toelichting. IK zit me net ook te bedenken dat mijn aanname dan voor geen meter klopt. Als je al een budget serie maakt dan maak je daar ook een apart type nummer voor met een aparte datasheet.

Op 10 juli 2022 13:47:22 schreef Hoeben:
Vergis je niet. Het is strafbaar gekopieerde zaken te importeren. Ook ondersteun je er criminelen mee, je geeft hen geld.

Dat is inderdaad wel een punt van aandacht waar ik meer mee ga doen. Als ik dan al relais op ali koop koop ik ze gewoon merkloos oid.

Strafbaar dat zal zo een vaart niet lopen en dat zou dan ook een taak van de douane moeten zijn zij mede faciliteren dit dan ook. Natuurlijk die taak hoort primair bij mij maar het is niet altijd even duidelijk of je ook plagiaat gekocht hebt

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die gast op dat videotje snapt het ook niet, die weet nog niet eens dat je het kapje eraf moet wippen met een klein plat schroevendraaiertje aan de zijkanten en niet het schroefje in de bodem (waar de spoelkern mee vast zit). Dat maakt het ook niet geloofwaardig.

Maar het blijft wel een feit at er genoeg namaak is wat inferieur is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

ik vond deze foto in het motor-forum, ik wist niet goed waar ik hem moest plaatsen.
als dit inderdaad zo past vind ik het wel een ontwerp fout.

eigenwijs = ook wijs

Een van de eerste printen met m'n nieuwe bestukkingsmachine.

Bij het bestukken was het me opgevallen dat ie verkeerdom zat. Dus pick orientatie met 180 graden gedraaid en de rest ging wel goed. Maar dus niet opgevallen voordat ie de oven inging.....

(hij doet het nu!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Neoden 4.

Ik zit te twijfelen of deze in "wounded in action" of bij "onterptips" moet.....

Dit blijkt goed te gaan als het accupack rechtop staat (zoals op de foto). Ik had ze pas een kwartslag gedraaid, dan valt de boel ineens uit na 20 min fietsen.

P.S. IRL zien de rechter twee mosfets er nog "heel aardig" uit. Juist op de foto valt het me op dat die niet helemaal meer in orde zijn....

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 23 juli 2022 11:54:07 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo te zien draaien de mosfets zichzelf al 90 graden in de gesmolten soldeer.

En visueel kan zo kijken of via een foto inderdaad wel een heel ander plaatje opleveren. Soms helpt een lichtbron van zeer wit licht ook goed.

Wauw! Dat dat goed gegaan is ;)

Daar is dus een best stroompje gaan lopen... (alhoewel slecht gesoldeerde MOSFETs vast hetzelfde kunnen veroorzaken denk ik zo)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Op 22 juli 2022 16:24:54 schreef trix:
ik vond deze foto in het motor-forum, ik wist niet goed waar ik hem moest plaatsen.
als dit inderdaad zo past vind ik het wel een ontwerp fout.

[bijlage]

Dat past alleen met serieuze mishandeling.

Op 23 juli 2022 18:45:32 schreef Sine:
[...]

Dat past alleen met serieuze mishandeling.

[bijlage]

.. of met photoshop.

Op 23 juli 2022 18:45:32 schreef Sine:
[...]

Dat past alleen met serieuze mishandeling.

[bijlage]

Als je goed kijkt dan zie je dat de stekker zo krom als een banaan is. 8)7

Zeer waarschijnlijk gevalletje ventilatie box vervangen maar desbetreffende hobbyist had geen zin/ kennis om de kabel van de oude naar de nieuwe box om te zetten. |:(

Ik ken trouwens wel een ontwerpfout van de ouderwetse Belgische zekeringkasten. Als je een setje smeltzekeringen eruit trekt (als het een hele oude kast is dan zijn het zelfs herbruikbare zekeringen waar je een nieuw smeltdraadje in kunt zetten) dan kun je zo een stekker in de gaten steken, ben ik een keer tegen gekomen in een kelder waar geen stopcontacten aanwezig waren.

mel

Golden Member

Wat dan WEL weer handig is, als je een groepenkast hebt met K2 koppen, in de zekeringhouder past een E27 gloeilamp. Als je de passchroef eruit haalt, kan je zo mooi storingzoeken.(lamp brand, dan is er sluiting)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 juli 2022 18:45:32 schreef Sine:
Dat past alleen met serieuze mishandeling.

Nog een tip mocht je in Groot-Brittanie komen en je reissteker vergeten zijn:

Wat prima kan zonder mishandeling, in de UK, is zo'n zelfde stekker (Euro CEE 7/16) in een UK WCD doos steken.

Pak een balpoint en steek die in de AARDE pin van zo'n UK wcd, hij ontgrendeld dan, steek dan de eurostekker erin.
Werkt perfect, been there, done dat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 24 juli 2022 09:39:06 schreef mel:
Wat dan WEL weer handig is, als je een groepenkast hebt met K2 koppen, in de zekeringhouder past een E27 gloeilamp. Als je de passchroef eruit haalt, kan je zo mooi storingzoeken.(lamp brand, dan is er sluiting)

Dat gaat echt niet. Dat heb je nooit geprobeerd.
De onderkant van de lamp komt nooit op het stroomvoerende koper.
De schroefdraad past wel......
Je kunt (had ik ook gedaan) een kort afstandsbusje onderop de lamp solderen.
Als je het goed maakt, dan kun je zelfs de passchroef laten zitten.

Wat ook past is een gewone steker in een oude platte HH (Hazemeyer Hengelo) krachtstroom contactdoos.
Steker met 1 pen in de Fase, en de andere pen in de Aarde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 22 juli 2022 16:24:54 schreef trix:
ik vond deze foto in het motor-forum, ik wist niet goed waar ik hem moest plaatsen.
als dit inderdaad zo past vind ik het wel een ontwerp fout.

[bijlage]

Wiens fout is het dan?
De Perilex bestaat al 10 tallen jaren langer dan de Euro-steker.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Cacazi deurbel uit elkaar geklapt met een enorme KNAL en VUURWERK uit de wandcontactdoos gesprongen!

16 A netzekering in de meterkast was ook gesprongen, dus de hele groep lag eruit!

Het zal je maar gebeuren dat je op dat moment net aan de knopjes bezig bent om hem in te stellen!

Werking op zijn Chinees!