Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 5 augustus 2022 01:52:02 schreef Dave013:
[...]
Ik dacht dat je ze met DC moest testen…
Maar ik heb een regelbare DC voeding van Philips (PM1531) 0-500v 300mA en danhet voltage opdraaien totdat ze beginnen te roken om zo te testen of de stelling klopt?

Een 400V mosterd C kun je niet opblazen met een 500V voeding. Een 160V misschien net... Er zaten forse ontwerpmarges in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De stroomsterkte maakt ook niet veel uit (hooguit voor de audiovisuele effecten... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dave013

Golden Member

Op 5 augustus 2022 13:46:46 schreef maartenbakker:
[...]Een 400V mosterd C kun je niet opblazen met een 500V voeding. Een 160V misschien net... Er zaten forse ontwerpmarges in.

Hmm wel iets om te testen eigenlijk..
Heb heel veel van die 125v mosterdjes als je die op een veel groter spanning kan laten draaien worden ze weer wat meer inzetbaar.
Ronald Dekker van Philips zei dat de elco’s sowieso minimaal 20% boven het aantal volts zit wat aangeven is

Sine

Moderator

De randjes van het kunnen van componenten opzoeken is nooit een goed idee. Zeker niet als die componenten +40 jaar oud zijn.

fred101

Golden Member

Op 5 augustus 2022 01:56:34 schreef RAAF12:
Of ze gaan roken hoort meer bij weerstanden en halfgeleiders, vermoedelijk hoor je een tik als de spanning wordt opgedraaid over de condensator heen, probeer maar.....

Tik of BOEM dus ik zou niet te enthousiast aan de spanning knop draaien en een weerstand in serie zetten om bij kortsluiting de stroom te begrenzen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ook als een 160v mosterdcondensator bij 500v nog niet doorslaat, wordt zeer waarschijnlijk zijn levensduur wel fors beperkt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Dave013

Golden Member

Op 6 augustus 2022 08:51:09 schreef Sine:
De randjes van het kunnen van componenten opzoeken is nooit een goed idee. Zeker niet als die componenten +40 jaar oud zijn.

Op 6 augustus 2022 08:51:09 schreef Sine:
De randjes van het kunnen van componenten opzoeken is nooit een goed idee. Zeker niet als die componenten +40 jaar oud zijn.

Daar heb je ook wel weer een punt ja..

Op 6 augustus 2022 09:41:27 schreef fred101:
[...]

Tik of BOEM dus ik zou niet te enthousiast aan de spanning knop draaien en een weerstand in serie zetten om bij kortsluiting de stroom te begrenzen.

Ja ik draai sowieso de spanning niet snel omhoog, ja een goeie weerstand er tussen is geen overbodige luxe…

Op 6 augustus 2022 10:18:09 schreef Ledlover:
Ook als een 160v mosterdcondensator bij 500v nog niet doorslaat, wordt zeer waarschijnlijk zijn levensduur wel fors beperkt.

Dat is meer als 3x, mocht ie dat houden dan zal de levensduur erg kort haha
Misschien als ik er vanavond aan toe kom, ga ik het eens testen en anders morgen

Het hangt er van af wat de "failure mode" is van dat ding.

Zo'n "fail-to-open" condensator (X of Y als ie aan een standaard voldoet, moet opzoeken welke), die schijnt bij overspanning deels te desintegreren. Dus als je daar een veel te hoge spanning op zet, dan is ie gewoon in no time helemaal weg.

Maar als je zeg een foliecondensator hebt en in het productieproces gebruiken ze folie wat kan varieren tussen 1 en 2 micron dik (lekker goedkoop en voor de spanning die we vandaag maken is 1 micron gewoon prima), dan kan het zijn dat je ineens een condensator hebt waar 2 micron folie in zit ipv de minimale 1 micron. En dan kan ie een hogere spanning hebben. (Natuurlijk is het voor de fabrikant niet fijn dat er zo'n grote variatie in die foliedikte zit: Ze weten dan niet wat de capaciteit gaat worden. Die moeten ze dan meten en via binning dan de boel voor de juiste waarde verkopen).

Maar goed. Wat ik wil zeggen: Het is niet gegarandeerd dat "buiten specs" de levensduur sterk verkort.

Experiment: Pak een aantal verschillende leds. Zet de labvoeding op zo laag mogelijke stroom maar nog wel "iets". Zet de spanning onder de 5V en sluit een ledje aan. VERKEERDOM. Draai nu de spanning omhoog voorbij de 5V. Zodra ie gaat geleiden is ie er officieel geweest. Specs zeggen "max 5V". Maar als je de stroom laag genoeg houdt (waarschijnlijk ongeveer: P < 60mW) dan zal ie het nog wel doen. Ik heb leds waar niets gebeurde tot 30V waar m'n labvoeding ophield. Die "verschillende leds" is omdat sommige leds toch echt tussen 5 en 10V een probleem krijgen. Kan je zoeken naar 1 die een hogere spanning aankan.

Als ik die een dag op 30V aansluit, zou die dan met 6x boven de ABSOLUTE MAXIMUM nog leven? Ik denk het wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Een mosterdcondensator is niet zelfherstellend (niet gemetalliseerde folie) dus zal waarschijnlijk niet heel netjes open falen zoals een Y type.

Op 6 augustus 2022 10:18:09 schreef Ledlover:
Ook als een 160v mosterdcondensator bij 500v nog niet doorslaat, wordt zeer waarschijnlijk zijn levensduur wel fors beperkt.

Ik overdreef een beetje met 3x Vnom in gedachten, maar ik zou op moeten zoeken wat precies de testcriteria zijn. Misschien toch niet meer dan 2x Vnom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dave013

Golden Member

Op 6 augustus 2022 19:28:09 schreef rew:

Maar goed. Wat ik wil zeggen: Het is niet gegarandeerd dat "buiten specs" de levensduur sterk verkort.

Experiment: Pak een aantal verschillende leds. Zet de labvoeding op zo laag mogelijke stroom maar nog wel "iets". Zet de spanning onder de 5V en sluit een ledje aan. VERKEERDOM. Draai nu de spanning omhoog voorbij de 5V. Zodra ie gaat geleiden is ie er officieel geweest. Specs zeggen "max 5V". Maar als je de stroom laag genoeg houdt (waarschijnlijk ongeveer: P < 60mW) dan zal ie het nog wel doen. Ik heb leds waar niets gebeurde tot 30V waar m'n labvoeding ophield. Die "verschillende leds" is omdat sommige leds toch echt tussen 5 en 10V een probleem krijgen. Kan je zoeken naar 1 die een hogere spanning aankan.

Als ik die een dag op 30V aansluit, zou die dan met 6x boven de ABSOLUTE MAXIMUM nog leven? Ik denk het wel.

Dit is ook eigenlijk ook wel een interessante theorie…
De stromen bij buizenversterkers zijn niet altijd super hoog, gloeistroom sowieso niet meergerekend plus eindtrap

Op 6 augustus 2022 19:36:40 schreef maartenbakker:
[...]Ik overdreef een beetje, maar ik zou op moeten zoeken wat precies de testcriteria zijn. Meer dan 2x Vnom zal het wel niet zijn.

Haha ja nee snap ik, lijkt me ook niet, zou het persoonlijk niet aandurven om het zo te gebruiken, testen is een ander verhaal, maar 200% lijkt me vragen om problemen

De vraag van 1 miljoen...

Wat is Z1 met opschrift "W9" op deze foto?

Iemand gaf deze PCB aan een persoon "die wat van elektronica kent", en die heeft W9 vervangen door een draadbrug.
Geen idee waarom. Misschien dacht die dat het een zekering was??

Ik heb het defecte PCB nog niet in handen, maar het gaat over een (denk Playmobil) LED effectje in een speelgoedje.

Het wordt gevoed door 1 AA batterij dus er zit wat op om de spanning omhoog te krikken (zie een spoel), en daarna zal waarschijnlijk een IC zitten die de LED's wat doet knipperen..

Ik heb al wat zitten zoeken, de W9 in combinatie met de Z1 als opschrift kan een zenerdiode zijn die de spanning wat afvlakt?
Kan me niet goed voorstellen waarom die andere man die vervangen heeft door een draadbrug...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu mijn vraag van 1 miljoen: Als er een draadbrug op zit/zat, hoe kom je dan aan die foto? Want het component zat er niet meer? ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Iemand gaf deze PCB aan een persoon "die wat van elektronica kent", en die heeft W9 vervangen door een draadbrug.
Geen idee waarom. Misschien dacht die dat het een zekering was??

"Ignorance is bliss"... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Allemaal al bedankt:

@Arco: bedankt voor de nuttige link (datasheet), mijn eerste gedacht lijkt dus mogelijk te zijn.

@Henry S. halve print? Ja is een deeltje van de print. :)

@henri62: stuur me je miljoen maar... ik kreeg die originele foto van (ofwel) van een ander soortgelijk speelgoedje (of foto genomen voor die dat aan zijn vriend gaf).

Zodra ik het miljoen ontvangen heb van Henri62 trakteer ik heel circuitsonline op een frisse pint!

Bedankt mannen voor de input!

Dave013

Golden Member

Op 9 augustus 2022 23:41:34 schreef MJU:
Zodra ik het miljoen ontvangen heb van Henri62 trakteer ik heel circuitsonline op een frisse pint!

Hahaha is nobel van je maar ik denk dat je geld dan toch wel eens snel op kan zijn…

Wie kan me helpen?

Wat is dit voor onderdeel?

Het gaat om de 5potige chip.

Google levert niets bevredigends op.

behuizing lijkt een sot25.

zit op het printplaatsje van een fietscomputer van bosch

KGE

Golden Member

Ik vermoed dat het een spanningsstabilisator is, met een BCX54 (BA transistor ernaast) om de stroom te vergroten.

Misschien deze:
LN1138A602MR is in SOT23-5 6V regelaar en marking begint met 8AZ de M kan een datum of produktiecode zijn.

Werkt de print nog ?

[Bericht gewijzigd door KGE op zaterdag 13 augustus 2022 10:49:56 (32%)

Hugo Welther

Moderator

Ik ben op zoek naar de datasheet van het display in de foto's. Er staat niets op behalve dat de onderkant blauw is.

Zichtbare display maat ±1/8" (3mm). Leadpitch ±1.25mm
Ze zijn common kathode.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Lijkt op een 3LS314A / ALS314A (Engels)
Of een:

code:

3лс314а

code:

АЛС314А 

De laatste 2 zijn Russisch, omdat Co de tekens niet weergeven staan ze in code.

Hugo Welther

Moderator

Thanks, het lijkt er inderdaad op.

[edit]
Ik heb er 6 en deze even getest met 9V DC en 1k serieweerstand.
Aansluitingen kloppen met de ALS314A, probleem is echter dat er een aantal onderling segment lek hebben. Er lichten twee of meer segmenten op bij aansturen van 1 segment. Wellicht thin-whiskers omdat de pootjes ook behoorlijk zwart geoxideerd waren.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 13 augustus 2022 18:06:03 (83%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Dat zijn geen 'bubble-top' displays zo te zien.
Deze wel, (DIS288, DIS279) maar er is erg weinig info te vinden...

http://www.datamath.org/Display/Images/SR50_LED.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2022 16:59:57 schreef Hugo Welther:
Thanks, het lijkt er inderdaad op.

[edit]
Ik heb er 6 en deze even getest met 9V DC en 1k serieweerstand.
Aansluitingen kloppen met de ALS314A, probleem is echter dat er een aantal onderling segment lek hebben. Er lichten twee of meer segmenten op bij aansturen van 1 segment. Wellicht thin-whiskers omdat de pootjes ook behoorlijk zwart geoxideerd waren.

Heb je ze van buiten stevig gepoetst? Eventueel met ammoniak?

Die Russische dingen zullen trouwens wel klonen zijn van Amerikaanse of eventueel Europese types.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten