Buffertrap praat

De eerst print, de microfoonversterker en pre-emphase, is gebouwd maar de meetresultaten laten toch te wensen over. De pre-emphase was inderdaad foutief kwa waarde, heb daar al eerder mee zitten te worstelen maar inmiddels is dat gecorrigeerd door C11 naar 220n te brengen i.p.v. 4n7.

Daarmee werd de versterking rondom T3 instabiel en ik heb een 1n condensator tussen collector en basis moeten aanbrengen om hem te temmen. Ik denk dat ik de versterking van de eerst trappen flink terug moet brengen want rond 3kHz clipt het signaal nu vrij snel.

Ik ga morgen de microfoon zelf maar eens aansluiten om te zien wat voor een signaal daar uit komt kwa spanning. Inmiddels ben ik er ook achter dat dynamische mikes worden afgesloten middels impedance bridging, veelal met een minimaal 10x zo hoge impedantie, dus ook daar ga ik wat aan wijzigen.

Wat me verder niet bevalt is het beeld op de scope, zonder pre-emp is de versterker lijnrecht tot 100kHz (binnen een half dB) en ziet de sinus er perfect uit, maar met pre-emp ziet de sinus er onder 3kHz behoorlijk vervormd uit. Of dit nu door dat filter komt? Daar ga ik ook wat onderzoek naar doen...

Wordt vervolgd zondag...

73, PA1RAM

Op 17 maart 2023 18:48:26 schreef tin.soldier:
Ik kijk wel op van de (nette) constructie. Maar kom je door de gefreesde printsporen en nogal groot lijkende spoelen niet op een te lage frequentie uit? (Staat ie niet op 50 MHz?)/quote]

[Bericht gewijzigd door Martin V op zondag 19 maart 2023 13:43:22 (64%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Alle spoelen zijn berekend op hun waarde. De spoelen in de driver trapjes zijn allemaal hetzelfde 5,5 windingen over 6mm.
Dat is niet groter als de spoelen in een Stentor.
Ik gebruik een frequentie teller op de uitgang en tussen de trappen.
In de eindtrap wordt een T match gebruikt met nog minder windingen over 6mm.
Alleen in het pi-filter erachter worden twee spoelen gebruikt van 5,5 windingen over 8mm en dat is toch maar een zelfinductie van 180nH.
Dat er wat langere printbanen worden gebruikt heb ik gedaan omdat er wat ruimte over was en wat ruimte wilde overhouden om andere pi-filters te testen.
Als je in sommige ontwerpen van NXP (Philips) en Mitsubushi kijkt zie je soms wel printbanen van 30mm op 520MHz tussen de componenten, dus dat maakt geen verschil.

Als ik alle trappen in één lijn achter elkaar zou moeten zetten, zou ik een stuk print van 44cm lengte moeten hebben, dat is geen gezicht, maar ook niet echt praktisch om in een behuizing te plaatsen.
De print die ik nu heb is 22 bij 10cm.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin, Vraagje hoe krijg jij die banen zo recht gefreesd, vooral die voedingslijn die langs het schot loopt is keurig recht?

M.v.g
Marcel

Met een blokhaak trek ik een recht lijntje met balpen, vervolgens kras ik die lijn in met een kraspen (niet te hard drukken op die kraspen).
Die lijn met de kraspen trek ik ook langs de blokhaak.
Vervolgens met de frees over die gekraste lijn trekken.
De frees 45° boven het werkstuk houden, dat is belangrijk zodat de zijkant van de frees in die gekraste lijn valt.
Je moet wel een vaste hand hebben en werken vanuit één positie.

Je kan ook frezen langs een stalen liniaal heb ik geprobeerd, maar dat vindt ik niet zo prettig werken.
Bovendien ben ik dan bang dat de liniaal niet meer recht zal zijn en de frees wordt beschadigd, maar het is een manier.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Bedankt voor de tip laatste vraag wat voor een freesje gebruik je? (merk/type)

Op 19 maart 2023 13:43:39 schreef Martin V:
Als je in sommige ontwerpen van NXP (Philips) en Mitsubushi kijkt zie je soms wel printbanen van 30mm op 520MHz tussen de componenten, dus dat maakt geen verschil.

In dat ontwerp wat je toont van Philips zijn alle printbanen in het signaalpad zogenaamde strip lines, dat zijn dus spoelen op die frequentie...

73, PA1RAM

De mike versterker met pre-emp is nu klaar. Ik heb wel wat forse aanpassingen moeten doen kwa versterking en filtering voor zowel de pre-emp als de LPF die er in zit.

Belangrijkste verschillen zijn:
- R4 van 100Ω naar 4k7 waardoor de versterking van T1/T2 van 1000x naar 20x is teruggebracht. De microfoon die ik gebruik leverde veel meer dan gedacht.
- R1 van 560Ω naar 6k8 waardoor de impedantie nu van ca 500Ω naar 6kΩ is gegaan. Dit heet in vaktermen impedance bridging waarbij de impedantie ten minste 10x zo groot is als de microfoon impedantie zelf. De mike wordt hierdoor minder belast en de stroom is een stuk lager.
- C8 in de pre-emp van 4n7 naar 220n gebracht, ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat maar de kantelfrequentie is nu naar ca 300Hz gebracht en loopt daarna ongeveer met 6dB/octaaf omhoog
- C5 in de LPF van 1n naar 220p omdat de invloed op 3kHz -4dB was, nu is dat maar 0,5dB minder.

Ik heb de wijzigingen in de tekening aangepast

En dit zijn de gemeten waarden, zonder en met filtering:

Ik heb nog een youtube video geupload waarbij ik het gedrag met de microfoon laat zien en het uitgangssignaal max 2Vtt is.
https://youtu.be/VgWcL8LMRfI

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Op 19 maart 2023 14:03:10 schreef Martin V:
Met een blokhaak trek ik een recht lijntje met balpen, vervolgens kras ik die lijn in met een kraspen (niet te hard drukken op die kraspen).
Vervolgens met de frees over die gekraste lijn trekken.
Je kan ook frezen langs een stalen liniaal heb ik geprobeerd, maar dat vindt ik niet zo prettig werken.
Bovendien ben ik dan bang dat de liniaal niet meer recht zal zijn en de frees wordt beschadigd, maar het is een manier.

Ik deed vroeger met een Edding3000 o.i.d. eerst de banen en eilandjes tekenen en dan de rest van de print eromheen dichtkleuren En dan de etsbak in. Scheelde weer de veel duurdere fotoprint gebruiken.

Op 19 maart 2023 14:11:24 schreef MGFM:
Bedankt voor de tip laatste vraag wat voor een freesje gebruik je? (merk/type)

Die freesjes heb ik jaren geleden gekocht bij de Baco, geen idee of ze die nog hebben.
Ik gebruik ook printboortjes van Bungard, ik heb gekeken of ze ook freesjes hebben, maar dat hebben ze niet.
Met een CNC machine frezen is nog mooier, had een collega van mijn werk gebouwd.
Alleen had hij er last van dat freesjes heel snel breekte, ik heb nog nooit een freesje gebroken.
Het freesje wat ik gebruik is 1,5mm, ik heb er ook van 3mm maar dat vindt ik te groot.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het is offtopic - dit is wel een erg grote buffer met die MRF243 - maar dit heb ik eens gefreesd met een afgedankt tandartsboortje. Is al een aardig tijdje geleden, maar ik zal het vast ook eerst afgetekend hebben. Daarna botte bijl: https://www.uploadarchief.net/files/download/145amp_in_aanbouw.jpg

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daarna botte bijl

:)

De gebruikelijk volgorde:

  1. Meet het met een micrometer;
  2. Teken het af met krijt;
  3. Hak het met een bijl.

:D

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Whahahaha... Nou, zulke boortjes zijn bij hobbyisten niet meer wat ze ooit waren bij de tandarts hoor!

"Meet het met een micrometer" Dit is het punt dat extra tot mijn aandacht leidde:

- De spoelen en opzet lijken nogal ruim voor de beoogde 100 MHz

Dan volgt dat Martin geen nadelen ervaart door deze opzet. Alleen maar voordelen, want flexibel voor variatie en metingen.

- Richard corrigeert Martin terecht. Voor 520 MHz speelt de constructie een grotere rol dan op 100 MHz.

Hoe dan ook: allemaal fraaie huisvlijt en mooie printen!

De volgende print is klaar, wel een erg drukke print geworden. Benieuwd hoe de limiter met LPF gaat performen, nu nog zonder de 100k weerstanden op de anodes van de diodes...

De rest van de week wordt deze print op de pijnbank gelegd...

73, PA1RAM

Op 17 maart 2023 12:21:15 schreef Frederick E. Terman:
In plaats van een weerstand zie je soms ook een extra diode, die hier dan 'omhoog' zou wijzen. Je zit dan niet met een extra RC-tijd, dat kan soms handig zijn. Hier maakt het niets uit.
Zonder weerstand of diode op die plaats, is het probleem als volgt samen te vatten: de diode laat geen wisselstroom door, en de condensator laat geen gelijkstroom door; na enige tijd loopt er dus niets meer door de combinatie. :)

Waarvan akte, de weerstanden zitten er inmiddels wel in _/-\o_

Had nog wat andere issues zoals een koperbaan met miniscule onderbreking en een sluiting naar massa. Goed voor de troubleshooting. Nog een foutje opsporen (de FET komt direct in geleiding) en dan maar eens grondig testen.

73, PA1RAM

Nou dit gedeelte van het project nadert zijn einde. De limiter met de LPF heeft de testen glansrijk ;) doorstaan, beter dan verwacht en beter dan de tests op het breadboard. Het audiosignaal is netjes totdat de limiter gaat werken bij 2Vtt. De laatste LPF is wel nodig want wanneer de limiter inkomt wordt het signaal flink vervormd. Wat nog rest is een luistertest om te zien hoe het gedrag van de limiter is op audio pieken, dat ga ik verderop deze week testen wanneer beide printen zijn ingeblikt.

De huidige stand van zaken:

73, PA1RAM

De limiter met de LPF heeft de testen glansloos doorstaan

Glansloos? Glansrijk! :)

O ja, foutje bedankt...
Nu even aangepast...

[Bericht gewijzigd door Richard S op woensdag 22 maart 2023 01:13:19 (32%)

73, PA1RAM

Mooi ingebouwd Richard, die twee printen.

Mijn stuurzendertje heb ik even tijdelijk in een kast geplaatst, ik had een andere kast in de planning echter die moet geheel overgespoten worden en dat komt volgende week.
Van de HF uitgang van dat zendertje gebruik ik een RG316 coaxkabel van 50cm lengte naar de BNC uitgang op de achterkant van die kast.
Maar nu klopt er geen bal meer van de HF aanpassing, ik heb maar 2/3e van het vermogen.
Daarom heb ik het uitgangs laagdoorlaat filter veranderd i.p.v spoelen van 5,5 windingen over 8mm gebruik ik nu 4,5 windingen over 6mm.
Ik heb hier en daar wat extra C's geplaatst en er komt nu netjes 1,5 Watt uit (eerst was dat 1,25 Watt).

Ik heb een buizen eindtrapje geprobeerd waar ik flink aan heb gesleuteld met de PL504 buis.
Die buis werkt wel op 86MHz, op mijn power meter die niet klopt komt er meer als 10 Watt uit.
Toch heb ik last van een capaciteit tussen rooster en kathode, dus morgen probeer ik eens een 6146B, dat is een "echte" zendbuis, die niet teveel aan rooster-kathode capaciteit heeft.
Op 60MHz vraagt deze buis maar 300mW dus eens kijken wat die doet op 86MHz.

wordt vervolgd.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Waardeloos, ik heb al het buizen spul een soort van opgeruimd! 8)7
Heb het nog wel, maar moet flink zoeken en graven waar ik het allemaal gelaten heb.
Heb ergens nog een QQE03/12 en was eigenlijk ook wel nieuwsgierig zou je een ECC ook als trapje kunnen gebruiken?
Nu even nog niet maar zal eens kijken of ik het ook nog weer ergens kan vinden.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De modulatieversterker is nu klaar en kan voorlopig op de plank tot ik aan de oscillator begin. De gemeten waardes en het uiteindelijke geluid op de koptelefoon komen aardig overheen. Opvallend is dat ik limiter niet hoor inkomen of weer uitgaan, ik zie op de scope dat die begrenst wanneer ik dicht op de mike ga zitten maar ik hoor dat niet, het wordt alleen niet harder meer en er is ook geen na-ijl effect te horen. Ben er prima tevreden mee hoe het is geworden.

Met nog dank aan de diverse heren die mij van feedback hebben voorzien.

Nog wat laatste foto's:

73, PA1RAM

En omdat ik nu toch lekker bezig was heb ik gelijk het breadboard ontwerp van de oscillator gemaakt. Ik ga het eerst zo testen om te zien hoe een en ander reageert en waar de grenzen liggen kwa onderdelen waardes. Ben vooral benieuwd naar hoe het uitganssignaal er uit gaat zien op de scope en analyzer. En natuurlijk ook het verloop...

Het kladje:

En ja ik was de 2 condensatoren vergeten te tekenen aan de gate/source naar massa. 8)7

[Bericht gewijzigd door Richard S op donderdag 23 maart 2023 22:22:29 (11%)

73, PA1RAM
blackdog

Golden Member

Hi Richard S, :-)

Sorry dat ik niet eerder wat van mij heb laten horen, zat zelf de veel in het werk en electronica projecten...

Het ziet er netjes uit en zoals je aangeeft dat het ook nog goed werkt op het gehoor is helemaal mooi.
Dan kan je genieten van het gevoel dat je wat moois hebt gemaakt!

Nog even dit, het kan soms voorkomen dat de maasa verbinding van de connectoren niet goed genoeg zijn, dus dat het RF alsnog op die manier binnen komt.
Dan zal je de moer van de connector moeten door solderen aan het kastje, dus pruttelt het alsnog, hou dit dan in je achterhoofd.

Ik zie uit naar je volgende project!

Groet,
Bram

PS
Hou je een beetje rekening met de paracitaire capaciteten van deze printjes?

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Bram, ik heb waar mogelijk de massa aansluitingen ook aan het blik gesoldeerd om dat te voorkomen. Maar je hebt gelijk, niet te veel vertrouwen op die moeren...

Trouwens de mike connector heeft ook een voedingslijn, is dus een stereo jack en daar had ik al gelijk contactproblemen mee, dat de mike geen voeding kreeg tot ik wat rommelde aan de plug. Bleek de diameter van de plug 0,1mm dunner te zijn dan de norm. Andere plug eraan en opgelost.

Het komt soms nauw kijken inderdaad :S

Ik had je PS even gemist. Maar inderdaad is dat wel een dingetje, ik ga het kleiner bouwen dat de schets en uiteindelijk ga ik op dubbelzijdige print bouwen dus ik hoop dat de verschillen mee gaan vallen...

[Bericht gewijzigd door Richard S op donderdag 23 maart 2023 22:31:45 (18%)

73, PA1RAM

Mooi gemaakt Richard, ik ben benieuwd naar je oscillator.
Hier wat romantische sfeer foto's van de PL504 en tenslotte het ingebouwde stuurzendertje.

Telefunken Sender Systeme Berlin