Op vrijdag 24 juli 2026 13:31:51 schreef rew:
[...]Even een vraagje. Hoe dik is je printbed ding?[bijlage][bijlage][bijlage]
Inclusief stickervel (beeje afhankelijk hoe stevig je de schuifmaat aandrukt in het stickervel): 2.0 mm
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het bed heeft op de x-as (l-r) behoorlijke afwijkingen, meer als een millimeter. (zo erg heb ik het nog nooit gehad, hooguit iets van 0.25mm)
Kun je het bed niet handmatig (mechanisch) levelen?
Op vrijdag 24 juli 2026 13:41:18 schreef Arco:
Het bed heeft op de x-as (l-r) behoorlijke afwijkingen, meer als een millimeter. (zo erg heb ik het nog nooit gehad, hooguit iets van 0.25mm)
Tja, ik zou niet weten hoe. er zijn wel 'move' mogelijkheden in alle richtingen, maar dan verplaatst hij hem meteen.
Zal vast door het stickervel komen. maar ook doordat de plaat niet helemaal recht is.
Bij het verwijderen moet je hem een beetje buigen en in feite wordt hij dan een beetje vervormd.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Er lijkt toch een dat er een magneetvel onder zit. Probeer eens los te peuteren!
let op, maagneet kan vrij strak zitten
[Bericht gewijzigd door marcob op (20%)]
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op vrijdag 24 juli 2026 13:31:51 schreef rew:
[...]Even een vraagje. Hoe dik is je printbed ding?[bijlage][bijlage][bijlage]
@ Rew, volgens mij zit bij jouw 2de foto ook nog de magneet laag eronder.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dikte van het bed is in principe onbelangrijk. (na vervangen van de PEI sheet moet je toch opnieuw levelen)
Wel belangrijk is dat het recht is.
Verwijderen doe ik die PEI plaat alleen als 'ie op is en vervangen moet worden... 
Zou absoluut niet nodig moeten zijn om die steeds te verwijderen.
Is ook slecht: als er een vuiltje onder komt bij terugleggen is de leveling ook om zeep.
[Bericht gewijzigd door Arco op (46%)]
Arco
Special Member
Er wordt ook aangeraden om zo nu en dan de 4 schroefbouten onder de PEI laag (op de hoeken) te controleren of ze goed vast zitten.
Die willen wel eens loskomen, met uiteraard ontregeling van de bedleveling tot gevolg...
Weet je ook zeker dat die plaat zelfklevend is?
Als ik voor mijn Ender 5S1 een originele plaat bestel, krijg ik 2 (magnetisch) op elkaar geplakte platen met onder een kleef/lijmlaag.
Dat zijn 2 platen! (een is de plaat zelf, de andere is de magneetplaat, meestal heb je die niet nodig)
Verdraaid!
Zo zie je maar weer hoe dit forum rendeert!
Ik dus nog eens heel goed kijken na.v. de posts en ja hoor, het zijn 2 platen!
De dunne is de bouwplaat zelf, zat strak vast, en daaronder komt dat magnetische plaatje tevoorschijn.
Die kun je dan blijkbaar op het bed plakken (gewoon over die andere heen?)
Arco
Special Member
Is ter vervanging: als er al een goede magneetplaat aan je bed zit kun je de nieuwe opbergen als reserve... 
Arco
Special Member
Op woensdag 22 juli 2026 09:49:39 schreef marcob:
Ik heb beide ooit geprobeerd en het maakt niets uit. (bij mij dan) Zorg wel dat de nozzle schoon is, anders gaat het inderdaad niet goed.
Bed moet altijd op werktemperatuur zijn tijdens calibreren, ieder bed heeft n.l. last van 'warping' bij opwarmen.
(het ene meer als het andere, maar je moet het altijd meenemen bij de calibratie voor een goed resultaat...)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 24 juli 2026 14:55:20 schreef marcob:
[...]
@ Rew, volgens mij zit bij jouw 2de foto ook nog de magneet laag eronder.
absoluut! Maar ik weet dat ik deze met magneetsticker heb gekocht, en dat ie los kan. De bedoeling was om bavelt te overtuigen en daar zit schot in of is ondertussen gelukt. Het metalen printbed is iets van 0.3 mm oid. Ik heb juist die met magneetvel er nog op gepakt om het voor ts makkelijk te maken om te zeggen,: ja bij mij ook zoiets....
Op vrijdag 24 juli 2026 18:23:51 schreef Bavelt:
Die kun je dan blijkbaar op het bed plakken (gewoon over die andere heen?)
Kijk eerst of de kale plaat al magnetisch blijft zitten. Waarschijnlijk heeft creality er al 1 voor je opgedaan.
[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]
Ja klopt. maar ik vroeg me af hoe die vastzit. Ook gelijmd?
Ik ga er maar even niet aan wrikken. Alhoewel ik de neiging heb die magneetvel te vervangen, want de originele heeft ook zijn littekens van al het 'beeldhouwerk'.
Op vrijdag 24 juli 2026 20:50:32 schreef rew:
De bedoeling was om bavelt te overtuigen en daar zit schot in of is ondertussen gelukt.
Dat is zéker gelukt..
Ondertussen heb ik ook weer even mijn Raspberry Pi 3B+ van stal gehaald met de OctoPrint Image.
Maar ik moet zeggen dat ik daar nog niet echt het nut van inzie.
Je hebt de RaspBerry, kabeltje een flinke 5V voeding met extra stopcontact. En je moet nog steeds printen vanuit Cura.
Daar kan ik kiezen NG print (plugIn van Cura) of OctoPrint
Maar met een simpel USB kabeltje kan dat ook. De PC moet dan weliswaar aan blijven, maar die RaspBerry ook.
Een beetje lood om oud ijzer. En zelden dat ik een print maak waar ik niet bij ben.
Maar tot nu toe doe ik dan ook beperkte dingen en geen complexe prints.
Na de sticker-magneet er te hebben afgehaald is er meer 'groen'..
Z_Offset nu -1.11
marcob
Door een raspberry (of gelijkwaardig) aan je printer te koppelen, wordt je printer een zelfstandig apparaat met web interface. Na het ontwerp door Cura (of andere slicer) te halen en te verzenden naar de printer, gaat ie 'zelfstandig' aan de slag. Mijn PC kan ik weer voor andere zaken gebruiken, of kan uit.
Trouwens ik wil (en kan) ook geen laptop of pc naast mijn printer hebben staan.
Maar het blijft hobby en iedereen doet wat hij zelf het makkelijkste vind.
Op vrijdag 24 juli 2026 21:38:42 schreef Bavelt:
En je moet nog steeds printen vanuit Cura.
Nee hoor, alleen slicen, en het G-Code bestand upload je vervolgens (via WiFi) naar je Octoprint. Zoals hierboven verteld, het word een op zichzelf staand apparaat. 230V voor de Pi adapter haal ik uit de printer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 24 juli 2026 21:41:47 schreef Bavelt:
[...]
Na de sticker-magneet er te hebben afgehaald is er meer 'groen'..
[bijlage]
Z_Offset nu -1.11
De rechterkant is structureel lager dan links. Zet "motors off" (of printer uit) en beweeg de printkop naar links, draai aan de Z zodat ie een papiertje net iets grijpt. Zet dan de printkop naar rechts en... draai aan de bedafstelling (bijna 1mm) tot de boel vergelijkbaar grijpt als links.
(in plaats van mechanisch aan de boel te draaien om naar bepaalde posities te gaan kan dat ook met de octoprint CONTROL gui.
marcob
Bavelt heeft een Creality Ender 3V3 SE, deze heeft geen bed afstel schroeven. Kan wel zijn door de eerder problemen dat er wat verbogen is.
[Bericht gewijzigd door marcob op (29%)]
Arco
Special Member
Op zaterdag 25 juli 2026 17:40:56 schreef rew:
[...]Zet dan de printkop naar rechts en... draai aan de bedafstelling (bijna 1mm) tot de boel vergelijkbaar grijpt als links.
De 3v3se heeft geen handmatige instelmogelijkheden (geen vleugel/afstelmoeren)
Wat je kunt doen is een ringetje onder de te lage afstandbussen doen, en de te hoge iets afschuren met een schuurpapiertje.
Of zo'n setje met 4 stelmoeren en rubberbusjes (of veertjes) kopen om de boel handmatig te kunnen levelen.
Heb je wel al gekeken of de 4 bedschroeven goed vastgedraaid zijn?
Ook even met een stalen meetlat kijken of het bed recht is (kun je ook een winkelhaak voor gebruiken)
De nozzle kan best een deuk in het bed geduwd hebben bij het eerdere 'ongelukje': de stepper is er sterk genoeg voor.
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Op zaterdag 25 juli 2026 20:34:15 schreef Arco:
[...]Wat je kunt doen is een ringetje onder de te lage afstandbussen doen, en de te hoge iets afschuren met een schuurpapiertje.
En aldus geschiedde...
Ik heb twee ringetjes op de rechter 2 afstandsbusjes gemonteerd. En de leveling geeft nu zeker mooiere resultaten:
Ik zou de afstandsbusjes natuurlijk ook op maat kunnen printen... 
rew
Nu is de grootste afwijking een halve papierdikte aan de voorkant er tussen... Dit kan je prima door de bedleveling laten oplossen.
Arco
Special Member