Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 6 mei 2026 19:58:47 schreef Henry S.:
Ik ben niet nieuwsgierig, maar wil je eentje open vijlen?
Was er niet iets met germanium super giftig: Kan geen kwaad als je het huisje maar dichtlaat?
Ik dacht dat was bij vermogens transistoren: Berylium.
Germanium is op zich niet giftig, maar zoals bij alles, drink/eet met mate 
Ik heb ooit een BC 107 opengevijld, da's een silicium tor, en daarin zat een witte pasta. Warmtegeleidend spul? Of anti trilling?
Op vrijdag 8 mei 2026 07:52:48 schreef rew:
[...]Was er niet iets met germanium super giftig
Bij mijn weten is germanium niet giftig.
Giftige stoffen die in sommige RF vermogenstransistoren gebruikt worden zijn Berylliumoxide (BeO) en Galliumarsenide (GaAS).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 8 mei 2026 11:32:33 schreef eSe:
Ik dacht dat was bij vermogens transistoren: Berylium.
Germanium is op zich niet giftig, maar zoals bij alles, drink/eet met mateIk heb ooit een BC 107 opengevijld, da's een silicium tor, en daarin zat een witte pasta. Warmtegeleidend spul? Of anti trilling?
Zelfs alleen bij RF vermogenstransistoren en dan nog alleen bij degene waar ze niet wegkomen met het goedkopere en veiligere alumina.
Ik heb hem inmiddels opengevijld, foto volgt nog maar het is duidelijk een gewone transistor.
Ijzer (vijlsel) is ook niet giftig, maar ik denk dat je dat ook niet binnen wil krijgen. Denk aan asbest of mijnwerkers met stoflongen. Zij kregen last van de 'mechanische' effecten dus blijf voorzichtig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Er zijn hier vast mensen die beter thuis zijn in laagspanningsvoedingen met een derde (signaal?)pin en hoe dat in een apparaat beschermd wordt.
Het gaat in dit geval om een CPAP-apparaat (zo'n anti-slaapapneu-masker-compressording) van Devilbiss. Een minuut na inschakelen van de spanning komt er een foutmelding op het scherm ('Voeding onbekend') gaat alle verlichting vol branden en werkt niets meer.
Ik heb er eerst overheen gekeken maar zag net, toen ik 'm dicht wou gaan schroeven, een subtiel geplofte SOT23-3, die op de print D47 genoemd wordt en (wat een verrassing) met 2 pootjes aan de middenpin van de voeding vastzit.
Bij rondprikken om te kijken waar de verbindingen heen gaan (wat vanwege de meerdere lagen en blinde en gevulde via's absoluut vrijwel geen doen is) heb ik helaas de opdruk wat beschadigd, maar tot die tijd was 'E4' en 90 graden gedraaid rechts daarvan 'FD' leesbaar, dat gaat nu wat minder lekker.
Ik kom meerdere resultaten tegen en ik gok eigenlijk dat dit gewoon een dubbeldiode is die met beide onderste pootjes doorverbonden is en (mogelijk) zelfs dubbel gebruikt wordt omdat 'ie wat onderbemeten is.
Maar ja, is het nu een TVS, gewone dubbeldiode of zenerdiode? Mijn beste gok zegt dubbeldiode, maar helemaal zeker ben ik niet.
Het spoortje rechtsonder loopt naar de middenpin van de voedingsplug.
De via rechtsboven zit aan pin 5 (GND) van een LTC4357 (positive high voltage ideal diode controller) aan de andere kant van de print.
De bestemming van de via links is onbekend.
De pinnen van de voeding voeren spanning als volgt:
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, ik zou het wat zonde vinden als ik iets sloop door gewoonweg wat te proberen 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als alle 3 de poten zijn aangesloten zal het een duo (tvs) diode zijn'
Misschien kan wat reverse engineering duidelijkheid brengen. (weinig keus verder denk ik)
Of zit er een zelfde (nog hele) diode in de buurt?
Als het alleen beveiliging is, zou je 'm ook weg kunnen laten.
[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]
Mijn gok zegt een dubbeldiode met common anode als volgens jou deze over de voedingsspanning zit. Ik heb geen hits op E4 gevonden, maar een BAT54A zou het zelfde moeten doen.
Uit de LTC4357 datasheet:
Figure 2. Reverse Recovery Produces Inductive Spikes at the IN and OUT Pin.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Excuses voor mijn niet zo heldere moment. Het moet natuurlijk CC zijn, anders blijf je vervangen.
Met CC kom ik uit op 1 candidaat: CHN203KPT. Lekker unobtainable, zou een BAT54C kunnen worden.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Even een snel bericht, om verder door te zoeken door iedereen (dank daarvoor) even af te sluiten: Arco gaf me de tip waar ik met de warmte even niet zo snel op kwam. Het ding doet het weer met een snelle testdiode en de 'voeding onbekend' foutmelding is verdwenen.
Morgen meer!
weardguy
Arco gaf me, zoals gezegd, het tipje waar ik even niet op kwam. Na lang zoeken vond ik op de print nog een SOT23-3 met opdruk... TE4 en 90 graden gedraaid FD 
En zo kwam ik uit bij de BAS21T... (maar hoe weet ik niet meer, ik heb de tabbladen met de zoekresultaten gisteren gesloten).
Het is in ieder geval een irritant moeilijke diode met vooral hoge sperspanning. Bij Mouser vond ik niets in dezelfde behuizing en zelf had ik niets ook maar vergelijkbaars liggen.
Ik heb 'm vervangen door een BYG20J en heb op de eilandjes van de SOT23 twee stukjes geplet koperdraad gesoldeerd, waar ik de BYG20J weer bovenop soldeerde, want dat ding is natuurlijk veel te groot.
Het belangrijkste is dat het ding het weer doet 
T.z.t. komt er wel iets in het reparatietopic 
Ik weet (nog) niet hoe je op een BAS21T (SOT-523 als ik me niet vergis) komt, maar...
If it works... 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb nog wat produktie-uitval rondslingeren, daar zit een BAV23S op (en nog een hoop andere leuke zaken). Is een (hoe kan het ook anders) RFID lezer, eentje voor 125kHz...
Uitval, want door een fout in de BOM zijn er wat onderdelen (R's en C's) onderling verwisseld. Werd net voor de THT gang gevonden; scrappen was goedkoper dan herstellen.
Wil er wel twee opsturen (of meenemen naar Beetsterzwaag, er is vervoer) als je interesse hebt.
weardguy
Op woensdag 27 mei 2026 20:27:46 schreef Henry S.:
Ik weet (nog) niet hoe je op een BAS21T (SOT-523 als ik me niet vergis) komt, maar...If it works...
Het was al laat gisteren, beste kans dat ik iets over het hoofd gezien heb of in de tientallen tabbladen de verkeerde aangeklikt heb.
@ fatbeard: ik stuur je even een e-mail...
weardguy
Ok, ik zat er dus hartstikke naast en ik erger me ook kapot aan zoekmachines de laatste jaren: je typt toch echt iets heel specifieks in, maar vind het niet. Je dondert je vraag in zo'n achterlijke AI-machine en warempel:
TE4 is een dubbele TVS diode array genaamd D1213A_02SOL... (sorry fatbeard, ik heb dus helaas niets aan je lezers, maar het zijn wel mooie oefenobjecten 
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/D1213A_02SOL.pdf
En natuurlijk heb ik 100% zeker wél 5V exemplaren in het juiste huisje liggen, maar 3V3 exemplaren voor zover ik weet NIET...
Eens even in m'n administratie duiken...
Arco
Special Member
Uit alleen de SMD marking kun je onmogelijk het exacte type vaststellen, er zijn er veel...
Weer zo'n AI aanname... 
weardguy
Ja, alleen als je geheel toevallig nóg zo'n TE4 op dezelfde print treft (er bleken er dus nog 2 op te zitten) en die zit precies tussen 2 printsporen van communicatielijntjes met afsluitweerstandjes, dan durf ik echt wel te stellen dat AI het bij het rechte eind heeft. En zeker als in het datablad gewoon klip en klaar 'Device marking: TE4' staat wordt het toch wel erg aannemelijk... je kan alles in twijfel blijven trekken, maar in dit geval zal het wel kloppen.
Ik vind het alleen zo verdomde irritant dat je vroeger met 'smd device marking TE4 SOT23-3' in een gewone zoekmachine vaak gewoon het juiste antwoord kreeg (vooropgesteld dat je halfgeleider niet zo'n exoot was) en je nu echt alleen maar troep krijgt.
EDIT: nee, ik heb die dingen dus toch niet liggen
...
Bapaktus
Special Member
Nieuw onderdeel ?
Bij het uitselecteren van een bakje met nog "uitzoeken en/of weggooien" vond ik een zakje met 6 kleine onderdelen. Ik denk aan , gezien het kleine lensje op 1 van de vlakke kanten, een foto diode o.i.d.
Iemand bekend met dit onderdeel.
Met belangstelling,ruud
Naschrift":
het onderdeeltje aan een weerstandsmeter (universeelmeter Voltcraft VC175) gehangen en bij het houden onder een ledlamp varieert de de weerstand van 1kOhm (licht aan) tot 1MOhm (licht uit).
Het zal dus een foto diode zijn.
Arco
Special Member
Bapaktus
Special Member
Het onderdeel heeft maar 2 pootjes.
Ik merkte ook dat bij het verwisselen van de meter pennen een geheel ander onstabiel meetresultaat het gevolg was.
ruud
Thevel
Golden Member
Op vrijdag 5 juni 2026 14:58:06 schreef Arco:
Fototransistor?
Zag je veel in oude 'bal'muizen...
Kan inderdaad heel goed een fototransistor zijn.
Deze bijvoorbeeld lijkt er op.
Arco
Special Member
Op vrijdag 5 juni 2026 15:04:00 schreef Bapaktus:
Het onderdeel heeft maar 2 pootjes.
Da's normaal bij een fototransistor (zijn er met 2 en 3 pootjes, wordt toch niet gebruikt meestal)
, maar wil je eentje open vijlen?