welke sluipverbruik is normaal?

Het is grappig (pijnlijk) dat er een verschil gemaakt word tussen de 2 energie soorten die je als particulier kunt gebruiken terwijl de prijs van beide uiteindelijk bepaald word door de gasprijs. Mij maakt het nu niet meer uit. Blijf met gas ruim onder de grens en elektra heb ik quasi niet.
Echt lullig als je net een warmtepomp hebt.
Eigenlijk precies de reden waarom ik pas laat met solar ben gestart. Onnavolgbare overheids regels.

Op 23 november 2022 20:01:02 schreef Arco:
Als je pc 30W in sleep gebruikt is er toch wel ergens wat goed mis... :)

Mijne (3.2GHz i5) gebruikt in normaal gebruik (idle, geen rekenwerk) maar 22W, in sleep 1.5 a 3W (afhankelijk van de ingestelde 'wakeup' features in de bios)

je hebt wel een wezenlijk verschil tussen S3 slapen en S1 slapen. in S3 word het geheugen op de hdd gezet en gaat de computer geheel uit. in S1 gaat het eea in sleep modus maar blijft het systeem wel onder spanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Als je pc 30W in sleep gebruikt is er toch wel ergens wat goed mis...

Geen idee was gewoon een meting of het verschil maatke tussen slaapmodusvan windows of geheel uit en het is denk precies wat testman zegt, het geheugen blijft dan actief en de inhoud bewaart in het geheugen zelf.Eigenlijk staat je moederbord nog deels onder spanning en is enkel de CPU uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Sleep gebruikt maar een paar Watt hooguit. Mijn PC gebruikt maar 22W als 'ie gewoon aan staat... (idle)
Je moet zoals gezegd wel in de bios kijken wat er in sleep allemaal actief blijft. (default blijven bijv. ook alle USB poorten spanning houden)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 24 november 2022 19:18:49 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de PC moet je in het BIOS, bij de optie ERP ready dit instellen op slaapstand S5, dan verbruikt de pc echt niks meer, niks meetbaar zelfs met ELV meter. Ook usb poorten zijn helemaal uitgeschakeld en geen stroom meer beschikbaar.

Het hangt er wel vanaf welke voeding je hebt, sommige voedingen ondersteunen die optie niet. En doen alleen S4, dan verbruikt je PC wel wat stroom afhankelijk van welk moederbord je hebt. Ook kan bij sommige de usb poorten niet uit.

Zo simpel ligt het dus allemaal niet, je voeding moet dit echt ondersteunen en de optie in het bios moet er ook zijn. Als je Bios die optie heeft voor S5, maar je voeding kan dat niet, dan veranderd er ook niks. Alleen de nieuwere voedingen ondersteunen die optie.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

mijn sluipverbruik is zo goed als geminimaliseerd. zonder koelkast/diepvries zit ik op een 78-79watt nog.

maar vanmorgen voor de fun eens mijn minder verbruikende UPS afgezet. ging instant naar 49W.
op die ups zitten de wifi/internet model, en 2 raspberrys (1 als server met SSD, en 1 die de hele verbruik monitoring doet).

thuisbatterijen is nu vollop in, dus dacht ik nu bij mezelf: als ik die UPS met een hele meuk 12V lood batterijen overboord gooi en vervang door 1 li-ion pack, dan zou dat internet en raspberry gedoe op accu de nacht door kunnen.
overdag kan ik dan met zonnestroom dat accutje opladen.
ik dacht zo aan 12V 30Ah ofzo. dan heb ik 360Wh ter beschikking.
het verbruik van de apparaten is 30W. dan zou ik daar toch een 12uur op kunnen draaien.
van 22-7h is nacht tarief, dat betaal ik ALTIJD (met digitale meter of met terugdraaiende, snachts draait die niet terug op zonnepanelen).

als ik 30W gedurende 9uur niet moet betalen snachts, is dat 270Wh.
op jaarbasis 100kWh (met huidige prijzen dus 80€).
er zijn geen grote stromen, dus een beetje accu moet dat toch enkele jaren volhouden.

als dat circuit er is, is het maar een kleinigheid om ook mijn andere switches op dat DC circuit te zetten.

een beetje fiets accu is 36V 10Ah (10S3P), en kost 100€ aan cellen. daar bouw ik een 12V 30Ah accu voor. op 1,5jaar tijd heb ik die accu terug verdient.
dat ding (met 8A cellen) zou dan 3S 10P worden, dan kan die accu 80A leveren. zelf met heel slechte Ri na 2000 laadbeurten, is die 2A stroom peanuts voor die accu toch?
2000 laadbeurten is dan 5.5jaar. dan zou die accu van 100€ accu me 400€ aan electriciteit hebben opgeleverd. in de toekomst is het dan ook peanuts om er een 12V LTO accu in te gooien

de raspberry kan een monitortool krijgen, als de accu op 10V komt, dat de lader weer actief wordt op het net.

klein windmolentje er nog bijzetten om de overige 49W van het huis weg te werken. investeren voor off grid te gaan wil ik niet, maar het netgebruik minimaliseren kan geen slecht gedacht zijn

update: 3,7V 29Ah cell voor 9,75€...
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/overige-formaten/vl41m-2-9ah-3-…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
diebobo

Golden Member

Op 23 november 2022 19:26:02 schreef benleentje:
[...]Mijn PC in sleep deed nog steeds ca 30W, dus die gaat nu ook gewoon helemaal uit.

Mijne deed dat ook maar slechts voor de eerste minuten, daarna <1 watt .. Wellicht bij jou ook ?..

Op 25 november 2022 09:35:22 schreef fcapri:
update: 3,7V 29Ah cell voor 9,75€...

Gebruikt, 7 jaar oud.

Ik denk dat deze cellen max 3.6 VOL zijn, dus je hebt er vier nodig voor ongeveer 12V.

Maar goede deal, lijkt me. Max 29A, dus op 12V ruim 300W toegestaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wel grote cellen, 22cm lang, 5cm diameter

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 november 2022 09:32:01 schreef fcapri:
van 22h tot 7h vanmorgen een verbruik van 1,6kWh. die veel jongere en betere in rendement no frost verbruikt snachts EVENVEEL als een stokoude diepvriezer... wat klopt hier niet???

Ik begrijp dat ook niet. Overal lees ik dat een 20 jaar oude vriezer twee tot drie keer zoveel energie verbruikt als een nieuw apparaat. Verkooppraat? Met als gevolg napraterij door betrouwbaarder bronnen die helaas niet zelf aan het rekenen slaan?
Zie o.a.: https://kennisbank.regionaalenergieloket.nl/slimme-tips/6-energieslurp…

Daarom: meten is weten. Mijn huidige oude apparaten gemeten, met een Voltcraft Energy monitor 4500 advanced.

- Zanussi vriezer, tafelmodel, 2001: 220 kWh/jr
- Miele vriezer, tafelmodel, 2001 (?): 145 kWh/jr
Beide metingen over een periode van 24 uur.
Bij mij zou het meetmoment niet representatief voor het hele jaar kunnen zijn (bijkeuken: nu overdag max 19 graden, ’s nachts ongeveer 16 graden). Mijn beide oudjes hebben géén no- of low frost (het meer-verbruik daarvan krijg je deels weer terug omdat er niet -door ontdooien- extra energie nodig is om de vrieskast weer op -20 graden te krijgen).

Het allerzuinigste huidige tafelmodel (Liebherr, klasse C) zou 110 kWh/jr verbruiken. En een klasse D 140 kWh/jr.
Vervangen van beide door één nieuwe, grote zou mij € 65,- per jaar schelen (o.b.v. prijsplafond a € 0,40 / kWh). Maar boven het prijsplafond (€ 0,86) ongeveer € 240,- per jaar!

Ik (in NL) kijk trouwens niet alleen naar het nachtverbruik, zeker niet zolang de salderingregeling geldt.
Wel mooi dat met name fcapri mij aan het meten en rekenen gezet heeft.

Op 26 november 2022 15:00:37 schreef henkg:

Ik (in NL) kijk trouwens niet alleen naar het nachtverbruik, zeker niet zolang de salderingregeling geldt.
Wel mooi dat met name fcapri mij aan het meten en rekenen gezet heeft.

dazt is de reden dat ik het nu meet. ik heb zonnepanelen met terugdraaiende meter, maar wie in 2022 zonnepanelen legt, moet onmiddelijk een digitale meter krijgen. lang leve de vertraging op electronica want heb nog altijd mijn analoge.

dagteller staat op -834kwh
nachtteller staat op 265kWh.
en die 2de moet ik zowieso betalen, die eerste, die energie dat ik heb terug geleverd, ben ik kwijt.

na de digitale meter kan je niet salderen in belgie, je krijgt de injectie betaald en je betaald zelf het verbruik.
dus alles wat snachts gebeurd, betaal ik zowieso (nu ook al trouwens).

zou een manier moeten vinden dat ik overdag energie opsla (van die -834) en dat snacht terug op het net steek. maar om daar nu een home batterij voor te kopen...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

of je hangt apparaten die in de nacht stroom verbruiken op een accu die je overdag oplaad. de koelkast onder andere. ipv een batterij waar het hele huis opzit, dan kun je met een kleinere ook af. die is in de winter ook makkelijker vol te krijgen met overcapaciteit. zou een kwestie van meerdere panelen op een victron te zetten bijv, die laad een batch accu's, zon weg op accu's verder. accu's leeg dan op net omschakelen. dat doet een boot victron toch al?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

update van de diepvriezer.
die was destijds ontdooit en had snachts 6 pulsen van 18min van 0h tot 7h smorgens op blauwe lijn

nu 2maand later zit er tamelijk veel ijs zichtbaar op de koelvinnen. die no frost werkt dus niet.
MAAR, wat me wel opvalt is dat die nu 38min aan het draaien is om te koelen maar die slechts 5keer doet op een nacht op de rode lijn.

die ijsmassa zorgt er dus ook voor dat die minder ontdooit, of zijn histeresis die groter is. door de ijsmassa zit de motor langer te koelen voor de temperatuur voldoende gedaalt is, maar nadat die stopt, zakt de temperatuur nog verder

die dikkere blok om 3h en 6h is de keukenkoelkast die ook eens aan springt

als ik dan naar het electriciteitsverbruik kijk scheelt het bijna niks. al moet ik wel zeggen dat die rode lijn op 79W staat snachts, en die blauwe op 81W. de baselijn verbruikt minder nu dus denk dat de diepvriezer wel een aantal Wh meer verbruikt. ik laat die nu ontdooien weer zodat ik maandag/dinsdag weer een leuke meetlijn krijg

Op 26 november 2022 17:28:23 schreef fcapri:
dat is de reden dat ik het nu meet. ik heb zonnepanelen met terugdraaiende meter, maar wie in 2022 zonnepanelen legt, moet onmiddelijk een digitale meter krijgen. lang leve de vertraging op electronica want heb nog altijd mijn analoge.

en hier ook een update, de regeltjes zijn weeral veranderd blijkaar.
wie in 2022 in belgie zonnepanelen legt, krijgt een premie van max 1500€ en onmiddelijk de digitale meter. als voordeel hoef je geen prosumententax te betalen (berekent op het max vermogen van de omvormer). als nadeel kan je de digitale meter niet weigeren (wat iemand die zonnepanelen had voor 2021 nog mag weigeren tot 2025).

nu is mijn installatie goedgekeurd en aanvaard door de netbeheerder, en ik krijg geen digitale meter, sta ook niet op de planning voor de eerstvolgende maanden/jaren.
via een ander topic gelezen dat wie accumulatie heeft, tot 2028 geen digitale meter krijgt (mijn huis had accumulatie, en die teller staat hier nog altijd, vermoedelijk daarom geen digitale meter).
MAAR, deze week gecommuniceerd met mijn energieleverancier over een foutieve factuur, komen zij er ineens op uit dat ik geen prosumententax betaal terwijl ik zonnepanelen heb. doordat ik geen meter krijg, krijg ik dus ook mijn premie niet en met die premie ging ik de warmtepompboiler kopen (dat waren trouwens wel de voorwaarden waarom ik zonnepanelen nam).

typisch belgie, heleboel regeltjes uitvinden, mensen investeren een pak geld en dan tijdens het spel de regels veranderen.
ik had zoiets wel verwacht, daarom heb ik een te kleine omvormer op veel teveel panelen (5kW omvormer op 7200Wp panelen). betaal dus de tax op 5kW, maar heb de opbrengst van 7,2kwp.

vraag me nu wel af, de premie wordt bepaald op de keuringsdatum van de installatie, en wordt uitbetaald bij plaatsing digitale meter.
2022: max1500€
2023: max 750€
2024: max 375€
2025: 0euro.

mijn installatie is gekeurd 6juni22, dus als ik in 2028 digitale meter krijg, krijg ik de premie van 1500€

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken