Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Hee, mooie buisjes ...

Ik heb hier een paar GC10C's liggen, maar de 'spinners' vallen me wat tegen.

Ik wil ze een keer wat nuttiger gebruiken, als deler in een nixie klok bijvoorbeeld, of als pendel

Lucky Luke

Golden Member

mijn nixievoeding werkt nog steeds niet. het is een schema rod de 555 als ik ooit heb gehad van turbokeu.

frequentie is goed, is (nu wel) compact opgebouwd, heb 100nf bij elk ic gezet, alle onderdelenwaardes gechecked...
30V uit... (ongeveer30,2-31,1)
niet regelbaar met de potmeter.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb 'm ook nog niet aan de praat gekregen, maar m'n etsbak is binnen. Nog even wachten op etsmiddel en ik ga het printje etsen om het nog een keer te kunnen proberen:).

Woei! *heeft etsbak*
Sine

Moderator

Woei !

Niet echt nixie, maar wel neon genoeg om hier neer te zetten :

http://members.home.nl/guidomennen/neon/KIF_2628-1.JPG

Ze zijn wat groot als dubbele punt, maar ik vind er vast nog wel een toepassing voor.

Voor de liefhebbers, http://www.arp-electronics.nl/ heeft ze met enige regelmaat op ebay staan.

Mooi ding!

Wat heeft 'ie als voeding nodig?

Woei! *heeft etsbak*
Sine

Moderator

Mijn eerste gok is : Veel

Ik heb hem voor de foto aan een ccfl inverter printje gehangen, maar gezien de lengte van het buisje heeft hij wel een paar honderd volt tot misschien wel een kV nodig.

Wat is de naam van dit buisje?

Ik kan morgen/vandaag etsen, dus ik ga eindelijk m'n nixievoeding in elkaar zetten:D

Woei! *heeft etsbak*
Sine

Moderator

Helemaal vergeten, het is een T-1109 op het doosje staat "timing replacement tube" dus ik gok dat het voor een stroboscoop is om de ontsteking van een benzinemotor mee af te stellen.

( het buisje wordt dan in serie met de bougie gezet )

Turbokeu

Golden Member

Op 27 juni 2006 23:13:11 schreef Sine:
Woei !

Niet echt nixie, maar wel neon genoeg om hier neer te zetten :

[[url=http://members.home.nl/guidomennen/neon/KIF_2628-1.JPG]afbeelding

Ze zijn wat groot als dubbele punt, maar ik vind er vast nog wel een toepassing voor.

Voor de liefhebbers, http://www.arp-electronics.nl/ heeft ze met enige regelmaat op ebay staan.

Mooi buisje Sine!

Lance Turner in Australië heeft gelijkaardige buisjes (maar zonder glazen stolp) te koop.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

@Sine:
Ik zie pas dat je op eBay goedkoop (556 Euro IS goedkoop voor deze buizen) een 4-tal Rodan GR-414's op de kop getikt hebt...;)
Die 4x ZM-1040's zijn daarnaast 'a gift'...

CD :)

Edit: Typo's

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Pfoe,, wat mensen alemaal niet voor hun hobbie over hebben ;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

600 EURO !!1!
En dat is dan nog goedkoop ook:S.

Woei! *heeft etsbak*
Lucky Luke

Golden Member

ik denk dat ik binnenkort die nixieteller toch werkend heb (nixie van 0 tot 9 laten tellen, and again, and again, enz.)

niet dat ik die voeding werkend heb, maar:

op een zonnige juliedag vond ondergetekende een stoffig, klein, onschuldig uitziend trafotje, merk BAUER, behorende bij een flitsapparaat. zowel flitsapparaat als trafotje waren reeds jaren buiten dienst, zodoende wierp ondergetekende een blik op het typeplaatje om te zien of trafotje in kwestie nog bruikbaar was.
"hmmm primair 110-230v~ 40-60hz..."
"secundair 9V ~ 122V ~ 9VA"
wat word 122V ~ na gelijkrichting en afvlakking, dat was toch *1,4? (CMMIW)
170VDC. wat had die nixie ook alweer nodig? 170VDC...
toeval?

* Lucky Luke hoopt dat die *1,4 idd goed is. dan gaat * Lucky Luke namelijk eventjes meten, gelijkrichten, en bouwen...

het leuke is, de 9V kan ik mooi gebruiken voor de 4017 :) (en 555)

klopt die *1,4?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ja X1.41-1.41=...Volt spanningsval van 1.41 volt over diodebrug:)

[Bericht gewijzigd door Ibanez op maandag 10 juli 2006 15:11:48

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juli 2006 15:11:17 schreef Ibanez:
ja X1.41-1.41=...Volt spanningsval van 1.41 volt over diodebrug:)

die ene volt zal niet zo veel uitmaken.
YABADABADOE!.
* Lucky Luke = happy

ik ben weg, ik ga meten, testen, bouwen, en dan meld ik me weer :) (mischien zelfs met foto's van die teller)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Op 1 juli 2006 14:00:18 schreef Turbokeu:
@Sine:
Ik zie pas dat je op eBay goedkoop (556 Euro IS goedkoop voor deze buizen) een 4-tal Rodan GR-414's op de kop getikt hebt...;)
Die 4x ZM-1040's zijn daarnaast 'a gift'...

CD :)

Edit: Typo's

Jup, op neonixie was men bijna beledigd dat ze zo 'goedkoop' gewonnen waren :P

Om een idee te geven, per buis kunnen ze in goede staat zo'n 500$ /stuk opbrengen, dus voor deze prijs kon ik ze niet laten liggen ... :) verder verkopen met eventuele winst kan altijd nog als ik besluit ze zelfs niet te gebruiken ( hoewel dat niet waarschijnlijk is ;) )

Het buisje rechts ernaast is een ZM1040 om een grof idee van het formaat te hebben.

http://members.home.nl/guidomennen/KIF_2669.JPG

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juli 2006 16:17:51 schreef Sine:
[...]

Jup, op neonixie was men bijna beledigd dat ze zo 'goedkoop' gewonnen waren :P

Om een idee te geven, per buis kunnen ze in goede staat zo'n 500$ /stuk opbrengen, dus voor deze prijs kon ik ze niet laten liggen ... :) verder verkopen met eventuele winst kan altijd nog als ik besluit ze zelfs niet te gebruiken ( hoewel dat niet waarschijnlijk is ;) )

Het buisje rechts ernaast is een ZM1040 om een grof idee van het formaat te hebben.

[afbeelding]

geen idee hoe groot een zm1040 is, maar die "goedkope" buizen (ik vind $600 voor 4 buisjes duur hoor...) zien er behooooooooorlijk groot uit...

nieuwsflits:
ik heb 175V voor mijn nixiebuisje te voeden (olé, olé, hiep hoi!)
(wel een stomme fout gemaakt... ik denk, ik zet maar een bleeder over die afvlakelco, voor de veiligheid. liefst een beetje dat ie snel leeg is, 1k8 leek me wel wat (hoge waarde, maar bij deze spanning zal het wel meevallen...)

die rookte er dus finaal uit... heb het nagerekend, dat ding kreeg 17W (+nog wat achter de comma) te verstoken. right, het was een 1/4 watter...
nu zit die elco zonder bleeder...
maar goed, zo erg is dat zonder bleeder zitten nou ook niet. ik ga namelijk straks dat anti-ghosting circuitje bouwen, die spanningsdeler zal dan tevens als bleeder fungeren. weet iemand een weerstandswaarde voor die spanningsdeler? (zal zo ook even terugbladeren in dit topic)
en dan gewoon elke kathode van de nixie via een diode naar die spanningsdeler toch? (ik blader even terug straks, maar als het er niet staat is dit een vraag)

dan ga ik ook de HV transistoren op dat printje zetten, en dan kan de nixie er aan gehangen worden...

ik moet toegeven dat ik denk ik eerst even ga testen met die nixie op die spanning, (met een weerstand is serie, 10K voor de cijfers, de stippen moet ik even opzoeken), en dan maak ik wel ff een fototje. ik hou jullie op de hoogte!
(lucky luke bouwt een nixie-iets, wereldnieuws! :P)
edit@hieronder(ja dat hierboven is ook al een edit)
100k-220k 2W?
heb ik helaas niet...

kan er niet een hogere waarde 1/4w? (ja tuurlijk, als ik het vermogen onder de 0,25W hou)
maar ik bedoel, is het dan nog wel effectief, zo'n hoge waarde?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 10 juli 2006 17:40:48

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

pak als bleeder iets alla 100K - 220k 2w ofzo

My Tube is bigger then yours

je zou hoger kunnen en miss dat 220k wel gaat dan zou de weerstand 0,14w verstoken bij 175v.
persoonlijk vind ik dat krap maar het zou moeten lukken.
gaat wel vet warm worden.
hoger gaat amper nog iets doen. 220k zal je al even moeten wachten denk ik.

My Tube is bigger then yours
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juli 2006 17:53:16 schreef beertje_01:
je zou hoger kunnen en miss dat 220k wel gaat dan zou de weerstand 0,14w verstoken bij 175v.
persoonlijk vind ik dat krap maar het zou moeten lukken.
gaat wel vet warm worden.
hoger gaat amper nog iets doen. 220k zal je al even moeten wachten denk ik.

jandorie!
ja of ik moet wat weerstandjes paralel gaan lopen zetten...

hmmm... dan maar zonder bleeder, dan maak ik die elco na gebruik wel even leeg via een klein weerstandje...

ik ga maar weer eens naar mijn soldeerstation...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02221.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02220.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02219.JPG
het werkt! nou de aansturing nog (HV torren en heeeeeeeeeeel veel draad (+ wat weerstandjes)

dit zijn respectievelijk 069 (nee, dat is niet het begin van mijn telefoonnummer)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Turbokeu

Golden Member

Op 10 juli 2006 16:17:51 schreef Sine:
[...]

Jup, op neonixie was men bijna beledigd dat ze zo 'goedkoop' gewonnen waren :P

Om een idee te geven, per buis kunnen ze in goede staat zo'n 500$ /stuk opbrengen, dus voor deze prijs kon ik ze niet laten liggen ... :) verder verkopen met eventuele winst kan altijd nog als ik besluit ze zelfs niet te gebruiken ( hoewel dat niet waarschijnlijk is ;) )

Het buisje rechts ernaast is een ZM1040 om een grof idee van het formaat te hebben.

[afbeelding]

Kwijl...kwijl... :9~

Mooie aankoop!!!
Ik heb de reacties gelezen op Neonixie.
Indien nodig kan je ze idd nog aan 3-4x jouw aankoopprijs doorverkopen.

Je gaat wel een stevig nixievoedingkje nodig hebben (aan 25mA kathodestroom/digit bij +/-250VDC anodespanning)...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 10 juli 2006 17:33:15 schreef Lucky luke:
[...]
geen idee hoe groot een zm1040 is, maar die "goedkope" buizen (ik vind $600 voor 4 buisjes duur hoor...) zien er behooooooooorlijk groot uit...

Moet je de gangbare prijs van die CD47/GR-414 buizen eens zien...

De ZM1040 heeft een cijferhoogte van 30mm, de GR-414 een cijferhoogte van 135mm (13.5cm!).
De buis zelf is 22cm hoog.

CD :9~

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 10 juli 2006 17:33:15 schreef Lucky luke:
[...]
nieuwsflits:
ik heb 175V voor mijn nixiebuisje te voeden (olé, olé, hiep hoi!)
(wel een stomme fout gemaakt... ik denk, ik zet maar een bleeder over die afvlakelco, voor de veiligheid. liefst een beetje dat ie snel leeg is, 1k8 leek me wel wat (hoge waarde, maar bij deze spanning zal het wel meevallen...)

Heb je eindelijk je fout in mijn schakeling gevonden, of heb je een andere schakeling gebruikt?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Op 10 juli 2006 17:33:15 schreef Lucky luke:
[...]

geen idee hoe groot een zm1040 is, maar die "goedkope" buizen (ik vind $600 voor 4 buisjes duur hoor...) zien er behooooooooorlijk groot uit...

Zo te zien aan het formaat van de 'knijpertjes' zijn het joekels :9~

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten