autonoom de atlantische oceaan over

Waar moet er aluminium gebruikt worden bij een polyester romp? Als er een vleugel gebruikt word i.p.v. een grootzeil kan die benedendeks bediend worden. Roerbediening komt sowieso benedendeks. Weinig metaal bovendeks. De metalen delen benedendeks worden hoop ik niet in aluminium uitgevoerd.

Elektronica kun je op de dag van vertrek volgieten met giethars, dan komt er nooit en te nimmer een spat water bij. Aan de waterdichtheid van de motoren zal wel speciale aandacht besteed moeten worden.

Gr.

Erik

GJ_

Moderator

Op 15 oktober 2008 16:43:14 schreef erik1234:..De metalen delen benedendeks worden hoop ik niet in aluminium uitgevoerd...

Waarom niet? Ikzelf zit nog steeds te plannen in volledig ALU in verband met de stevigheid en het feit dat het lekker te bewerken is, goed tegen zout water kan en relatief licht is.

Anoniem

Op 15 oktober 2008 16:37:05 schreef mts plus:
epoxy of iets dergelijk bedoel je zeker

Het spul wat rechts op de print zit :).

http://www.rskey.org/~mwsebastian/reviews/sentry_ca756_pcb.jpg

Lucky Luke

Golden Member

"zwarte blob"

Ingieten is idd nog beter dan 2 behuizingen over elkaar heen.
Het overdrukidee was maar een losse flodder, idd niet handig om het lang mee vol te houden.

een boot in 2 lagen? is dacht ik wel eens gedaan? Nou kun je het denk ik toch wel vergeten als de 1e laag door is en vol water zit om de boel nog vooruit te krijgen, dus...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Maar goed, zodra die zooi er overheen zit is repareren absoluut geen optie. Print zal dan volledig vervangen moeten worden.

Luchtdicht maken is nooit goed, omdat het gewoon niet lukt. Als je door afkoeling onderdruk krijgt wordt er absoluut vocht aangezogen, wat je niet meer kwijt raakt. Gewoon de boot goed ventileren, ik twijfel er niet aan dat daar geschikte lucht in/uitlaten voor bestaan. Waterpompje voor de zekerheid, misschien ontstaat er toch zoveel condens dat het van de binnenwand afdruipt.
Elektronica in een geschikte behuizing onderbrengen, ingieten zou ik ook afraden, al is het maar omdat de jury misschien het een en ander aan de hardware wil inspecteren:

The jury may request to examine satellite phone bills, log files or computer code if they suspect data has been sent to the boat.

Do Androids Dream of Electric Sheep?

Ingieten in giethars op de dag van vertrek, inspectie is dan al gedaan en reparaties zijn dan al onmogelijk. Ik bedoel niet dat kleine drupje op de print, maar ik bedoel het spul waar je gietmoffen mee ingiet. Na een uurtje of 2 is het hard als een baksteen.

@GJ. Ik weet niet wat je zit te tekenen. De hele romp in aluminium? Denk dan goed na over het soort aluminium, het is in 1000-en-1 soorten verkrijgbaar. Voor de rest is er mechanisch niet heel veel nodig. Roer-roerarm-overbrenging-motor en zeil-overbrenging-motor. Mijn voorkeur voor de roerbediening gaat trouwens uit naar een hydraulische pomp + cylinder. Oerdegelijk en makkelijk electronisch aan te sturen. Dit vind je in bijna elk plezierjacht waar het jaaaren probleemloos meegaat. Een heleboel mechanica is standaard te koop, zelf hobbyen loont de moeite (meestal) niet. Voor leuke mechanische onderdelen kijk eens bij de Vetus catalogus

Gr.

Erik

Je kan de boot wel luchtdicht maken, en dan een luchtklepje erop wat bij mooi weer opengezet wordt, of als de luchtvochtigheid in de boot te hoog wordt(sensor?).

als je dan toch op hrydroliek gaat werken kan je daar ook je zeil mee bedienen.

hmm we dwalen weer af naar detail niveau

Life is waiting!
GJ_

Moderator

@erik1234:
Ik ken mn materialen, en heb het in alle soorten liggen. Hydrouliek vind ik in dit geval wqat overdreven, ik blijf bij mn maxon motoren met originele maxon planetaire overbrenging. Superrobuust en superbetrouwbaar. En niet tevergeten een koppel om U tegen te zeggen. Voor een gebalanceerd roer (en een gebalanceerde vleugelmast) moet dit geen problemen opleveren.

is het mogelijk om binnenkort bij elkaar te komen?

en dan eens te kunnen brainstormen en wat concreets maken?

als ik eerlijk ben gaat mij voorkeur uit naar amsterdam of utrecht om af te spreken

Life is waiting!

Op 15 oktober 2008 19:56:47 schreef GJ_:
@erik1234:
Ik ken mn materialen, en heb het in alle soorten liggen. Hydrouliek vind ik in dit geval wqat overdreven, ik blijf bij mn maxon motoren met originele maxon planetaire overbrenging. Superrobuust en superbetrouwbaar. En niet tevergeten een koppel om U tegen te zeggen. Voor een gebalanceerd roer (en een gebalanceerde vleugelmast) moet dit geen problemen opleveren.

Ik ben het met GJ eens dat electomotoren een betere oplossing zijn dan hydraulische oplossingen. Hydro heeft toch weer een pomp nodig die het nodige vermogen verbruikt. De olie moet mee, de cilinders wegen ook nog een en ander.

De maxon motortjes die ik hier thuis voor me heb liggen houd je met de hand niet tegen.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op 15 oktober 2008 19:58:50 schreef mts plus:
is het mogelijk om binnenkort bij elkaar te komen?

en dan eens te kunnen brainstormen en wat concreets maken?

als ik eerlijk ben gaat mij voorkeur uit naar amsterdam of utrecht om af te spreken

Utrcht is dan de handigste en dan ergens bij het station afspreken. Utrecht is het meest centraal met auto en trein.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

@GJ,

Elektromotoren is ook weinig mis mee, mits goed ingebouwd. Misschien kende je 'm al, maar rechtsbovenaan de formules om het roermoment uit te rekenen; http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=hhqfr#/page46/

Gr.

Erik

Het waterdicht maken van de aandrijving lijkt me ook niet zo'n groot probleem; afdichtingen zoals die in motorfietsen en auto's gebruikt worden houden spatwater wel tegen.

Maxon motors en vertragingen zijn op zich wel leuk, maar ook erg duur. Daarbij hebben we waarschijnlijk een eindoverbrenging nodig die je niet haalt met zo'n kleine planetaire vertraging. Vooral voor de bediening van het zeil hebben we, denk ik, wel een forse industriële vertraging nodig (kegelkast of planetaire vertraging), en die zijn ook mega betrouwbaar, als je ze maar sterk genoeg kiest, zodat ze niet stuk gaan door de piekbelastingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 15 oktober 2008 20:28:32 schreef jovak:
[...]

Utrcht is dan de handigste en dan ergens bij het station afspreken. Utrecht is het meest centraal met auto en trein.

Utrecht vind ik niet verkeerd. Het is opzich wel handig als we op een redelijk rustige locatie kunnen gaan zitten.

Eerder is een wormwiel genoemt om het roer mee aan te sturen. Ik zie dit wel een groot voordeel hebben, namelijk dat het geen energie kost om het in zn positie tehouden. Nadeel is wel dat er een soort van terugkoppeling moet zijn welke de hoek aangeeft.

GJ_

Moderator

Ik heb ze gewoon liggen: maxon motoren met een enorme planetaire reductor. Dus, als ik besluit mn (onze) eigen boot te maken ben ik voorzien. Zo duur zijn ze trouwens niet. Met die enorme i heb je aan een motortje van 3 tientjes ruim voldoende vermogen.

Voordeel van een "eigen" boot is dat ik een boel gekibbel voorblijf. Het eigen goed geoliede "eigen" team is wat makkelijker te hanteren dan zo'n grote groep waarin iedereen goede ideen heeft die niet met elkaar te combineren zijn.
Het enige gebrek waar ik even mee zit is een gebrek aan tijd.

is er geen vergaderruimte op utrecht te huren voor een paar euro?

Life is waiting!
chuckie

Honourable Member

Het enige gebrek waar ik even mee zit is een gebrek aan tijd.

Oei,...kunnen we wel op je rekenen met Rosmalen GJ?
Ik begrijp het als het niet lukt maar het zou wel jammer zijn.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 15 oktober 2008 22:43:46 schreef mts plus:
is er geen vergaderruimte op utrecht te huren voor een paar euro?

gewoon de grote tafel in de laplace van het jaarbeurs congres centrum claimen

kost je alleen de koffie

Anoniem

Op 15 oktober 2008 23:52:49 schreef jovak:
[...]
gewoon de grote tafel in de laplace van het jaarbeurs congres centrum claimen

kost je alleen de koffie

Koffie :D

Bah ik wil ook graag meedoen :( Maar ik zal waarschijnlijk nooit op de meetings kunnen komen. Ik woon nu Miami, dan even in Slovenië en dan weer mn boot op voor paar maanden (gelukkig wel gewoon snel internet ;))

@M14: het is natuurlijk niet handig om een motor continue te moeten bekrachtigen om het roer op zijn plaats te houden, maar zoals ik al eerder zei, zijn er meer mogelijkheden om een aandrijving tegen te houden dan alleen een wormwiel vertraging.

Een wormwiel vertraging is alleen zelfremmend als het voorwaartse rendement minder is dan 50%, en zelf dan alleen statisch. Met dynamische belastingen, die het zeker te verduren krijgt, gaat zo'n overbrenging nog steeds verlopen. Als je dat wilt voorkomen, moet je het rendement nog lager maken, waardoor je 2/3 of zelf meer van de energie die je in de motor stopt, verspilt in de overbrenging.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 oktober 2008 19:22:19 schreef erik1234:
Ingieten in giethars op de dag van vertrek, inspectie is dan al gedaan en reparaties zijn dan al onmogelijk. Ik bedoel niet dat kleine drupje op de print, maar ik bedoel het spul waar je gietmoffen mee ingiet. Na een uurtje of 2 is het hard als een baksteen.

Al eens gedacht aan een hermetisch gesloten doos met droog inert gas onder overdruk??

Een overdruk systeem kan ook helpen elders vocht weg te houden. Het kost een luchtpompje en wat leidingen. Als je hoog in de mast lucht inzuigt zal de kans dat er water meekomt gering zijn.
OK, tegen lekkende waterkeringen van luiken en asdoorvoeren zal het niet helpen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Anoniem

Op 16 oktober 2008 09:23:52 schreef SparkyGSX:
@M14: het is natuurlijk niet handig om een motor continue te moeten bekrachtigen om het roer op zijn plaats te houden, maar zoals ik al eerder zei, zijn er meer mogelijkheden om een aandrijving tegen te houden dan alleen een wormwiel vertraging.

Een wormwiel vertraging is alleen zelfremmend als het voorwaartse rendement minder is dan 50%, en zelf dan alleen statisch. Met dynamische belastingen, die het zeker te verduren krijgt, gaat zo'n overbrenging nog steeds verlopen. Als je dat wilt voorkomen, moet je het rendement nog lager maken, waardoor je 2/3 of zelf meer van de energie die je in de motor stopt, verspilt in de overbrenging.

Wat je beschrijft is opzich wel logisch. De vraag is natuurlijk hoe vaak het roer opnieuw moet worden gepositioneerd en hoeveel energie kost dit tenopzichte van bijv. een servo welke continue bekrachtigd moet zijn.

Wat is dan bijvoorbeeld nog meer mogelijk? Hydrauliek is eerder genoemt. Klep dicht / pomp uit is geen beweging lijkt me. Echter zit er dan ineens veel meer in wat kapot kan gaan. Daarbij is het denk ik niet makkelijk om op deze schaal cilinders, kleppen en pompen te vinden. Lijkt me ook niet echt een optie.