je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Op 11 december 2022 22:48:11 schreef revado:
Ik heb hier nog een kwik "gelijkrichtertje" liggen...
Helaas is het typenummer niet meer goed leesbaar maar het is een vet ding, zowel in formaat als om te zien!

[bijlage]

zelfde buis
maar dan werkend!!!

er staat zoan 120V op de armen van de buis (tis een dubbel diode)
en er loopt zoan 0.5A

als de buis net warm is moet hij ontstoken worden
en dat doe ik door een voltage van 40/50V op het onsteek contact te zetten

als de buis dan eenmaal ontstoken is dan kan de gloeispanning zelfs uit
en hij blijft dan mooi door gloeien

Lucky Luke

Golden Member

Op 15 december 2022 21:41:51 schreef revado:
Het "gloeidraadje" uitvergroot
[bijlage]

Hé, zie ik dat goed? Dat 'gloeidraadje' zit met meerdere bevestigingspunten vast met iets van een veertje/spoeltje/klemverbinding/iets? Wat is dat voor speciaals?

In de megalampen van Tidak Ada zijn ook extra 'dingen' rond de ophanging van de gloeidraad te zien, vooral bij de RAZNO 110V/91A 10 kW Signaling Searchlight. Die extra cylindertjes, waarvan er ook 1 tussen beide aansluitingen zit. Wat zijn dat?

(Ik vind die megalampen wel wat hebben. Ooit, ooit, stond er een groot peertje bij Vraag&aanbod, dat een armatuur was voor een gewoon peertje. Een hanglamp in de vorm van een lamp. Over getwijfeld, niet gekocht, lichte spijt, nergens meer kunnen vinden.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 17 december 2022 19:44:56 (19%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
revado

Honourable Member

Op 17 december 2022 19:42:38 schreef Lucky Luke:
[...]
Hé, zie ik dat goed? Dat 'gloeidraadje' zit met meerdere bevestigingspunten vast met iets van een veertje/spoeltje/klemverbinding/iets? Wat is dat voor speciaals?

In de megalampen van Tidak Ada zijn ook extra 'dingen' rond de ophanging van de gloeidraad te zien, vooral bij de RAZNO 110V/91A 10 kW Signaling Searchlight. Die extra cylindertjes, waarvan er ook 1 tussen beide aansluitingen zit. Wat zijn dat?

(Ik vind die megalampen wel wat hebben. Ooit, ooit, stond er een groot peertje bij Vraag&aanbod, dat een armatuur was voor een gewoon peertje. Een hanglamp in de vorm van een lamp. Over getwijfeld, niet gekocht, lichte spijt, nergens meer kunnen vinden.)

Bijgaand een nog betere foto met de details.
Er zitten een soort draadjes omheen gedraaaid.
Mogelijk is dat gedaan om de vrij hoge stroom een beetje te verdelen zodat de gloiedraad bij de las niet doorslaat bij inschakelen.
Met die 36 Ampere wil dat wel...

Mogelijk ook om mechanische resonantie te dempen?

Ik was gisteravond even aan het spelen met een 5V 30A voedingkastje, een simpele zelfgemaakte gloeidraad gaat bij 10 A al behoorlijk brommen en bewegen door zijn magnetische veld:

Sine

Moderator

Wellicht mechanisch om de las wat te ontlasten, en misschien ook thermisch. Het is dezelfde draad die doorloopt tot op de voedende draden.

@Aart,
I love the smell of (molten) Hirschmann's in the morning.

revado

Honourable Member

Op 18 december 2022 10:28:45 schreef Sine:
Wellicht mechanisch om de las wat te ontlasten, en misschien ook thermisch. Het is dezelfde draad die doorloopt tot op de voedende draden.

@Aart,
I love the smell of (molten) Hirschmann's in the morning.

Hirschchchchchcmann's ;)

revado

Honourable Member

Op 18 december 2022 09:28:40 schreef Aart:
Mogelijk ook om mechanische resonantie te dempen?

[

Ik zal de lamp eens testen om te zien wat hij doet.
Met een snelle test aan de delta 5 amp stinken de ( goedkope) kroksnoertjes alleen maar...
Ik heb ook een schakelende 0-70 volt 35 ampere delta in de opslag, daar moet het wel mee lukken...
En die moet toch weer naar de "mancave" terug.

Op 18 december 2022 11:44:55 schreef revado:
Met een snelle test aan de delta 5 amp stinken de ( goedkope) kroksnoertjes alleen maar...
Ik heb ook een schakelende 0-70 volt 35 ampere delta in de opslag, daar moet het wel mee lukken...

Dan gaan die krokosnoertjes nog harder stinken. Zet het rookalarm alvast maar af.

revado

Honourable Member

Op 18 december 2022 19:12:50 schreef ohm pi:
[...]Dan gaan die krokosnoertjes nog harder stinken. Zet het rookalarm alvast maar af.

;)

In een ver verleden had mijn vader een machine staan waar voorgelijmde onderdelen van schoenen werden gedroogd met grote IR lampen. Er zat een ogenschijnlijk eenvoudige temperatuurregelaar in, met een vreemd ding: twee glazen bollen waartussen een buisje vol kwik zat. Dat glazen onderdeel heb ik bewaard en kwam van pas toen ik een Heraeus sterilisatieoven kreeg waar precies zo'n ding in zat wat kapot was.
Die oven wordt nu al jaren gebruikt om ons brood te laten rijzen, maar nog steeds weet ik niet hoe die glazen bolletjes de temperatuur regelen.

Zonder alles te slopen kan ik er niet goed bijkomen.
Het is een Philips onderdeel.
Wie weet hoe dit ding werkt?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
revado

Honourable Member

Als ik een gok doe is het een stevige kwikschakelaar.
De gloeidraad in de linker ballon wordt warm zodra er spanning op komt, de lucht zet uit en het kwik wordt weggedrukt uit de verzamelruimte links onder richting de rechterbalon en de contacten onder maken contact.
Zodra de gloeidraad uit gaat wordt de ruimte koeler en het kwik zal terug in de opslag linkss onder "gezogen" worden, contacten onder verbreken.
Het zal een vertraging geven die zorgt dat het verwarmingselement niet gaat pendelen.
Dit is hoe ik verwacht dat het zal werken.

Daar lijkt het inderdaad wel op. Wat me dan verbaast is hoe goed dat werkt. Destijds heb ik geregistreerd hoe het temperatuurverloop is bij inschakelen:

Blijkbaar ben ik met een thermocouple en een PT element (PT100?) aan de slag geweest.
Maar duidelijk is dat de ingestelde temperatuur met nauwelijks overshoot bereikt wordt en goed vast gehouden. Daar heb je tegenwoordig een hele PID-regelaar voor nodig. Met alleen een thermostaat zou de regeling flink gaan pendelen.
Als ik het goed zie wordt hier de gloeidraad door de thermostaat gestuurd via een instelbare weerstand. Zometeen toch nog eens kijken of ik het geheel kan ontrafelen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
revado

Honourable Member

De oude technieken waren nog niet zo slecht...
Ik ben erg benieuwd naar de rest van het verhaal.
Een thermostaat en een regelbare weerstand.
Met de weerstand kan dan de temperatuur van de gloeidraad ingesteld worden en dat bepaalt dat de snelheid van opmwarmen/ afkoelen en dus de hystesis.
Er staat een nummer op, maar de balon is vies, kan je daar nog een betere foto van maken?

Zonet in de "documentatiemap" nog het schema wat ik toen getekend heb gevonden.

Alleen de schakelklok in serie met de thermostaat zit er niet meer in. Gisteren had ik nog een foto gemaakt van de hele print waar meer op te zien is.

Tussen 1 en 2 zit de thermostaat, tussen 3 en 4 het element met 4µF en tussen 5 en 6 de netvoeding.
Mogelijk kunnen de twee contactblokken rechts uit elkaar wanneer ik de drie schroeven rechts losdraai. Dan kan ik alles schoonmaken en beter fotograferen.
Maar nu eerst naar de jaarlijkse gepensioneerdenborrel van de oude werkgever.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Met recht een bizar stukje glaswerk. Ook gewoon 'huisgemaakt' van een Philips gloeilamp...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vandaag het printje uitgebouwd en schoongemaakt, dat ging eenvoudig met twee schroefjes:

De weerstand, waarvan de gloeidraad wordt afgetakt is 2K65, die ik graag vervangen had, maar niets in huis. Ook geen losse weerstanden van 1K68 en 970 zoals de verdeling is.
Op de twee bollen staan teksten:

Een Philips "gloeilamp" 220V 35W.

Deze teksten lijken er handmatig opgezet te zijn, maar zeggen me niet zo veel, alleen 49,5°.
Zojuist alles weer samengebouwd en proefdraaien, want vóór Kerst moet er nog gebakken worden. Hij lijkt nog mooi op 35°C te regelen. Toch netjes voor een oven die gemaakt is om tot 300°C te gebruiken.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

In het kader van glaswerk hier nog een mooie Philips triode die bij mij op werk staat als “conversation piece”.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op maandag 19 december 2022 13:49:24 schreef Toon60:
Daar lijkt het inderdaad wel op. Wat me dan verbaast is hoe goed dat werkt. Destijds heb ik geregistreerd hoe het temperatuurverloop is bij inschakelen:[bijlage]
Blijkbaar ben ik met een thermocouple en een PT element (PT100?) aan de slag geweest.
Maar duidelijk is dat de ingestelde temperatuur met nauwelijks overshoot bereikt wordt en goed vast gehouden. Daar heb je tegenwoordig een hele PID-regelaar voor nodig. Met alleen een thermostaat zou de regeling flink gaan pendelen.
Als ik het goed zie wordt hier de gloeidraad door de thermostaat gestuurd via een instelbare weerstand. Zometeen toch nog eens kijken of ik het geheel kan ontrafelen.

Ik denk dat dit een pid regelaar in mechanische vorm is. Voor dat de elektronica zover was dat men een elektronische pid regelaar kon bouwen waren er al vele mechanische varianten. De gouden oude Honywell kamerthermostaat was ook zo'n soort ding.

Intern ook een Kwik- magneet-schakelaar die beweegbaar op een bimetaal gemonteerd was. Door de bewegings hoek af te stellen kon je het schakelgedrag beïnvloeden. Een zeer betrouwbaar en degelijk toestelletje. Pas als je een keer had behangen en plaatste het apparaat niet goed horizontaal terug kreeg je een probleem.

De oudere hadden ook een echte kwikschakelaar!

Hier, speciaal van de muur gehaald:
Was niet meer in gebruik. Hij diende als vorstbeviliging, maar sinds de nieuwe CV-ketel onbruikbaar.

Op de onderste foto is onderaan een Honeywell kwikschakelaar te zien, zoals in de thermostaat.

Overigens was het justeren niet zo'n groot probleem, maar je had een goede waterpas nodig, die je op de muurplaat moest zetten en op 'waterpas' stellen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Vond toevallig nog een bizar stukje glaswerk:

Een glas condensator, in een nucleire geigertellerknop van ons leger, toen het nog voltallig was.

Verder nog een Weston normaalcel:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik vond bij Jowa, de schroothandel/recycling in Zaandam, deze alleraardigste menglichtlamp. Dat is een hogedruk-kwikdamplamp die een bleekwit-groen licht geeft, met een gloeilamp-filament in serie om de stroom te begrenzen én tegelijkertijd te zorgen voor rood en oranje licht.
De kwikontlading geeft alleen maar twee blauwe paaltjes, een groen paaltje en een zwak geel paaltje - met een klein beetje aan weerszijden van ieder paaltje door de hoge druk. De gloeidraad vult dus alles 'onder' het geel aan.
Het rendement is vergeleken met een 'gewone' kwikdamplamp zéér slecht, met slechts 20lm/w (een 'serieuze' 150w gloeilamp deed ca. 15lm/w) waarbij een gewone kwikdamplamp op 40lm/w zit. Het voordeel is echter dat je geen voorschakelapparaat nodig hebt, en dat ze ca. 6000 uur meegaan, terwijl een gloeilamp slechts zo'n 1000 uur deed.

Het is een ML of MLL160, afhankelijk van of je af gaat op de stempel of op de verpakking. Het nummer (57...) komt wel overeen.

Ik vermoed dat het een ML is, zonder fluorescerende coating, gezien ik géén fosfor-spectrumlijnen zie als ik met een spectroscoop er naar kijk. De wikkel lijkt daarentegen wel origineel te zijn. In de doos met lampen die ik er vond, zag ik niet nog een andere wikkel liggen.
Welk van de twee het is? Ik weet het niet.
De lichtkwaliteit is "interessant" te noemen. Ik heb ook een wat modernere MLR160, die heeft wél een fluorescerende coating die voor een daadwerkelijk prettig neutraalwit licht zorgt. Deze erg oude geeft een licht dat zich zeer lastig laat omschrijven. Grijs licht bestaat niet, maar ik zou het "lichtgrijs" noemen. De hoeveelheid rood licht dat die gloeidraad geeft, is onvoldoende voor een gebalanceerd licht. De MLR met zijn rood-roze fluorescerende coating is veel gebalanceerder.
Er zit ook nog een bepaalde hoeveelheid UVA en mogelijk UVB licht in. UV-reactief papier zie je een beetje blauw opgloeien.

In het doosje zat ook nog een doorgebrande grote gloeilamp en een paar neon-kruisjes voor de christenen onder ons.

Elders in het pand zag ik nog een zeer zeldzame TL-X (explosieveilige, zelfstartende) TL buis (in armatuur) liggen. Ik overweeg om die op te gaan halen... Maar waar laat ik het toch.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
flash2b

Special Member

Enig idee of iemand nog een zekering houder heeft voor deze 10A zekeringen ?

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
pamwikkeling

Special Member

Ik wil nog even terug komen op de PID regelaar met Philips gloeilamp voor opwarming en kwikschakelaar voor aansturing verwarmingselement in de sterilisatie oven van Toon60 .
Zie hierboven op datum 18 december 2022. (sorry voor de oude koe)

Als de gloeidraad de aanwezig lucht in de linker gloeilamp opwarmt en laat uitzetten, zodat het kwikbad zich verplaatst en een gesloten contact maakt, gaat de oven opwarmen.

Maar hoe werkt de terugkoppeling van de gemeten oventemperatuur (IST-wert) ?

De SOLL-wert wordt vermoedelijk ingesteld via de stroom door de instelweerstand.
Zoekt men dan een evenwicht tussen de temperatuur van de lucht in de linker gloeilampbulb en de omgevingstemperatuur ?
Heb je dan niet het probleem dat de schakelaar eenmaal inschakelt en niet meer uitschakelt?
Immers bij een bepaalde temperatuur, (lees : hoeveelheid uitgezet volume lucht), is het kwikbad opgeschoven en maakt contact, maar wanneer schakelt het contact terug open ?
De temperatuur in de linker gloeilamp bulb en de omgevingstemperatuur zijn immers in thermisch evenwicht ….

Is het misschien de verlieswarmte van de oven die de rechter glasbulb zonder gloeidraad ook opwarmt en hierin een tegendruk opwekt en het kwikbad terug duwt ?
De rechter glasbulb zonder gloeidraad zou dan de IST-wert aangeven.

Dat impliceert dan ook dat de rechter glasbulb zonder gloeidraad de warmte in de oven goed moet kunnen voelen, of met andere woorden dat de printplaat het behoorlijk warm kan krijgen ?

Is de 12/66 een datum stempel op de condensator ?
december 1966, dus bijna 60 jaar oud.