Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Mooie plugin, de SA waar ik het beste mee zonder manual uit de voeten kan is mijn Marconi. Is wel een bakbeest.

Nog een bakbeest is mijn nieuwe voeding. Ik had geen labvoeding boven 40V. Deze Flipsen PE-1527 gaat tot 150V en 0-3A. Het was wel even wat werk voor hij dat deed.

Meer over de reparatie incl video;
http://www.pa4tim.nl/?p=5982

Ook klaar, een tweeling, de TTi 1906, twee 5,5 digit benchmeters. Reparatie video en meer info : http://www.pa4tim.nl/?p=5975

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Niet per sé de mooiste, wel een van de leukste; mijn analoge Wattmeter.
Vandaag voor driefasengebruik even uitgezocht hoe het voorschakelweerstanden kastje in elkaar zit, blijkbaar moet de stroom van R gemeten worden.

Vorige week heb ik een "nieuwe" HP 6114A precisie power supply aangeschaft.

Na een beetje prutsen het ding weer werkend gekregen en vandaag eens begonnen met de calibratie van de voltages.

Volgens mij heeft HP de weerstanden voor deze voedingen gehandpicked, pas boven de 20V is de afwijking groter dan 1mV

Bij 20V en hoger is de afwijking ongeveer 1.3mV

Have you debounced your buttons today?
haasje93

Golden Member

Ha Meetlint,

Dat is een zeer mooie voeding. Was deze niet ook onderdeel van de Harrison voeding serie?
Zeer mooie meetresultaten, nu weet je zeker dat wat je instelt er ook echt met goede nauwkeurigheid er weer uit komt.

Waar heb je de voeding vandaan, marktplaats?

Mooie meters ook die ernaast staan! 34401A en 34411A??

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
RAAF12

Golden Member

Volgens mij zijn het 2 34401A, die met de ronde knop is de jongste versie.

@haasje93
Raaf12 heeft gelijk, 2x 34401A.
Volgens mij is het inderdaad onderdeel van de Harrison serie.
De voeding komt van marktplaats ja.

Ik kon niet leven met de 1.5mV afwijking boven de 20V dus heb de betreffende 40K weerstand vervangen door 4x 10k 0.01% en een 3.3 Ohm weerstand in serie om exacter op 40K uit te komen.

Het resultaat is nu binnen 0.5mV.

Have you debounced your buttons today?
miedema

Golden Member

Ha meetlint,

En hoe zit het met de tempco van de nieuwe SMD weerstandjes?
De originele weerstand ziet er uit als een precisieweerstand, en zal ook in dat opzicht erg goed zijn.

Het zou jammer zijn als je qua tempco weer achteruit boert. Mogelijk is het beter om de originele weerstand te behouden, en met een serie of parallel weerstand op waarde te brengen...

In ieder geval iets om te testen :-)

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Heren,

Op 26 november 2017 23:25:19 schreef RAAF12:
Volgens mij zijn het 2 34401A, die met de ronde knop is de jongste versie.

O ja nu zie ik het, zag het net niet helemaal goed.
Was ook even vergeten dat ze daar inderdaad een iets aangepast nieuwer front van hebben. Heb zelf de oude versie.

Ik ben het eens met Gertjan wat betreft die verandering met de weerstand. Die lijkt nu wel goed, maar die is daar op die plek natuurlijk niet voor niks gekozen. Natuurlijk ook erg leuk en leerzaam omdat even goed uit te testen. Zo weet ik ook een voorbeeld uit de Delta reparatie topic, er was bij een E030-1 een condensator op een bepaalde plek vervangen, maar die had speciale eigenschappen en dat had diegene die ervoor in de plaats kwam niet, dus de eigenschappen van de voeding werden verslechterd.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Hi,

De weerstand was 40003 Ohm dan zou ik parrallel 530M Ohm moeten plaatsen.
De 10K weerstanden die ik heb gebruikt hebben een tempco van 5ppm dus dat zal max 0.2 Ohm per graad zijn. Ik zal eens kijken wat ik aflees als ik ze verwarm tot een graad of 50?.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/ARCOL-Ohmite/APC1206T10K0Z/?qs=sGA…

[Bericht gewijzigd door meetlint op maandag 27 november 2017 12:17:18 (20%)

Have you debounced your buttons today?
Tidak Ada

Golden Member

@meetlint:
Besf je dat je bij combinatie van compnenten de temperatuurscoëfficiënten bij elkaar moet optellen! ?
Dus als je 5 weerstanden met een tempco van 0.01% parallel/serie schakelt moet je rekening houden met een uiteindelijke tempco van 0,05%! (worstkaas).
Dit volgens het curriculum foutberekening van de TU-Delft.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada
Volgens mij heb ik daar rekening mee gehouden: 10k, 5ppm = max 0.05 Ohm/?, 4x 0.05 = 0.2 Ohm/?. De 3.6 Ohm weerstand heb ik buiten beschouwing gelaten.

Have you debounced your buttons today?
miedema

Golden Member

Ha meetlint,

Na flink datasheet-puzzelen :-) ben ik met je eens dat je SMD's ±5ppm/°C. zijn. Dat is flink beter dan ik van SMD weerstanden had verwacht!

In dat geval is het nog maar de vraag of de originele weerstand een betere tempco heeft....

Wat nog wel overblijft is de vraag hoe de stabiliteit is, in tijd en met luchtvochtigheid. Nu je weet wat de invloed van 0,5GΩ parallel is, kun je ook bedenken hoeveel invloed de weerstand van een paar mm vochtgevoelige FR4 onder de chips heeft. Wellicht goed schoonmaken met IPA, en lak overheen spuiten?

Oude weerstanden zijn al verouderd, en verlopen dus veel minder. Meet voor de gein je weerstand over een weekje nog een keer, als de SMD's zijn bijgekomen van de thermische shock van het solderen.
Maar die GΩ correctie weerstanden hebben ook zeer matige specificaties, dat had ik hier al geleerd :-)

groet, Gertjan.

Hi Miedema,

Leuk projectje achter die link, als je wilt kan ik de uitgesoldeerde weerstand naar je sturen dan kan je de tempco bekijken.

Have you debounced your buttons today?
miedema

Golden Member

Ha Meetlint,

leuk aanbod :-) , maar bijna niet te doen....

Een tempco meting doe ik een dag over (als ik de dag tevoren de boel al opgebouwd heb, de meter al minimaal 10 uur aan staat, en 'snachts gezorgd heb dat de kamertemperatuur stabiel geworden is.
Verder lukt het alleen als de weerstand stabiel in zo'n alu bakje is ingebouwd. Zonder zijn er veel te veel variabelen.... Indertijd weerstanden van CO'er Ite gekregen, die heb ik eerst "los" geprobeerd te meten, en dat lukte maar matig (ook de waarde, laat staan tempco)....
Daarna nog een keer gemeten in een bakje (ook nadat de waarde weer stabiel was geworden), toen lukte het een stuk beter....

Dus... een tempco meting hier zitten nog wel wat haken en ogen aan :-). Maar wat let je om eens je HP 6114A eens warm en koud te testen. (net aan, geen belasting, versus flink belast, op een warme plek) Tenslotte, als het in jouw omstandigheden goed genoeg is, dan is het gewoon goed :-). Verder is het alleen maar goed & leuk om beter het gedrag van je eigen apparaten te leren kennen (hier voeding èn meters!)

groet, Gertjan.

Ik lees al een tijdje mee en mijn interesse gaat uit naar o.a. verwachtings waarde en meetfouten bij alle soorten (onder andere) elektrische metingen. Daar is veel litteratuur over te vinden, gegroepeerd rond deze begrippen:
Absolute deviation, Consensus forecasts, Error detection and correction, Explained sum of squares, Innovation (signal processing), Lack-of-fit sum of squares, Margin of error, Mean absolute error, Observational error, Propagation of error, Probable error, Regression dilution, Root mean square deviation, Sampling error, Random and systematic errors, Studentized residual, Type I and type II errors:

In statistical hypothesis testing, a type I error is the incorrect rejection of a true null hypothesis (also known as a "false positive" finding), while a type II error is incorrectly retaining a false null hypothesis (also known as a "false negative" finding).[1] More simply stated, a type I error is to falsely infer the existence of something that is not there, while a type II error is to falsely infer the absence of something that is.

Misschien een overbodige bijdrage, maar je weet maar nooit.

Frans

flash2b

Special Member

Ik heb er weer een paar mooie multi meters bij.

Een Kaise Electric Works SK-160 (Made in Japan) met een gevoeligheid van 30kΩ/V. Deze had drie fouten: een kapotte weerstand, defecte print baan en een losse soldering.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05791_cleaned.jpg

Een Alecto (Made in Korea) met een gevoeligheid van 25kΩ/V. Ik kan hHet model nummer niet achterhalen, maar vermoedelijk is TM-500. Hij is identiek aan de Micronta 22-204 en gemaakt door ARC.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05792_cleaned.jpg

Een Hapé 9004 (Made in Korea) met een gevoeligheid van 25kΩ/V. Deze had een kapotte shunt van 1Ω. Hij is (bijna) indentiek aan de Micronta 22-201 en gemaakt door ARC.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05793%20(1).jpg

Een Handykit MK-110B (Made in Korea) met een gevoeligheid van 10kΩ/V. Hij is een klein, maar meet verrassend nauwkeurig.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05794%20(1)_cleaned.jpg

Een onbekende YH-5S (Made in China) met een gevoeligheid van 2kΩ/V. Hij is iets kleiner als de Handykit hierboven maar lang niet zo nauwkeurig.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05795%20(1)_cleaned.jpg

Een Kamoden VSM-400 (Made in Japan) gevoeligheid is niet gespecificeerd, moet ik nog zelf even bepalen. Deze is nog kleiner als de YH-5S en een horizontaal model. Hij bevat een echte standen schakelaar.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05798_cleaned.jpg

Een Yu Fong YF-6DX (Made in Taiwan) met een gevoeligheid van 2kΩ/V. Deze had batterij schade, maar dat is nu helemaal weer schoon en fris.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05804_cleaned.jpg

Als iemand het model nummer van de Alecto weet, dan hoor ik het graag.

Ik ben nog bezig met een restauratie van een Micronta 22-203C die meerdere problemen had die zijn opgelost maar het onderdeel is nog onderweg.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Leuke meters!
Het wordt tijd voor een vitrinekast..... :-).

groet, Gertjan

fred101

Golden Member

Zo, dat is een leuke serie. Is het toeval dat het zo veel aziaten zijn ?
Ik vind die kleine dwarse Kamoden wel grappig. Tenminste, hij lijkt klein (ongeveer 9x5 cm als jou mat 1cm vakjes heeft)

Wat is doet de range doubler bij de Alecto ? Ik zou verwachten dat hij dan hoger kan (10V range wordt dan 20V) maar bij de schakelaar staat /2 (dan verwacht ik dat de 10V range 5V is)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Wat is doet de range doubler bij de Alecto ? Ik zou verwachten dat hij dan hoger kan (10V range wordt dan 20V) maar bij de schakelaar staat /2 (dan verwacht ik dat de 10V range 5V is)

Ik heb ooit ook zo'n meter gehad, in de stand /2 wordt idd de 10V range 5V.

Lambiek

Special Member

Op 28 december 2017 21:38:41 schreef flash2b:
Een Alecto (Made in Korea) met een gevoeligheid van 25kΩ/V. Ik kan het model nummer niet achterhalen, maar vermoedelijk TM-500. Hij is identiek aan de Micronta 22-204 en gemaakt door ARC.
[afbeelding]

Ik heb precies de zelfde, alleen is die van Micronta. Was vroeger te koop bij Radio Schack en Tandy.

Alleen de aanduiding bij Ohm staat bij de Micronta in het zilver en bij de Alecto staat dat in het groen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die meter heb ik ook nog maar van micronta verkocht door tandy. Eind jaren 70 kado gekregen van sinterklaas. Werkt nog helemaal. Heeft mijn wilde knutsel tienertijd zonder schade overleeft.

Omdat dat een heel fijn metertje is gebruik ik hem af en toe nog steeds. Alleen zijn de meetpennen gesneuveld en vervangen door iets anders.

De mijne is overigens 20KΩ per volt DC
en 10KΩ per volt AC

Het OHM bereik is bij mij aangeduid in het groen.

Het mooie van deze meters is dat ze nooit een lege batterij hebben. Behalve voor de weerstandsmetingen dan.

flash2b

Special Member

@miedema
Goed idee, en een groter huis! Het viel me op de foto's pas op dat de Alecto en Hapé (uit dezelfde fabriek) niet op nul staan als ze verticaal staan.

@fred101
Aziaten van rond die tijd kom je wat vaker tweedehands tegen. De afmetingen van de Kamoden kloppen, net zo'n ukkie als mijn digitale Kamoden D-200 die ik al had.

@Thevel
Klopt als een bus.

@Lambiek
Van de Micronta 22-204 zijn verschillende versies gemaakt. Ik had al een merkloze versie. In die link toont Rubin zijn 22-204B en mijn Alecto is precies hetzelfde. De 22-204C die daar weer onder staat heeft wat meer beveiligingen zoals een zekering en varistor. Bij de 22-203C die ik ook gerepareerd heb, is een varistor defect en wacht op vervanging.

@Ex-fietser
Jij hebt waarschijnlijk het B of C model, en Lambiek het model zonder aanduiding of A model. Het probleem met lege batterijen is dat ze gaan lekken, en dat kom ik vaak tegen als ik ze tweedehands koop.

haasje93

Golden Member

Ha Flash2B,

Dat is weer een mooie toevoeging aan jouw oude analoge multimeter collectie.
Leuk dat je dit soort dingen verzameld!

Groet,
Haasje93

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 16:39:21 schreef flash2b:
Van de Micronta 22-204 zijn verschillende versies gemaakt.

Ik heb de Micronta 22-204A.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 december 2017 21:38:41 schreef flash2b
Een Alecto (Made in Korea) met een gevoeligheid van 25kΩ/V. Ik kan het model nummer niet achterhalen, maar vermoedelijk TM-500.

Als iemand het model nummer van de Alecto weet, dan hoor ik het graag.

Het is inderdaad een TM-500. Ik heb er ook een liggen en de meter zelf vermeldt geen modelnummer maar de bijhehorende handleiding wel.

Dit topic is gesloten