Vreemde aftopping PV-installatie

Ik heb een probleem met mijn pas geplaatste PV installatie. Vooropgesteld, de installateur is ingelicht en komt volgende week kijken. Maar hij wist op afstand ook niet waar het aan kon liggen, vandaar dat ik hier wil vragen of jullie hier iets herkennen van een oorzaak.

Installatie:
11x400wp AEG AS-M1082B-H
Omvormer: GoodWe (GW4K-DT)
Alles in 1 string op 1 MPPT.
Ligging zuid-west zonder schaduw, dakhoek van 38 graden.

Nu is het zo dat mijn installatie al wordt afgetopt op ~2800W, wat nooit het geval kan zijn. Afgelopen dagen prachtig zonnige dagen gehad zonder wolkje en je ziet duidelijk dat het vermogen ineens lineair verder verloopt na 2800W. Op dagen met zon en lichte bewolking, piekt hij soms heel even hoger naar 3000+W als er bewolking opzij schuift voor de zon waarna hij meteen weer terug naar 2800W stort.

De panelen kunnen maximaal 13.19A stroom leveren, de omvormer kan max 12.5A ontvangen. Maar als ik in de omvormer data kijk, dan leveren de panelen maar zo'n max 8A. Ik zal hieronder 3 grafieken posten van Watt, Volt en Ampere wat gemeten wordt.

https://tweakers.net/i/ZmTkmc_i_vJyZiCnGoqRN80HEds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5WYCPwpAowv9jhieTJbUMpBa.png?f=user_large

Menig kenner heeft zich er al over gebogen maar niemand weet wat er aan de hand is. Mogelijk 1 paneel kapot wat de stroom beperkt voor de rest van de string? Ik hoop dat iemand hier nog een ideetje heeft?

Netspanning icm spanningsval naar de omvormer te hoog?

Omvormer kwa configuratie ingesteld dat ie niet meer dan 12A levert?

Ik zie dat je in de config een power limit kan configureren:

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/krannich-media/media/pdf/37/f6/d…

Note:
If the power limiting function is ON, the maximum output power of the inverter will be limited at the power limiting setting value while the inverter is without the power limmiting device (such as a CT/Meter) or the power limiting device is out of work. You need to enter a password before setting up power limit . The default password is “1111”.(only for Australian security regulations)

(Wel brak chinees engels, maar ik gok dat je hiermee
Dat zou prima jouw situatie kunnen verklaren als die bv op zo'n 75% staat

75% x 4000W = 3kW

(als ze m bv wat conservatief op een 16A groep zouden willen hangen)

Wat is je netspanning, gemeten op de iedere fase van de omvormer?

Mogelijk zit je simpelweg op de grens van wat het lokale net kan absorberen, zeker als er meer opwekkers op dezelfde transformator zitten.

Daarnaast is het geen zomer meer. Wp slaat op de ideale situatie en daar zit je nu niet meer op. Driekwart van het maximaal vermogen in de herfst klinkt voor mij niet vreemd, maar ik ben geen zonnepaneleninstallateur.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Nee alles staat default ingesteld. Alles al nagelopen. Geen Powerlimit of Shadefixing opties staan aan.

Qua landsettings is "50Hz Default" ingesteld. Volgens mij zijn die settings ook prima en alleen voor het connecten naar de grid.

Op 5 oktober 2022 09:17:17 schreef Ledlover:
Wat is je netspanning, gemeten op de iedere fase van de omvormer?

Mogelijk zit je simpelweg op de grens van wat het lokale net kan absorberen, zeker als er meer opwekkers op dezelfde transformator zitten.

Daarnaast is het geen zomer meer. Wp slaat op de ideale situatie en daar zit je nu niet meer op. Driekwart van het maximaal vermogen in de herfst klinkt voor mij niet vreemd, maar ik ben geen zonnepaneleninstallateur.

Dat ik geen max vermogen moet verwachten ben ik met je eens en is logisch, maar dat het zo lineair wordt afgetopt klopt niet.

[Bericht gewijzigd door Deeznts op woensdag 5 oktober 2022 09:21:54 (58%)

joopv

Golden Member

- Wat is je locatie? Het is natuurlijk wel oktober ondertussen, geen juni-juli
- wat voor kabel heb je van de omvormer naar de meterkast, en hoe lang is die?
- Die 400Wp is een maximum wat je in de praktijk nooit zult halen. Volle zoninstraling, in de Sahara, spiegels er om heen en met een aktief gekoeld paneel, misschien kom je dan in de buurt.

Het lijkt er inderdaad op dat de omvormer in vermogen is begrensd.

Je ziet dat de power-grafiek langzaam naar een soort parabool wil gaan, maar topt af. Als die limiet in de omvormer is opgeheven krijg je de ronde top weer mooi terug.

Er ist wieder da...

Locatie is Arnhem. De kabel is denk een meter of 4, welke kabel durf ik niet te zeggen. Dat heeft de installateur gedaan, wie een ervaren elekrotechnicus is.

Ik zie dat de AC 1,2,3 stroom ook afgetopt wordt op 4.1A. Dat is ook wel opvallend toch?

Heb je een omvormer die 3x 2800 watt op 3 fasen?, als deze is aangesloten op een 1 fase gaat het fout.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb het omgekeerde probleem gehad met een Goodwe van 1/2 jaar oud. In de zomer startte hij om 6 uur met 100W en bleef daar tot 10 uur en dan sprong ie ineens naar 600W ( 2800Wp op het zuidwesten ) Ze hebben alle panelen na gekeken en los gehad. Pas een paar weken later een nieuwe omvormer en toen een regelmatig opklimmende opbrengst.
Dus waarschijnlijk omvormer problemen

Guus@Sint-Michielsgestel
joopv

Golden Member

Op 5 oktober 2022 09:34:32 schreef Hunebedbouwer:
Heb je een omvormer die 3x 2800 watt op 3 fasen?, als deze is aangesloten op een 1 fase gaat het fout.

Ik zie dat de 3 fase omvormer 6,4A per fase kan leveren. Dat is 1470W per fase. Misschien is 1 van de 3 fases niet aangesloten?

edit : ik zie dat je al 3 keer 4.1A meet. Bovenstaande kun je dus vergeten :)

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 08:56:28 schreef Deeznts:
Installatie:
11x400wp AEG AS-M1082B-H
Omvormer: GoodWe (GW4K-DT)
Alles in 1 string op 1 MPPT.
Ligging zuid-west zonder schaduw, dakhoek van 38 graden.

Die 4.4kWh ga je never nooit halen, je mag blij zijn met +/-3.7kWh in de zomer.

Nu is het zo dat mijn installatie al wordt afgetopt op ~2800W, wat nooit het geval kan zijn. Afgelopen dagen prachtig zonnige dagen gehad zonder wolkje en je ziet duidelijk dat het vermogen ineens lineair verder verloopt na 2800W.

We zitten al in het najaar, de zon staat al een stuk lager ik denk dat er niets aan de hand is. Maar kan het mis hebben. :)

Op dagen met zon en lichte bewolking, piekt hij soms heel even hoger naar 3000+W als er bewolking opzij schuift voor de zon waarna hij meteen weer terug naar 2800W stort.

Is heel normaal, als de zon even weg is koelen je panelen af. Als de zon er dan weer op komt krijg je een piek, panelen warmen weer op, vermogen zakt weer in.

Je panelen leveren het meeste op bij +/- 25°C, als de zon er goed op staat (in de zomer) worden je panelen zomaar +/-80°C.

Menig kenner heeft zich er al over gebogen maar niemand weet wat er aan de hand is. Mogelijk 1 paneel kapot wat de stroom beperkt voor de rest van de string? Ik hoop dat iemand hier nog een ideetje heeft?

Als er één paneel stuk zou zijn levert je installatie geen 2.8kWh op. Ze staan allemaal in serie zeg je.

Misschien kun je hier nog iets mee, staat behoorlijk wat info in.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2022 10:00:43 schreef Lambiek:
[...]
Die 4.4kWh ga je never nooit halen, je mag blij zijn met +/-3.7kWh in de zomer.

[...]
We zitten al in het najaar, de zon staat al een stuk lager ik denk dat er niets aan de hand is. Maar kan het mis hebben. :)

[...]
Als er één paneel stuk zou zijn levert je installatie geen 2.8kWh op. Ze staan allemaal in serie zeg je.

Ik snap dat er geen volle opbrengst is in het najaar, maar er zou wel een parabool moeten vormen op een vol zonnige dag toch? Ongeacht welk jaargetijde.

Hij topt af op 8A-8.7A Panelen kunnen 13.19A. Als één paneel op 2/3e draait om wat voor reden dan ook, kom ik op 8.7A. Dus vandaar dat ik misschien dacht dat er een paneel tussen zit die de string beperkt naar 2/3e van het vermogen.

Nogmaals, wat is je netspanning op iedere fase?

Als je op netspanning vastloopt, dan verwacht ik wel een harde begrenzing.

Als je al op 250v zit op je omvormeruitgang dan is de kans groot dat je daarom niet meer kan leveren.
Die piekjes en rimpels kunnen dan komen door eigen lasten in huis die de netspanning wat omlaag trekken zodat je meer zonne-energie kan opwekken die je meteen verbruikt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 5 oktober 2022 10:43:17 (27%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 10:15:35 schreef Deeznts:
Ik snap dat er geen volle opbrengst is in het najaar, maar er zou wel een parabool moeten vormen op een vol zonnige dag toch?

Dat is hier ook niet zo nu.

Maar als je echt een zonnige dag hebt met geen bewolking en geen schaduw vorming zou dat wel zo moeten zijn.

Hij topt af op 8A-8.7A Panelen kunnen 13.19A.

Ja , bij een temperatuur van +/- 25°C. En dat is nu net wat er niet in de datasheet staat, de datasheet is vrij summier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik vind het maar een rare grafiek, die zou meer bol moeten zijn als je aan het maximum komt van je panelen. en die vlakke lijn duurt zo lang niet meer nu.

dit is mijn grafiek van ergens in september waar er smorgens heldere hemel was en de grafiek komt schoon bol omhoog.
de blauwe lijn is de langste dag van het jaar dat volle zon had, daar zie je wel duidelijk aftopping. ik heb 7200Wp aan panelen op een 5kW omvormer

weet je zeker dat die grafiek juist is? heb je al eens gekeken naar je opbrengst om die klopt met wat die omvormersoftware zegt?

toevallig geen 2 string inverter die maar 2800Wp op 1 string kan leveren en de 4kW haalt op beide?
mijn 5kW inverter doet max 11A op string A en max 10A op string B
met 10 panelen op 33V (ik heb 2 strings met elk 10 panelen op) kan string A max 3630W en string B max 3300W leveren

met 12,5A gezamelijk, kom je dan op 6,2A per string uit (misschien doet die wel 6.5A en 6A op de strings).
11 panelen x 33V x 6.5A = 2359Watt

bekijk uw stringspanning en stroom eens bij volle zon

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 5 oktober 2022 11:11:01 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 oktober 2022 10:40:22 schreef Ledlover:
Nogmaals, wat is je netspanning op iedere fase?

Als je op netspanning vastloopt, dan verwacht ik wel een harde begrenzing.

Als je al op 250v zit op je omvormeruitgang dan is de kans groot dat je daarom niet meer kan leveren.
Die piekjes en rimpels kunnen dan komen door eigen lasten in huis die de netspanning wat omlaag trekken zodat je meer zonne-energie kan opwekken die je meteen verbruikt.

~230v op elke fase. Maar dat is normaal toch in Nederland?

Op 5 oktober 2022 10:58:43 schreef fcapri:

toevallig geen 2 string inverter die maar 2800Wp op 1 string kan leveren en de 4kW haalt op beide?
mijn 5kW inverter doet max 11A op string A en max 10A op string B
met 10 panelen op 33V (ik heb 2 strings met elk 10 panelen op) kan string A max 3630W en string B max 3300W leveren

met 12,5A gezamelijk, kom je dan op 6,2A per string uit (misschien doet die wel 6.5A en 6A op de strings).
11 panelen x 33V x 6.5A = 2359Watt

bekijk uw stringspanning en stroom eens bij volle zon

De omvormer heeft 2 MPPT, maar dat is het probleem niet. Elke MPPT kan makkelijk deze string van 11x400WP aan.

Spanning en stroom met volle zon staat boven ook in de grafieken. Net tegen de 400V aan en rond de 8A. AC stroom is per fase 4.1A

Het is een chinese omvormer he. Kan best wat aan mis zijn.
Ik heb niet gelezen dat deze omvormer bij zo'n lage DC-spanning van ~350V z'n max. vermogen kan halen. Nominale spanning is 620V.
Ook is het de vraag of door alles op 1 MPPT te zetten je het max. wel kunt halen.

Op 5 oktober 2022 11:25:30 schreef Deeznts:
[...]
De omvormer heeft 2 MPPT, maar dat is het probleem niet. Elke MPPT kan makkelijk deze string van 11x400WP aan.

wie zegt dat? mijn 5kW inverter kan max 9000W aan. dat zijn dan 22panelen van 400W
de uwe is max 6000W aan panelen, dus elke string kan GEEN 4400W aan.
als elke string max 3000W aan kan, en de inverter dus samen 6000W, dan krijg je er 3000W in en zal je 2800-2900W netto over houden.

elke string ingang kan x aantal panelen aan, waarbij die niet over de maximale spanning mag gaan.
15panelen van 200W 30V (openklemspanning 38V) bv is 3000W en 570V

ik denk dat je 11panelen te weinig spanning leveren voor de MPPT om voluit te kunnen gaan, en de stroom is ergens beperkt

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 5 oktober 2022 12:37:42 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 oktober 2022 11:23:03 schreef Deeznts:
[...]

~230v op elke fase. Maar dat is normaal toch in Nederland?

Ja, 230v is prima. Je kan terugleveren tot ca. 250v. Kom je daarboven, dan slaat ie af of regelt ie terug.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 11:23:03 schreef Deeznts:
~230v op elke fase. Maar dat is normaal toch in Nederland?

Heb je dat daadwerkelijk gemeten, of ga je er vanuit dat dat zo is?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 10:58:43 schreef fcapri:
ik vind het maar een rare grafiek,....

Al zou het wel mooi zijn als de omvormer dat levert, als je daar een parabool over zet levert het minder op. :)

[Bericht gewijzigd door Lambiek op woensdag 5 oktober 2022 12:36:23 (97%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2022 12:24:00 schreef Lambiek:
[...]
Heb je dat daadwerkelijk gemeten, of ga je er vanuit dat dat zo is?

Dat geeft de omvormer aan op de 3 fases.

er wordt ergens begrensd, dat is duidelijk. de zonnepanelen leveren zo geen vlakke lijn af in deze jaarperiode. je ziet bij mij schoon dat ik de top al quasi niet meer haal. t is door bewolking en door pieken dat ik die 5080W nog eens aantikte.
had dit het maximum geweest van de zonnepanelen had je idd die rode lijn gekregen zoals de foto van lambiek, dus iets anders begrenst.

probleem op de 230V normaal ook niet, dan zie je de inverter effectief uitvallen op 253V en iets later weer opstarten.
een inverter die zijn vermogen beperkt naarmate die dichter bij 253V komt heb ik nog niet tegen gekomen.

rest nog:
-defecte inverter die begrensd op 2800W
-begrenzing door inverter omdat alles op 1 string zit

Op 5 oktober 2022 12:39:45 schreef Deeznts:
[...]
Dat geeft de omvormer aan op de 3 fases.

230V op de kop voor de fazes vind ik een raar getal, zo is het bij mij nu met amper teruglevering

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 12:39:45 schreef Deeznts:
Dat geeft de omvormer aan op de 3 fases.

Je zou eens moeten meten op een paar WCD's in huis en kijken wat je daar meet.

Is het systeem aangelegd door een bekend bedrijf, of waren het van die cowboys?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.