In 1978 publiceerde Radio Bulletin een artikel met een interessante voeding die gebaseerd was op een 723 via welke beide de spanning- en stroomregelingen waren georganiseerd met een minimum aan onderdelen. Best een interessante opbouw die het bekijken waard is:
Er zitten wat haken en ogen aan, zoals dat de stroominstelling niet heel stabiel is met temperatuur en de spanningsregeling waarschijnlijk nogal last gaat hebben van de temperatuurscoëfficient van de gebruikte potmeter. Tevens zag ik andekdotische informatie dat het IC geen plezier had in de negatieve spanning die op de 'current sense' pin verscheen en daardoor defect kon raken. Ook is de stroomcompensatie niet heel netjes en geeft soms instabiliteit. Al met al was het niet onverwacht dat in zo een simpele en goedkope oplossing compromissen gesloten waren.
Deze nadelen nagelaten vond ik dit een goed basisontwerp om verder op te proberen te borduren. Ik vind de 723 een bijzondere chip die een halve eeuw na zijn ontwerp nog steeds aandacht verdient. Mijn plan is om een aantal van de problemen die ik hierboven noemde aan te proberen te pakken om de scherpste kantjes van het ontwerp te schaven zonder het ontwerp al te complex te maken.
Eerder heb ik al met de 723 lopen te spelen in Projectje: 24V voeding met foldback stroombegrenzing, waar ik een tactiek om met een kleine shunt een stroom te meten met behulp van een stroomspiegel heb afgekeken van Stroombegrenzer. Dat werkte zo goed dat ik dat hier ook weer wil doen, dit keer met een geïntegreerde stroomspiegel in de vorm van een BCV61. Met losse transistoren ging het best aardig, maar toen ik ze probeerde te verwarmen met wat warme lucht gaat de stroom met een 'full scale' meetspanning van 100mV alle kanten op. Het gelijk houden van de temperatuur is hier door de lage meetspanning erg belangrijk.
Mijn nieuwe plan is om de volgende opzet te bouwen en vanaf daar verder te bouwen:
In dit schema heb ik een paar waardes ingevuld vanaf mijn 24V voeding, sommige vanaf de RB78 voeding en sommige vanaf een prototype. Voor de mogelijke geïnteresseerden zal ik de resultaten zo veel mogelijk proberen te publiceren. Wie weet heeft iemand er nog wat aan.
Zelf vind ik het aantrekkelijk dat de voeding geen hulpspanning nodig heeft, zodat er geen tweede wikkeling/trafo of hulpspanning op de "+" uitgang nodig is. Op zich is dat het drama niet, maar simpeler is soms handiger. Een plan dat nog in mijn achterhoofd speelt is de spanning en de stroom nog eens te meten met een A/D converter zoals de MCP3421 of de interne A/D converter van een Attiny85. Als ik gebruik maak van een converter met zwevende meetspanning kan ik die voeden vanaf de bufferelco, en zo voorkomen dat ik de meetstroom over de shunt beïnvloed.
Ik heb nog een paar aanpassingen in mijn hoofd die ik wil doen om de spanning stabieler te maken, maar dat laat ik voor de concepttekening even zitten. Nu is het schema nog een soort van overzichtelijk, en als het project vordert zal ik die aanpassingen stap voor stap proberen aan te brengen en er een systeem van te maken. Ik ben al redelijk ver gevorderd in het maken van een kleine subprint om de componenten die niet warm worden op te huisvesten om de warmtehuishouding te verbeteren.
Wat vinden jullie van dit concept ontwerp?
Kruimel,
Misscien mis ik iets.
Wordt bij een lage ingestelde spanning en een hoge stroom niet een grote hoeveelheid warmte weggestookt in die 2N3055's ?
Ik heb zelf ooit deze Elektuur Precisievoeding gebouwd, maar ik had al 4 X MJ3001 nodig om de dissipatie binnen aanvaardbare limieten te houden.
Dit voor een 20v Max, 2A Max Voeding
zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/161625
https://www.circuitsonline.net/forum/view/160757
(Als je dat National IC HC0075 nog (goedkoop) op de kop kunt tikken, zou ik deze Elektuur voeding aanbevelen).
Met vriendelijke groet. Mart
Je kunt een LM723 ontwerp blijven oprekken totdat het iets van een labvoeding wordt. Maar daar was het ding nooit voor bedoeld, regelen tot 0 en inderdaad de stroomregeling zullen een uitdaging blijven.
Ik ben benieuwd hoe stabiel je de spanningsregeling op deze manier krijgt.
Wordt bij een lage ingestelde spanning en een hoge stroom niet een grote hoeveelheid warmte weggestookt in die 2N3055's ?
Ja, maar dat is bij jouw voeding niet anders, als je lineair gaat regelen ben je de rest aan het affakkelen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (43%)]
Sine,
Dat weet ik en daarom stelde ik juist de vraag.
Het Elektuur ontwerp had maar 2 x MJ3001's voor max 25V, Max 2A , maar ik moest er toch twee extra MJ3001 s, plus extra koelplaten, bijzetten, zodat het geheel niet te warm wordt.
Ik had de LH0075 voorgesteld, omdat dit inherent een veel beter resultaat geeft dan een uA723.
Deze Elektuur voeding heeft zich gedurende 40 jaar bewezen, is dus helemaal uitontwikkeld, IMHO.
Maar je moet wel een ontzettende liefhebber zijn om zelf te bouwen.
Wat dacht je van die mooie Philips labvoeding voor €95.- op Marktplaats?
Welke Philips labvoeding? In elk geval is het niet mijn doel een laboratorium te vullen, maar inderdaad de "liefhebberij". Een voeding kopen kan iedereen, maar dat geeft half zoveel voldoening niet toch?
Op 31 oktober 2023 11:08:25 schreef Sine:
Je kunt een LM723 ontwerp blijven oprekken totdat het iets van een labvoeding wordt. Maar daar was het ding nooit voor bedoeld, regelen tot 0 en inderdaad de stroomregeling zullen een uitdaging blijven.Ik ben benieuwd hoe stabiel je de spanningsregeling op deze manier krijgt.
[...]
Ja, maar dat is bij jouw voeding niet anders, als je lineair gaat regelen ben je de rest aan het affakkelen.
Op zich was ik best onder de indruk over hoe stabiel het kon worden in de eerdergenoemde 24V voeding, die ik stabiel heb gekregen zonder uitgangselco. Je zag wel flinke spanningspulsen bij lastwisselingen, dus het is geen universele oplossing voor elke schakeling (die in de praktijk wel lokale ontkoppeling zal hebben), maar het toont dat er veel kan. Ik zal wel even een paar scoopplaatjes maken zodra ik zo ver ben, misschien met een vergelijking met de CO-2016 voeding, waar ik er ook nog eentje van heb liggen.
In elk geval ben ik me zeer bewust van de beperkingen die ik mezelf op de hals haal door een 723 te gebruiken, maar dit is natuurlijk ook een beetje spelen.
Op 31 oktober 2023 10:10:05 schreef redguuz:
Wordt bij een lage ingestelde spanning en een hoge stroom niet een grote hoeveelheid warmte weggestookt in die 2N3055's ?Ik heb zelf ooit deze Elektuur Precisievoeding gebouwd, maar ik had al 4 X MJ3001 nodig om de dissipatie binnen aanvaardbare limieten te houden.
Dit voor een 20v Max, 2A Max Voeding
Dat zal hier ook een factor zijn, en deze schakeling zal dat niet oplossen. Je kunt een 40W voeding ook maken met een enkele TO-3 transistor (meer zelfs, zoals in jouw Conrad voeding: Dubbele labvoeding Conrad PS-2403D: Idiot Proof maken.), maar als je een precisievoeding bouwt wil je de temperaturen liefst zo laag mogelijk houden en dan is het verdelen van de last geen slecht idee. In deze voeding ben ik bezig om de onderdelen die warmte geven en die de spanning regelen zo effectief mogelijk te scheiden zodat de warmte minder problemen geeft. Een deel van het probleem bij die Conrad voeding was natuurlijk ook dat je eisen stelde aan de temperatuur van het koelblok, maar dat is voor mij geen factor. De transistor en voeding moeten overleven, en daar blijft het bij wat betreft temperatuur.
Met de huidige transistor (TIP35C) zal ik de maximale dissipatie waarschijnlijk net wel of net niet aan kunnen met een groot koelblok, maar ik plan later een voorregeling toe te voegen: Projectje: (poging tot) Een voorregeling voor een lineaire voeding. Daar heb ik wel aansluitingen voor gereserveerd in het initiële printontwerp, maar heb ik niet opgenomen in de concepttekening om het overzicht te bewaren. Ik beschouw dit een aparte uitdaging en de voeding zal eerst moeten werken zonder voorregeling voor ik hem implementeer.
In elk geval zal ik bij de 723 blijven, deels omdat hij goedkoop en makkelijk te krijgen is. Andere IC's kunnen ook, maar dit is niet bedoeld als precisievoeding, maar als een universeler ontwerp dat ik kan toepassen vergelijkbaar met de CO-2016 voeding. Ik heb van blackdog laatst een set LM399 referenties gekregen, en die zal ik gebruiken voor iets waar de stabiliteit primair is. Daarvoor zal ik dan ook betere externe componenten gebruiken, nu wil ik voornamelijk dat het makkelijke componenten zijn. Nu gaat het me er om dat ik iets relatief simpels kan bouwen met courante componenten waarvan de stabiliteit ruim goed genoeg is voor normaal gebruik.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nog leuker: Een MC1468 dan heb je een dual tracking voeding.
Er is zelfs een TO-versie (MC1468-R)
Hier in mijn collectie heb ik reeds de vergelijkbare SG1468 in TO-99/100 behuizing (ik weet niet meer precies of en hoe ze verschillen), dus die kan ik altijd nog gebruiken. Het regelen van de uitgangsspanning of de stroom wordt hierbij wel een uitdaging. Dit IC is zeker nuttig, maar veel minder flexibel dan de 723. De schakeling moet voor dit IC ook totaal anders, dus dit zou een beetje een appels- en perenvergelijking worden. Ik heb hem hier op de kiek gezet:
Een mens vraagt zich af hoe je de tekst precies op de hoek geprint krijgt... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Spray via een masker ?
Ik vergat nog de onnavolgbare nauwkeurigheid van de referentie in de 723 te bejubelen.
Van de 1468 heb ik zowel de keramische DIL 1468-L en de TO-uitvoering (1468-R) liggen.
Snel gedaan trouwens, die foto !
@ Kruimel,
De geciteerde Marktplaatsvoeding is een Philips PE4806, 35v 4A, vraagprijs 99.-
Zelf ontwerpen / bouwen geeft idd veel meer voldoening. De genoemde Elektuur precisievoeding heb ik destijds ook zelf gebouwd.
Ik wilde alleen maar aangeven dat jouw concept zonder voltage preselectie veel warmte kan genereren.
Overigens, mbt tot die Conrad voeding: daar staat nu een nieuwe variant met geforceerde koeling en modernere ringkerntrafo, nieuw, op MP voor € 199._.
Die haalt wel, op een veilige manier , zijn specs, itt de oude Conrad, die af fabriek een brandgevaar was.
Als je enkel een voeding nodig hebt voor andere toepassingen, is kopen de kortste klap.
Maar voldoening van zelf presteren is onbetaalbaar!
Aha, ik zie hem nu, deze: philips pe4806. Wel een bakbeest in zo een 19" behuizing (wel 3A ipv 4A en €100 ipv €99, ben je dit ding aan het verkopen of zo?
):
Ziet er erg oud uit, en op basis van de Google-resultaten duidelijk voor het internet-tijdperk. Ik weet niet of ik zo een apparaat nog zou kopen, op den duur ben je daar net zo lang mee aan het restaureren dan met een nieuw ding. Anderzijds zou ik voor de behuizing, transformator, paneelmeters en potmeters al wel €100 over hebben om er vervolgens iets nieuws in te bouwen, misschien met een regelbare stroombegrenzing.
Als je een transformator hebt met midden-aftakking (of twee exemplaren) kan je overigens ook een opzet kiezen zoals deze:
Dit is een beetje 'quick and dirty' getekend, maar dit concept kan met wat werk wel werken. Doordat de 723 niet direct van de hogere spanning wordt gevoed is het bovendien mogelijk om spanningen boven de maximale voedingsspanning van de 723 te stabiliseren, maar dus ook om ervoor te zorgen dat je gebruik kan maken van eventuele gescheiden wikkelingen. Hiermee wordt de dissipatie ongeveer gehalveerd. De driver zal wel een hogere dissipatie zien en moet dan misschien worden opgewaardeerd. Ook dit is een optie die ik al eerder in mijn hoofd had, maar in dit geval geen prio heeft gekregen en ik waarschijnlijk niet meer zal uitwerken (mede omdat mijn trafo de benodigde midden-aftakking niet heeft).
Op 31 oktober 2023 12:42:00 schreef Tidak Ada:
Spray via een masker ?Ik vergat nog de onnavolgbare nauwkeurigheid van de referentie in de 723 te bejubelen.
Ik hoorde dat ook, al heb ik nooit getest hoe stabiel de spanning eigenlijk is. In elk geval is het stabiel genoeg als uitgangspunt, ik heb geen sub-ppm stabiliteit nodig (wel leuk natuurlijk). 
Snel gedaan trouwens, die foto !
Dank u! Ik ben meestal achter de computer als ik hier post, en mijn componentenvoorraad staat daar gewoon naast, en met behulp van het uploadarchief is het dan geen moeite meer om even snel een foto'tje te maken.
Op 31 oktober 2023 16:21:41 schreef Kruimel:
Aha, ik zie hem nu, deze: philips pe4806. Wel een bakbeest in zo een 19" behuizing:
[bijlage]
Dat is veel geld voor een wel heel oude lompe voeding, het zou me niets verbazen als die nog uit het germanium tijdperk is.
Als je een transformator hebt met midden-aftakking (of twee exemplaren) kan je overigens ook een opzet kiezen zoals deze:
[bijlage]
Dit is een beetje 'quick and dirty' getekend, maar dit concept kan met wat werk wel werken.
Ah, een classe-H uitgangstrap, Oltronix heeft die truc wel in hun voedingen gebruikt, en nog wat simpeler van opzet dan jouw vlugge krabbel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die philips voeding is zeker nog uit het germanium tijdperk, begin jaren 60 zo te zien. daar zitten ook nog exoot germanium torren in, als in afwijkende bouwvorm. zo'n ding is echt geen 100€ meer waard.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 31 oktober 2023 12:35:27 schreef Kruimel:
[bijlage]
Een mens vraagt zich af hoe je de tekst precies op de hoek geprint krijgt...
Zal wel een (roterend) rubberstempel zijn, die hebben daar geen moeite mee...
Dat zou wel wat verklaren ja. Het leest zelfs in goed licht erg moeilijk moet ik zeggen.
Op 31 oktober 2023 16:50:46 schreef Sine:
Dat is veel geld voor een wel heel oude lompe voeding, het zou me niets verbazen als die nog uit het germanium tijdperk is.
Het kan altijd duurder
:
Ik voel er inderdaad weinig voor dit geld neer te tellen voor een bak componenten die waarschijnlijk allemaal aan het einde van hun levensduur zijn. Het is ook wel heel erg groot voor 35V en 3A, dus ik vermoed dat je germanium-theorie nog best weleens zou kunnen kloppen. In dat volume krijg ik met silicium rustig het dubbele weg. Alleen goede analoge paneelmeters zie je tegenwoordig minder.
Ah, een classe-H uitgangstrap, Oltronix heeft die truc wel in hun voedingen gebruikt, en nog wat simpeler van opzet dan jouw vlugge krabbel.
Deze opzet heb ik bijna onveranderd uit de audiowereld overgenomen waar ik het ken als klasse G. Had je dat schema van die Oltronix voeding nog ergens rondslingeren toevallig? Ik ben wel nieuwsgierig.
Hoi,
Ter info, hierbij nog het schema van de PE4806.
Power transistoren ASZ18 (5x),
Waarschijnlijk hoeven alleen elko's vervangen te worden.
@Rode Guus
Voor dat zelfde geld heb je een delta E030-3, courante(re) elektronica, onverwoestbaar en niet onbelangrijk minder dan een kwart van het volume en gewicht
Had je dat schema van die Oltronix voeding nog ergens rondslingeren toevallig? Ik ben wel nieuwsgierig.
Ook wat schema's betreft ben ik een hoarder ... dus ja 
Het is ook een gruwelijk efficiënt schema, men doet heel veel met weinig.
PS Kruimel:
Ik heb geen énkel persoonlijk of commercieel belang in deze voeding:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
Enkel hoogst een sentimentele, omdat ik ooit nog met deze voeding in het lab gewerkt heb (was toen al oud!).
Persoonlijk denk ik overigens dat die glazen OC72/77 Ge transistoren stabieler zijn dan bv een 'nieuwere' Si plastieken BC148.
Ik ben zelf wel gefascineerd van dit oud spul.
(heb zelf ook een van der Heem 8619 buizen hoogspanningsvoeding:
Heel mooie vintage constructie.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi, 
Wat valt op aan het schema dan Sine laat zien van de Oltronics voeding...
De LM358 Opamp werken op een lage spanning en dat is 5V totaal, waarbij er wat van de 5V voeding wordt afgesnoept om een kleine negatieve spanning te maken.
Dat gebeurd met D38 en R65, maar het totaal blijft dus 5V voro de opamps.
De referentie wordt gemaakt door een TL431, wie kent hem nietm D45 rechts bovenaan. 
Deze referentie wordt gebruikt voor de "U" loop die er vlakbij getekend staat.
De referentie spanning voor de "I" loop komt uit de 5V regelaar IC6 en daarna gezenerd door de TL431 naar 2,5V, P13, R45 en P15 vormen een spannings deler.
Over P15 van 500Ω staat evenveel spanning als dat de maximale stroom laat vallen over de stroommeet weerstadn R47 van 0,192Ω vreemde waarde...
Er staat ook een beetje wazig getekend een weerstand "R62" die waarschijnlijk offset of bias compenseert als nodig.
Er zijn twee Darlington Power transistoren Q6 en Q7, Bij lagere spanningen wordt de energie geleverd door de lagere tap van de trafo, door de diode D42 welke een 3-Ampere type is en dan naar Q7.
Draai je de spaning vooorbij een bepaald punt dan gaat Q6 geleiden, Q6 krijgt zijn sturing uit de bovenste voedings lijn dat is de 5V.
D41 aan de basis van Q6 zorgt er voor dat de overgang tussen de twee taps van de trafo soepel verloopt.
Er kan geen energie de andere kant op door D41.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd toe te passen in een van mijn voedingen, het ziet er galant uit.
Nog iets dat opvalt, netjes gecompenseerde opamps, de LM358 is niet echt snel maar wat er is aansnelheid is niet weg gecompenseert.
Ook de twee spoeltjes L5 en L6 vallen op, dat heb ik wel toegepast en zien je niet veel in lineaire voeding schakelingen, ze houden wat HF tegen.
De uitgang elco is wel wat groot met 470uf voor een 1-Ampere voeding, maar ik heb hier moderne voedingen staan die ook in die richting zitten.
Als je er rekening mee houd, dan gaat het meestal goed.
Wat Sine zegt, weinig onderdelen en ook nog de meeste goedkoop en goed van opbouw.
Groet,
Bram
De LM358 heeft totaal geen probleem met lage voedingsspanningen, daar vind ik hem zeker wel mooi ingezet. Wat mij betreft is een snelle opamp in een voeding met veelal lompe transistoren zelden nodig en is een universele opamp ruim voldoende. De elegantie van sommige van de oplossing zie je pas als je er een tijdje naar staart. Geen idee waar die R62 voor is of zelfs hoe hij exact aangesloten zou moeten zitten. 
Op 31 oktober 2023 23:16:14 schreef redguuz:
Persoonlijk denk ik overigens dat die glazen OC72/77 Ge transistoren stabieler zijn dan bv een 'nieuwere' Si plastieken BC148.Ik ben zelf wel gefascineerd van dit oud spul.
(heb zelf ook een van der Heem 8619 buizen hoogspanningsvoeding:Heel mooie vintage constructie.
Oef, heel mooi voor een museum, maar niet voor thuis. Zoals Sine al zei wel een germanium-ontwerp. Misschien beter als je ook zo een ouderwets massief eikenhouten bureau erbij krijgt en zelfs dan zit je gewoon met een apparaat dat ouder is dan een halve eeuw. Dat geeft problemen die veel verder gaan dan de 'usual suspects'. Sowieso vind ik het domweg vervangen van elco's helemaal niet zo een nuttig algemeen advies, en hier ga je elk probleem apart moeten traceren, mogelijk naar componenten waarvoor je de foutzoekboeken bij de antiquair moet zoeken. Dit wordt snel minder leuk.
Wat betreft de betrouwbaarheid van germaniumtransistoren ben ik wat ambivalenter: het is moeilijker maar zeker mogelijk ze heel te houden met al hun rariteiten vergeleken met silicium. Er is altijd veel lekstroom en de maximale temperatuur is laag. Binnen hun grenzen gaan ze niet stuk, maar die grenzen zijn bedroevend krap. Het enige betrouwbaarheidsprobleem dat ik ermee in samenhang ken is het groeien van 'whiskers', al weet ik de details van het proces niet en niet alle germaniumcomponenten lijken dit probleem te hebben. Als ik nu moet kiezen zou ik toch voor een "moderne" plastic transistor gaan dan een glazen uit een museum, zelfs als het gaat om betrouwbaarheid. Die glazen passivering was soms ook gewoon nodig omdat die krengen zo gevoelig waren voor van alles.
Zo te zien heeft dit ontwerp trouwens een stroombegrenzing met "afslag": je moet hem resetten na elke overbelasting, en je kan niet alleen in stappen kiezen waar dat punt ligt.
Op 31 oktober 2023 22:48:34 schreef Sine:
Ook wat schema's betreft ben ik een hoarder ... dus jaHet is ook een gruwelijk efficiënt schema, men doet heel veel met weinig.
[bijlage]
Nice, thanks... 
En efficiënt is het enige juiste woord.
Hier heb je wel een hulpspanning voor nodig die gerefereerd is aan de positieve uitgangsspanning, anders werkt het principe niet.
Radio Bulletin voeding: https://www.circuitsonline.net/forum/file/39026 Kruimel heeft het over deze simpele 723 voeding die tot nul kan terug regelen zónder hulpsspanning.
Ik was onder de indruk van de optimalisatie van die Oltronix, vandaar dat ik dat schema bewaard heb.
@RAAF12
Dat is precies de voeding waar dit topic over begonnen is 
Hoi RAAF12,
Ik begrijp wel dat Kruimel bezig is een uA723 Radio Bulletin Lab Voeding, 1978 te optimaliseren.
Ik wilde hem alleen attent maken op een alternatief goed Elektuur design met een uA723 (december 1982), welk prima werkt.
(zie link:
https://drive.google.com/file/d/12DSqVZyBMF8U0p4ZIbOwR7hmpkrAMG6d/view
Pag 12-60
Er is weliswaar wel een hulpspanning nodig maar daarvoor is slechts een kleine trafo nodig.
Ik was nieuwsgierig in hoeverre dit Elektuur ontwerp superieur (of juist niet) is vergeleken met het Radio Bulletin schema.
(In die tijd had Elektuur IMHO veel betere bouwprojecten dan RB).
Ik heb deze Ekektuur voeding destijds zelf gebouwd en er veel plezier van gehad.
Is later helaas door het verhuisbedrijf zoek geraakt in opslag, toen ik enkele jaren in het buitenland werkte.
Van het verzekeringsgeld heb ik toe een commerciële voeding gekocht, die ik nog steeds heb.
(De redelijk recente discussie mbt de Conrad PS2403D, betreft een andere voeding, die ik pas redelijk recent op MP voor weinig heb gekocht.
Deze PS2403D had een slechte temperatuurbeveiliging, wat in een meer recente variant "Af Fabriek" is gecorrigeerd.
Tevens opgewaardeerd met een joekel van een ringkerntrafo (ipv Bloktrafo) en temperatuur gecontroleerde geforceerde koeling dmv blowers.
Sorry:
Laatste pagina van Elektuur artikel Labvoeding 1982 - 12 was weggevallen. Hierbij alsnog:
Thanks! De Elektuur '82 voeding is wat mij betreft zeker een leuk ontwerp. Ja, als je zoekt vind je altijd wel wat om over te klagen, maar hij werkt goed en voor de hobbyist is het handig dat je praktisch elke transformator en talloze mogelijke transistoren die je hebt liggen kan herbestemmen voor deze voeding, want hij is heel flexibel. Een oude audioversterker bevat zo goed als alle onderdelen voor een werkend eindproduct. Alle componenten zijn makkelijk te begrijpen en gebruiken, en zo ver ik weet ook allemaal nog te koop. Het ontwerp is ook klein genoeg om alle kleinsignaal onderdelen op een gaatjesprint op te bouwen. Stiekem heb ik er weleens over gefantaseerd om deze voeding met alleen retro 'metal can' onderdelen op te bouwen. 
Hier wordt de 723 alleen gebruikt als referentiespanning, dus dat voelde een beetje als "verspilling" van de ingebouwde opamp. Ik heb in de eerdergenoemde Projectje: 24V voeding met (maar uiteindelijk zonder) foldback stroombegrenzing met een 723 en hulpspanning maar zonder extra opamps een vergelijkbare voeding kunnen bouwen. Die is iets complexer geworden door een actieve gelijkrichter, temperatuurgestuurde fan en een ingebouwde stroombron als voorbelasting:
De "kern" van de voeding is alleen de middelste strook links en rechts van de 723 en ik vermoed dat ik die zonder al te veel moeite zonder de toegevoegde fratsen gaande krijg. Ik heb daar complexiteit gegenereerd door hem zonder uitgangscondensator te willen en te beginnen met een implementatie van een foldback karakteristiek met een kleine spanningsval van 100mV (dat werd uiteindelijk zonder foldback en 300mV). Die kleine spanningsval was handig voor de foldback en het gebruik van de stroomspiegel vond ik een slimme innovatie van mezelf om dit mogelijk te maken (en werkte verrassend goed). Dit schema heb ik gebouwd en het werkt, maar mist de elegantie van de simpelheid van het Radio Bulletin voedinkje. Overigens is het regelgedeelte helemaal niet zo groot of complex op de print:
In het middel zie je de 'driver' transistor Q3, de aansturing van de voeding zit zo goed als geheel links daarvan op een vlak van minder dan 5x5cm. Rechts op en achter het verticale bordje zit de actieve stroombron en achter de elco's zitten de hulpvoeding, fan-aansturing (beide links), zekeringen (midden) en actieve gelijkrichter (rechts). De uitgangstransistoren, shunts en NTC zijn op de aparte CPU koeler gemonteerd:
Dit principe wilde ik grotendeels handhaven, maar dan zonder de hulpvoeding nodig te hebben. In complexiteit en kosten maakt zo een hulpvoeding niet zo veel uit, maar in de praktijk vind ik een extra trafo onhandig. Vooral aan de netspanningskant zit die me soms in de weg, want je wil eigenlijk de afzekering, trekontlasting en aanraakveiligheid goed hebben. Op het MDF plankje dat ik als basis had voorzien zie je meteen dat ik de hulptrafo niet van tevoren had gepland, hij hangt een beetje over de rand
:
Je ziet hier ook dat ik het afzekeren belangrijk inderdaad belangrijk vind, dat scheelt veel rook en vlammen als je eens een foutje maakt, maar vreet printruimte.