De labvoeding in een nieuw jasje.

offtopic:

@Henry S
Waar haal jij eigenlijk je onderdelen, uit Leeuwarden(zo ja, waar?) of van internet?
Woon zelf ook in de buurt van Leeuwarden en haal het meeste
(ben net serieus met electronica begonnen eigenlijk) bij Boonstra op de voorstreek.

Ben heel goed in dingen vernielen, met als voordeel dat ik het dan weer kan proberen te maken. (alleen jammer dat meestal de dure of moeilijk te krijgen onderdelen stuk gaan)
Henry S.

Moderator

Broeksma Leeuwarden, zie de Shops
Klein winkeltje met veel inhoud.

En soms bestel ik wat via IDD en haal het zelf op want ze zitten naast de Oldehove.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor de info, ga ik daar ook eens kijken. De service is bij Boonstra opzich wel goed alleen hoor ik vaak van dat heb ik niet(onderdelen dan), op het standaard spul na.

Ben heel goed in dingen vernielen, met als voordeel dat ik het dan weer kan proberen te maken. (alleen jammer dat meestal de dure of moeilijk te krijgen onderdelen stuk gaan)

Hoi,

Ik heb net het printje in elkaar geflanst en nu had ik tch nog wel enkele vraagjes. :)
Hier komen ze:

1: Ik heb een 2*12v 2A ringkern trafo, daar staan dus 2 aparte uitgangen aan, niet met midden aftakking. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb dus de primaire spoel(2 zwarte draden) en 2 secundaire (respc. geel/rood en blauw/grijs). Ik neem dus aan dat ik rood en blauw mag samennemen als middenaftakking?

2: Ik krijg er kop nog staart aan hoe ik die DVM's moet aansluiten. Ben nog maar beginner :) . Als ik het goed versta zijn de DVM's (wtf is DVM ??) 2 digitale spannings meters die ergens over een weerstand de spanning meten. Maar ik begrijp niet goed waar.

3: De aparte voeding voor de DVM's begrijp ik maar waar moet ze afgetakt worden?

4: Wat is het witte blokje aan de voedings uitgangen (rood en zwarte bananen pluggen) ? Is dit de 0,1ohm/5w weertand voor de stroommeting?

Niet met een beginner lachen aub :)

Ik hoop dat het duidelijk is dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,

Joris

Henry S.

Moderator

Op 18 december 2006 16:50:54 schreef Zjokkeh:
[...]
1: Ik heb een 2*12v 2A ringkern trafo, daar staan dus 2 aparte uitgangen aan, niet met midden aftakking. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb dus de primaire spoel(2 zwarte draden) en 2 secundaire (respc. geel/rood en blauw/grijs). Ik neem dus aan dat ik rood en blauw mag samennemen als middenaftakking?

Dat merk je snel, als je de twee goed bijelkaar knoopt krijg je 24V, bij de twee verkeerde 0V.

2: Ik krijg er kop nog staart aan hoe ik die DVM's moet aansluiten. Ben nog maar beginner :) . Als ik het goed versta zijn de DVM's (wtf is DVM ??) 2 digitale spannings meters die ergens over een weerstand de spanning meten. Maar ik begrijp niet goed waar.

DVM: Digitale Volt Meter, de metertjes zijn DPM's btw (Digital Paneel Meter).
Eén wordt gebruikt als voltmeter, via een spanningsdeler over de uitgangsbussen.
De ander meet de spanning over de meetweerstand in serie met de pluslijn.

3: De aparte voeding voor de DVM's begrijp ik maar waar moet ze afgetakt worden?

Misschien wat onduidelijk maar die pakt z'n voeding van elco C2, plus op plus, min op min.

4: Wat is het witte blokje aan de voedings uitgangen (rood en zwarte bananen pluggen) ? Is dit de 0,1ohm/5w weertand voor de stroommeting?

Idd, die weerstand, geeft 100mV per Ampère.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ok bedankt,

en waarvoor dient de modificatie met de weerstanden achter op de paneelmeter? zoals op de foto's te zien is?

Waarschijnlijk om de punt op het display goed te zetten of om de spanning te delen om binnen het spannings bereikte blijven.
DVM's kunnen meestal maar 199mV meten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Henry S.

Moderator

Zie tekst, dat is de spanningsdeler voor de spannings-DPM, die moet van 200V omzetten naar 200mV volle schaal, zie ook de bijsluiter van de DPM. De puntinstelling zit ergens anders op de print en moet je natuurlijk ook goed instellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 december 2006 19:14:46

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi,

Nu heb ik mijn labvoeding eindelijk af. Joepie!
Nu werkt ze natuurlijk niet :(

Als ik aan de linker potmeter draai (4K7) Dan gebeurt er niet veel op mijn spannings meter.
Nu als ik aan de rechter potmeter draai (1k) dan gebeurt er eerst niks en dan krijg ik plots 22,8v

Help!!! iemand? ik weet het echt niet ;(

Op 19 december 2006 20:36:44 schreef Zjokkeh:
Hoi,

Nu heb ik mijn labvoeding eindelijk af. Joepie!
Nu werkt ze natuurlijk niet :(

Als ik aan de linker potmeter draai (4K7) Dan gebeurt er niet veel op mijn spannings meter.
Nu als ik aan de rechter potmeter draai (1k) dan gebeurt er eerst niks en dan krijg ik plots 22,8v

Help!!! iemand? ik weet het echt niet ;(

Ik denk dat je waarschijnlijk iets verkeerd hebt aangesloten. Ga alle bedradingen eens na als je op een rasterprint werkt en zie dat je niet ergens een led of diode of elko omgekeerd hebt gesoldeerd. Post anders eens een afbeelding. En doe wat metingen met de multimeter om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten.

het probleem is dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen te meten :)

Henry S.

Moderator

Van voor naar achter, ingaande spanningen, ook de negatieve, volg het schema. Zoek ook in het forum want je ben t niet de eerste...
Brandt de led?

Maar eerst check, double check, triple check. En dan ook alles checken, volgens de wet van Bartje zit juist datgene fout wat je overslaat omdat 'het natuurlijk goed zit'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi,

Ik heb mijn print nog eens goed nagekeken en alles zit goed. Dus de lm317 zitten goed en de bc141 zit goed, alleen kan ik voor de bf256c niet 100% zeker de juiste pinout vinden. Ik vind 3 verschillende datasheets met steeds een andere pinout dus ik ben niet zeker of zij op de correcte plaats staan.

Op de behuizing staat:

F256C
PH 4 D

Ik veronderstel dat dit Philipsen zijn maar ik vind er geen data sheet van

Het probleem is dat ik net dezelfde fout heb als in deze discussie http://www.circuitsonline.net/forum/view/33896/1/labvoeding maar hier heeft de opstarter blijkbaar de fout gevonden maar niet meer gepost :( .

Iemand een idee?

alvast bedankt,

Joris

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op woensdag 20 december 2006 18:49:45

Henry S.

Moderator

Plaatsen volgens mijn componentenopstelling:
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20comp.jp…
en

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%203D.jpg

Voor een andere plaatsing moet je moeite doen om de pootjes zo te richten dat het past...

Nogmaals: Brandt de led?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 december 2006 19:13:57

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Mooi, scheelt al wat.
-draadbruggen niet vergeten? Er zijn er twee...

Spanningen?
-over C2
-over C4
-over D4
-over D5+D6
-over D7+D7
-tussen pen 2 van IC1 en de massa
-tussen pen 3 van IC2 en de massa

*Draai hierbij P1 in de middenstand dan weet je zeker dat de stroombegrenzing niet je spanning naar beneden trekt.

tussen pen 1 en 2 van IC2 moet 1,25V staan, waarbij P2 de spanning op pin 1 en dus pin2 regelt.

-scherpe foto van je opbouw, vergelijk ook met die van mij...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ok bedankt,

Daar zal ik morgen allemaal voor zorgen zie :)

over C2 = 36,2v
over C4 = 12,3v
over D4 = 0,62v
over D5 + D6 = 1,3v
over D7 + D8 = 1,5v
pen 2 en GND IC1 = 0,7v
pen 3 en GND IC2 = 0,7v
pen 1 en pen 2 IC2 = 1,24v => dit klopt
over de LED = 1,65v

Ondertussen blijkt de voeding te werken, raar maar waar ik heb geen idee hoe dit komt.

Toch alvast bedankt voor de snelle reactie en hulp. En wss ga ik je expertise nog wel eens nodig hebben ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XWFT33TH
http://www.mijnalbum.nl/Foto=W7TCI6ZT

hallo,

hier ben ik nog eens. Ik heb nu 2 DPM's gekocht (volgens mij krak de zelfde als die van Henry's)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=D6Q76NFN

Nu zit ik toch wel weeral met het probleem van dat ik als beginner er geen jota van snap (deelweerstanden en etc...)

Kan er iemand hier wat toelichting op geven aub? Liefst op verstaanbare school taal. (1ste studiejaar?? :p)

alvast bedankt,

Joris

Meestal staat in de datasheet wel hoe je ze moet aansluiten dus : http://www.google.be en je hebt sneller het juiste antwoord dan hier.

Er zit een datasheet bij, het is net diegene die ik niet snap :'(

Henry S.

Moderator

Op 21 december 2006 13:29:11 schreef Zjokkeh:
[...]
pen 2 en GND IC1 = 0,7v
pen 3 en GND IC2 = 0,7v
[...]

Onmogelijk als je gedaan hebt wat ik zei, denk er maar ff over na. ;) verder moet je bij het meten tov de massa meten, waar zijn je negatieve spanningen? ;)

Op 21 december 2006 19:05:25 schreef Zjokkeh:
hallo,

hier ben ik nog eens. Ik heb nu 2 DPM's gekocht (volgens mij krak de zelfde als die van Henry's)

[afbeelding]

Nu zit ik toch wel weeral met het probleem van dat ik als beginner er geen jota van snap (deelweerstanden en etc...)

Kan er iemand hier wat toelichting op geven aub? Liefst op verstaanbare school taal. (1ste studiejaar?? :p)

alvast bedankt,

Joris

Precies dezelfde, liggen onder elke straatsteen. :P

Wat precies snap je niet? Is basiskennis wat weerstanden berekenen betreft.

Op 21 december 2006 19:09:57 schreef ej_on_line:
Meestal staat in de datasheet wel hoe je ze moet aansluiten dus : http://www.google.be en je hebt sneller het juiste antwoord dan hier.

Naar Google verwijzenis wel erg gemakkelijk he, als het zo simpel is waarom geef je dan niet meteen een antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 december 2006 19:22:36

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

raar, die moet ik straks nog eens nameten dan.

wel het boekje spreekt over het decimaalpunt dat ik moet kortsluiten met P1 P2 P3 Ik veronderstel dat ik dit zal moeten instellen op 200V voor beide DPM's?

En dan ben ik het kwijt met die deelweerstanden, ik snap niet goed hoe die moete berekent worden

Gewoon de verhouding tussen ingangsbereik v/d meter en te meten spanning vertalen naar weerstanden. Wil je met een 200mV-meter spanningen meten tot 20V, dan plaats je over de aansluitpunten van de meter een weerstand van 1k. De verhouding 0.2/20 is 100. Tussen meter en meetpunt knoop je een weerstand die gelijk is aan ((1 x 100) - 1), 99k dus. Die maak je door een weerstand van 180k parallel te plaatsen aan eentje van 220k. Wil je tot 200V meten, dan heb je een weerstand van 999k nodig.
Automatische bereikomschakeling is wel het handigst voor een voeding. Zo, bv:
http://www.uploadarchief.net/files/download/VoltMeter.png
In hoeverre het aansturen van de dp's bruikbaar is op jouw meetmodule, is een andere vraag.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

De punt, ik denk dat deze foto wel duidelijk is ;)

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con10.jpg

199,9V en 1,999V bereik.
Met een 9V voeding ook snel te testen.

De deler:

code:


+ o-----o
        |
       .-. R1=RB
       | |
       | |
       '-'
        |
Uin     o-----o
        |     |
       .-.R2 .-.
       | |   | | Rin=RA=10M
       | |   | |
       '-'   '-'   Uuit
        |     |
- o-----o-----o

        (created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Rin is de ingangsimpedantie van de meter zelf: 10MΩ Dit is RA, RB=0Ω zit op de plaats van R1 en moet verwijderd worden.

Standaard spanningsdeler:

code:


+ o-----o
        |
       .-. R1
       | |
       | |
       '-'
        |
Uin     o-----o
        |     
       .-. R2   
       | |     Uuit
       | |   
       '-'   
        |     
- o-----o-----o

Uuit=Uin(R2/(R1+R2))

In 'ons' geval:

Uuit=Uin((R2||Rin)/(R1+(R2||Rin)))

Omdat Rin >> R2, is R2||Rin bijna gelijk aan R2 en nemen we R2. Klopt niet helemaal maar kom er later op terug.

Vereenvoudiging dus naar:

Uuit=Uin(R2/(R1+R2))

Uuit max 200mV (199,9mV)
Uin max 200V (199,9V)

Dat is een verhouding van 1:1000

Dat betekent dat als R1 10MΩ wordt (de grootste weestand van je setje precisieweerstanden dat bij de meter hoor) dat R2 minimaal 10kΩ wordt.

Netter is R1=9.99MΩ dan komt R2=10kΩ precies uit. Maar we hebben 10MΩ 1%, dus moet R2 wat groter genomen worden, 1kΩ 1% in serie met R2 (10kΩ 1%) gaf me icm de potmeter genoeg speelruimte voor het afregelen.

Conclusie:

code:


+ o-----o
        |
       .-. R1
       | | 10M-1%
       | |
       '-'
        |
Uin=    o-----o
199,9V  |     
max    .-. R2A   
       | | 1k-1%    
       | |   
       '-'   
        |     Uuit=199,9mV max
        |     
       .-. R2B   
       | | 10k-1%    
       | |   
       '-'   
- o-----o-----o
73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.