Deel zeven over radiobouwers van nu, en over de tijd dat Leonard z'n boeken schreef.

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Laaste post in deel 6.

Heb ik een heel verhaal geschreven komt er topic gesloten, ik heb weer de first :-)

(Z): Ja eigenlijk wel, had je dat niet verwacht dan :-)

Het zullen vast overtone kristallen zijn. ik heb er een stuk of tien dus dit leek me leuk er iets mee te doen. Ik had als variabel filter het idee om de trimmers van het filter te vervangen door varcotjes of varicaps, dan kan ik de breedte veranderen. Andere optie is aftakkingen tussen de filters of meerdere filters maar dat is van latere zorg.

De VCO wordt het lastigste, zo'n klein zwart blokje straalt niet echt vertrouwen uit en ik ben erg benauwd dat ik het opblaas. Dat idee van een electrisch aangedreven varco lijkt me ook nog steeds erg grappig. Alleen een triggersignaal wordt lastiger.

Ik heb ook al wat leuke ideetjes voor het buizen breadbord. De buisvoeten komen op uitwisselbare printplaatvierkantjes met twee ringen grote soldeervlakken. De voet op de binnenste aangesloten en de tweede voor de andere kant van weerstandjes enzo. Er komen spannings aftakpunten bij iedere buisplaat voor HT naar keus, 250V, 6,3V en 12V en een voor afwijkende spanning. Op het paneel komt een speaker, audiotrafo, en de nodige potmeters, schakelaars, sockets en een ampere meter voor in de 250V leiding, een extra meter die ik vrij kan gebruiken, een lampje en een strip kroonsteentjes. De achterwand en voorwand moeten evenhoog zodat ik hem makkelijk op zijn kop kan zetten.

Over opamps, daar kwam laatst de volgende opmerking langs,

Q"Met opamps kun je nu natuurlijk heel veel. Ik dacht dat ze zelfs in de ontvanger van het Delphi project gebruikt werden. De 50 ohms ingangsweerstand werd daar door (slik) tegenkoppeling gemaakt."uQ

Ik dacht, kom laat ik deze opmerking eens bij een vd bouwers (vriend van mij) neerleggen, en zijn comment meenemen.
Vanavond kreeg ik het bondige commentaar.

"Er worden inderdaad veel op-amps gebruikt. 50 ohm maken we haast nooit in Delfi-C3 want dat is helemaal niet nodig.
Alleen filters moeten een vaste impedantie zien en dat gaat meestal met aanpassingsnetwerkjes.

En hij doet het nog."

@Jim. Er bestaat een NAVO/NATO rapport die ethernet over power line ter discussie stelt.
Het leger heeft er nl. net zo last van als wij.
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id…
en
http://ftp.rta.nato.int/public/PubFullText/RTO/TR/RTO-TR-IST-050/$$TR-…

In de US heeft de ARRL een zaak tegen de FCC gewonnen. In de US gebruiken ze dit om het achterland van internet te voorzien.
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id…

Interesant Hugo, heb zojuist de linkjes even door gelezen, ik ben er alleen niet erg gerust op dat de thuisplc netwerkjes hierdoor ook verboden kunnen worden.
Ze worden immers al verkocht.....

De laaste week druk gehad, (S-klaas e.d.) dus geen tijd voor de DC. De komende maand gaat posten ook niet lukken gok ik, dus verwacht niks van mijn kant...

Nee hoor... Lukt wel ;)

Ben nu eens wat bij aan het lezen, maar hoeveel spullen hebben jullie??
Fred: Zoeken in shack.
Jim: Grijze BAKKEN met meuk.
En zo zag ik er nog meer...
Gebruik je dat ook allemaal?

Op 5 december 2008 15:09:08 schreef Pietdepiet:
Nee hoor... Lukt wel ;)

Ben nu eens wat bij aan het lezen, maar hoeveel spullen hebben jullie??
Fred: Zoeken in shack.
Jim: Grijze BAKKEN met meuk.
En zo zag ik er nog meer...
Gebruik je dat ook allemaal?

Waarom dacht je dat ik wel dat scoopje missen kon?
En die meuk is waardeloos, dus dat gebruik ik niet.
Gaat allemaal naar de vuilstort.

Ter info, de plankenwand boven mijn werktafel is aan de bovenkant 10 cm uit de muur gekomen vanwege het gewicht.
Die moet dus leeg, en hergemonteerd worden.

Je wilt niet gaan weten wat daar allemaal opstaat.

Piedepiet,

heb je de foto gezien van mijn omgebouwde TRMS meter?
Links buiten het beeld staat ook nog wat spul. ;)

Ja die zag ik ook...
Zoveel zooi {foute woordkeus?} spullen...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (32%)]

Het blijft lachen, mijn vrouw vind het in mijn hokje vol, nu heb ik jouw hokje even laten zien, vlugzout wie heeft er vlugzout..........

@Fred: Ik zat dus aan zoiets te denken: http://www.uploadarchief.net/files/download/logdetector.jpg

Er is nog veel zelf in te vullen. Je kunt bijvoorbeeld de logamps alsnog uit een chipje nemen als je dat beter uitkomt.
Daarnaast is de hele logamp AC-gekoppeld. Met de huidige opzet moet dat geen probleem zijn, maar eigenlijk zou DC-koppeling mooier zijn. De koppeling van de detector en de log-opteller moet verder allemaal DC-gekoppeld zijn. Het zijn in principe DC-spanningen.
De log-amp bestaat dus uit een 10 traps versterker, met per trap zo'n 6dB versterking. Iedere trap versterkt steeds verder, totdat de laatste trappen gaan clippen. Het gemiddelde signaal van wat er op iedere trap staat wordt genomen; en dit is dan een soort bijna-blokgolf. Je moet nog even oppassen met dat er om en om steeds een signaal in fase, en in tegenfase op de collectors van de opeenvolgende torren staat. Dit moet dus nog even rechtgezet worden met een fase-omkeer-torretje zonder versterking, die het gemmiddelde van de tegenfase-torren omkeert, en bij het gemmiddelde van de fase-torren optelt.
(ik zie trouwens dat die weerstand van 47k/n, dat dat 100k/n moet zijn.)

Die log-opteller zorgt met de huidige waardes voor een afwijking van minder dan 1dB. (een vlakke frequentiekarakteristiek vertoont op het scherm een wiebeltje van max. 1dB top top)

Het HF-deel komt vrij nauw kijken, dus dat zul je netjes moeten bouwen. Het moet zoveel mogelijk in evenwicht zijn. Maar ik denk dat je dat wel lukt.

Die verdomde fasevergelijker blijft me bezig houden. Ik heb nu dus een 4046, die verder netjes lockt enzo. Maar dat ding heeft een dead zone. (bij een kleine fasefout komt er geen regelsignaal; pas bij grote fasefout wel, maar dan is het regelsignaal meteen te groot)
Dit valt op te lossen door een weerstand over de output te zetten. Maar daardoor krijg je een zaagtand op de output die je niet weg kan filteren. Ik heb geprobeerd om die weg te halen met een andere zaagtand ertegenin; maar dat werd geen succes.

Nou moet er een 4046 bestaan, die geen deadzone heeft: de 4046A. Maar daar valt eigenlijk heel weinig over te vinden. Is die er in cmos versie? (ik heb 12V nodig)

Nog mensen met andere tips om een mooi constant piepje uit mn VCO te krijgen?

Op 6 december 2008 14:39:40 schreef (Z)weetvoetje:
@Fred: Ik zat dus aan zoiets te denken: http://www.uploadarchief.net/files/download/logdetector.jpg

Denk je niet dat dat ding continu onbedaarlijk zal staan te genereren? Je hangt de uitgang van een 60dB versterker (of meer, al naar het aantal trappen) zowat aan zijn eigen ingang.

(Z)weetvoetje,

o.a. Texas Instruments en ON Semiconductor hebben de 74HC(T)4046A, CD74HCT4046A.
Maar geen 12V uitvoering.

Ik ben vandaag een sukkel geweest. alles stond klaar voor SAQ. Zelfs in mijn agenda gezet (telefoon), die begint te piepen en ik zet hem af me zelf afvragend waarom hij te vroeg voor mijn medicijnen begint te piepen en ik vergeet de hele uitzending :-(

Ik ga deze week wat bij Kent bestellen. Oa een logamp ic , SA620 varicaps en wat PIC's want ik heb een easypic3 gekocht. Dan kan ik verder met de SA. (Z) ik vind het al experimenteel genoeg zo en lijkt me beter het zo te maken dat ik in ieder geval snap waar ik mee bezig ben. Dan heb ik de meeste kans dat het gaat werken.

In de tussentijd vandaag aan mijn buizen-breadbord gewerkt. Ik heb allemaal standaard afmeting PCB plaatjes gemaakt. Mijn kleine draai/freesbankje ook boven gezet, dat is best handig. Elk plaatje krijgt een buisvoetje met soldeervlakken voor de aansluitingen. Ik moet alleen nog een handig bevestigingsysteem bedenken voor de plaatjes op de plank. Ik zat te denken aan balkjes waar ik de plaatjes naast elkaar op kan schroeven.
Ik heb al een aantal plaatje met voetjes (twee noval, 1 loktal, 2xmini7 polig, gewoon 7 polig en twee oude 6 polige) twee plaatjes met varco's (een 6-60 en dubbele 50-600pF). Er komt een achterwand op met twee meters, speaker, wat sockets (BNC, SO239, tulp, koptelefoonsockets en bananen). Ook nog plaatjes met een paar schakelaars en een plaatje waar ik snel 3 potmeters in kan zetten. Ook mijn gewone breadbordje komt erop en een aantal plaatjes met vierkantjes als soldeervlakje om onderdelen op te zetten. Tussen de balkjes bij ieder plaatje komt een kroonsteenstripje met voedingspanningen.
Een van de twee meters (ampere) komt standaard in HT leiding incl zekering en schakelaar. Ook een audiotrafo komt erop en heel misschien nog een 250V voeding.

Als dat klaar is kan ik tenminste snel iets uitproberen. Nu ben ik teveel tijd kwijt met het maken van het "chassis" wat achteraf toch vaak niet klopt omdat er een buis bij moet of ze net op de verkeerde plaats blijken te zitten.

@(Z),
Als je de exors en de flipflops beu bent, probeer dan eens een Sample & Hold fase comparator.

Maar een enkele faselus, in de Megahertzen, te laten locken op een referentie van 25Hz is ook wèl gewaagd hoor. Je kunt dan geen lusstabiliteit maken.

Vroeger maakten ze daar een aparte lus voor, ook met een hoge referentie; de uitgang werd dan gedeeld zodat hij toch in kleine stapjes ging. Dat resultaat werd dan weer ge-PLL'd met de output van weer een andere PLL. Samen heette dat de triple-loop (natuurlijk niet te verwarren met de Barlow-Wadley).

Later kreeg je fractional division PLL's, da's weer een andere truc (zie Google ;)).

@FET: Ja, dat ben ik me achteraf ook gaan realiseren. Maar op het moment dat ik alles in elkaar stak nog niet. (is ook al jaren geleden) Tja, en toen moest ik het dus wel op deze manier in elkaar zetten. Achteraf dom; maar ik heb geen zin om het weer allemaal overnieuw te gaan doen.

Die instabiliteit van die logamp heb je gelijk in. Misschien hier een paar buffertjes plaatsen voor extra stabiliteit.

Wat is nou eigenlijk het grote voordeel van die sample and hold fase-comperator? (zie http://pdf1.alldatasheet.net/datasheet-pdf/view/17776/PHILIPS/HEF4750V… )
Want ik zie er eigenlijk weinig nieuws aan; behalve dan dat je geen dead-zone meer hebt.
Maar een beetje schommeling in de voedingsspanning zal de laadstroom van de condensator een beetje beinvloeden; en daardoor de uitgangsspanning ook. De stabiliteit van dit ding hangt af van de stabiliteit van een stroombron.
Bij de normale fasecomperator is dat niet het geval; en die normale fasecomperator lijkt me dan ook stabieler.

Ik kan nergens echt duidelijk iets vinden van die triple loop. Heb je daar wat meer info over?

edit: Ik ga eerst maar eens een 4046 comperator zelf maken met 4027 flipflops, en een paar extra onderdelen. Eens kijken hoe dat werkt als je de dead-zone wegneemt. Dan kan ik ook meteen stroombronnen als output maken, en dat zou wat lekkerder moeten werken. Want zonder deadzone is het al wel stabiel genoeg. Een paar spurs op 25, 50 en 100Hz enz van de draaggolf heeft niemand last van. Bij hogere frequenties weer wel. Al klinkt het niet zo mooi.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (25%)]

Ik zou over de stabiliteit van die stroombron geen zorgen maken. Dan kun je ook zeggen: afhankelijk van de voedingsspanning van de VCO.
De gein is toch juist dat de boel gelockt is? Die S&H is een prachtige I-regeling. Dan zal zijn stroom 1% afwijken; dan regelt de lus gewoon 1% sneller.
Het verschil tussen laag en hoog in de band afstemmen zal daarin méér uitmaken.

Het is natuurlijk bijna ideaal, die twee fasevergelijkers. De één heeft een 360 graden brede kijkhoek, weet dus altijd waar hij heen moet. De ander regelt heel nauwkeurig, en doet dat in de dode zone van de eerste. Zo heb je een snelle vang èn een gladde regeling.

Die drie-loops PLL kun je gemakkelijk zelf eens uitknobbelen. Wat ik al zei: 1 doet de grote stappen, 1 doet de kleine stappen (eigenlijk ook grote, maar de output wordt gewoon door een vast getal gedeeld en de stap dus ook); en 1 lus hangt die twee weer aan elkaar.

Wat heb ik een plezier van dat scoopje zeg !
De laatste dagen waren nogal druk ( op het werk met een nieuw project , waar ik heel wat te doen heb, StKlaas enz. , ben ook nog een weekje plat geweest met de griep ...), maar dat terzijde .
Mijn zolder gaat inderdaad nu vormen aan te nemen wat ik een leuke hoby-ruimte noem . Daar ben ik al een poosje mee bezig , want ik kan ook geen ijzer met handen breken .

Maar het moment was daar , dat ik weer eens iets moest gaan creëren , zomaar even tussendoor .

Het is , of ik moet eigenlijk zeggen , het moet een VHF Superreg worden . Alleen dat sm&*îge eindversterkertje is zo instabiel als het maar kan ( lm 386 , zegt dat iemand iets ? :) ) Kan dat komen doordat het Quench-signaal er nog te hard doorheen dendert ?

Verder het hele spul wel min-of-meer werkend gekregen met behuulp van dat scoopje ( nogmaals bedankt meneer Fred101 !)

Voeding goed ontkoppelen en een RC filter voor de ingang van de LM386 zetten en een RC netwerk aan de uitgang (10 ohm + 5nF) hangen.

Edit:
zie de datasheet