Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Helaas, vandaag meldde m'n pa, na twee dagen zonder uitval, dat het toch weer raak was. Dan houdt het op en moet het ding maar weg.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lucky Luke

Golden Member

Een vervolg op de zwevende magneet. Nu met een paar opampjes (1 LM324) in plaats van een attiny26.

Details, filmpje, en schema op m’n blog.

Natuurlijk hier wel ook even een fototje van de elektronica:

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Leuk projectje @lucky luke.

De hallsensor (MLX90242)die je voor het project gebruikt hebt is dit kritisch of volstaat een gelijke hallsensor die de specs benaderen ook?

Ik weet vanuit je blogs dat er ook nog een sensor is de hal815 van elektor.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Gaaf gemaakt! Dat blokje zit daar een magneetje in aan de bovenkant? Anders draait het ding toch op zijn kop of zie ik dat verkeerd?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lucky Luke

Golden Member

Het blokje ís een magneet :) (een W-12-G, de vergulde variant van de W-12-N. Dus 12x12x12 mm N48, 13 gram. Ik zie de vergulde niet meer in hun assortiment, langer geleden gekocht.)

(Maar heel wat verschillende magneten kunnen aan het zweven gekregen worden. Wel andere instellingen voor de regeling).

Op 1 juli 2022 23:26:50 schreef daandc:
De hallsensor (MLX90242)die je voor het project gebruikt hebt is dit kritisch of volstaat een gelijke hallsensor die de specs benaderen ook?

Ik denk dat een andere (vergelijkbare) hallsensor ook moet werken, maar heb dat niet getest.
Op zich is zelfs een andere uitgangsspanning en andere offset niet erg, offset regel je weg als je het setpoint instelt, en je kunt ook wat meer of minder versterken…

Sowieso: Met een andere magneet of een andere elektromagneet (spoel) is het opnieuw spelen met de instellingen (P, D en eventueel offset als de magneet eigenlijk te zwaar is en dus maar wat dichter bij de spoel moet blijven).

Ik heb wel gespeeld met een andere, niet-hall, afstandssensor (optisch). Hoewel dat er naar uit ziet dat het prima gaat werken, is dat nog niet showbaar.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Sowieso bedankt voor je antwoord @ lucky luke.

Ik ga eens op zoek.

Lijkt me een mooi projectje om eens te maken als zo de blaadjes weer van de bomen gaan vallen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 2 juli 2022 12:04:42 schreef Lucky Luke:
Het blokje ís een magneet :) (een W-12-G, de vergulde variant van de W-12-N. Dus 12x12x12 mm N48, 13 gram.

Dat was niet de vraag, dat het een magneet is snap ik, maar waarom flipt het blokje niet meteen 180 graden en klapt die dan direct tegen de spoel aan?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Ik denk dat je last hebt van een brainfart, henri. Die (electro)magneet is zo sterk dat-ie net zo hard naar boven trekt als Newton de 'zwevende' magneet naar beneden trekt. Ofwel: de magneten trekken elkaar al aan. De 'aantrekkende kanten' zijn al op elkaar gericht. En derhalve is er niks wat 'omdraaien' kan veroorzaken.

Als het spul zou zweven door het 'omhoog' te duwen, dan heb je een ander paar mouwen natuurlijk.

Of ik snap je vraag gewoon niet. Dan kan uiteraard ook :)

Op 3 juli 2022 21:08:17 schreef EricP:
Ik denk dat je last hebt van een brainfart, henri. Die (electro)magneet is zo sterk dat-ie net zo hard naar boven trekt als Newton de 'zwevende' magneet naar beneden trekt.

Ach ja natuurlijk, dom dom, de onderkant heeft dezelfde pool en die stoot de boel af. Dus het systeem is inherent stabiel (kwa rotatie dus).

Je heb inderdaad gelijk als je de magneet omhoog duwt de boel per definitie instabiel wordt. Dat weet ik van de nodige experimenten met zweeftreinen waar onderin de magneten zitten en dat die moelijk stabiel de krijgen zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In het begin van het corona-tijdperk kocht ik via CO een labvoeding van Philips, een PE1540.
Naarmate ik meer complexe dingen begon te doen, merkte ik dat het hebben van een tweede eigenlijk wel makkelijk zou zijn.
En hoewel de CO-labvoeding al in vergaande staat van werkend verkeerde, besloot ik toch nóg een aan te schaffen. Want wat is er beter dan 1 PE1540? Precies! Twee PE1540's!

Deze kwam echter wel met een mankement (volgens de vorige eigenaar dan): de spanningsmeter sloeg zo nu en dan geheel uit, maar de spanning op de klemmen bleef stabiel. Dat kon niet, want de meter staat rechtstreeks over die klemmen, maar soit, thuis eerst maar eens inspecteren, want dat er al aan gerommeld was, was wel duidelijk gezien de geknutselde netschakelaar.

De binnenkant viel wel mee: ik heb erger soldeerwerk gezien en ook de isolatie was nog wel zodanig dat ik daar vertrouwen in had.

Daarnaast bleek de binnenkant echt gruwelijk smerig: ik denk dat deze in een werkplaats gestaan heeft waar ook metaal geslepen werd, want de meterhuizen van beide meters waren 1 grote kans van metaaldeeltjes. Ook de print was enorm smerig.

Nadat dit gereinigd was en ik nog wat andere zaken had gecontroleerd, heb ik een paar duurtests gedaan. Samen met m'n dummyload en veel verschillende stromen en spanningen heb ik u-ren vermogen weg staan stoken, maar niets vreemds kunnen ontdekken (zoals ik eigenlijk al vermoedde en als dit wel zo is geweest, wil ik best geloven dat al het metaalslijpsel z'n effecten had).

Allereerst besloot ik de Rifa rookbom in beide voedingen te vervangen. In mijn eerste bleek dat het niet lang meer zou duren voor het mis zou gaan, die in de andere voeding oogde nog 'gezond'.
Ernaast ligt de vervanger.

Goed, dan de rest. Het uiterlijk kon natuurlijk niet. Als ik maar 1 voeding zou hebben, niet zo'n punt, maar met een tweede, volledig originele, kon dit natuurlijk niet.

Eerst contact gezocht met Maarten, om te vragen of hij soms een originele netschakelaar had liggen. Helaas ging dat niet door, dus bij de elektronicazaak een dubbelpolige netschakelaar met hevel besteld. Die past niet geheel op de juiste plek, maar iets anders met een zo sterk mogelijk gelijkend uiterlijk kon ik echt niet vinden.

Na het verwijderen van de bramen op de frontplaat, ontstaan door de boor-actie om een andere schakelaar te monteren, knipte ik van 1,5 mm dik aluminium-plaat een stukje dat net iets groter was dan het gat in de frontplaat. Een 18650 cel bleek precies de juiste diameter te hebben, dus het aftekenen was makkelijk.

Past precies.

Met papier-plakband heb ik het vervangende stukje op z'n plaats gehouden. De Kombi-metaal van Bison ligt klaar.

Vervolg hieronder.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Voor het gat in het chassis gold hetzelfde, met als enige nadeel dat het aluminium daar iets van 3,5 mm dik was en ik alleen 3 of 4 mm dik plaat had liggen.

Met eindeloos frezen en vijlen heb ik een stukje van 4 mm praktisch net zo dik weten te krijgen, al heeft het me een blaar opgeleverd op m'n wijsvinger.

Omdat ik dit onderdeel praktisch niet vast kan klemmen, heb ik het gat voor de schakelaar er in geboord vóór het onderdeel gemonteerd werd.

Omdat dit onderdeel meer krachten te verduren krijgt (en ik het spul van Bison niet ken kwa hechtkracht) wapende ik deze verbinding.

Eerst ging het onderdeel eruit en ging ik met een 1 millimeter boortje tot zo'n 3 millmeter van het gat diep, waarna ik met een 0,55 mm boortje doorboorde.
Dit deed ik aan twee kanten en aan de linkerzijkant.

Daarna ging het onderdeel erin en boorde ik met een 0,5 mm in het onderdeel.

Daarna propte ik er messing draad klemvast in. Als ze niet meer verder konden, knipte ik het restant af.

En na het aanbrengen van (ook hier) kombi-metaal: wachten maar...

Hierna krijgt de voorkant van de frontplaat nog een lijmbeurt, waarna ik, na schuren, zo goed mogelijk ga proberen de verf en opdruk te herstellen.

Daarna volgen de interne zaken: door de soldeer-acties voor de andere schakelaar is de bedrading waarschijnlijk te kort om de nieuwe schakelaar te kunnen monteren, dus zal de bedrading vervangen moeten worden.

Wordt vervolgd!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Je hebt nooit teveel voedingen weard

Hoe ga je dat met het verfwerk aan de frontplaat oplossen? Exact dat kleurtje en textuur ga je natuurlijk nergens vinden.

Een beetje vreemde vervanging van die netschakelaar overigens, een meer standaard ding kun je niet vinden, om daar nou een joekel van een gat voor in de kast te moeten boren snap ik niet helemaal.

Als die voeding echt piekt dan heeft het misschien zin om even wat nader naar de U-pots te kijken. Ik ken het ontwerp niet, maar het kan zijn dat als de loper los komt van de baan de spanning naar maximaal gaat.
Dat is niet bepaald fijn als je er een schakeling achter hebt hangen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 juni 2022 14:10:23 schreef Aart:
Een field mill is een elektrostatische veldsterktemeter, een instrument om potentiaalverschil te meten zonder dat er stroom loopt.
Als men er bijvoorbeeld een stuk opgewreven PVC buis boven houdt is zo een veldsterkte van tientallen kV/m te meten.

Elektrostatische elektriciteit is soms interessant, vooral als er dingen onverwacht kapot door gaan :)

Is dat een soort van elektrometer?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 juli 2022 21:37:30 schreef weardguy:
In het begin van het corona-tijdperk kocht ik via CO een labvoeding van Philips, een PE1540.
Naarmate ik meer complexe dingen begon te doen, merkte ik dat het hebben van een tweede eigenlijk wel makkelijk zou zijn.
En hoewel de CO-labvoeding al in vergaande staat van werkend verkeerde, besloot ik toch nóg een aan te schaffen. Want wat is er beter dan 1 PE1540? Precies! Twee PE1540's!

Deze kwam echter wel met een mankement (volgens de vorige eigenaar dan): de spanningsmeter sloeg zo nu en dan geheel uit, maar de spanning op de klemmen bleef stabiel. Dat kon niet, want de meter staat rechtstreeks over die klemmen, maar soit, thuis eerst maar eens inspecteren, want dat er al aan gerommeld was, was wel duidelijk gezien de geknutselde netschakelaar.

Mocht je interesse hebben: ik heb hier nog een donor PE1540 met nette frontplaat en (volgens mij) originele netschakelaar...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 26 juli 2022 20:57:21 (51%)

Op 25 juli 2022 21:49:54 schreef Sine:
Je hebt nooit teveel voedingen weard

Toch wel ;) Die 2 (en straks de CO-voeding erbij) kwijtraken in het (helaas) nog altijd ouderlijk huis waar ik dus slechts een kamer voor teveel hobbies heb, wordt nog een uitdaging...

Op 25 juli 2022 21:49:54 schreef Sine:
Hoe ga je dat met het verfwerk aan de frontplaat oplossen? Exact dat kleurtje en textuur ga je natuurlijk nergens vinden.

Ik heb een airbrush en heeel veel potjes modelbouwverf. De textuur zal wel een ding worden ja, maar omdat ik de opdruk van de schakelaar nog moet herstellen, kan ik het ook grondiger aanpakken en alles vanaf de blauwe band opnieuw spuiten en daarna de opdruk opnieuw regelen.

Op 25 juli 2022 21:49:54 schreef Sine:
Een beetje vreemde vervanging van die netschakelaar overigens, een meer standaard ding kun je niet vinden, om daar nou een joekel van een gat voor in de kast te moeten boren snap ik niet helemaal.

Nou ja, echt standaard is dat ding dus niet ;) Ik vond het wel wat zeggen dat Maarten er geen had liggen, als er toch 1 een Philips-liefhebber is...

Ook het feit dat het mij niet gelukt is een passend exemplaar te vinden, vind ik wel wat zeggen. Ik heb elke denkbare webshop en winkel wel gehad, maar alles wat ik vond was hetzelfde wat ik al had: een dubbelpolige netschakelaar die dieper is dan het origineel en breder, waardoor ie iets van 2 millimeter of zo uit het hart van het originele gat komt te zitten.

Op 25 juli 2022 21:49:54 schreef Sine:
Als die voeding echt piekt dan heeft het misschien zin om even wat nader naar de U-pots te kijken. Ik ken het ontwerp niet, maar het kan zijn dat als de loper los komt van de baan de spanning naar maximaal gaat.

Ik heb flink op de print lopen tikken en aan de potmeters lopen trekken en doen, maar heb de spanning geen moment aan het pieken gekregen ;)
Ik vermoed echt dat het metaalstof binnenin z'n effecten heeft gehad.

@ Twan: nou, het zou betekenen dat ik het gat in het chassis opnieuw moet openen, maar daar zeg ik geen nee tegen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 26 juli 2022 20:23:30 schreef weardguy:

Nou ja, echt standaard is dat ding dus niet ;) Ik vond het wel wat zeggen dat Maarten er geen had liggen, als er toch 1 een Philips-liefhebber is...

Is dat zo'n visoog schakelaar? Volgens mij heb ik er eens eentje aan de CO geschonken met een hele partij (8-10 bananendozen vol) andere onderdelen ruim een jaar geleden.

Ondertussen heb ik weer 2 kratten verzameld met printen voor CO's verkoop stand.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 26 juli 2022 20:23:30 schreef weardguy:
@ Twan: nou, het zou betekenen dat ik het gat in het chassis opnieuw moet openen, maar daar zeg ik geen nee tegen ;)

Ik moet bekennen dat ik me in het typenummer vergist heb: ik heb een PE1542 donor liggen.
Mocht je daar interesse in hebben kan het alsnog geregeld worden en kan je me het best een PM sturen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb deze voor je liggen

250V 15A

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Dat zijn niet-subtiele modellen, ik gok dat die niet gaat passen.

RAAF12

Golden Member

Men neme 1 aardappel, 3 koperen centen, 3 spijkers en een LED. Druk de cent en spijker in een stuk aardappel en zet ze alle drie in serie. Een brandende LED!

flash2b

Special Member

@wierdguy

Zit hier iets passends voor je bij ?

Op 27 juli 2022 10:08:45 schreef Twan1983:
Ik moet bekennen dat ik me in het typenummer vergist heb: ik heb een PE1542 donor liggen.
Mocht je daar interesse in hebben kan het alsnog geregeld worden en kan je me het best een PM sturen.

Wel bedankt, maar dan moet ik wel heeel erg veel gaten dichten ;) (de 1542 is een drievoudige voeding toch?)

Edit 2: uh wacht, die netschakelaar, heb je die nog wel? Das volgens mij dezelfde namelijk als in de 1540. Ik ben wat te vermoeid eigenlijk...

Op 27 juli 2022 10:43:17 schreef Tidak Ada:
Ik heb deze voor je liggen
[bijlage] 250V 15A

Dat oogt interessant, maar ik vermoed dat die net zo diep, zo niet dieper is als degene die ik al heb:

Van deze heb ik de montageflens aan de juiste (natuurlijk eerst de verkeerde) zijde al weggesneden om 'm zo smal mogelijk te maken zodat 'ie zo ver mogelijk naar links kan.
Maar de contacten steken zodanig ver uit dat kabelschoenen niet zullen passen en het (opnieuw) solderen wordt.
Daarnaast heb ik de hevel al grof bewerkt om 'm zo goed mogelijk op het origineel te laten lijken ;)
Als de jouwe smaller is dan 21 millimeter, zou het interessant kunnen zijn, maar dan moet 'ie vanaf de frontzijde echt niet dieper zijn dan pakweg 30 millimeter.

Het origineel is een moeilijk model met de contacten ver uit elkaar, erg ondiep en slank maar 'lang' zeg maar.

@ Flash: blijkbaar de waarschuwing dat er een bericht bij was geplaatst, gemist.
Wat is de hartmaat diameter van die dingen? Schakelaar 1 en 3 zijn het meest interessant, maar van 3 kan ik niet helemaal ontdekken hoe die aangesloten moet worden. Dubbelpolig is wel een eis ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
flash2b

Special Member

Alle getoonde schakelaars zijn dubbel polig !

Schakelaar 1 (250V/3A/solderen) en schakelaar 3 (250V/6A/schroeven) hebben diameter 11.8mm

Minimale inbouwdiepte schakelaar 1 =16.35mm en schakelaar 3 =20.0mm

Schakelaar 1 is kwa looks het meest hetzelfde (van de buitenkant, na montage !)

Ikzelf had schakelaar 4 gekozen die is kwa aansluitingen handiger als 1.

Kijk, dat scheelt al. Schakelaar 1 is inderdaad het meest gelijkend, maar ik vrees dat ik niet wegkom met de aansluitingen. Vanaf het hart van het gat heb ik ongeveer 14 millimeter, dan volgt een irritante richel in het chassis. Een millimeter verder begint de bodemplaat van de behuizing.
Idem voor schakelaar 4: als die met de schroeven naar onderen en hevel naar boven inschakelt, denk ik dat het niet past. Andersom is minder een probleem (zo op het oog dan ;) )

Het origineel:

Ik wacht Twan1983 even af voor ik een beslissing neem ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dit topic is gesloten