Mijn laatste gratis aanwinst post ik maar hier en niet in het "show your repair" topic, omdat ik hem niet echt "gerepareerd" heb. (i.i.g. geen onderdelen hoeven gebruiken)
Maar enkele dagen geleden was onze productie-coördinator zijn kantoor aan het opruimen en kwam daarbij een oude (2000 / 2001) Sartorius EA15DCE-I industriële weegschaal tegen. Mijn invalploegchef mocht hem weggooien want hij was kapot. Maar deze wist nog dat ik aan elektronica pruts en vroeg of ik hem wilde hebben. Daar zeg ik geen nee tegen.

De weegschaal was gruwelijk smerig van buiten en binnen vanwege de smerige afdeling waar hij origineel gebruikt werd.
Eerst opengemaakt en geïnspecteerd op aangetaste en/of defecte componenten. Beetje corrosie op de print bij de adapteraansluiting die er perfect af kwam. Het display gedeelte was smeriger. Maar alles goed schoon kunnen krijgen.
De behuizingen en frame e.d. heb ik schoongemaakt met als resultaat dat ik 3x een wasbak zwart water heb weggespoeld.

Voedingsconnector eerst uitgezocht wat + en - was. En maar goed ook, want het bleek de zeldzame + buiten en - binnen te zijn. Ook heb ik op internet een volledige servicehandleiding gevonden. Een geschikte adapter "omgepoold" om als nieuwe voeding te gebruiken.

Foto 1 is zoals hij was toen ik hem kreeg. Ook veel stickerresten op het display.
Foto 2 van de onderkant van het display waar het vuil goed te zien is en de load cell rechts. En het frame met de behuizing open waar de hoofdprint inzit.
Foto 3 De corrosie op de print en na het weghalen ervan. En de bonddraadjes op de load cell. Extreem smerig en kwamen tegen elkaar. Ik denk wel dat het gelakt koperdraad is, maar ik heb ze na het zeer voorzichtig poetsen, toch wat van elkaar gehaald.
Foto 4 Schoon en weer in elkaar en met schoongemaakte beschermhoes over het display.
Foto 5 De verplichte onderkant :+

3 filmpjes die op m'n OneDrive staan
Proefdraaien vanaf labvoeding
Testen met propje keukenpapier
Nog gevoeligere test met een post-it blaadje
En dat voor een weegschaal die tot 15kg gaat.

Ik heb een leuke VHF ontvanger van Rohde&Schwarz op de kop getikt, niet gratis, maar met 3 tientjes ook niet de hoofdprijs. Het bestaat uit losse modules en werkt prima.

De synthesizer werkt van 180-400MHz en heeft twee uitgangen wat leuk is voor het experiment. De VHF unit loopt van 100-162 MHz, er bestaat ook een UHF unit (225-400MHz) maar die zit er niet in. Demodulatie AM en NBFM ik denk dat het uit een airband systeem komt. De eerste MF is 80MHz

Het 19" rackje is ingekort, ook de backplane is afgezaagd (jammer) dus het lijkt dat het ooit een groter geheel is geweest (misschien een transceiver)

De opbouw is erg mooi (R&S) met throughhole en TTL uit de 53xx serie. Ik schat dat het uit begin jaren '80 stamt. Raster is nog 25kHz, er zit een 10MHz oscillator in welke gedeeld zal worden naar 25kHz en een reeks DIP-switches, waarschijnlijk voor het deeltal, dus aanpassen naar 12,5kHz raster zou moeten kunnen, alleen klopt de uitlezing op de control-unit dan niet meer.

Ik ben op zoek naar informatie/documentatie/schema's want er is op internet helemaal niets over te vinden. Vroeger kon je dan nog je hypotheek verhogen en naar Helmut Singer, maar das war einmal... Misschien zijn er hier nog mensen die info hebben, alles is welkom (ik heb ook een oproep in V&A gezet)

de synthesizer module

de afgezaagde backplane

Voor Maarten nog de nummertjes op de TCXO

Mooi spul inderdaad, als je naar de nummering van de connectors op het backplane kijkt zou je zeggen dat er nog twee, maximaal drie modules naast gezeten hebben (Schlaue Kinder fangen bei null an) dan zou dat backplane niet heel veel groter geweest zijn.

Begin 80 lijkt correct gezien de vele datum codes van 83. Let een beetje op die bruine Roe(derstein) C-tjes, die zijn meestal gaar na zoveel jaar en falen graag in (bijna) sluiting. Zeker als ze warm gezeten hebben.

Op dinsdag 26 november 2024 20:05:17 schreef nonius:
[...]

Een Rittal-sleuteltje? Wat een decadente luxe, ik heb het decennia zonder gedaan (punttang inderdaad). Waar een wil is is een weg! :)

Leuke panelen inderdaad, daar kun je best iets leuks mee maken. Misschien dat ik binnenkort ook maar eens bij de lokale AH langs moet gaan...

Ik mis nog een kruissleuteltje :)

Op maandag 24 maart 2025 14:18:27 schreef Schimanski:
Ik heb een leuke VHF ontvanger van Rohde&Schwarz op de kop getikt, niet gratis,[....]

De opbouw is erg mooi (R&S) met throughhole en TTL uit de 53xx serie. [....]

Moet dat geen SN54xx zijn? Volgens mijn TI-'Bijbel' waren er alleen SN52xx en SN72xx (analoge) en SN54xx en SN74xxx (TT)L rupsen.

Over DTL en ECL zeg ik maar niks.

Wel een mooi systeem, wat je hebt gescoord ;)

De 54xx serie is de (cerdip) MIL-spec variant van de 74xx serie.

@Schimanski Exact zo'n TCXO heb ik ook nog liggen, gisteren gevonden omdat ik een klein xtalletje nodig had van 32.768 kHz.

Klopt, typefout 54LSxx

30 euro is praktisch gratis voor zo'n prachtig apparaat. Zit me wel af te vragen wat die dipswitches allemaal doen. Mogelijk een paar om het kanaalraster mee in te stellen (12.5/25/50kHz; 8.33kHz lijkt me onwaarschijnlijk).

Frappant om te zien dat het apparaat zowel AM als FM aankan; in de luchtvaart is AM immers de norm. Maar mogelijk is hij dus ook als weersatelliet-ontvanger te gebruiken (ca. 137.5 MHz). Tenminste, als de PLL ook nog werkt/lockt op frequenties net buiten de officiële luchtvaartband. De IF-bandbreedte is waarschijnlijk niet optimaal maar lijkt me toch wel een poging waard.

Link naar z'n zendende broertje: https://picclick.de/Rohde-Schwarz-SU-452-F-VHF-SENDER-Ex-Flugfunk-1664…

Misschien weet FET meer over de ontvanger te vertellen, die werkte toch in de avionica?

@Stijnos Kun je van die led panelen eens een foto van de (PCBs) achterkant posten?
Is het toevallig iets van SEETOP?

Ik heb nog een foto van de VHF Unit gemaakt, zit eigenlijk verbluffend weinig in (eigenlijk bijna een blokschema)

Mixer (DBM) met aanpassing, 100-162 MHz (band)filter aan de ingang, 80MHz filter aan de uitgang.

Niet helemaal gratis (aan de andere kant, wat koopt een mens tegenwoordig nog voor een kwartje...), maar wel een leuke vondst in een lokale Belgische kringloowinkel:

Was ik eigenlijk al jaren naar op zoek. Nou is dat wel wat sterk uitgedrukt, maar het leek me al heel lang erg leuk om zoiets te hebben. En vandaag was het geluk met deze domme. :) Ik kad het eigenlijk kunnen vermoeden dat er misschien meer electro-spulletjes zouden kunnen komen want de laatste keer dat ik in die winkel was hadden ze een paar tekensjablonen voor electronische symbolen.

Alleen de naam 'ADZAM' zegt me niets. 'Mazda' ken ik wel, als buizenmerk.

[Edit: getriggerd door de post van Raaf12 hieronder toch eventjes gezocht, en was blijkbaar een regulier merk buizen; oorspronkelijk Belgisch, later opgegaan in het Philips-concern:

A little history...

Contrary to a lot of popular belief on the web, ADZAM valves are not export branded MAZDA (UK) parts or rebrands.

ADZAM valves were produced by the Belgian company M.B.L.E. (Manufacture Belge de Lamps Electriques) which started life in 1911 by making filament bulbs under the name MAZDA. In 1924 they turned to the production of valves from their factory in Brussels under the brand name of ADZAM because of legal reasons - it was likely that MAZDA was already registered as a brand by BTH at the time. MBLE was absorbed into the Philips empire in 1957 and were given the ‘factory code’ L as seen on their products. As with all Philips group-produced valves, the branding on the envelope was no indication of the manufaturer, for instance an ADZAM branded part could be made in Blackburn, Heerlen, Chartres, Hamburg…
]

Alleen de naam 'ADZAM' zegt me niets. 'Mazda' ken ik wel, als buizenmerk.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (76%)]

En een soort van palindroom :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Yep,meetsysteem is ook een leuke :)

Op vrijdag 28 maart 2025 17:35:25 schreef Hubie:
Zie hier:https://www.industriemuseum.be/nl/collectie-item/geemailleerd-reclameb…

Mazda en Adzam buizen kwamen uit dezelfde (BE) fabriek.

Dat klopt niet helemaal, maar in de bijbehorende tekst staat het wel correct (edit: en in het citaat dat Nonius al aanhaalde).

Mazda buizen kwamen uit Frankrijk (Mazda Belvu) of Engeland (BTH). Adzam buizen kwamen bij MBLE (Philips) vandaan, uit diverse fabrieken.

Ik denk dat MBLE wel de rechten had op de naam Mazda voor gloeilampen, maar voor buizen Adzam moest gebruiken omdat die rechten al elders lagen.

Op het werk gingen er vandaag enkele afgedankte Weidmuller printjet printers in de recyclagebak. Met toestemming en een flinke dosis nieuwsgierigheid de apparaten opengehaald...

2 MSI 3.5" IPC's met bijhorende LVDS schermpjes en mooie 12V/12.5A voedingen is de aanwinst

En als kers op de taart, dit weekend gekregen na een zolderopruiming:
C64c met 1541II diskdrive

Ik ben niet zeker of de monitor erbij hoorde, maar een gegeven paard.....
Binnenkort testen of er nog leven inzit.

Op donderdag 24 april 2025 23:14:21 schreef KoenP:
En als kers op de taart, dit weekend gekregen na een zolderopruiming:
C64c met 1541II diskdrive
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Ik ben niet zeker of de monitor erbij hoorde, maar een gegeven paard.....
Binnenkort testen of er nog leven inzit.

Dat is nostalgie!
Leuk, benieuwd of het nog werkt, grote kans van wel.
Let wel op eventuele "afgestorven" nicad backup batterijen...

Die monitoren zijn onverwoestbaar en goed reparabel als ze toch stuk zijn.

Op donderdag 24 april 2025 23:24:06 schreef revado:
[...]

Dat is nostalgie!
Leuk, benieuwd of het nog werkt, grote kans van wel.
Let wel op eventuele "afgestorven" nicad backup batterijen...

Een C64 heeft geen interne batterij.

Het is een Philips BM7502 Monochrome Monitor, die kun je idd icm de C64 gebruiken.

Monochrome monitor with green P31 phosphor, 31 cm, 920 x 300, 22MHz, horizontal sync 15.625 kHz, vertical sync 47-63 Hz, cinch audio in, cinch CVBS in

Op vrijdag 17 juli 2015 10:32:57 schreef Rd12tf:
Hier vond ik nog een DDS-2 tape, ik vond het best een betrouwbaar backup medium. Voor de nieuwsgierigen een plaatje, het ding is circa 7 X 5,5 X 1 cm groot.[bijlage]

Denk niet dat deze voor audio geschikt is.

Ik heb al jaaaaren zo'n tape hier in de kast liggen. Ooit had ik daar ook de drive voor, maar ik was altijd van overtuigd dat ik die een keer bij een grote opruiming was kwijtgeraakt. Nu was ik gister in m'n 'archiefkast' op zoek naar (E)EPROM's in PLCC-32 behuizing en trok een doos open waarin ik in ieder geval nog een ESD doosje met 27 M5K4164 64Kx1 DRAM chips tegenkwam (waar m'n C64 heel blij van wordt!), maar helemaal onderin die doos ook nog een ding tegen kwam waarvan ik niet eens meer wist dat ik die (toch) nog had: een HP DDS tapestreamer! Nu kan ik die dus ook testen, want ik heb sinds kort ook weer een SCSI-kaart, en ook de bijbehorende tape. :)

Overigens ook nog een MO-drive liggen, incl. bijbehorende disk. Moet ik ook nog testen.

@Roland: is dat parate kennis?

Allemachtig, de 'final cartridge'. Die was ik al weer helemaal vergeten!

Die monitor is volgens mij dezelfde als wij destijds bij de Commodore C128D hadden (monochroom groen). Die monitor gaf ook een verdraaid scherp beeld bij 80 characters/regel (computer in CP/M modus). Er zat ook nog een (thermische...) printer bij, Brother HR5C, als ik me goed herinner. Dat thermisch papier was geen groot succes.

Leuke buit!