Acrylaat kan je niet printen. Maar er zijn diverse doorzichtige filamenten te koop. Het wordt in de praktijk altijd iets minder doorzichtig dan als het op de rol zit. Er blijft vaak wat lucht achter, en net als bevroren water waar lucht in zit wordt het dan wit.

Op zondag 28 januari 2024 20:04:54 schreef rew:
Acrylaat kan je niet printen. Maar er zijn diverse doorzichtige filamenten te koop. Het wordt in de praktijk altijd iets minder doorzichtig dan als het op de rol zit. Er blijft vaak wat lucht achter, en net als bevroren water waar lucht in zit wordt het dan wit.

Begrijp ik dus goed dat plexiglas, bewerkt met een draaibankje en polijstpasta, uiteindelijk een beter resultaat op zal leveren?

Op zondag 28 januari 2024 17:36:47 schreef henri62:
Weet iemand of er blindstoppen zijn voor een gatmaat 22 mm om in een paneelkast oude gaten netjes "op te vullen"?

een pg16 of m20 blinddop erin steken.

voor die odink & koenderink kast zijn geen schotjes meer, dat ding is 35 jaar oud onderhand. gewoon een stukje zwart kunstof pakken van een bakje oid en op maat zagen/snijden. blijf je wel fit bij, een 10mA aardlek op de tuin zetten :P

[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]

testman: Maak je geen zorgen, het gaat hier om selectiviteit: Als het héél hard regent en de wind uit een bepaalde hoek komt, komt het wel eens voor dat de aardlek er uit vliegt. Dan gaan er belangrijkere dingen 'op donker'. Ik hoop dus dat die 10mA ALS er eerder uit gaat dan die in de meterkast. Het is dan een waarschuwing (controle licht) om de tussenschakelaar open te gooien. Simple comme bonjour.... ;)

@revado Ik had die nog niet gevonden, maar die stop is wel prijzig voor een stukkie plastic (> 2 euro).

@testma: M20 is te klein dat past niet lekker, had ik al geprobeerd, misschien past een PG16 er wel in (maar die is 22.5 waarschijnlijk net te groot), ik moet dat even proberen. Ik moet ca 16 gaten dichtmaken. Anders maar een kunststof or rvs plaat eroverheen maken.

Een plaat pertinax voldoet prima.
Ik heb daar ooit ook eens een stuk uit de bodem van een restant glasvezel/polyester goot voor gebruikt; lekker sterk en dezelfde kleur …..

Gebruik wel nylon bouten om aan de NEN normen te voldoen!

Een kunststof PG16 past in het 22mm paneelgat, dus ik ga eens even de prijs opzoeken van een zwik van die blindstoppen.
-edit- Kijk minder dan 0.25 eurocent zo te zien, begint al een stuk beter te klinken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (27%)]

Op dinsdag 12 december 2023 18:06:22 schreef fatbeard:
Dank!
We gaan het uitvinden...
Voor de Aagjes:
* pri 2x 115/120V (thermal fused)
* aardscherm
* sec 4x 9V/11A + 2x 9V/200mA

Het heeft wat voeten in de aarde gekost (Miss Verstand was ook van de partij) maar mijn trafo is onderweg: voor net geen 130 euro krijg ik er een met zelfs een magnetische afscherming thuisgestuurd, echt geen gekke prijs voor een custom 400VA ringkern...
En nog relatief snel ook: nadat Miss Verstand vertrokken was net geen drie weken.

Oja, het is die Pool geworden.

Hallo iedereen,

ik was enkele dagen geleden bezig om bij een oude laptop (HP Elitebook 8560W) de koelpasta te vervangen. Ineens dan ook maar al het stof uit de koelvinnen verwijderd enzovoort. Het is al een oude laptop, maar als ontwikkellaptop voor privé-projectjes nog meer dan geschikt.

Bij het terug in elkaar zetten van de laptop is er echter iets verkeerd gelopen met de connector van een FFC. Zoals je (hopelijk) kan zien op de foto's is er een beentje afgebroken van het 'clipje' dat de FFC op zijn plaats moet houden in de connector.

De FFC heeft 6 contacten, enkelzijdig en volgens mij een spacing van 1mm tussen de contacten (dat zou ik nog eens nauwkeuriger moeten nameten).
De vraag is echter waar ik zo een connector kan vinden, want dan kan ik het clipje 'transplanteren'.

Ik heb al gezocht op de diverse sites van elektronica-leveranciers, maar ik slaag er niet in om het juiste type te vinden.

Kan iemand hier mij helpen?
Alvast bedankt.

https://www.lcsc.com/products/FFC-FPC-Connectors_545.html

Als je selecteert op "in stock" "6 pins" en "1mm pitch" blijven er 91 over. Kies maar.

Ik ga proberen vandaag of morgen te bestellen. Als je er 1 wil hebben moet je zelf bestellen of snel zijn.

Ik zoek een behuizing/kastje zoals op de foto. Liefst met een bredere opening.
Alsa ik bij de elektroboeren kijk krijg ik alleen al dan niet volle groepenkasten te zien van een veel groter formaat.

Ik moet er een 10 mA ALS, twee aoutomaatjes, een schakelaar en evenrueel een controle lamp in kwijt.

Waar kan ik zoiets krijgen?
Mocht je zo'n ding in vorraad/de rommelbak hebben, laat dat dan ook even weten, dan kunnen we een deal maken.
Alle schotjes moeten nog wel intact zijn !

Is dit niet veel makkelijker?

Die zijn er in diverse breedtes.
Deze is 8 eenhede, voor dat geld zou ik geen oud ding oplappen.

Edit: kost hier zo weinig dat je het ook zelf kan bestellen ( goedkoper dan inkoop bij de TU :)
https://www.elektramat.nl/hager-miniverdeler-1-rij-8-modules-182x180-m…

[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]

Dat is inderdaad betaalbaar :) Ongeveer 1/3 van wat op de site van Hager staat. Alleen jammer (maar niet 'dodeljk') dat hij wit is.
Hoe heten die afdekplaatjes? Daarvan weer ik de naam ook niet, zodat ik ze niet kan opzoeken.

Op woensdag 7 februari 2024 14:56:05 schreef Tidak Ada:
Dat is inderdaad betaalbaar :) (ongeveer 3/2 van wat op de site van Hager staat. Alleen jammer dat hij wit is (maar niet 'dodeljk').

Spuitbusje van de ac-tion kost 2,50 :)

Houdt slecht op dat plastic.

Hij kost overigens maar 1/3 van wat de Hager katalogus zegt. '3/2' was een ticvoudtjuh...

Hoe heten die afdeklplaatjes overigens? Zonder naam kan ik ze niet opzoeken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (25%)]

Op woensdag 7 februari 2024 15:08:51 schreef Tidak Ada:
Hoe heten die afdeklplaatjes overigens? Zonder naam kan ik ze niet opzoeken.

Hager VZ415 "blanking strip" volgens mij. (12 units)

Op woensdag 7 februari 2024 22:40:45 schreef revado:
[...]
https://www.elektramat.nl/hager-afdekstrook-12-modules-219x54-mm-wit-s…

Die is wit (S35S), de VZ415 is grijs.

Op donderdag 8 februari 2024 06:44:50 schreef bprosman:
[...]
Een jaren 70/80 gokkast : Bell fruit

Heb je daar toevallig een schema van? Dan zou je het op kunnen zoeken wat het zou kunnen zijn.
Anders het schema een stukje reverse engineeren om te kijken hoe dat ding gebruikt is.

De behuizing doet wel sterk vermoeden geven dat het een ZTX / Japans ding is.
Ik heb ook diverse torretjes liggen met die casing.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (19%)]

Op donderdag 8 februari 2024 09:21:44 schreef henri62:
[...] Die is wit (S35S), de VZ415 is grijs.

[...] Heb je daar toevallig een schema van? Dan zou je het op kunnen zoeken wat het zou kunnen zijn.
Anders het schema een stukje reverse engineeren om te kijken hoe dat ding gebruikt is.

De behuizing doet wel sterk vermoeden geven dat het een ZTX / Japans ding is.
Ik heb ook diverse torretjes liggen met die casing.

Schema heb ik (slechte foto), ik zal eens proberen een betere te vinden. Het enige wat hij doet is lampen in de (+) aansturen, ik zal eens kijken of ik specs van dat bord kan vinden (stroom).

Ook ga ik eens zoeken naar oude Ferranti databoeken.

Op donderdag 8 februari 2024 09:21:44 schreef henri62:
[...] Die is wit (S35S), de VZ415 is grijs.

[...]

't Wordt uiteindelijk toch de Hager. Die heeft de meeste ruimte. Nog wat EATON spul gespot, dat is 5× zo duur :(

@bprosman: Vragen over onbekende onderdelen aub posten in https://www.circuitsonline.net/forum/view/163971

hoi,

iemand enig idee wat voor vervangers er beschikbaar zijn voor :
diode MA152WK

gr
rob

Die van mij heeft maar 2 pootjes , en ziet er uit als een gewone diode Ik heb heel veel diodes liggen, misschien wel een die ik kan gebruiken ipv de MA152WK

[Bericht gewijzigd door daltonagf op (29%)]

Is een duodiode, vervanger (en beter verkrijgbaar) is de BAV23C.
Je kunt een vervanger knutselen met 2x 1N4148.

[edit]
Als pootje 3 niet aanwezig is volstaat een enkele kleine diode, bijv. de 1N4148 of BAS16...

[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]