je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Lampen werden gebruikt om (erg) grote fabriekshallen te verlichten. Hangen aan het plafond dat zomaar een meter of 10 a twintig hoog is. Kwikdamp waren ooit de vervangers van deze gloeilampen. Nu worden de kwikdamplampen weer vervangen. Deze lampen worden in een parabolisch reflecterende kap gedraaid. Dat wordt gedaan door een stel ware trapeze artiesten met klimtouwen enzo. De echte gloeilampen zijn er niet veel meer. Hier en daar hangt er nog wel ergens een in een hoekje. Dit soort van gloeilampen begint bijzonder te worden.

Momenteel gaan er containers vol van dit soort lampen naar het afval verwerkings en recycle bedrijf. De meeste zijn ook nog helemaal niet defect. Die containers met lampen staan naast de containers met oude delta voedingen. Meestal van die 24 volt 10 of twintig ampère blokvoedingen. Ook die zijn niet stuk maar worden gewoon vervangen.

Het malle is dat naast deze containers ook een bak met ledlampen staat. Gezien de hoeveelheid ledlampen die weggaan lijkt het of de leds wat betrouwbaarheid betreft nog iets in te halen hebben bij de gewone gloeilampen.

Op 9 december 2022 17:38:53 schreef brains:
Kan iemand zeggen hoe groot die lampen ongeveer zijn?
Ik heb namelijk geen benul van hoe groot en ben nieuwsgierig ;)

De diameter is 12,5cm en de lengte inclusief fitting is 24cm.
De fitting is niet een normale, maar een grote fitting, welke ik nog niet eerder heb gezien.

Momenteel gaan er containers vol van dit soort lampen naar het afval verwerkings en recycle bedrijf. De meeste zijn ook nog helemaal niet defect.

Wat zonde...betekend ook dat zo grote lamp niet veel bijzonders is, misschien pas over 100 jaar dan moet ik nog even wachten, maar dan ben ik er toch niet meer.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Wat zonde...betekend ook dat zo grote lamp niet veel bijzonders is, misschien pas over 100 jaar dan moet ik nog even wachten, maar dan ben ik er toch niet meer.

Ik denk dat het wel sneller gaat. Kijk maar eens hoe snel het met radiobuizen is gegaan. Niet zo lang geleden zeiden we nog dat sommige buizen wel nooit door halfgeleiders vervangen zouden kunnen worden. Hoeveel beeldbuizen zie je nu nog om je heen? En hoeveel fabrikanten zijn er nog? En de magnetronbuis gaat inmiddels dezelfde kant op.

Ik vraag me af hoelang het nog duurt voor de röntgenbuis een halfgeleidende vervanger heeft. En dan zijn de halfgeleidende vervangers ook nog eens vele malen beter dan die oude buizen. Fotomultipliers zijn nog even een dingetje. Maar de techniek gaat erg hard. CCD of moscamera's die gevoeliger zijn dan de fotomultipliers komen er erg rap aan.

Hier kun je nog gloeilampen kopen: Hoe lang nog denk je?

https://www.verlichtingnl.nl/schiefer-gls-100x215mm-240v-500w-5-cc9-rc…

https://www.lampdirect.nl/osram-powerstar-e40-hqi-e-400w-952-koel-wit-…

Op 9 december 2022 18:20:43 schreef Ex-fietser:
Het malle is dat naast deze containers ook een bak met ledlampen staat. Gezien de hoeveelheid ledlampen die weggaan lijkt het of de leds wat betrouwbaarheid betreft nog iets in te halen hebben bij de gewone gloeilampen.

Is niet zo vreemd. Vanwege maximale lichtopbrengst tegen de laagste kosten en maximale winstoptimalisatie is de levensduur het kind van de rekening.

revado

Honourable Member

Op 9 december 2022 19:45:36 schreef Martin V:
[...]
De diameter is 12,5cm en de lengte inclusief fitting is 24cm.
De fitting is niet een normale, maar een grote fitting, welke ik nog niet eerder heb gezien.

Dat is een E40 fitting, die worden ( werden...) voor veel grote lampen gebruikt.
Ik heb ook het nodige liggen, maar tijdelijk ingepakt vanwege "intern verhuizen"
Daar post ik wat foto's van dezer dagen.

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2022 18:20:43 schreef Ex-fietser:
Lampen werden gebruikt om (erg) grote fabriekshallen te verlichten.

Zo een Philips 1000W met 2 euro muntstuk ernaast. Ik meen dat de porseleinen fitting Goliath werd genoemd.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 9 december 2022 23:23:58 (77%)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2022 17:27:59 schreef TinusTech:
Philips halogeen 1000W lampje. Lengte totaal incl. sokkel 10 cm. Ik vermoed voor theaterlampen of zo.

Met theater zit je denk ik goed in de buurt. Tegen de tijd dat halogeen beschikbaar was, pas relatief laat in de ontwikkeling van de loeiglamp, hingen er in fabrieken al tientallen jaren diverse soorten gasontladingslampen.

Ik zat even wat te surfen en 1000W halogeen (en andere verbazingwekkend rare lampen) zijn nog steeds te koop bij filmaccessoiresleveranciers: https://cvp.com/catalogue/category/lighting+spares+%2F+bulbs

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 9 december 2022 17:20:45 schreef Kruimel:
Dit lijkt me een vuurtorenlamp (al weet ik niet waarom die anders zouden zijn). Ik vond dit plaatje op Wikipedia van de lamp in de vuurtoren op Akraberg (Faroe eilanden):
[bijlage]
Bron: Lentille de Fresnel

Blijkbaar zijn er nu LED versies, maar toch zijn deze lampen nog steeds in deze vorm in gebruik, al vond ik ook een beeld van wat ik denk dat een halogeenversie is in de vuurtoren van Noordwijk aan Zee:
[bijlage]
Bron: Vuurtoren van Noordwijk aan Zee

Niets zegt overigens dat ze niet voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden, ik weet niet hoeveel ze kosten. De nok van een kerk klinkt me wel als een plek waar nog wat oude low-tech oplossingen zouden kunnen rondhangen, al zou ik wel moe worden van het jaarlijk huren van een hoogwerker om ze te vervangen.

Die lampen hangen aan kabels die door een katrol lopen. Voor vervangen van het peertje laten ze de lamp gewoon zakken, en naderhand hijsen ze m op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 10 december 2022 07:53:42 schreef mel:
[...]Die lampen hangen aan kabels die door een katrol lopen. Voor vervangen van het peertje laten ze de lamp gewoon zakken, en naderhand hijsen ze m op.

Klopt hangen inderdaad aan kabels via een katrol een gemiddeld trapje is een beetje te kort. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Bapaktus

Special Member

Oók ik wil een "glaasje"toevoegen.
Lang geleden heb ik deze replica van de IDZ-lamp (1918) in bezit gekregen.
Hierover heb ik diverse correspondenties gevoerd en een publicatie in het tijdschrift van de NVHR geplaatst.
Ik ben er erg zuinig op, ondanks dat deze lamp een replica is.
Hieronder de tekst van mijn publicatie in het NVHR tijdschrft.

=============================================================

Ls.
Zo'n 31 jaar geleden heb ik van de heer M.Ritmeester een "zeer oude" radiolamp verkregen.
De heer Ritmeester (v.m. Het Elektriciteitsmuseum) wilde een aantal oude radio buizen van mij kopen maar bood als ruilobject een "verzamel object" aan voor in mijn "oude radio vitrine" op de HTS Haarlem. Dit was een type "IDZ" radio buis. Toen die vitrine werd opgeheven (De HTS-Haarlem was ook geen HTS meer maar een "Hoge School, Inholland" geworden) heb ik deze "lamp" netjes verpakt en opgeborgen. Nog steeds met het idee om daar "later" een radio mee te bouwen.
Ik heb , jaren later, toen de heer Ritmeester gevraagd wat de "afkomst" van de radiolamp was.
Hij schreef mij dat deze "replica-lamp" lang geleden gemaakt is in een laboratorium van een bekende radio industrie in het zuiden van het land. Er zijn destijds 27 stuks van die lampen gemaakt die over de hele wereld verspreid naar verzamelaars zijn gegaan. Met de maker van deze lampen was afgesproken dat de maker/oorsprong niet bekend mocht worden gemaakt daar deze lampen waren gemaakt zonder de toestemming van zijn werkgever. De heer Ritmeester zelf had nog maar 1 zo'n lamp (met een kapotte gloeidraad) en wilde graag mijn exemplaar "terug kopen" .
Zijn en mijn E-mail bericht d.d. 20-11-2011 heb ik nog in bezit.
Na deze lange aanloop :-(, zijn er in Nederland nog andere bezitters van deze lamp uit die partij? En zoja, is daar dan ook een ontvanger meegemaakt?
Ik ben nieuwsgierig, ruud jansen
Bijgevoegd een afbeelding van mijn IDZ c.q. Holland radio lamp.
=====================================================

Tot zover mijn bijdrage aan de ;) glasbak
ruud

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 december 2022 19:41:12 (3%)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

maar bood als ruilobject een "verzamel object" aan voor in mijn "oude radio vitrine" op de HTS Haarlem.

Wat leuk! Stond die vitrine helemaal boven.

Bapaktus

Special Member

@ Ex-fietser
"Wat leuk! Stond die vitrine helemaal boven."

Nee, die stond haaks op de concierge loge, maar daar is veel veranderd.
Wanneer je voor de lift stond was die vitrine aan je linkerzijde.
ingebouwd in de wand. Tussen de uit/ingang aan de Oostkant en de gang naar de directeur en administratie.
Maar dat is al hééél erg lang gelden, toen de HTS nog technisch was :'(
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 10 december 2022 19:40:24 (16%)

revado

Honourable Member

Ik heb hier nog een kwik "gelijkrichtertje" liggen...
Helaas is het typenummer niet meer goed leesbaar maar het is een vet ding, zowel in formaat als om te zien!

Op 11 december 2022 22:48:11 schreef revado:
Ik heb hier nog een kwik "gelijkrichtertje" liggen...
Helaas is het typenummer niet meer goed leesbaar maar het is een vet ding, zowel in formaat als om te zien!

[bijlage]

als je van dat beestje af wilt
dan heb ik wel interesse

revado

Honourable Member

Op 11 december 2022 22:55:58 schreef robt797:
[...]

als je van dat beestje af wilt
dan heb ik wel interesse

PM maar even :)

een foto van 1 van mijn kwikdampers
met nog geen kwart belasting

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2022 16:29:18 schreef Martin V:
Deze week heb ik gekeken in de plaatselijke kringloop en kwam daar deze grote gloeilamp tegen.
Op de lamp staat 220-230V 1000W Philips.
Ik vraag me af waar dit soort lampen voor werden gebruikt, om er een stadium mee te verlichten?
[bijlage]

Zou hem daar kopen en gelijk een fitting erbij scoren. Leuke bouwlamp en zowat gratis verwarming als je zonnecellen hebt liggen.
Evt. lasbril op als de overdosis licht te veel wordt :-)

O ja de ballon onderdompelen in een teil met water kan je nog lekker warm badderen......

Tidak Ada

Golden Member

Heb ik deze al eens laten zien? Een glazen ignitron.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Groen-blauw is dat een mengsel van gassen? edit: ook kwik. Erg mooi effect!

Die NOS Pope AX 50 moet ik ook nog steeds eens laten branden. Staat op de todo list.

Tidak Ada

Golden Member

Kwikplas is op de foto's duidelijk te zien

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 11 december 2022 23:48:33 schreef Tidak Ada:
Heb ik deze al eens laten zien? Een glazen ignitron.]

Ik had nog nooit van een ignitron gehoord.
Weer wat geleerd....

Tidak Ada

Golden Member

@Thevel:
Mestal hebben die ignitrons een metalen behuizing.

Nog wat bizarderder:

Wie weet wat het is?

Ik heb een vermoeden, maar weet het niet zeker.
Het spul komt hoogst waarschijnlijk uit het NAT-Lab.
_______________________________
NIEUW! NIEUW! NIEUW! NIEUW! NIEUW!
_______________________________

Kersvers krijg ik deze zojuist uit de USA:

De vloeistof in de buis zou nitro-benzeen zijn...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 12 december 2022 16:40:33 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 december 2022 16:08:47 schreef Tidak Ada:
Wie weet wat het is?

Geen idee! Misschien komt het wel uit een gaschromatograaf.

De buisjes met waterkoeling lijken mij ionen bronnen, of soortgelijks. Maar het type of de toepassing durf ik niet te benoemen. Geen e- in elk geval.

Is de laatste een heel oude Kerr cel?