Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Bapaktus

Special Member

@
PA3GWS

Goed opgelost.
Vraag, heb je voor de bedrading soms POVIN-draad gebruikt?
ruud exPA0ROJ

pa3gws

Golden Member

Nee geen POVIN draad ik heb een rolletje 0,3 mm wikkeldraad.
Dat werkt bijna net zo goed met de soldeerbout op 400 graden kan je het prima vertinnen.
Wat ik doe is eerst vertinnen dan aan een kant vast solderen op maat knippen vertinnen en tot slot solderen.
Wel met twee soldeerbouten eentje op 400 en de andere op 300 graden. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 18 februari 2023 17:10:44 (12%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Bapaktus

Special Member

@
pa3gws

OK, begrepen.
Deze methode pas ik ook wel eens toe, maar vind ik erg omslachtig.
En indien je Povin draad gebruikte kon je mij misschien ook een adres op geven waar ik dat draad kan kopen.
Ik heb dat draad vroeger gebruikt bij een Computer-zelfbouw project
De IQ-Nullius.
Vandaar.
Groet, ruud

Bapaktus

Special Member

Vraag, heb je voor de bedrading soms POVIN-draad gebruikt?

Foutje mijnerzijds, ik bedoelde POSYN draad.
Is ook al eerder op dit forum besproken. 8)7
Ik zoek wel verder.
ruud

pa3gws

Golden Member

Op 18 februari 2023 22:40:04 schreef Bapaktus:
Foutje mijnerzijds, ik bedoelde POSYN draad.

Ik begreep wat je bedoelde. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Vandaag kwam een zakje schakelaars binnen. Ik vind het wel prettig indien wat lampen voorzien zijn van een voetschakelaar. Zelf maken is het allerleukste, omdat ik zelf het ontwerp kan bepalen. Het is niet moeilijk, een onderkant, bovenkant en een knop ontwerpen en uitprinten. Vervolgens 2 kroonsteentjes en de schakelaar erin frotten.

Het eerste prototype is met transparant plastic gemaakt. Dan kan ik zien hoe het allemaal (net niet) past. Eerste print meteen goed, waarbij ik uitsparingen had ingepland voor veertjes uit ballpennen voor de drukknop. Blijkt helemaal niet nodig te zijn. Ik overweeg de uiteindelijke versie als zwarte behuizing met goudkleurige drukknop te gaan maken.

EDIT
Kastje heeft de volgende afmetingen : 105 x 60 x 20 mm. Drukknop steekt er 2 mm boven uit met een diameter van 45 mm.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
miedema

Golden Member

Ha oxurane,

Compliment voor je mooi gemaakte behuizing!
Maar wat ik mis is een trekontlasting voor de kabels...

groet, Gertjan.

Op 21 februari 2023 07:13:39 schreef miedema:
Compliment voor je mooi gemaakte behuizing!
Maar wat ik mis is een trekontlasting voor de kabels...

Dank je voor het compliment en wijzen op een detail, die ik over het hoofd had gezien. Ik ga het aanpassen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Lucky Luke

Golden Member

Dat is met een harsprinter gedaan denk ik zo? (Ik krijg het met mijn simpele plasticdraadjesplakker niet zó doorzichtig, tenzij slechts 1 shell dik)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 februari 2023 12:46:30 schreef Lucky Luke:
Dat is met een harsprinter gedaan denk ik zo? (Ik krijg het met mijn simpele plasticdraadjesplakker niet zó doorzichtig, tenzij slechts 1 shell dik)

dat lukt toch aardig hoor, heb zo een eigen lamp gemaakt met de bovenkant transparant, en dat ging toch goed.
denk dat het 4-5 lagen zijn, keihard PETG

ik had eigenlijk iets matter verwacht voor een betere lichtspreiding, lamp schijnt gewoon omhoog nu.
heb al batmanlogos bovenaan op gezet, maar helaas geen mooie vorm op plafond (heb daarvoor een lens nodig denk ik en dat lukt me nog niet met printen)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 22 februari 2023 13:54:30 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Iets simpels, de lampjesbak voor de walstroom.
Verhaal is vrij simpel, 3x lampje om te kijken of alle drie fases er zijn, lampje links en rechts om te signaleren aan welke kant de walstroomaansluiting in gebruik is en twee lampjes rood en groen die fasedraaing signaleren.

Hangt buiten naast de walstroomschakelaar die je handmatig op links danwel rechts schakel.
Onder dek, dus droog.
Alles uit de losse hand geboord, dus niet 100% recht

Walstroom gaat naar machinekamer alwaar de relaiskast (klapperkast) zit welke aan de hand van welke bron (inverter, walstroom, generator, noodgenerator) het boordnet voed.
Walstroom loopt via een driefase scheidingstrafo (delta-ster)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 februari 2023 12:46:30 schreef Lucky Luke:
Dat is met een harsprinter gedaan denk ik zo? (Ik krijg het met mijn simpele plasticdraadjesplakker niet zó doorzichtig, tenzij slechts 1 shell dik)

Het is een kwestie van de settings "precies goed" krijgen. Lukt mij ook nog niet. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 februari 2023 12:46:30 schreef Lucky Luke:
Dat is met een harsprinter gedaan denk ik zo? (Ik krijg het met mijn simpele plasticdraadjesplakker niet zó doorzichtig, tenzij slechts 1 shell dik)

Inderdaad, met een harsprinter en de laag is 2.5mm dik. Wat betreft het "transparant zijn", daar ben ik deels tevreden over : de zijkanten zijn niet helemaal doorzichtig, eerder "mat". Indien ik het vergelijk met de resultaten van een filamentprinter, mag ik eigenlijk niet klagen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Lambiek

Special Member

Op 22 februari 2023 21:40:43 schreef oxurane:
Inderdaad, met een harsprinter en de laag is 2.5mm dik.

Hoe sterk wordt dat nu met zo'n hars printer?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 februari 2023 22:30:17 schreef Lambiek:
[...]
Hoe sterk wordt dat nu met zo'n hars printer?

Een laag van 2.5 mm is best aardig sterk. Maar ga je een stevige torsiekracht uitvoeren op een plaat van 2.5mm, dan breekt het. Overigens, nabehandelen met UV-licht maakt het materiaal harder maar breekbaarder. Denk dan aan loodrecht op oppervlakte, een tik geven met een puntig metalen voorwerp. Vandaar dat ik dat zelden doe.
Er zijn ook flexibele harsen, die je eventueel kunt mengen, zodat het minder snel breekt. Is prijziger dan gewone hars, en ik heb er een fles van gekocht om ooit eens mee te experimenteren. Er zijn zelfs materialen om rubberachtige vormen te printen. Dat is echt prijzig materiaal en schijnt veel aandacht nodig te hebben, voor je daar uiteindelijk goed mee kan printen. Ik vind het behoorlijk interessant spul, maar de prijs staat me nog enorm tegen.

En om je een indruk te geven over de huidig geprinte voetschakelaar : ik durf daar met een gerust hart een gewicht van 50 kg op te plaatsen, zonder dat de behuizing gaat breken. Je moet er echter niet (hard) met een hamer op slaan.

Verder vind ik een harsprinter erg prettig. Voorheen ontwierp ik altijd printen, aangepast op beschikbare behuizingen. Met een printer ontwerp je behuizingen om een printplaat heen. Toegegeven, het heeft wat tijd en ervaring nodig, maar als je het eenmaal in de vingers hebt, ..
Voor mij is het grote voordeel, dat indien ik een klein detail over het hoofd heb gezien, het ontwerp snel kan aanpassen en opnieuw printen. Ik wil er niet aan (terug)denken dat ik een nieuwe printplaat moet ontwerpen of een andere behuizing moet gaan zoeken om alles alsnog passend te krijgen. Het is de reden waarom ik hier nog legio behuizingen heb liggen, die ik niet meer gebruik. Misschien moet ik ze een keer bij "Vraag & Aanbod" ga plaatsen.

EDIT
O ja, ik moet eerlijk zijn. Er is ook een nadeel te noemen voor harsprinten : krimp. Het kan voorkomen dat na verloop van tijd rechte voorwerpen soms een beetje krom gaan trekken. Nabehandelen met UV-licht kan dat verhelpen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Henry S.

Moderator

Dit keer geen zelfbouw maar een restauratie.

Ik had een Luxman L-31 versterker die zich zo nu en dan als dimmer van een groep of als popcorn machine gedroeg. Een veel te mooie versterker om te slopen (Luxman maakte ook in de jaren 70 goede apparatuur), met goed werkende schakelaars en potmeters en een nette houten behuizing.

Ik heb heel veel onderdelen vervangen. Alle elco's (na 50 jaar zal nog een enkele 'goed' zijn), alle ¼W koolweerstanden door metaalfilmweerstanden, en diverse keramische condensators die niets in een audiocircuit te zoeken hebben. De voedingslijnen hebben allemaal elco's met een hogere capaciteit gekregen, en gevoelige voedingslijnen hebben ook nog extra bypass condensators gekregen. In de RIAA versterker zijn PS en PP condensators gekomen, en een tantaal in het audiocircuit :X is een foliecondensator geworden.

En het eigenlijke probleem is verholpen: De kleine transistors waren allemaal aangetast door zilversulfide (dat geeft korte plopeffecten en kan je instellingen van je eindversterker ontregelen), deze moesten allemaal vervangen worden. Normaal gesproken gebruik je dan de BC550/560 maar in de eindtrappen waren die ongeschikt, gelukkig heeft een aardig forumlid een paar geselecteerde paartjes gedoneerd. DC offset en bias instellingen waren ondanks standaard instelpotmeters goed te doen en door de gepaarde transistors is de DC offset op <1mV (service manual vindt <50mV ok) gekregen. De bias is, volgens service manual, 45mA per kanaal.

Om schade door nieuwe problemen te voorkomen heb ik een circuit toegevoegd met muting, AC-detectie en DC protectie.
Verder is alles goed gereinigd.

Voorversterker:

Eindversterker:

Luidsprekerbeveiliging (deze zit vlak bij de spreakerselector en alles is eenvoudig weer orgineel te maken):

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Nog wat foto's van het binnenwerk:

En natuurlijk het resultaat in spelende staat (idd staat op de foto in mono):

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Projectje: redt het koffiezetapparaat:

Een dubbel koffiezetapparaat met vaste wateraansluiting gaf nogal 's storing. Ik heb het ding al een paar keer gefixt: op de print sloeg de 230V over naar de klepsturing, waardoor de watertank steeds overliep.

Toen dezelfde fout weer ontstond, besloot ik de 2 PCB's te vervangen wat betekende:

  • Schema maken dmv reverse engineering
  • PCB laten maken en bestucken
  • Bijpassende behuizing ontwerpen en maken op de 3d printer

Het resultaat:

Oude PCB

De nieuwe bestuckte PCB, getest en goedgekeurd.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Sine

Moderator

@Henry,
Dat was een flink stukje werk, nu kan ie er weer 50 jaar tegen ;)

@M-i-c-h-e-l,

Hoe oud is die koffiezetter, de oude 4081 is van '00, maar het relais lijkt me ouder.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

@Henri
Da's een mooi resultaat Henri!
Altijd mooi om te zien als oude versterkers worden gered!

@Sine Het is al een oudje inderdaad.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zaterdag 4 maart 2023 14:23:45 (17%)

doet me denken aan een bravilor koffiezetter, die printen heb ik vaker hersteld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 4 maart 2023 15:07:10 schreef testman:
doet me denken aan een bravilor koffiezetter, die printen heb ik vaker hersteld..

Het is een Bravilor :-)

blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi Henry dat de Luxman weer klaar en spelend is!

Voor de versterker bouwers is heb goed om naar de plaatjes te kijken die Henry laat zien.
De trafo zit zo veel mogelijk bij de gevoelige ingangen vandaan.
De regelpring zit eigenlijk omringt door metaal, afgeschermde schakelaar, dat is natuurlijk tegenwoordig niet meer te koop.
Luidspreker keuzeschakelaar zit op het front voor de trafo positie, dit omdat de luidspeker draden veel minder gevoelig zijn voor het bromveld van de trafo, is die positie goed gekozen.

Moderne versterker doen het waarschijnlijk met relais en dan is de positie van de luidsprekerschakelaar niet meer zo van belang, maar bij deze versterker is het zover ik kan zien allemaal goed gedaan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Maar dit zijn dan ook Echte versterkers zo worden ze niet meer gemaakt. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten