ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 26 april 2008 17:27:22 schreef flipflop:
[...]
Oei, da's wel een heel ernstig geval!

Even over dat afsnijden van de programmeer interface van de CPLD. Daar is natuurlijk wel een goede reden voor om dat te doen. Ik ga er vanuit dat je dat zelf ook snapt.
Ook dat voorbeeld van de EMI/GPIO is niet een heel rare design keuze, maar het moet uiteraard wel gedocumenteerd zijn. Dat laatste is het foute van de fabrikant en niet de functie zelf. My 2 cents.

Voor mij : als je dat als EMI configureert moet dat voorrang hebben op de gpio functie. ( je software staat extern. de erste keer dat je naar gpio schrijft zonder and/or mask : beng .. memory access kwijt en de processor stallt ...

voor cpld : protectie. ok .. maar meestal is dat om toch nog een paar extra io poten te hebben ... pak gewoon een grotere behuizing en klaar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

1) Twee volle dagen zoeken naar plotselinge vage storingen in een LON-netwerk. Routers uitgewisseld, software van onder tot boven gecheckt, opnieuw laden, enz..
Oorzaak: Kortsluiting in zojuist toegvoegd kastje.

2) Ik wil een testprint met voedingsunit testen op een zwaardere belasting tussen +3V3 en 0. Ik sluit een weerstand aan tussen +3V3 en 0. Allen was die 0 een ca 30V. Dag testprint.

3) Een spanningsvoerende rail aanzien voor een aardrail en nog net op tijd inzien dat je op het punt staat een hele domme fout te maken.

4) Ohmmeting verrichten op een WCD.

5) Hete soldeerbout schoonmaken met een textielen lap.

Op 22 april 2008 20:39:45 schreef Henry S.:
Doorpiepen... [afbeelding] dat doet niemand.

Ik kan je verzekeren dat kabeltjes, met slechts 3 aders, hier uitvoerig doorgepiept worden...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 23 april 2008 16:44:31 schreef free_electron:
Marketing mensen moet je weghouden bij technische meetings. Ik word in ene meeting gehaald om uitleg te geven bij de pcb voor een bepaalde chip.Klant heeft problemen dat er zoveel ontkoppeling nodig is en of we layout niet kunnen tunen. Marketing man die aanwezig is stelt de volgende vraag ; jullie hbben toch ene 4 lagen rpint / klop... waarom plaats je alleen componenten op 2 van de 4 lagen ? als je nou de componenten ene beetje verdeelt over de lagen...

dan ga je door de grond natuurlijk...

Die kwiet wist uiteraard niet, dat je op een 1-layer print langs beide zijden componenten kan plaatsen. Voeg daarbij dat IC's en ander spul alsmaar kleiner worden. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om op een 4-layer de componenten over 8 vlakken te verdelen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik herinner me nog wat van school....

Komen we het meetlokaal binnenlopen, ruiken we gelijk een
enorme stank !

Toen iedereen op z`n plaats zat, kregen we het verhaal te
horen.

In het voorafgaande lesuur was er iemand die een Amperemeter
een klein beetje fout had aangesloten. (Als Voltmeter dus)
Hij stak zijn finger op, en vroeg:
"Meneer, er komt rook uit die meter, wat moet ik nu doen ?"

Tja.....

Neen, die figuur was ik gelukkig niet! :-)

Eddied

klein is fijn

Moderator

Gelukkig zijn wij niet de enigen die fouten maken. Stond wel even gek te kijken toen ik hier een IC in wilde prikken..

Sine

Moderator

KIF aan de trough hole ? en dat op het vervloekte stripboard nog wel !

free_electron

Silicon Member

Op 26 april 2008 20:18:33 schreef pros:
[...]
Die kwiet wist uiteraard niet, dat je op een 1-layer print langs beide zijden componenten kan plaatsen. Voeg daarbij dat IC's en ander spul alsmaar kleiner worden. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om op een 4-layer de componenten over 8 vlakken te verdelen?

hahaaaaaaaahaha. als je daar ooit in slaagt pros dan steun ik jouw nominatie voor een nobelprijs !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 27 april 2008 00:42:12 schreef klein is fijn:
Gelukkig zijn wij niet de enigen die fouten maken. Stond wel even gek te kijken toen ik hier een IC in wilde prikken..

miljaar zeg. die had zeker teveel aan de rijstwijn gezeten alvorens dat te ponsen ....

( die pertinax dinges worden gestanst ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Lucky Luke

Golden Member

zit er nu ook nog kortsluiting tussen sommige banen? Of is dat papier?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 27 april 2008 15:57:43 (15%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

WTF is dat?

Je kan het misschien nog achteraan een kast monteren als je er lucht wil door laten circuleren

Lucky Luke

Golden Member

Op 27 april 2008 05:41:12 schreef free_electron:
[...]

hahaaaaaaaahaha. als je daar ooit in slaagt pros dan steun ik jouw nominatie voor een nobelprijs !

hmm, zo dik is een "blote" chip (die) toch niet?

Hoe word zo'n multilayer print eigenlijk gemaakt?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 27 april 2008 16:04:41 schreef Lucky luke:
[...]
hmm, zo dik is een "blote" chip (die) toch niet?

Hoe word zo'n multilayer print eigenlijk gemaakt?

Laag voor laag.

IF you can't convince them, then confuse them!
free_electron

Silicon Member

grapjas. der zijn verschillende manieren.

meestal een core ( dubbelzijdige print) waar dan 2 enkelzijdige lagen worden opgelegd

het kan ook een stack zijn van meerdere dubbelzijdige printen ( als je blind en buried via's nodig hebt )

ik heb hier in het verleden al eens het verhaal gedaan.. zoeken maar

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 27 april 2008 16:44:26 (13%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb even gezocht, interessant verhaal :)

maar:

Op 6 augustus 2007 22:41:55 schreef Hugo Welther:
Er zijn ook nog printen met buried components. De die met de bondwires zit dan tussen de lagen in.

Componenten over de lagen spreiden kan dus wel in zekere mate...

mag ik nu die nobelprijs voor mijn minuutje research? >:)
krijg ik zeker de nobelprijs voor offtopic

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 27 april 2008 18:25:49 schreef Lucky luke:

krijg ik zeker de nobelprijs voor offtopic

Je bent een van de genomineerden :).

IF you can't convince them, then confuse them!
free_electron

Silicon Member

je kan weerstanden spoelen en caps maken met printmateriaal. inwendig bonden is al heel lastig.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 27 april 2008 00:42:12 schreef klein is fijn:
Gelukkig zijn wij niet de enigen die fouten maken. Stond wel even gek te kijken toen ik hier een IC in wilde prikken..

Tis niet moeilijk te begrijpen dat de KIF aan de SMD verknocht zit. Wat moet die Chinees aan dat Pertinaxstansmachinen wel gedacht hebben: schoon scheef is ook niet lelijk...
Of misschien moeten we de chinese datasheets in het vervolg maar eens wat beter bekijken, het zou kunnen dat hun componenten een iet wat onregelmatige pinning hebben.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ik ook weer vanmiddag.
hele mooie roulette schakeling opgebouwd op breadboard en het werkt niet.
1,5 uur later kwam ik erachter.
draadbreuk in een van de breadboard draadjes :o
erg leuk om op te zoeken.

Op 24 april 2008 22:42:38 schreef free_electron:
[...]Welk soort passivatie ligt er op ? SOG ? of iets anders ?
Ga je via een TAP binnen of zit je te proben met naalden ?

vandaag een andere(recentere) plak op de martelbank geplaatst en deze deed het keurig volgens het boekje. dus geen problemen met de meetapparatuur maar echt de plak die niet klopte. maar de sturctuur daarop was dus kleiner en het geheel verviel onder de 25 graden grotendeels in de meetruis van 0,1pA zoals verwacht.

Inbonden dan een die (chip) in een print kan wel maar het kost veel ruimte(dikte) en dus behoorlijk onpraktisch. Nu zijn er wel processen waarbij ze niet meer gebonden hoeven te worden en dus veel hoogte bespaard kan worden maar dat is nog erg duur, exclusief en foutgevoelig. En gelukkig maar want ik heb al een hekel aan die zwarte-druppels-op-print en als ze inwendig zitten moet je ze eerst maar eens weten te localiseren en dan nog een poging doen om een meting te doen om te kijken of die chip kapot is(lastig met wires op etage 2 en 3 e.d.). laat staan vervangen..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik bedacht net dat ik lang, lang geleden ook eens een heel vaag probleem had. Dit is zeker een jaartje of 10 terug (ik was toen 15 of zo), toen wist ik nog niet zo gek veel van elektronica en specs begrijpen was er nog niet bij.

Ik was een ADCtje van Maxim aan het testen, het ding in een voetje op een experimenteer printje gezet en met een flatcable aan een parallelle poort geknoopt. Ik had toen nog nooit van microcontrollers gehoord, maar kon wel redelijk in pascal programmeren, onder DOS.

Anyway, het ding had 8 kanalen, en ik kon kanalen 1-7 redelijk betrouwbaar samplen, maar kanaal 0 niet, daar kwam echt de grootste rommel uit. (en waar begin je met testen? juist.)

Ik weet zeker dat er nu al een paar zitten te lachen...

Ik heb me helemaal rot gezocht, snapte er echt helemaal niets van. Uiteindelijk bleek de labvoeding wel aan te staan, power LED was ook aan, maar er stond niets op de 5V uitgang. Zolang ik maar ergensin de adreslijnen een 1 had staan, kreeg het ding via de interne clamping diodes wel voeding. Alleen bij kanaal 0 stond er geen enkele 1 op de bus, dus geen voeding...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 april 2008 15:50:37 schreef free_electron:
en met deze is het FEEEEEEEST !!!!!!

Ah! Hier wastie!

Gefeliciteerd hoor!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 26 april 2008 15:50:37 schreef free_electron:
en met deze is het FEEEEEEEST !!!!!!

gefeliciteerd
nu naar de 25K aan posts he;)
ik ga nu voor de 1250 haha

free_electron

Silicon Member

snif... kheb weer zelf mijn taart kunnen kopen ... voordeel was wel dat ik zelf kon kiezen :p

Over ontwerptips en domme fouten gesproken., Ik heb hier een frietpot van 'EuroPro' ( Delonghi ). zo een geval met digitale thermostaat. wat een gedrocht is me dat zeg. ik zit al aan de 4e frietpot ... ( telkens in garantie kunnen omruilen ) Die oenen die dat in elkaar gezet hebben...

De frietpot is ok. (verwarmingselemtne en dergelijke zijn ok. design is ook goed : element in de olie. ik haat frietpottenwaarvan element onder de ketel zit ( dus niet in de olie ,die dingen zijn te traag en je kan dat niet goed proper maken. Hier trek je element met controleblok eruit en de rest gaat in de vaatwasser.)

Maar .. de electronica brandt altijd op! Ik heb de laatste , alvoren die de eerste keer te gebruiken ) opengedaan om uit te vlooien wat er nu eigenlijk mis is..

er lopen 3 draadjes met laagspanning van het treasnformatorprintje naar het stuurprintje met display en chippie.
om die draadjes vast te maken gebruiken ze een stom kabelbindertje .. wat ze vastmaken aan een netspanningsvoerende draad .. vlakbij het punt waar de faston zit .. op de poot van .. jawel het verwarmingselement.

Met andere woorden. telkens die ketel opwarmt wordt dat punt leuk warm. na xx aantal keren opwarmen wordt de isolatie hard, brokkelt af , komen de laagspanningsdraadjes tegen hoogspanningsdraadjes en -vonk- gedaan met de ketel..

ik dacht ok. knip . kabelbindertje door. draadjes op andere manier vastgezet.. nu is toch potverdikke het relais wat verwarmings element schakelt gesneuveld zeker ! en het is een relaismet eigenaardige footprint wat ik niet vindt in de digikey cataloog ..

kheb hem buitengeshot en geld teruggevraagd ( en gekregen ) in 3 jaar tijd 4 frietpotten van dat type ... ( wel telkens in garantie ) dus kheb dik 3 jaar een toestel gehad wat mij niks gekost heeft( wel aan frustratie maar kom ) kheb er u ene van Tefal.. eens zien of die beter zijn ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Turbokeu

Golden Member

Frifri (Swiss made).
Mijne (model 114, 4 liter inhoud) in 1982 van de vuilbak opgeraapt, netsnoer vervangen, werkt nu nog steeds perfect (wel mechanische thermostaat).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten