De labvoeding in een nieuw jasje.

@ henry : sorry, maar zo veel ken ik er eigenlijk ook niet van, heb wel al geleerd dat de meeste antwoorden gewoon in de datasheet staan. En ik wist niet welke DPM het is dus kan ik ook moeilijk mijn mening meedelen. Maar je had gelijk ik was iets te kort. Sorry Zjokkeh :d

man man, volgens mij ben ik dom.

Dit is wat er staat op de bijsluiter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PJN3BSTA

Ben ik nu gek of staat er dat RB altijd 9,9Mohm is? (9,9 - 9,99 - 9,999) op die paar cijfers na is dit toch hetzelfde? Alleen RA veranderd hier van waarde (respc. 100 - 10 - 1 Kohm) Terwijl RA = Ingangsimpedantie = 10Mohm
Of ben ik hier volledig op het verkeerde spoor beland?

Henry S.

Moderator

Op 21 december 2006 20:59:44 schreef ej_on_line:
@ henry : sorry, maar zo veel ken ik er eigenlijk ook niet van, heb wel al geleerd dat de meeste antwoorden gewoon in de datasheet staan. En ik wist niet welke DPM het is dus kan ik ook moeilijk mijn mening meedelen. Maar je had gelijk ik was iets te kort. Sorry Zjokkeh :d

Ok, is dat ook weer klaar, idd staat er veel in de datasheets, het begrijpen van die dingen is een tweede.

Voorbeeldje:

Op 22 december 2006 00:22:04 schreef Zjokkeh:
man man, volgens mij ben ik dom.

Dit is wat er staat op de bijsluiter:
[afbeelding]

Ben ik nu gek of staat er dat RB altijd 9,9Mohm is? (9,9 - 9,99 - 9,999) op die paar cijfers na is dit toch hetzelfde? Alleen RA veranderd hier van waarde (respc. 100 - 10 - 1 Kohm) Terwijl RA = Ingangsimpedantie = 10Mohm
Of ben ik hier volledig op het verkeerde spoor beland?

Het goede spoor! Het nadeel is alleen dat die 9,9MΩ, 9,99MΩ en 9,999MΩ krengen niet standaard verkocht worden, ook niet door degene die die displays verkoopt :P

Dus gaan we uit van 10MΩ en passen we het onderste deel van deler aan.

Waarom die hoge waarde? Hoe hoger de impedantie, des te lager de belasting en dus de beinvloeding door de meter.

Heb je displays met verlichting? Helaas gaat m'n voedingkje dat niet trekken en zal je een dubbele 9V voeding met trafo (gescheiden wikkelingen) moeten gebruiken.

Of is de handleiding fout... want ik zie op je meter ook geen BL (achtergrondverlichting) staan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

nee het zijn lcd's zonder BG verlichting maar ik denk dat ik het stilaan begin te begrijpen :)

Maar wat ik niet begrijp is dat RA zogezegd 10Mohm is terwijl in het boekje word gesproken over een verandering van 100 - 10 - 1 Kohm dit begrijp ik niet echt

http://www.mijnalbum.nl/Foto=D6Q76NFN

Dus de SMD naast de aanduiding RB op de print op de foto moet verwijderd worden en vervangen door een 10Mohm weerstand
En de SMD naast de aanduiding RA op de print is dus de 10Mohm weerstand? die je gaat parallel zetten met 2 serie weerstanden van 10Kohm en 1Kohm. Juist?

Dus RB word 10Mohm
en RA word 1/((1/10Mohm)+(1/11Kohm)) = 10,98Kohm

Klopt dit?

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op vrijdag 22 december 2006 19:01:14

Henry S.

Moderator

RA is 10M omdat je dat zelf kan zien (10+6 nullen) en omdat dat ook in het boekje staat... 'Ingangsimpedantie >10M'

Jouw boekje is tenminste nog correct, die van mij zegt 100M, maar dat wil moeilijk met een weerstand van 10M over de ingangen... :+

'verandering van 100 - 10 - 1 Kohm' Tja, weet jij het? You're guess is as good as mine' Kijk, dit spul komt uit China...

Wat je weerstanden betreft klopt het:

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con06.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ah ok dank je Henry

Ik dacht al dat ik gek aan het worden was, maar het zijn de chinezen :D

Nu kan ik lekker verder gaan bouwen ;)

Op 22 december 2006 19:51:08 schreef Zjokkeh:
Ik dacht al dat ik gek aan het worden was, maar het zijn de chinezen :D

Dit hoort duidelijk in het "elektronica spreekwoorden & gezegden" topic thuis! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pfft deze lcdtje ook net 1 inelkaar gezet

ze mochten wel zeggen dat je die 10M op ra moet latenzitten ( zag et toch hier op plaatje maar moest em toch verwijderen ? ( eigenenwijs )

wat bleek zijn de pot en dat condensatortjer ook nog niet goed gesoldeert te zijn :)

btw henry in dit boekje bladzeide terug staat weldegelijk hoge ingang.... 100Mohm ;)

maar met zon presisie setje waar 9,99 M ohm en 99,9k ofzo inzit werkt ie nu perfect na uitlijning met een multimeter :) (hier eindhoven brigatti heeft ze wel de setjes )

edit

Henry S.

Moderator

Op 22 december 2006 23:04:35 schreef sould3mon:
pfft deze lcdtje ook net 1 inelkaar gezet

ze mochten wel zeggen dat je die 10M op ra moet latenzitten ( zag et toch hier op plaatje maar moest em toch verwijderen ? ( eigenenwijs )

Maakt weinig uit, impedantie is voor 99% afhankelijk van je eigen weerstandje.

wat bleek zijn de pot en dat condensatortjer ook nog niet gesoldeert te zijn :)

Vast wel anders waren ze er allang uitgevallen, gaten zijn doorgemetaliseerd en de solderingen zitten aan de andere kant.

maar met zon presisie setje waar 9,99 M ohm en 99,9k ofzo inzit werkt ie nu perfect na uitlijning met een multimeter :) (hier eindhoven brigatti heeft ze wel de setjes )

hey, dat is mazzel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

nog een vraagje :)

Ik heb mijn DPM voor de ampere aangesloten maar hij duid niets aan. Ik heb hem dus in de 200mV range gezet door het papiertje te volgen en ik heb de shunt van 0,1 Ohm 5W geplaats in serie met de + uitgang. Hierbij om prentje voor verduidelijkking

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZE6C7WEF

Volgens mij meet ik met mijn DPM op de verkeerde plaats, iemand een idee?

Henry S.

Moderator

Zit wel goed...

Wel iets op het display?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja .000 dat is alles, het is voorlopig wel gevoed met een 9V batterijtje.

Nog een absurde vraag? Moet er een belasting op de uitgang staan? een verbuiker?

Henry S.

Moderator

Wedervraagje voor jou: Hoe wil je anders een stroom meten? ;)

Door stroom door de weerstand ontstaat er een spanning over de weerstand, geen stroom=geen spanning.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik dacht het al :)

Maar wat ik niet begrijp is waarom er die stroombegrenzing is. Als ik bv een ledje aan sluit wat maar 20mA verbruikt hoe kan ik nu de stroom gaan afregelen? De dpm meet dan toch maar 20mA of er nu 20mA opstaat of 1,5A

niet dan?

Henry S.

Moderator

Ehhhh nee.

De DPM meet de opgenomen stroom, en als je een led rechtsteeks aan de voeding hangt en je spanning hoog genoeg zet dan zal zonder stroombegrenzing de stroom veel hoger worden dan 20mA. Probeer maar eens :+

Stroombegrenzing is een beveiliging.
Bijv je hebt een tor of diode verkeerd om, zonder begrenzing jaag je er 1,5A door, poef, rook, gesmolten breadboard.
Met een stroombegrenzing op een laag pitje zie je zelf dat de stroom te hoog wordt tijdens het opregelen.

Als de stroombegrenzing in werking is heb je een stroombron, dan kan mits afgeregeld op 20mA en bij genoeg uitgangsspanning idd rechtstreeks een led op de uitgang.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 december 2006 21:29:20

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad, nu doet ie het.

Wil dit dan zeggen dat als ik een schakeling bouw en ze wil voeden met de labvoeding dat ik exact moet weten wat deze gaat verbruiken? Want als ik te weinig instel en de schakeling heeft meer stroom nodig dan slaat de voeding in beveiliging? En als ik teveel instel dan is de schakeling kapot? Of ben ik hier volledig de mist in?

Henry S.

Moderator

Nee, de stroombegrenzing is een beveiliging. En elke schakeling neemt zoveel stroom als deze nodig heeft, en niet meer!

Je kan een werkend printje toch zo op een batterij prikken zonder stroombegrenzing?

Als er meer stroom loopt dan verwacht dan heb je een fout in de schakeling of een denkfout gemaakt.

De begrenzing gebruik je dus bij het experimenteren:
-Laat je voeding onbelast
-Draai de stroombegrenzing een beetje op om spanning op de uitgang te krijgen die onafhankelijk is van de begrenzing
-Stel je gewenste uitgangsspanning in.
-Draai de begrenzing weer op nul, spanning valt nu ook terug maar dat is ook de bedoeling.
-Sluit je project aan en draai de begrenzing weer op, als het project goed is dan kom je op een punt waarbij de spanning de gevraagde is en de stroom niet meer toeneemt.
*Heb je een fout gemaakt dan wil de spanning niet oplopen en blijft de stroom toenemen, voor jou een teken om de boel nog eens te controleren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hey, bedankt nu begrijp ik het al beter. Maar waarom kan dit niet met een LED alleen? Is dat dan niet volgens het principe dat die ook alleen maar 20mA opneemt en niet meer?

Henry S.

Moderator

Het kan wel met een led alleen, goed mij posts lezen en zie http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

http://www.circuitsonline.net/img/thumb_000193.png

Je vat nog steeds niet dat iets een bepaalde stroom opneemt bij een bepaalde spanning en dat bij een led de spanning heel nauwkeurig bepaald wordt.

En je hebt nu de middelen om te testen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 december 2006 17:04:04

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo, ik heb dringend nood aan een iets professionelere labvoeding. Deze hier (labvoeding in nieuw jasje) lijkt mij ideaal, maar die transfo heb ik niet liggen, en is waarschijnlijk heel duur in aankoop? Ik heb wel een tweetal ringtransfo's liggen die 2-4 halogeenlampjes (12V 50W)van stroom voorzien. Kan ik deze ook gebruiken, en hoe moet ik ze dan aansluiten?

Sckakel de uitgangen van de trafo's in serie. Het knooppunt van de twee vormt dan de middenaftakking. Zorg er wel voor, dat de draden, waarmee je beide trafo's aan mekaar knoopt, een tegengestelde polariteit moeten hebben.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hi.

I have a couple of questions about the powersupply mentioned earlier on this thread. First of all I'd like to know about the led in the schematic close to the T2 transistor.

Is it supposed to be a power on led only? If it's supposed to be an overcurrent indicator I'd like to know how that is supposed to work. I've simulated the design in microsim pspice and hooked it up on a breadboard and the led appears to be lit at all times.

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20schema.…

Another thing I've been thinking of is T1 in the schematic. Is it supposed to act as a current source? According to my simulations it doesn't provide any current to the adj-pin of the LM317. The gate voltage appears to be voltage divided with a negative voltage.

Sine posted another approach for a regulated current/regulated voltage design taken from the national semiconductors LM317 datasheet. I can't get that one to simulate with a decent result. Regardless of the R8 pot setting the output voltage is 35 volts at all times. Pin 5 of the LM301A opamp isn't connected in the schematic and the V+ pin appears to be unconnected as well. The value of the R8 pot isn't stated in the figure so I've tried with different values of the pot such as 100, 1k, 10k and 100k and none has worked.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding2.GIF

Both designs are very intresting and as a matter of fact I have a proposal for a modification. I've already managed to perform this modification on the voltage regulating part of the double LM317 design. I've replaced the bottom -1.38 volt voltage supplied by a current source and two diodes. I've voltage divided this node by a trimpot and then buffered it with a voltage follower. This way the 0 position can be fine-tuned with the trimpot. I've hooked a trimpot for the upper resisor so that the upper voltage limit can be trimmed too.

My intention is to make the end-limits trimmable for the current limiter part of the supply as well. If I only could get the alternative design to work I'd like to make the limits trimmable on that one as well. Sine claims that design is more efficient since it involves only one LM317 with a pass transistor.

Henry S.

Moderator

Op 4 januari 2007 00:04:44 schreef misterstarshine:
Hi.

I have a couple of questions about the powersupply mentioned earlier on this thread. First of all I'd like to know about the led in the schematic close to the T2 transistor.

Is it supposed to be a power on led only? If it's supposed to be an overcurrent indicator I'd like to know how that is supposed to work. I've simulated the design in microsim pspice and hooked it up on a breadboard and the led appears to be lit at all times.

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20schema.…

D3 and T2 form a current source, because of the constant current through the LED it provides T2 with a constant base current, and a constant emitter current, R7 is a local feedback providing further temperature stabilisation.
This current is needed for a constant voltage drop over D5 and D6.

Another thing I've been thinking of is T1 in the schematic. Is it supposed to act as a current source? According to my simulations it doesn't provide any current to the adj-pin of the LM317. The gate voltage appears to be voltage divided with a negative voltage.

Another current source, is your simulation capable of simulating a LM317? Because it is certainly providing a constant current out of the adj pin but only if the negative voltage is absent.
This is a safety feature, when you turn the PSU off, the negative voltage becomes zero but the positive voltage remains highly positive for a short while. This would give an unpredictable output which is dangerous for any externaly connected circuit.
T1 conducts until all power in C2 is gone, providing a path for IC1 and allowing it to drop it's output current to zero. Hence there is no voltage at the output pin of IC2 able to destroy any connected piece of circuitry.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Eindelijk, mijn voeding is af!!!!! :D Bedankt Henry voor alle hulp.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TZWFVS8T

PS: Henry zou het kunnen dat je vergeten hebt te vermelden dat op het 9v voedingsprintje nog een draadbrug moet tussen T5 en T6 ?

Henry S.

Moderator

Dat merk je vanzelf. >:)

Idd vergeten te melden, en op http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/9V_DPM_Power_Supply_comp.pdf is deze niet meegetekend.

Mooi dat het werkt, kast is wel erg ruim ;)
Enne foto van binnen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 januari 2007 22:18:44

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.