Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Op 1 februari 2023 08:43:51 schreef necessaryevil:

Ik zoek een goedkoop maar geschikt oortelefoontje voor deze antieke peilontvanger. Met een gewoon [....] maar ondertussen ben ik nog steeds opzoek naar een kristal oortje!

Radio Twenthe in Den Haag heeft ze. Tenminste, vorig jaar nog. Zonder plug, die moet je er dus zelf aan breien. Dun beige snoer zit er wel aan, in de kleur van het huisje zelf.

Op 18 februari 2023 17:53:08 schreef Paulinha_B:
Hoe kom ik aan een spoel van 60 uH die een slordige 30 amp kan verwerken? Kopen (waar dan?) of zelf maken (2,5 mm2 op een wc-rolletje?)

Nee, een goede kern helpt enorm.

Op ali vind ik 47uH 30A, en ook in een 5-pack voor 20 euro.

Twee in serie, en je hebt 94uH. Maar met 47uH zal het ook wel werken. Mogelijk voor een iets hogere PWM frequentie kiezen.

Waar ik dat vandaan haal? https://www.instructables.com/DIY-1kW-MPPT-Solar-Charge-Controller/ daarvan, dus. Waarom een buckconverter sowieso een spoel nodig heeft is me ook nog niet duidelijk, overigens, maar dat is een andere discussie. Beter rendement, misschien?

Inderdaad, Als je van 60V naar 30V gaat, haal je zonder spoel maar 50% rendement (maximaal, maar dat kan je heel aardig benaderen... ), met een spoel haal je in theorie 100% rendement, maar dat is veel lastiger te benaderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 februari 2023 19:04:16 schreef rew:
[...]Nee, een goede kern helpt enorm.

Op ali vind ik 47uH 30A, en ook in een 5-pack voor 20 euro.

Twee in serie, en je hebt 94uH. Maar met 47uH zal het ook wel werken. Mogelijk voor een iets hogere PWM frequentie kiezen.
[...]Inderdaad, Als je van 60V naar 30V gaat, haal je zonder spoel maar 50% rendement (maximaal, maar dat kan je heel aardig benaderen... ), met een spoel haal je in theorie 100% rendement, maar dat is veel lastiger te benaderen.

De spoel zit er niet primair vanwege het rendement. Zonder spoel zou er een condensator vol op de voedingsspanning komen te staan steeds wanneer de schakeltor in geleiding gaat. De aanwezige L zorgt hier voor een langzaam toenemende stroom en slaat daarbij energie op. Die wordt via de vrijloopdiode alsnog vrijgegeven aan de C en de belasting, zodra de schakeltor zelf weer in sper gaat.

Ik dacht even een trafotje te bestellen bij farnell of zo. 230V prim, sec 2x18V iets van 18VA of een tikkeltje groter. Geen pcb uitvoering maar met montage oortjes. Nada noppes het lijkt wel of alle trafos in de ban gaan, er staan er meer tussen "Niet langer geproduceerd" dan dat er nog te verkrijgen zijn. Iemand meer ervaring dat gewone trafos haast niet meer te krijgen zijn?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

Ik had vorig jaar 2 x 12 Volt nodig,gevonden bij Velleman.2 x 18 V hebben ze niet maar je zou mss 2 x 24 V met wat aanpassingen kunnen gebruiken.
https://www.velleman.eu/products/list/?id=456082

Ze hebben wel een PCB versie van 2x18V van Mirra 30VA, ik pruts er wel een stukje montaprint onder en schroef dat in het kastje. Ruimte zat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

Amazon.nl heeft nog een hele serie "open" transformators.
Maar idd,chassis trafo's worden zeldzaam.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 18 februari 2023 22:42:17 (28%)

Op 18 februari 2023 22:38:49 schreef Hubie:
Maar idd,chassis trafo's worden zeldzaam.

Daar was ik ondertussen ook al achter. ;-) Wel een goede tip.

Maar nu iets heel anders: Een oudere Holec groepenkast, zo eentje met van die inzet schotjes. In het boveste schotje komen de buizen van de installatie binnen.
Nu is het zo dat als er ooit iets verwijderd is in de installatie dat je bovenin een gat overhoud van 5/8 (16mm) en dat is een scope10 afkeurpunt.
Hoe dicht je dat af?
Zijn daar speciale stopjes voor die vlamwerend zijn? Ik neem aan dat dichtkitten een nono is? Is wymaplat nog te krijgen en mag dat wel?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 februari 2023 22:12:36 schreef henri62:
Ik dacht even een trafotje te bestellen bij farnell of zo. 230V prim, sec 2x18V iets van 18VA of een tikkeltje groter. Geen pcb uitvoering maar met montage oortjes. Nada noppes het lijkt wel of alle trafos in de ban gaan, er staan er meer tussen "Niet langer geproduceerd" dan dat er nog te verkrijgen zijn. Iemand meer ervaring dat gewone trafos haast niet meer te krijgen zijn?

Bij Twenthe staan er tientallen in de etalage, allerlei spanningen en stromen. Joost mag weten hoeveel tig ze er nog in het magazijn hebben staan. Je kunt er een mailtje aan wagen met je specs.

Waar zitten die precies? Die staan niet hier bij de "Shops".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

In oh..oh..Den Haag
https://www.radiotwenthe.nl/products/transformators/

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 19 februari 2023 00:34:10 (14%)

Ah natuurlijk, maar was het alweer vergeten. Ik heb er een stoet trafo gezien van 20VA 2x18V, prima bruikbaar. Zal eens een emailtje sturen. (Eerst effe checken of de ruimte genoeg is)

-edit- Zucht ik wordt er zo moe van: het email form werkt niet op hun site....

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 19 februari 2023 01:02:18 (18%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 19 februari 2023 00:48:10 schreef henri62:
Ah natuurlijk, maar was het alweer vergeten. Ik heb er een stoet trafo gezien van 20VA 2x18V, prima bruikbaar. Zal eens een emailtje sturen. (Eerst effe checken of de ruimte genoeg is)

-edit- Zucht ik wordt er zo moe van: het email form werkt niet op hun site....

ik gebruik altijd info(at)radiotwenthe.nl en dat gaat okee. Als ik er weer een keer ben zal ik wat zeggen van het formulier, ze hebben hun site moeten opbouwen na een eerdere storing.

Die heb ik gisteren dus alsnog gebruikt. :)

Toch even requoten omdat deze post van me nu ondergesneeuwd is:

Maar nu iets heel anders: Een oudere Holec groepenkast, zo eentje met van die inzet schotjes. In het boveste schotje komen de buizen van de installatie binnen. Nu is het zo dat als er ooit iets verwijderd is in de installatie dat je bovenin een gat overhoud van 5/8 (16mm) en dat is een scope10 afkeurpunt.
Hoe dicht je dat af?
Zijn daar speciale stopjes voor die vlamwerend zijn? Ik neem aan dat dichtkitten een nono is? Is wymaplat nog te krijgen en mag dat wel?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Ik zoek deze connectors (zowel het mannetje als het vrouwtje.

Ze zijn 37mm lang, 5,3mm dik en er zitten 2x50 contacten in. Is SMD Waarschijnlijk door ouderdom/uitharden/hitte gebroken/gebarsten. Hierdoor maken de buitenste contacten geen contact meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Staat er geen merkteken ergens op de kopse kant oid?

Misschien eentje van Samtec?

52760-1079 Socket 2 x 50 Pin SMD MOLEX lijkt er heel veel op. (slimstack serie)
Helaas obsolete wordt nog een uitdaging als die het is.

Wat is de pitch precies?

Hirose heeft ook de FX8 serie wat er nog meer op lijkt:
https://nl.rs-online.com/web/p/pcb-sockets/1221658

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Gezien de afmetingen waarschijnlijk 25 mils pitch?
Deze lijkt erop, maar is 0.5mm pitch... https://nl.mouser.com/ProductDetail/Panasonic-Industrial-Devices/AXK5S…

Hirose maakt inderdaad heel veel van dat spul...

Pitch is makkelijk te meten:
Buitenafstand tussen de buitenste pootjes opmeten met schuifmaat, de dikte van 1 pin eraf trekken, en dat door 49 (is aantal pootjes -1) delen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Op 19 februari 2023 09:31:06 schreef henri62:
Die heb ik gisteren dus alsnog gebruikt. :)

Toch even requoten omdat deze post van me nu ondergesneeuwd is:

Maar nu iets heel anders: Een oudere Holec groepenkast, zo eentje met van die inzet schotjes. In het boveste schotje komen de buizen van de installatie binnen. Nu is het zo dat als er ooit iets verwijderd is in de installatie dat je bovenin een gat overhoud van 5/8 (16mm) en dat is een scope10 afkeurpunt.
Hoe dicht je dat af?
Zijn daar speciale stopjes voor die vlamwerend zijn? Ik neem aan dat dichtkitten een nono is? Is wymaplat nog te krijgen en mag dat wel?

Zou je deze kunnen gebruiken?
https://www.elektroshop.nl/afdichtdop-16-of-19mm-buis-blauw-1-stuks.ht…

Henry S.

Moderator

Wymaplast bestaat ook nog, maar daar wordt het niet netter van.

Ipv afdichtdoppen zijn er ook blindmoeren (icm een wartelmoer).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja dat is inderdaad iets wat ik kan gebruiken, alleen niet te krijgen bij TU of Itsme (alleen per 1000 stuks, ja echt idioot). Het geeft in ieder geval wel wat zoek hints.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

Op 22 februari 2023 22:42:28 schreef henri62:
Ja dat is inderdaad iets wat ik kan gebruiken, alleen niet te krijgen bij TU of Itsme (alleen per 1000 stuks, ja echt idioot). Het geeft in ieder geval wel wat zoek hints.

TU nummer is : 4096285
Wel 100 stuks, maar de kosten vallen wel mee.

Ah ik zie het, kon alleen een iets ander ding vinden, niet onder Attema. Nu vind ik die ook bij Itsme.
Dank voor de tip.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 22 februari 2023 22:55:42 schreef henri62:
Ah ik zie het, kon alleen een iets ander ding vinden, niet onder Attema. Nu vind ik die ook bij Itsme.
Dank voor de tip.

daar gaat normaal siliconenkit in, je bedoelt toch de buisinvoeren en geen gat waar een blinddop inkan? of een stukje pijp wat je afkit, is de invoer nodig haal je dat stukje buis er weer uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De buisinvoeren dus. Kit lijkt me niet zo'n goed plan.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 22 februari 2023 23:32:12 (46%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Stukje buis verwarmen en uiteinde platknijpen met een combinatie of waterpomptang. Goed dicht en ziet er nog goed uit ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com