Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Geen foto, is te klein en krijg het niet leesbaar van boven af.

Is een SOT353 5 poter. 1,2x2mm. Opdruk is <LM Het zou kunnen dat de L geen L is en/of bij de < hoort want hij staat een beetje scheef tov de M.
Geen idee wat het zou moeten doen.

Het zit via een weerstand aan de resetlijn en via een diode aan de inhibit pin van een TLE4271-2 5V regelaar. Als ik de regelaar via een weerstand op de inhibit-pin aanzet gaat de hele boel "aan" (processor gaat aan, 3V3 komt op etc) Alleen wordt dat ding 90 graden en trekt 800mA. Er zitten nog een paar van deze dingen en die blijven koud.

pin 1 zit direct aan de anode van de diode. Pin 3 en 5 zitten aan gnd. Pin 2 hangt aan +5V. Deze wordt dus pas actief als de regelaar aangaat. Pin 4 hangt via een weerstand aan gnd.

Alles wat ik kon vinden klopt niet met de layout.

Het PCB is maritiem en bestuurt een motor) Het wordt met 12V gevoed. Alles wat er verder opzit zoals een canbus IC en processor werkt op 5V of 3V3 en daarvoor moet eerst de inhibit lijn hoog worden. Maar ik kon nog niet achterhalen hoe dat gebeurd. (zonder het defecte onderdeel heeft verder reverse engineering weinig zin) Ook niet geprobeerd of het zonder dat ding en dan manueel de reset lijn hoog zetten, wel werkt. Die inhibit zou uiteindelijk ook van buiten kunnen komen (er zit nog een connector)
(alles zit onder een dikke siliconen laag dus signalen volgen en uittekenen is redelijk lastig)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

Gokje, een of andere levelconverter? Je spreekt over 3.3V én 5V...
Een een connector is een bron van ESD-gerelateerde storingen (waar dit wel naar klinkt)...

Ik heb wel foto's gemaakt door een oogloupje, misschien 'even' knutselen met andere optische hulpmiddelen om toch een visuele interpretatiemogelijkheid te kunnen geven?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Foto lijkt me onontbeerlijk voor juiste interpretatie van de opdruk.
Hoe oud het apparaat is zou ook al kunnen helpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Foto, de witbalans is zwaar van slag. Ik heb een camera in mijn microscoop maar geen programma wat hem gebruikt. Dit is een soort preview in het setup menu van W11 welke ik met mijn telefoon heb gefotografeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

kijk, dat scheelt... :)
Is geen 'LM', maar 'W1', zijde met 2 pootjes is altijd de bovenzijde...
Kan een 74VHC1G125 zijn: https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc74vhc1g125-d.pdf

Meestal kun je voor een microscoop VLC wel gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Stom dat wist ik niet. Dan heb ik ook de verkeerde pinnummers gebruikt. Het moet zijn:

pin 4 zit direct aan de anode van de diode. Pin 3 en 1 zitten aan gnd. Pin 5 hangt aan +5V. Deze wordt dus pas actief als de regelaar aangaat. Pin 2 hangt via een weerstand aan gnd.

Dan valt de 74VHC1GT125 af. Tenzij het de SC−88A / TSOP−5 / SC−74A is. Dan zou het kunnen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 14 november 2022 20:00:45 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Het is iig geen SOT-953 ;)

SOT-353 = SC-88A.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Klopt, het moet de SC−88A zijn. Klopt functioneel ook want de uitgang gaat naar de inhibit pin.
Bedankt, kan ik weer verder

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Kruimelzuiger laadt niet op. Sluit ik de DS kort dan gaat de laadsequentie (nightriderlampjes) van start. In bijlage het desbetrffende onderdeel. Lijkt een p mosfet. Iemand een idee? Opschrift: 5642

Basic schema bijgevoegd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco. Dat is em. Top.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bavelt

Golden Member

Wie weet wat voor componentje dit is waar 810 boven staat? Het heeft 4 pootjes. Een spoeltje wellicht?

Het zit in een een schakeling om een ledstring met batterijen te voeden.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Ik ben zo vrij dit te betwijfelen..
Het ding zit op een plek in een waterdicht doosje, onzichtbaar voor de buitenkant. Voor de zekerheid er even 4,5V op gezet met een 330 Ohm weestand er tussen. Geen licht..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
rob040

Golden Member

Ik ben met Arco eens dat het er uitziet als een LED (althans de behuizing).
Maar de kleur van het lichtgevende deel is wat vreemd, of het zou een blauwe, IR of UV LED moeten zijn.

Wat is de functie van het printje of apparaatje waar het uitkomt?

Bavelt

Golden Member

Op 19 november 2022 22:39:28 schreef rob040:
Ik ben met Arco eens dat het er uitziet als een LED (althans de behuizing).
Maar de kleur van het lichtgevende deel is wat vreemd, of het zou een blauwe, IR of UV LED moeten zijn.

Wat is de functie van het printje of apparaatje waar het uitkomt?

Het lijkt inderdaad op een led. Maar ik denk niet dat het er een is.

Het zit in een eenvoudig schakelingetje. dat zit in een batterijdoosje met 3 * 1,5 V. Met een enkele schakelaar (aan-uit), die een ledstring van 10 ledjes aanstuurt.

Het ding heeft 4 pootjes. Maar in alle gevallen meet ik niks tussen de pootjes, polariteit omgedraaid, etc.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Enige wat ik dan nog kan bedenken is een fotodiode die iets kan schakelen als het donker genoeg wordt. Dat het ding zo te zien parallel staat aan de druktoets, lijkt wel die indruk te wekken. Zit er op de andere kant nog iets van een zwarte-druppel IC? Ergens verwacht ik namelijk wel wat logica om te schakelen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 19 november 2022 23:38:27 schreef Arco:
Fototransistor of IR diode zou inderdaad kunnen: https://www.conrad.nl/nl/p/everlight-opto-fototransistor-0805-1200-nm-…

Qua plaatje lijkt het er wel op.

Maar nogmaals: het ding zit op een klein boardje in een afgesloten doosje zonder dat daar licht bij komt.

Je wilt eigenlijk alleen maar 10 ledjes aan en uit doen. (kerstverlichting).
Je zou eerder verwachten dat er iets is dat met PWM werkt om de stroom te beperken. Maar het is geen uC-tje zo te zien.

Typisch...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 19 november 2022 23:04:59 schreef weardguy:
Enige wat ik dan nog kan bedenken is een fotodiode die iets kan schakelen als het donker genoeg wordt. Dat het ding zo te zien parallel staat aan de druktoets, lijkt wel die indruk te wekken. Zit er op de andere kant nog iets van een zwarte-druppel IC? Ergens verwacht ik namelijk wel wat logica om te schakelen.

Nee, geen druppel o.i.d Het enige dat op de achterzijde van de print staat is een gedrukt symbool dat er een kristal kan worden aangesloten. (parallel aan de Condensator).
Een van de pootjes (collector?) gaat via een weerstand van 47 Ohm naar de ledjes (andere kant van de ledjes zit aan de +).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Na wat zoekwerk denk ik dat het gaat richting een LED driver, voor een constante stroom.

Zoals bv de BCR402R

https://www.reichelt.nl/nl/nl/led-aandrijver-ic-20ma-18v-sot-143-bcr-4…

Dan wordt de schakeling iets als dit:

https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-BCR402R-DataSheet-v01_01-EN.pdf…

[Bericht gewijzigd door Bavelt op zondag 20 november 2022 01:18:34 (27%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
McAwesome

Golden Member

Ik heb hier nog een kerstverlichting op batterijtjes met timer. Daar zit inderdaad een horlogekristal op maar ook een "blob" met witte hars. Op timer is die 6 uur aan en 18 uur uit. Verder lijkt die in de verste verte niet op jouw printje.

Misschien is het een soft latch power switch IC dat de LEDs in-/uitschakelt met een druk op de knop of een IC dat lichteffecten verzorgt. Ik heb in elk geval nog nooit zo'n component gezien (buiten een fototransistor in PLCC4 maar dat zal het wel niet zijn). Misschien een custom IC in een LED-behuizing. Het lijkt wel alsof er zwarte epoxyhars in zit.

fred101

Golden Member

Ik weet niet waarom je denkt dat het die leddriver is. Dat is een totaal andere behuizing.

Een kristal wordt gebruikt als filter of oscillator in RF toepassing of het verzorgt de klok bij een processor. Als er nergens een blob zit dan zit er ook geen processor. 4 pootjes is erg weinig voor een processor.

Lijkt me eerder een custom onderdeel in een led huisje ipv onder een blob. Teken het eens uit zodat we weten wat er aan de onderkant zit.

Waarom wil je weten wat het is ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Bavelt

Golden Member

Het zit in een batterij doosje, waarvan ik een tweede heb, die wel is voorzien van een timer. Daar zit dan wel een ic op met kristal er onder. Het printje heeft exact dezelfde afmeting; ik vermoed dat de opdruk van het kristal daar standaad op zit.
Ik ga op mijn exemplaar een timerje zetten en kwam dit onderdeel tegen.

Het moet haast wel een led driver zijn, zij het in een wat vreemde behuizing.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Dit topic is gesloten