Show your projects! Part 34

Sine

Moderator

Dat zijn niet-subtiele modellen, ik gok dat die niet gaat passen.

RAAF12

Golden Member

Men neme 1 aardappel, 3 koperen centen, 3 spijkers en een LED. Druk de cent en spijker in een stuk aardappel en zet ze alle drie in serie. Een brandende LED!

@wierdguy

Zit hier iets passends voor je bij ?

Op 27 juli 2022 10:08:45 schreef Twan1983:
Ik moet bekennen dat ik me in het typenummer vergist heb: ik heb een PE1542 donor liggen.
Mocht je daar interesse in hebben kan het alsnog geregeld worden en kan je me het best een PM sturen.

Wel bedankt, maar dan moet ik wel heeel erg veel gaten dichten ;) (de 1542 is een drievoudige voeding toch?)

Edit 2: uh wacht, die netschakelaar, heb je die nog wel? Das volgens mij dezelfde namelijk als in de 1540. Ik ben wat te vermoeid eigenlijk...

Op 27 juli 2022 10:43:17 schreef Tidak Ada:
Ik heb deze voor je liggen
[bijlage] 250V 15A

Dat oogt interessant, maar ik vermoed dat die net zo diep, zo niet dieper is als degene die ik al heb:

Van deze heb ik de montageflens aan de juiste (natuurlijk eerst de verkeerde) zijde al weggesneden om 'm zo smal mogelijk te maken zodat 'ie zo ver mogelijk naar links kan.
Maar de contacten steken zodanig ver uit dat kabelschoenen niet zullen passen en het (opnieuw) solderen wordt.
Daarnaast heb ik de hevel al grof bewerkt om 'm zo goed mogelijk op het origineel te laten lijken ;)
Als de jouwe smaller is dan 21 millimeter, zou het interessant kunnen zijn, maar dan moet 'ie vanaf de frontzijde echt niet dieper zijn dan pakweg 30 millimeter.

Het origineel is een moeilijk model met de contacten ver uit elkaar, erg ondiep en slank maar 'lang' zeg maar.

@ Flash: blijkbaar de waarschuwing dat er een bericht bij was geplaatst, gemist.
Wat is de hartmaat diameter van die dingen? Schakelaar 1 en 3 zijn het meest interessant, maar van 3 kan ik niet helemaal ontdekken hoe die aangesloten moet worden. Dubbelpolig is wel een eis ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Alle getoonde schakelaars zijn dubbel polig !

Schakelaar 1 (250V/3A/solderen) en schakelaar 3 (250V/6A/schroeven) hebben diameter 11.8mm

Minimale inbouwdiepte schakelaar 1 =16.35mm en schakelaar 3 =20.0mm

Schakelaar 1 is kwa looks het meest hetzelfde (van de buitenkant, na montage !)

Ikzelf had schakelaar 4 gekozen die is kwa aansluitingen handiger als 1.

Kijk, dat scheelt al. Schakelaar 1 is inderdaad het meest gelijkend, maar ik vrees dat ik niet wegkom met de aansluitingen. Vanaf het hart van het gat heb ik ongeveer 14 millimeter, dan volgt een irritante richel in het chassis. Een millimeter verder begint de bodemplaat van de behuizing.
Idem voor schakelaar 4: als die met de schroeven naar onderen en hevel naar boven inschakelt, denk ik dat het niet past. Andersom is minder een probleem (zo op het oog dan ;) )

Het origineel:

Ik wacht Twan1983 even af voor ik een beslissing neem ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Als dát de originele is dan in mijn schakelaar 2 kwa looks bijna identiek (ingebouwd). Dat is tevens de kleinste van de 4 (smal, ondiep en minder hoog) die moet er zeker inpassen aangezien deze ook vanaf achteren moet worden gesoldeerd.

Sine

Moderator

Het vervolg van dit projectje : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2346030#2346030

Ik heb een meterbordje van een Hazemeyer hoogspanningsschakelaar kunnen bewaren van de sloper.

Deze zat op een soortgelijke verdeler:

Wat doe je daarmee? Aan de muur hangen natuurlijk!

Het was een bord voor een 10/2kV trafo, maar het bijbehorende naambordje had al iemand anders gered ;)

En als je het toch aan de muur hangt is het natuurlijk wel zo leuk als het ook wat doet.
En tegenwoordig heb je een mooie P1 poort op je kWh meter waar je allerlei gegevens uit kunt halen om te presenteren.

Meter 1 = netspanning
Meter 2 = opgenomen of teruggeleverde vermogen
Meter 3 = het zelfde als meter 2, maar dan het stukje van 0 - 250W
Meter 4 = de stroom
Meter 5 = opgewekte vermogen solar

Als de rode lamp brandt zijn de vermogens op meter 2 en 3 maal 10
Als de groene lamp brand zijn de vermogens op diezelfde meters teruglevering in plaats van verbruik.

Elektronisch stelt het allemaal niet heel veel voor, een ESP32 met daar een ULN2003 achter die via PWM de meters aanstuurt.
Op die ESP draait dan weer ESPHome die zijn data haalt uit home assistant.

Het geheel krijgt een 24V DC voeding, de voltmeters hadden een volle uitslag bij 100V via een ingebouwde voorschakelweerstand, zonder die weerstand is bij 22V de volle schaal al bereikt.
Vandaar ook die switchmode converter voor de lampjes, die krijgen iets van 260V DC uit de converters.

De ampere meters was een ander dingetje, die hebben iets van 5A nodig volle schaal. De makkelijkste oplossing daarvoor was ze te herwikkelen zodat ze ook genoeg hebben aan 20V bij een veel redelijkere 50mA

Erg leuk project sine. Beetje cyberpunk. Net geen steampunk dan.

Henk H.

Golden Member

Erg mooi gedaan, ook met de verwerking van echte meetwaarden in de meters. Maakt het nog interessanter om naar te blijven kijken, ipv meters die altijd op dezelfde stand staan.

Gaaf project Sine!

Ik had zelf de meters 1 en 4 omgewisseld qua functie denk ik. De schaal past dan beter bij hetgeen je wil tonen.
Je hebt dan alleen wel de verkeerde eenheden. Maar je zou een nieuwe wijzerschaal kunnen maken door inscannen en Photoshoppen?

Op 27 juli 2022 19:26:02 schreef weardguy:
Kijk, dat scheelt al. Schakelaar 1 is inderdaad het meest gelijkend, maar ik vrees dat ik niet wegkom met de aansluitingen. Vanaf het hart van het gat heb ik ongeveer 14 millimeter, dan volgt een irritante richel in het chassis. Een millimeter verder begint de bodemplaat van de behuizing.
Idem voor schakelaar 4: als die met de schroeven naar onderen en hevel naar boven inschakelt, denk ik dat het niet past. Andersom is minder een probleem (zo op het oog dan ;) )

Het origineel:

[bijlage]

Ik wacht Twan1983 even af voor ik een beslissing neem ;)

Ik zal proberen vandaag of morgen foto's ervan te maken, het is dacht ik een netschakelaar met metalen hendel, de andere die ik heb heeft een kunststof hendel. Geen idee of die dingen met twee verschillende netschakelaars werden gemaakt.

Sine

Moderator

Op 28 juli 2022 07:20:07 schreef Ex-fietser:
Erg leuk project sine. Beetje cyberpunk. Net geen steampunk dan.

Hahaha,
Dieselpunk misschien?

Op 28 juli 2022 08:29:45 schreef ThinkPad:
Gaaf project Sine!

Ik had zelf de meters 1 en 4 omgewisseld qua functie denk ik. De schaal past dan beter bij hetgeen je wil tonen.
Je hebt dan alleen wel de verkeerde eenheden. Maar je zou een nieuwe wijzerschaal kunnen maken door inscannen en Photoshoppen?

Thanks,
Die pas wat schaal betreft prima met een 35A hoofdzekering.
Ik heb nog een paar verschillende schaaltjes (origineel waren dit vier 2,5kV en een 1000A meter)
Zelf schaaltjes maken zou kunnen, maar ik wil het toch een beetje origineel houden.

Op 25 juli 2022 21:37:30 schreef weardguy:

Past precies.

Da’s een mooi restauratieproject. Eigenlijk haast zonde als je toch tegen een donorfrontplaat aan zou lopen…

Op 28 juli 2022 07:20:07 schreef Ex-fietser:
Erg leuk project sine. Beetje cyberpunk. Net geen steampunk dan.

Sinepunk?

Die eenheden kriebelen bij mij ook… maargoed. Het is wel een stoer stukje nuttige kunst in industriële stijl, de originele ontwerper van het meterbord had dit vast niet gedacht :p

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
High met Henk

Special Member

Op 28 juli 2022 09:00:42 schreef Sine:
[...]

Hahaha,
Dieselpunk misschien?

[...]

werk je met een generator dan?
eerder nog solarpunk ;)

ik blijf ff hangen bij de punkrock en zou jij als omgeving van de meest bekende punkrock band van nederland toch ook moeten waarderen (heideroosjes)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

@Sine:

Ik zou de rechter van deze twee wel willen verbouwen tot 1/10 van de huidige waarde. 't Is een weekijzer systeem. M8 bouten als aansluitingen.

Hoe heb jij dat gefikst?

Het geheel zou trouwens ook aardig geweest zijn als klok/kalender.
Bovenstaande twee meters als dag en maand, de onderste drie voor uren, minuten en sconden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Sine

Moderator

Compleet demonteren (dat is bij deze grote dingen vrij simpel) en er een nieuwe spoel op wikkelen.

Als klok was niet heel praktisch, het begin van de schaal is veel te grof (want weekijzer)

Tidak Ada

Golden Member

Hmm,

Ik ga die messing meter eens openen.
Als mijn oude ogen het toelaten kan ik er dan een spoel met dunner draad opzetten (1/10 Draadikte2?)

Helaas speculaas, de spoel bestaat uit waarschijnlijk 1 'winding' plat koperband en is met van sie moeren met en dubbele gleuf (heb je en speciale schroevendraaier voor nodig) vastgezet aan de terminal bouten en daarna gesoldeerd. :(

Hoe bereken je die spoel?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 28 juli 2022 13:29:35 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Lambiek

Special Member

@Sine,
Gaaf gemaakt Sine, erg origineel idee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 juli 2022 12:42:20 schreef Tidak Ada:
Hoe bereken je die spoel?

Als ie nu 5A voor full-scale heeft en hij moet 0.5A voor full-scale worden, dan heb je 10x meer rondjes om de kern nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Schimanski

Golden Member

Op 28 juli 2022 10:04:05 schreef Tidak Ada:
@Sine:

Ik zou de rechter van deze twee wel willen verbouwen tot 1/10 van de huidige waarde. 't Is een weekijzer systeem. M8 bouten als aansluitingen.

Bekende meter :) Zit er niet gewoon een dikke shunt in/op en is de meter zelf veel gevoeliger.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

@Schimanski:

Nee, er zitten dikke koperen strips van binnen aan die M8 bouten, vast gezet met van die moeren, die je met een speciale schroevdndraaier moet losmaken, maar die zitten dus aan die strips gesoldeerd. Hoe het verder zit, kan ik niet zien, maar ik denk dat er één enkele winding rond het ijzer zit.
Beide toepassingen gaan dus niet lukken ;(
Dat wordt dus gewoon een display item. ;)

Die andere meter (je weet welke) slaat vol uit bij 50 mV.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 28 juli 2022 00:06:11 schreef Sine:
Het vervolg van dit projectje : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2346030#2346030

Ik heb een meterbordje van een Hazemeyer hoogspanningsschakelaar kunnen bewaren van de sloper.

Ziet erg mooi uit! Vooral omdat je de 5 meters ook echt gebruikt.

Hoeben

Golden Member

Waar ik mee bezig ben in de avonduurtjes: Ik ben even onze Hall sensoren aan het testen op bandbreedte en heb een vraagje die de RF-jongens hier misschien kunnen beantwoorden.

Hier is de opstelling met lange twisted pair aansluitingen:

Een coax van mijn Philips 50MHz pulsgenerator naar hier. De coax is afgesloten met een 50 Ohm weerstandje, maar dat deed niet erg veel. Dan de uitgangen naar de scope, probes op 10X. En op de scope pak ik het verschil. Met deze sensor kom ik met die bedrading hierop, je snapt wel dat ik met deze snelheid heel erg tevreden ben, ergens tussen 30 en 50 nanosecondes, het rode lijntje is het verschilsignaal en daarmee de uitgangsspanning:

Echter met het pin-component zonder die lange twisted pair (magneet staat wat scheef vandaar andere sensitivity) is me dit gelukt:

En nee, dat aansluiten lukt me zo geen tweede keer. Echter het resultaat is whopping, een 20 nanosecondes:

Ik heb de probes op gain 1x geprobeerd maar dan was ik factoren slechter in timing. Ik ben ervan overtuigd dat ik ook op 10x eigenlijk mijn probes aan het meten ben.

Nu mijn vraag: dit is een "naakte" Hall sensor (lijkt een beetje op een wheatstone brug voor de gebruiker) die ik dus met de puls generator uit- en aanzet. Volgens een contact bij Infineon zou de risetime en daarmee de bandbreedte hetzelfde moeten zijn als de rise time bij magneetveld aansturing.

Maar ja, meten is weten. De vraag:

Hoe genereer ik een magneetveld dat tot in de tientallen Megaherzen kan lopen? Ik kan filteren (average) met de scope, ruis krijg ik wel een stuk weg. Maar ik moet liefst wel in de milliTesla's komen om wat meetbaars te hebben. Kent iemand een leuke potcore waarin ik een luchtspleet kan maken voor deze frequenties? Ik wil er natuurlijk niet mee eindigen dat ik de core aan het meten ben, net zoals nu eigenlijk de bedrading.

Van de vijf video-accu's had ik er nog altijd twee liggen die nog niet aangepakt waren. Ik wil voor dit werk echt goed uitgerust zijn en was dat niet of ik was met andere dingen bezig.

Afgelopen weekend weer een nieuw pack in elkaar gepuntlast. Waar de vorige drie zo voorspoedig gingen, begon ik in dit geval echt te twijfelen aan de printen. De print die ik als eerste pakte, was de print die als eerste een kortsluiting op de SMbus te verduren kreeg, de BQ20Z65 vervangen zag, en daarna een kortsluiting op de voedings-aansluitingen voor z'n kiezen kreeg. Dat was bij de andere print (V95-accu's) geen probleem, daar die twee weerstanden en een diode aan boord hadden die daar (blijkbaar) tegen beveiligden.
Na het aanpassen van de V90RM printen, reageerden die exact zoals de V90's, dus die onderdelen waren zonder meer belangrijk.

Toen ik een nieuw pakket in elkaar had zitten ging de camera daar herhaaldelijk op aan én weer uit, tot de BQ-chip een FET-failure rapporteerde en volledig uitschakelde.
Die print werd aan de kant gelegd en ik ging verder met een andere.

Tot dit weekend. De BQ20Z65 was opnieuw vervangen, dus ik ging ervan uit dat het nu wel goed ging komen.

Allereerst het nieuwe celpakket. Dat schoof zonder problemen in 1 keer op z'n plaats: ik begin er handigheid in te krijgen.

De chip deed verder alles wat 'ie moest doen: het nieuwe flash-bestand werd vlekkeloos ingeladen, de permanent failure wissen was zo gebeurd en ook de nieuwe celchemie aan boord brengen ging zonder problemen.

Maar bij het op de camera schuiven gebeurde er iets raars: het cellenpakket meette 14,08 Volt, maar de camera sloeg onmiddelijk alarm omdat de spanning 13,4 Volt bedroeg.

Op een meetfout van de BQ-chip na (wat niet kon, want de calibratie had ik gecontroleerd), kon ik alleen maar aan iets denken dat vermogen stond weg te stoken.

Met m'n hand boven de print (de accu was nog open) merkte ik al dat het bij de FETs fout aan het lopen was.
Even het temperatuurpistool erop: jep... 42 graden en stijgend. Hier gaat iets niet goed.

Ook raar was dat de BQ geen stroom mat: de teller bleef op 0 staan, terwijl de boel wel werkte.

De cellen verwijderd van de print en de laatst overgebleven print maar gepakt. Het heeft me een halve dag gekost voordat ik doorhad dat ik de beveiligings-sleutels van de verkeerde firmware probeerde in te voeren (waardoor ik niet 'binnen' kwam), maar toen werkte die accu uiteindelijk ook. (tipje als het niet werkt: niet je eigen aantekeningen wantrouwen maar gewoon de sleutels eens uitlezen na een kraak via het Russische programma...)

Ik was al op het punt dat ik die laatste print maar als leergeld beschouw: het is jammer dat ik er al cellen voor heb gekocht, maar ja.
Technisch krijg ik het waarschijnlijk gewoon niet meer betrouwbaar genoeg met alle extra draadjes die ik moet leggen.

Maar, je begrijpt dat ik natuurlijk tóch wou weten of ik iets van een defect kon vinden.

Allereerst verving ik beide FETs, geen geintje, die PowerFLAT packages. Een van de FETs (de ander is bij meting weggesprongen) meette in beide richting van drain naar source constant 446 Ohm: defect dus.

Maar, dat hielp niet. Ik bleef moeilijkheden houden om binnen te komen met de BqEVSW software.

Alles losgekoppeld en meer gaan meten. Er bleek een diode stuk te zijn. Die werd vervangen en nog een keer getest: sindsdien kom ik er helemaal niet meer in.

Verder zoeken...
Het heeft uren turen met een loupe gekost, maar toen vond ik een duidelijk probleempunt.

Tussen pin 22 (VSS) en pin 21 (DISP) zit een ontkoppelcondensator, maar het spoor naar pin 22 was overduidelijk beschadigd. Een meting bracht uitkomst: open. Ik vergat daarbij de weerstand na te meten...

Met een draadje legde ik een verbinding naar pin 22, met als uitkomst dat nu de BQ-chip warm werd zodra er spanning op de laadklemmen aangeboden werd.

Dan toch maar eens dat weerstandje nameten. Daaruit bleek dat deze sluiting maakte tussen pin 22 en joost-mag-weten-wat-nog-meer (de print bevat heel veel half-blinde via's)

Weerstandje verwijderd... juist... daar heeft de print een beste klap opgelopen.

Omdat ik zoveel foto's heb van deze print, weet ik ook dat deze schade ontstaan is na de tweede kortsluiting, waarbij bij de eerste de BQ-chip overleed en de tweede keer de CP2112 het leven liet.

Ik gok dus dat de eerste vervanging van de BQ 'm meteen om zeep geholpen heeft én de tweede vervanging dus ook niets geholpen heeft.

Ik ga nog één maal de BQ vervangen, maar ben dicht bij het punt dat ik deze gewoon afschrijf ;)

Mocht iemand weten wat een SMD-onderdeel in SOT-23 behuizing met opdruk ' W35 ' is, mag 'ie het me laten weten. Tussen pin 1 en 2 zit overal op de print een 1 Mega-Ohm weerstand, waar pin 3 met een 470 ohm weerstand rechtstreeks met een cel-knooppunt verbonden is. Daarom vermoed ik een balanceerweerstand en een FET met pull-down weerstand voor de gate, maar ik kan gek genoeg niets eenduidends vinden over dit onderdeel.

Wordt vervolgd!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.