Direct drive generator

Dat klopt, de VESC is niet slim genoeg voor deze motor, die gaat er vanuit dat de tegen-EMK perfect sinusvormige is, en dat is niet het geval.

Je kunt daar het motorontwerp niet de schuld van geven; immers, met de originele controller draait de motor wel zonder deze koppelrimpel.

Dit is zoiets als een STM32 een waardeloos ontwerp noemen, want toen je de 6.3VAC aansloot ging hij direct stuk.

Overigens is een dergelijke direct-drive motor m.i. zeer geschikt om een kleine windmolen mee te bouwen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 4 december 2022 07:55:19 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het gaat er om dat de motor niet een zevenvoudige rotationele symmetrie heeft (als ie idd 7 poolparen heeft). Dat is een productie-fout. Dat ie minder efficient is dan wanneer je rekening houdt met de niet-sinusvormige tegen-EMK daar heb ik het niet over.

m.bouwer is een motor aan het bouwen die in theorie 90 (of 270?) cogging punten kan hebben. Door nu 1 kern 4 graden te verdraaien t.o.v. de rest zijn er ineens twee magneten die precies op hetzelfde punt hun hoogste cogging krachten vertonen ipv 4 graden verschoven. Die vier graden klinkt als "belachelijk veel, dat krijg je makkelijk veel nauwkeuriger", maar het effect is al veel eerder merkbaar. Zeker als ook de magneten kleine afwijkingen hebben dan zal je op 1 punt al snel een onverwacht grote samenloop van krachten hebben waardoor ie daar veel lastiger voorbij z'n cogging punt komt.

Mag ik zeggen dat ik de cogging krachten bij het vorige exemplaar gemaakt door m.bouwer zelf heb gevoeld? Het is een waarschuwing voor deze keer: Je moet heel nauwkeurig zijn met de positionering van de magneten en de kernen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die XHP motor heeft 10 poolparen. Als je een significante koppelrimpel hebt, klinkt het eigenlijk alsof je bij het aansluiten van die VESC één van de wikkelingen hebt onderbroken; er staan meerdere wikkelingen parallel, het zijn 24 poolschoenen, in AaBbCc patroon gewikkeld, en er staan dus 4 sets van die wikkelingen parallel. Als er ergens één wikkeling los ligt krijg je zo'n effect.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als ik een AaBbCcAaBbCcAaBbCcAa--Cc wikkelpatroon heb, heeft dan de afwijking niet een 10voudige symmetrie omdat er 10 poolparen in de magneten zijn?

Heb jij dat ding voor je werk bestudeerd? Of gewoon als hobby? (omdat je via je werk eea van BLDC moest weten.... :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 december 2022 13:15:14 schreef rew:
Als ik een AaBbCcAaBbCcAaBbCcAa--Cc wikkelpatroon heb, heeft dan de afwijking niet een 10voudige symmetrie omdat er 10 poolparen in de magneten zijn?

Ja, maar ik ging er vanuit dat je die 7 verkeerd geteld had, want helemaal niets in die motor is een veelvoud van 7.

Er zijn meer dan een miljoen van die motor in gebruik, denk je nou echt dat die een dergelijk probleem zouden hebben, en dat niemand dan klaagt over een trillende fiets?

Heb jij dat ding voor je werk bestudeerd? Of gewoon als hobby? (omdat je via je werk eea van BLDC moest weten.... :-) )

Er zit code van mij in die motor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Na mijn vorige setup met de axiale generator van 30 cm diameter wil ik een verbeterde meer handelbare uitvoering maken van 15 cm diam.

Er is ook weer een holle as nodig voor de actieve wiekverstelling en alles moet weerbestendig ingebouwd in een gondel.

Nu ben ik bezig met de magneetschijven.

Op 4 december 2022 13:23:17 schreef SparkyGSX:
Er zijn meer dan een miljoen van die motor in gebruik, denk je nou echt dat die een dergelijk probleem zouden hebben, en dat niemand dan klaagt over een trillende fiets?

Ja ik denk dat het zo kan zijn dat er een miljoen van die dingen zijn en dat niemand klaagt. Het probleem is alleen merkbaar in mijn setup. Ik heb geen recht van klagen want ik heb de oude motorcontroller gesloopt.

Het is geen trillen. Op de schaal van "omwenteling van het wiel" voel je een verschil in de kracht dat ie levert bij het afremmen, vooral bij lagere snelheden. Het lijkt er op dat de "rotor positie bepaling" in de war raakt van de BEMF van de motor en een kleine 90 graden(elektrisch) uit fase gaat lopen. Dit is natuurlijk iets wat met de originele hall sensoren nooit kan gebeuren.

Dus in mijn setup zijn er twee dingen die er voor zorgen dat originele gebruikers dit probleem nooit tegenkomen: * Ik heb geen hall sensoren meer en * origineel kan ie niet elektrisch remmen.
(Ik vind dat elektrisch remmen wel fijn. Vroeger als je een stoplicht aan zag komen, dan stopte je met trappen en rolde je uit tot je het laatste stukkie moet remmen. Nu zet ik hem op 75% remmen en blijf met ongeveer 15km/u doortrappen om de accu op te laden terwijl ik wacht op groen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 december 2022 11:38:53 schreef rew:
Je moet heel nauwkeurig zijn met de positionering van de magneten en de kernen!

Wellicht krijg ik via het forum contact met iemand die (tegen vergoeding) een mal 3D voor mij wil printen.

Ik kan een mal voor je lasersnijden, als je wilt. Geen metaal, alleen hout, acrylaat, etc.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 6 december 2022 17:42:12 (29%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SparkyGSX,

Vandaag ga ik de magneetringen verder samenstellen.
Het gaat dan om een mal voor het positioneren van de magneten.
Via een PB hoor ik dan wel wat de kosten zijn en het rekeningnr.

Dat wil ik wel kosteloos voor je doen.

Wat ik nodig heb, zijn de exacte maten, en hoe je de mal zou willen uitlijnen met de schijf waar de magneten op komen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dus dingen als: De exacte buitenmaten van de magneten, de diameter van de binnenste cirkel waar ze tegenaan liggen en het exacte aantal magneten wat het moet worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aan de onderzijde van deze ringen ( buitendiameter 170 mm ) stel ik voor 30 magneten 20 x 5 en 5 mm dik.

170 mm zou ik ook als buitendiameter van de mal willen nemen voor het uitlijnen.

De binnencirkel van de magneten is dan 130 mm

Ik ga nu de spakenophanging van de magneetringen op de hoofdas maken en pas daarna kan ik ook de binnencirkel voor de mal weten.

Hier is de openscad code voor de positionering van de magneten.

code:


module repeat_circ (n=6)
{
  for (i=[0:1:n-1]) {
    rotate (360/n*i) children ();
  }
}

repeat_circ (30) translate ([75,0,0]) square ([20,5],center=true);

//cylinder (d=130);
//cylinder (d=170);

Dit kan je exporteren naar DXF en dan laseren. Dan krijg je een mal zo groot als het stuk stock wat je er in hebt gedaan, zonder uitlijnings mogelijkheden, dus dat moet nog.

(En sparky's vraag: "Hoe wil je hem uitlijnen?" staat nog open.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een ruwe schets van hoe ik me de mal voorstel.

De breedte van de magneten moet trouwens ongeveer 130 pi / 30 zijn.7

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zegt: "De totale breedtemaat van de magneten moet de helft zijn van de omtrek van de binnencirkel".
De magneetmaat 20 x 7 x 5 is niet gangbaar.

Het is geen probleem om 2 nieuwe magneetringen met andere diameter te maken.

Het gaat om het axiaalgenerator totaalontwerp.
Aantal spoelen, blikpakket, magneten, nominale diameter.........

Ik denk dat we eerst daarover een boom moeten opzetten.

30 magneten is prima. Als je dan een diameter van 130 mm hebt, dan is de omtrek 408.407mm.

Zou je dan magneten van 20x10x5 gebruiken dan heb je al 2x meer "magneet" dan wanneer je 20x5x5 gebruikt.

Wil je de magneten optimaal benutten, dan kan je 10mm brede magneten gebruiken op een binnendiameter van 95.5mm,

Reken zelf maar uit wat je verder nog kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op Fieldlines.com lees ik een discussie over de magneten niet te kort bij elkaar zetten omdat dan de flux de kortste weg neemt i.p.v. door de spoelen te gaan.

https://www.fieldlines.com/index.php/topic,150017.232.html?PHPSESSID=9…

Heren,

Ik heb julllie discussie doorgelezen en ben erg geintereseert en onder de indruk. Ik wilde zelf ook een molen bouwen en ben als echte werktuigbouwer aan de mechanische kant begonnen. Ik heb voor de generator een simpele 1kw generator met permanente magneten besteld bij ali en een bijbehorende inverter om het geheel aan het net te koppelen. De molen loopt langzaam (20 tot ongeveer 80 rpm) en levert een enorm koppel. Tussen molenas en generator zit een versnelling van 1:10. Die wil ik er tussenuit halen en zodoende kwam ik op dit draadje terecht. Kunnen jullie me op weg helpen? ik heb zelf geen enkele kennis van generatoren namelijk, wel van het bouwen van de mechanische kant.

De molen staat trouwens al en draait (ook bij erg lage windsnelheid) maar de versnelling krijgt het wel erg voor z'n kiezen, ik verwacht dat de molen die binnenkort aan stukken draait ook als is die gespecificeerd voor een vermogen van 2kW.
de molen is een amerikaanse met 18 wieken en 3 meter doorsnede.

Hulp is zeer welkom!

Groeten, Marco

Marco,

Voor RC hobby doeleinden wordt de karakteristieke constante als RPM/V uitgedrukt.

Elektrisch gezien is een generator hetzelfde als een motor. Dus dezelfde constante.

Heb je nu een generator die een RPM/V van 15 heeft, dan krijg je bij 30RPM er dus ongeveer 2V uit.

Wil je dan 1kW aan vermogen er uit halen, dan moet daar dus 500A aan stroom lopen. Denk even na over hoe dik de draden dan moeten zijn.

Verder... Als die motor/generator ook 3000 RPM kan draaien, dan wordt de spanning 100x groter en kan ie nog steeds zo'n 500A aan stroom aan. Het vermogen is dan dus 100kW! Je stelt dus voor om een 100kW motor op 1kW te gaan gebruiken. Dat is "zonde".

Met die 1:10 overbrenging is dat probleem al 10x kleiner, maar beter zou zijn om te mikken op "max toerental generator" bij "max toerental molen".

Omdat je zo'n ontzettend langzaamdraaiend ding hebt genomen zit je dan aan een vrij grote overbrenging vast.

Helaas "there is no such thing as a free lunch". Effectief: De overbrenging er tussenuit halen, dat gaat hem niet worden. Het kan gewoon niet (als je een redelijk rendement wil overhouden).

Als je nu 16 van de wieken er afsloopt (of 15), dan gaat de molen ongeveer 9x sneller draaien (of 6x). Dat scheelt in de overbrenging. Die 18 wieken dingen zijn juist bedoeld om direct "hoog koppel" toepassingen aan te drijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij is het heel goed te doen om, om met inbreng van het forum, een langzaamlopende direct drive generator te bouwen.
Dan heb je geen tandwielbak meer nodig.

Het ontbreekt mij aan de skills om tot jou door te dringen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of je neemt een direct-drive ebike motor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Prima dingen! 25km/u, 7m/s levert 200RPM op. Bij 25V betekent dat dat de Kv ongeveer 8 RPM/V is. Bij 20RPM doet hij dan 2.5V. Tricky om gelijk te richten en dingen mee te gaan doen....

En nominaal doet die fietsmotor dus 250W... zeg stiekum 500W, maar begrenst door de controller, dan zal die dus zo'n 50W kunnen doen bij 20RPM en 200W bij 80RPM.

Tja. hieruit blijkt dat met een 5-10x grotere motor je toch nog wel ERGENS kan komen. Maar "effe op marktplaats een fiets scoren waarvan de accu kapot is", dat is dus niet een "makkelijke oplossing".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/