[CO voeding 2019] discussie topic

De disclamer van Toshiba is wel bijzonder. Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen bij ST, Texas, RCA, Harris, Motorola, Philips, etc. Er moet toch wel iets bijzonders mee zijn. Het leest als: onze absolute maximum ratings gelden maar tijdelijk.
Ik heb nog even naar het reliability doc gekeken, maar dat begraaft de case in een statistieke mist.

Een metal MIL TO3 is meestal hoger gespec'd op Tj < 200C. (bv. 2N6385).

Zoals ik eerder aangaf voldoet de TIP122 voor het ontwerp, mits met een 0.5 C/W merk koeler.
Imax=2A bij 35V is een veilige waarde om mee te beginnen.

Omdat het ontwerp zowel kwa SOA als dissipatie op de rand zit had ik meteen al een ugrade ingepland (2x TO3 darlington).

@Henk
H demping?

Kruimel

Golden Member

Het verhaal van de max temperatuur is volgens mij voornamelijk een kwestie van temperatuursgradiënt. De slijtagemechanismen van hoge temperatuur zijn volgens mij materiaalmoeheid die door verschillen in temperatuur worden veroorzaakt. Een chip met een Tj van 175°C en een Tc van 125°C vervormt minder dan één met een Tj van 100°C en een Tc van 25°C. Het herhaaldelijk op en neer cyclen door die temperatuursverschillen veroorzaakt uiteindelijk de veroudering die tot falen kan leiden, zelfs al is dat onder de max temperatuur. Ik denk dat Toshiba (en het leger) zich daar tegen in willen dekken. Je ziet ook altijd zo een grafiekje met de maximale dissipatie en de Tc waarin de maximale dissipatie niet meer omhoog gaat onder een Tc van 25°C, volgens mij heeft dat dezelfde reden. De diffusieprocessen die de silicium chip maken vinden plaats bij veel hogere temperaturen dan de maximale Tj, dus ik vermoed niet dat die een serieuze invoed zullen hebben.

De maximale Tj in een TO-3 is volgens mij bijna altijd 200°C, bij een niet-MILspec 2N3055 is dat ook 200°C. Dit maximum ligt volgens mij aan het gesoldeerd zijn van de die op de behuizing, en ver boven de 200°C smelt de soldeer. Epoxy behuizingen kunnen slechts tegen max 180°C omdat het materiaal dan zijn sterkte verliest.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 5 mei 2019 01:08:15 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Materiaalmigratie en slijtage binnen het halfgeleidermateriaal neemt ook toe met de temperatuur als deze constant hoog is. Het zou me niet verbazen als dit fenomeen zich ook aan de vuistregel houdt van "2 keer zo snel voor elke 10 graden", waarbij de enige redding is dat halfgeleiders van nature al véél langer meegaan dan elco's en dus toch niet tellen als slijtagedelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha marcke,

Wat ik mooi vind aan de plaat welke @Sine gebruik is dat je deze kan gebruiken als afscherming.
Bij 50 Hz bevinden we ons in het nabije veld, dus moeten we afzonderlijk rekening houden met afscherming van het elektrische en magnetisch veld.
Ook bij deze lage frequenties is afscherming niet echt een kwestie van reflectie en absorptie.
Het is meer een kwestie van lokaal de velden omleiden. Elektrisch veldafscherming kan worden uitgevoerd met goede geleiders bijvoorbeeld verzilvert koper, maar voor afscherming van het magnetische veld moeten we:

1. Gebruik maken van een materiaal met een hoge doorlatendheid zoals staal om het veld opnieuw te richten,of
2. Ontwerp een geleidend schild dat de stromen die verantwoordelijk zijn voor het maken van het originele magnetische veld omleidt (Eddy stromen).

In typische toepassingen hebben niet-magnetische materialen zoals koper of aluminium vrijwel geen effect op laagfrequente magnetische velden.
Maar we kunnen wel gebruik maken van de opgewekte Eddy stromen in het schild en het originele veld beïnvloeden.
Het is in dit draadje een te grote zijsprong om hier te diep op in te gaan maar @Sine kan bv. onder de trafo een zogenaamd vlechtwerk aan te brengen door een exact gaten patroon te creëren.
Ook boven de trafo een plaatje monteren geïsoleerd van de plaat onder de trafo.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Erg interessant dat soort dingen.

Het mag dan een zijsprong zijn, maar ik ben reuze benieuwd hoe je te werk moet gaan om de maatvoering van een dergelijk vlechtwerk/gatenpatroon te bepalen.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Mu metaal is ook een optie evt gebruik je een bestaande CRT afscherming die non destructief in de juiste vorm wordt gebogen/geklopt. Plastic hamer gebruiken. Vele oude grootbeeld CRT's hebben dat. Mu metaal nieuw kopen is geen optie wegens de prijs. Of een dikke metalen plaat gebruiken als afscherming. Wordt het wel wat zwaaar van. Ooit eens een naadloze stalen pijp om een CRT gedaan als afscherming. De tube was zeer goedkoop bij Quakkelstein gekocht. Voor degene die nog twijfelen wat ze nemen voor de serie Darlington nog wat leesvoer https://www.researchgate.net/publication/3005609_Reverse-Bias_Second_B…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 5 mei 2019 17:09:54 (45%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Vanaag een meting gedaan aan een kastje, nee ikboedl hierme niet dat mijn CO-2019 voeding in dit kastje komt.
Het gaat er bij deze meting om asl je passief gaat koelen dat zelfs in rust je al temperatuur verhoging hebt door de basis dissipatie van de voeding.

De plaatjes hieronder laten zien hoe ik het getest heb.
Dit is mijn testopstelling voor los op tafel, later vanavond als het geheel weer op temperatuur is op zijn tweede plek laat ik daar ook een plaatje van zien.
Ik heb gebruik gemaakt van een 50-Watt weetstand welke ik 7,5-Watt laat disiperen.
Het stukje printmateriaal waarop de weerstadn gemonteerd zit diet niet als koellichaam maar alleen als voetje zodat hij op één opsitie blijft staan.
Er zijn vier voetjes onder het kastje gezet zodat de gleuven aan de onderzijde van het kastje hun werk kunnen doen.
De weerstand hoeft bij de 7,5-Watt zelf niet gekoeld te worden, en zou hij overlijden, jammer dan.
De thermokoppel zit goed vastgeplakt met wat tape en hangt verder vrij in de lucht in het kastje zie oranje cirkeltje, het kastje heeft deze afmetingen 23,5x17,5,8,5cm.
De CD heeft twee functies, de visuele grote aangeven en het verruimen van de geest zonder lichamelijke en geestelijke slechte bijwerkingen. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-65.png

De opstelling in dit zijaanzicht geeft het een en ander beter weer, ook nu weer de sensor in de oranje cirkel.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-66.png

Bij de 7,5-Watt dissipatie van de weerstand, is de temperatuur in het kastje ongeveer 6 graden gestegen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-64.png

Waart komt die ongeveer 7,5-Watt vandaan, die ik hier heb aangehouden...
Dat is een optelsom van diverse verwachte wamte bronnen, het nullast vermogen van de transformatoren en ik ben hiet uitgegaan van twee ringkernen een hoofd transformator en een kleine ringkern voor de hulp spanningen.
Dan krijgen we de dissipaties van de 2x 12V regelaars, de 5V regelaar, displays, ruststoom door de hoofd regelaar, en het te dissiperen vermogen van de andere electronica.

Wat ik hier wil aangeven is dat als uitgangspunt de 25°C die vaak wordt aangehouden niet echt correct is.
Vooral niet als je b.v. een koelplaat achter op je kastje monteerd.
De waarde die ik in het kastje meet zijn 6°C hoger dan de omgevings temperatuur, het kastje staat nu 15 minuten tussen mijn andere apparatuur en het verschil is nu al 9°C

Bij calamiteiten heb je dus de maximale dissipatie van je power sectie waar ik 60-Watt aanhoud voor mijn 2x15V 160VA trafo.
De electronica schakeld bij kortsluiting de trafo terug naar de 15V wikkeling en de transistoren en weerstanden moeten dan de gemiddeld 20V op de bufferelco bij iets meer den 2,5-Ampere gaan disiperen.
Daar komt in de kast dan nog het trafo verlies bij en de verliezen van de brugcel.
Het is een complex geheel, mij gaat het er om dat bouwers van voedingen zichzelf niet te snel rijk rekeken.
Bij de opstelling van Delta zoasl ik deze liet zien en ook de opstelling van Sine met zijn koelelement een stukje van de kast af,
beinvloed de warmte in het kastje maar weinig het koelelement achterop de kast gemonteerd.

Bij voldoende gaten in het kastje zoals goed zichtbaar is bij de Delta voeding wordt ook de warmte goed uit het Delta kastje getrokkne door de thermiek langs het koelelement.

En denk dan eens een mijn voorstel een goed geconfigureerde actieve CPU koeler te gebruiken.
Er stroomd altijd lucht door de kast, ook bij lage onhoorbare toerentallen en dat houd ondanks dat de CPU koeler in het kastje zit, de voeding altijd koeler.
Wil je gek doen, dan kan je de CPU koeler ook buiten het kastje brengen... :-)

Verder heb ik nog wat berekeningen gedaan aan de TO220 Darlingtons, 150°C als max temperatuur aanhouden lijkt mij geen goed plan.
Als uitgangspunt heb ik de TIP122 gekozen en voor een enkele transistor de berekening gedaan.
Ik ben uitgegaan van max 125°C chip temperatuur daar ik 150 echt te veel vind.
Een omgevings temperatuur op een warme dag voeding ingebouw op een plank.
Geisoleerd met met de plaatje die bij de voeding zitten, ik heb hier 1°C/watt aagehouden wat aan de positieve kant is.
Kijk eerst maar eens naar ee nstukje uit eeen Philips App Note over montage van ondermeer TO220 behuizingen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-68.png

En hier heb ik de waarden in deze calculator ingevoerd, er is per transitor een koelelement nodig van 0,5C/Watt voor de goed gemonteerde TIP122.
Met een dunne mica en goede pasta wordt het wat beter, maar eigenlijk is de "Juction to Case" weerstand van deze transitor te hoog met zijn 1,92°C/Watt volgens de On Semi datasheet voor deze toepassing bij 2,5 of 3-Ampere voeding.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-67.png

Nog even omgedraaid tijdens het typen, in de kast is het nu 10°C hoger dan de omgeving, ik kijk na een uur nog eens en laat het weten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi!

Het kastje staat al weer een tijdje tussen de andere spullen en de temperatuur is nu in het kastje bijna 10°C hoger dan de omgeving.
Het is het kastje met het geborstelde aluminium frontje.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-69.png

Ventilator draai detector
Voor de liefhebbers heb ik net ook nog even een tacho detector gemaakt, zie plaatje hieronder.
Mijn voorkeur gaat uit naar een relais, ik heb voor de test een 12V relais genomen dat in een 16 pens IC voetje past, zijn goedkoop te verkrijgen.
Dan heb je één wissel contact voor het uitschakelen van de voeding en dan bedoel ik niet de 230V.
Het andere contact zou je kunnen gebruiken voor een zoemer/LED.
Ook is het mogelijk i.p.v. het relais een "opto" met serie weerstand te gebruiken om de schakeling electrinisch uit te zetten.
De IRF510 heb ik gekozen omdat hij weinig kost maar kan natuurlijk ook door een andere MOSFet vervangen worden, zoals een BS170 of een IRF540, enz.
Andere Fets hebben ook andere Gate/Source spanningen, en je kan wat tunen met de 4M7 Gate weerstand en door het relais heb je wat hysteresis.
DE diode over het relais is eigenlijk niet nodig, daar de drain stroom maar langzaam lager wordt bij het uitschakelen door de grote RC tijd van R2 en C2.
Weglaten mag hier dus als je zuinig bent ingesteld. :-)
De schakeling werkt vanaf ongeveer 1Hz wil je nog lager, dan vergroot je C1 naar 0,22uF.

Dan nog even dit, meestal is de tacho uitgang een open collector functie.
Hier in deze schakeling heb ik dus de aanname gedaan dat de tacho uitgang van mijn ventilator dit aankan.
De pull-up weerstand R1 samen met C1 bepalen de lading bij lage toerentallen die je in C2 dumpt.
Als je pull-up aan 5V zit zal je even moeten testen of C1 samen met de waarde van R1 voldoende is.
Ook speeld de Gate/Source spanning mee, sommige MOSFEts hebben voor zeg 20mA drainstroom minder dan 2V noding en andere zitten aande 3,5V.
Het geheel wordt dus kritiser als deze schakeling uit 5V gevoed moet worden.
Bij de hier getoonde opbouw op 12V is het eigenlijk probleemloos vanaf 1Hz en met het relais uitgevoerd een kleine hysteresis.

http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-70.png

Dus doe er je voordeel mee als je een draaidetector voor een ventilator nodig hebt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,
Gebruikelijk is om 20C marge te houden tot Tj-max (150C).
Met een belasting van 0.5*45W kom ik op:

Ik heb ook 1C/W voor de isolatie-pad aangehouden, maar met een goede kwaliteit silpad kom je nog lager: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AN1040-D.PDF

Een koelplaat met Rth=0.5C/W is voldoende voor passive koeling met 2x TIP122.

Het kastje in het voorgaande experiment is wel heel erg dicht, enkel wat minuscule spleetjes achter. Als de enige echte opening het gat van de ventilator is, moet je wel aktief koelen :-)

Overigens kan een fan in je kast ook weer stoorsignalen in je voeding veroorzaken.

Met 2x een TIP147 heb je wat meer speelruimte, simpele upgrade tegen minimale extra kosten.

Ik zou pas bij een dubbele voeding overwegen om aktief te koelen. Dan ook met een stof-ongevoelige koeltunnel en een Papst fan.

blackdog

Golden Member

Hi Markce, :-)

Met jouw berekening zit je al vlak tegen de max. dissipatie aan ten gevolge van de 0.52C/Watt derating,
Je mag dan rond 30-Watt minder dissiperen van de max. 65-Watt.
Je komt dan dicht tegen het maximum aan.

Denk ook aan de hotspotting, dat is niet meegenomen in de berekening, voor de kleine TO220 behuizing is dit echt een probleem.
Dan is een 0.5C/Watt heat sink echt geen 0.5C/Watt is bij montage van een TO220 device.

Het kastje heeft ook aan de bovenzijde 25 sleuven.
Mijn opmerkingen zijn bedoeld om de warmte opbouw in de behuizing onder de aandacht te brengen als ook de temperatuur verhoging ten gevolge van de plaatsing.
En het derde punt is dus de "hot spotting" die de efficientie van het koelelement verlaagt.

Wat betreft de storing van de ventilator, ja dat kan gebeuren zonder maatregelen.
Metingen hieraan staan al op mijn lijstje, ik denk dat het niet zo'n probleem is, daar de ventilator van mijn koeler maar een laag vermogen opneemd.
Door de voeding van de ventilator vlak bij de ventilator met een low ERS condensator te ontkoppelen zal de bedrading weinig stralen.
En goede bedradings technieken zijn toch een must bij voedingen. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag gemeten aan de brugcel, en het te dissiperen vermogen van de power sectie bij kortsluiting van de uitgang van de voeding.

Het vermogen dat de power sectie (transistoren en emittor weerstanden) moeten dissiperen bij kortsluiting is tussen de 47 en 52 Watt.
Dit met verschillende trafos's gemeten bij variabele 230V netspanning, dus ik hou 50-Watt aan als veilige waarden bij berekeningen.
Dit is natuurlijk gemeten als de voeding in het lage bereik staat waar hij naar toe schakeld bij kortsluiting.

Beetje rommelige testopstelling, wordt straks opgeruimt voor de eerste echte test van de voeding.
Hier wordt een meting gedaan met een 220V trafo die ondermeer twee 15V aansluitingen heeft en is getest tot 230V netspanning via de Variac.
De belasting bij deze meting gaat via mijn Dummy Load en de stroom is hierbij rond de 2,55 Ampere.
De rechtse meter geeft de temperatuur aan van de brugcel die op de elco zit gemonteerd bij die 2,55-Ampere.
De elco is een Philips (Amplimo 100V 10.000uF)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-71.png

Nu een meting bij 3,06 Ampere, deze meting is niet bedoeld om te kijken welk vemogen er nu gedissipeerd wordt(hier ongeveer 53-Watt) maar om de temperatuur van de brugccel te laten zien.
Hier draait de schakeling ongeveer 5 minuten met de 3-Ampere belasting, en zoals op de meter te zien is, kan je al een eitje bakken op de brugcel :-)
Ik schat de verliezen in de brugcel al gouw op zo'n 6-Watt bij 3-Ampere DC stroom.
Wat ik hier zo doe kan je niet doen in de voeding die je gaat bouwen, de brugcel die je gaat toepassen zal je moeten gaan koelen.
Dat kan op je koelplaat als daar plaats is maar ook eventueel tegen de kast als daar de mogelijkheid voor is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-72.png

Het vemogen dat in de brugcel gaat, is alleen afhankelijk van de uigangs stroom(en grote van de buffer elco) en heeft verder niets met de berekeningen bij b.v. korsluiting.
Als je een voeding kiest die 3-Ampere kan leveren en je bent een 12v accu aan het laden met de maximale stroom,
dan dissipeert de power sectie maar minimaal omdat bijna alle spanning over je accu valt.

Dus koel je brugcel en hou rekening met ongeveer 6-Watt aan dissipatie die je kwijt moet bij een voeding die 3-Ampere kan leveren.
Natuurlijk zal de dissipatie in de brugcel lager zijn, als je een voeding bouwd die b.v. max 1,2-Ampere levert.
De warmte bij volle belasting in je kast zijn dus de verliezen in je trafo, brugcel en het gene wat ik gisteren liet zijn betreffende de electronica.

De test met mijn kastje van gisteren laat wel zien dat het snel lekker warm kan worden.
De gleufjes aan de bodem en onderzijde zijn b.v. niet genoeg voor de CPU koeler die ik ga gebruiken of b.v. als er een passive koeling wordt toegepast.

Dit is de laatste uitgebreide post over koeling met als toegift een mooi passief koelblok dat te betalen is.
Dit model heeft een thermische weerstand van ongeveer 0,4°C/Watt.
Waarom breng ik dit model onder de aandacht, kijk naar de specificaties, vooral de dikte van het materiaal waar de finenn op gemonteerd zitten.
Dit is bij dit koelblok 15mm! als je nu duidelijk minder last wilt hebben van hot spots, dan ga je met dit koelblok de goede kant op.
2x een TIP142 er op met dunne mica plaatjes en goede pasta en je bent toppy bezig :-)
Oja, je voeding wordt wel 1,8 kilo zwaarder *grin*

https://www.reichelt.de/heat-sink-100mm-0-4-k-w-100-w-black-an-ks-216-…

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Bij belasting met de wikkelingen "parallel" wordt maar de helft van de brugcel gebruikt, alleen bij hogere spanningen komen de 'min' diodes in het spel.

Dat is net andersom voor de diode in de middenaftakking, die doet alleen mee bij lage spanning.

Kijk ook even naar de spanningsval over je brugcel, ook is nogal wat verschil tussen de verschillende types. En neem hem ook niet te klein, 6A is op het randje ... een 8A model is beter.

Als je het toch over spanningsval en dissipatie hebt, er is natuurlijk niets wat je er van weerhoudt om schottkey diodes te gebruiken voor je brugcel, dat scheelt worst-kaas een factor 2 in spanningsval.

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Ik wou het juist niet nog uitgebreider maken. :-)
Heb vanochtend nog wat dual Schottkys gemeten, ondermeer de MBR4060WT en nagedacht of de maximale sperspanning voldoende zou zijn voor deze voeding.
Daar heb ik nog geen beslissing over genomen.

Ik denk dat 60V Schottkys niet voldoende zijn bij spanningspieken op het 230V net, hangt ondermeer af of er gebruik van gaat worden gemaakt van goed gekozen VDR's.
Mijn gemeten MBR4060WT dioden begonnen bij iets meer dan 70V DC boven de 1mA sperstroom te komen.
Maar daar denk ik dus nog even over na...

Oja Ziggo heeft een storing, dus mijn plaatjes zijn zolang de storing duurt niet zichtbaar.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 6 mei 2019 14:09:51 schreef blackdog:
Ik denk dat 60V Schottkys niet voldoende zijn bij spanningspieken op het 230V net, hangt ondermeer af of er gebruik van gaat worden gemaakt van goed gekozen VDR's.
Mijn gemeten MBR4060WT dioden begonnen bij iets meer dan 70V DC boven de 1mA sperstroom te komen.
Maar daar denk ik dus nog even over na..

100mA bij 125°C mag nog volgens de sheet, mooie diodes, moet ik ook gaan aanschaffen! Tja, Ziggo daar noem je ook wat, wat een prutsers (kon het niet laten :-) )

buckfast_beekeeper

Golden Member

Deze heb ik nog liggen. Lijkt me meer dan voldoende en goed te bevestigen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi buckfast_beekeeper,

Dat lijkt mij geen probleem om die brug te gebruiken.

Mijn plaatjes werken weer, dus Ziggo schijn het weer op orde te hebben.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ze zijn binnen, de transformatoren voor de CO-2019 voeding.
De grote en de kleine gemoedelijk naast elkaar.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-74.png

De grote trafo is ongeveer 11x3,5cm en de kleine ringkern is 5,5cm in het vierkant.
Je kan zien dat ik de DC weerstanden op de grote trafo heb geschreven, 11,5Ω voor de 230V kant dat moet wel goed gaan zonder speciale maatregelen. (dat hoop ik)
De 15V kant is mooi laag met 0,2Ω dan is de Philips elco die in in de vorige test al liet zien geen probleem, aan de rimpelspaning te zien, zou hij rond de 12.500uF moeten zijn.
Als het meezit heb ik morgen tijd on de trafo even te testen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-73.png

Verder zou ik graag van andere zien waar ze op het ogenblik mee bezig zijn wat de CO-2019 voeding betreft, please..... :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bram,

Kan je een foto maken van de onderkant rechtse trafo? Ik overweeg die ook aan te schaffen maar de pinning in de datasheet vind ik niet bepaald duidelijk.

Alvast bedankt.

Wat de CO-voeding betreft. Die wacht op slecht weer en tijd. Mijn andere hobby heeft nu voorrang. Vrijdag ongeveer 200kg honing van de volken halen. Vrijdag en zaterdag slingeren. Maandag of volgende week woensdag de volken naar huis halen. Volgende donderdag beginnen met koninginnenteelt om 24 koninginnen op 1 juni naar Holwerd te brengen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi buckfast_beekeeper,

Ik zal wat foto's laten zien van de kleine trafo en een tekening maken hoe aan te sluiten en het hier posten.

Succes met je zoemende Jongens en Dame, je doet goed werk met ze. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat plaatjes en een paar metingen.
Ik begin met de kleine Talema ringkerntrafo, was met 100mA DC belasting bijna niet warm te krijgen, mooi dus.

De onderzijde van de trafo, je kijkt hier tegen de 12V wikkelingen aan en je ziet mijn tekst dat de wikkelingen 2,9Ω zijn.
Kijk ook maar de 2x 115V aansluitingen deze zijn 1 positie verschoven zodat je de trafo niet verkeerd om kan monteren op een print.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-78.png

Niet zo'n beste foto maar de buitenste pennen zitten 20 posities uit elkaar en tussen de pennen van één 12V aansluiting zitten twee posities.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-79.png

De 230V en de 12V wikkelingen zitten 20 posities uit elkaar.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-80.png

Links op de foto, dus de rode en zwarte aansluitklem is de 230V aansluiting.
Als je goed kijkt is zichtbaar dat zowel links als rechts de middelste pennen zijn doorverbonden met een stukje draad.
Oja, voor de spanning er op ging heb ik de 230V kant ge-isoleerd :-)
Soldeerdruppel! hier niet van belang, en ze zijn al weer weg omdat de brugcel bij de volgende metingen verwijderd is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-77.png

Ik heb 4x een MBR4060 uit de voorraad getrokken en deze aan elkaar gemonteerd,
was wel even nadenken hoe ik dit netjes kon doen zonder de pennen te veel te verbuigen en dat het toch netjes zat, de twee dioden per behuizing staan parallel.
Eerst getest op de buffer elco met een 9V batterij i.p.v. de dikke trafo :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-82.png

En zo zit de test Schottky bridge aan de elco gemonteerd.
Aan de hand van de gemeten rimpelspanning bij 1-Ampere load blijkt de elco 12500uF te zijn.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-83.png

Wat meetwaarden van de 160VA trafo met een Schottky bridge en 3,1 Ampere stroom.
Hier bij een netspaning van 220V wat meestal de minimale spanning is die je tegenkomt,
linksonder in het schoopbeeld zie je VP- en VP+ staan.
Dat zijn de spanningen van de onderzijde en de bovenzijde van de rimpel.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-75.png

En dit is bij de nominale 230V netspanning.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-76.png

Waarom laat ik deze metingen zien (jullie trafo's, elco's en brug typen kunne anders zijn) is omdat deze spanningen samen met de "Drop Out"
spanning van de CO-2019 Schakeling het punt bepaald waar de trafo moet worden omgeschakeld.
En ten tweede is de aangegeven spanning van 34V uitgang bij de 2x 15V trafo, ik weet niet of dat mogelijk wordt bij de 2,5-Ampere...
Meestal kan je niet goed hoger komen dan de trafo spanning aan de uitgang van de voeding bij volle belasting.

Is dat slecht, nee natuurlijk niet, het gaat er alleen om dat je hier bewust van bent.
Een aardig aantal van mijn HP voedingen zijn ook zo geconfigureerd, b.v. 0-20V van de HP6101A en hij geeft bij lage belasting ongeveer 24V als maximum.

Bij een half uur aan staan bij 3,1-Ampere belasting kan ik de Schottky bridge ongeveer 6 seconde goed vast houden en daarna toch maar los gelaten...
De 160VA ringkern wordt bij deze stroom net een heel klein beetje warm, mooi dus!

Sine
Wil je ons vertellen wat de DC schakel niveau's zijn van de comparator die de trafo tap omschakeld?
Dan kan ik kijken of het bij mijn trafo/elco gunstig is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo wordt deze datasheet inderdaad wat duidelijker.

Eens kijken of de footprint in Eagle zit. Anders tekenen en enkele printjes laten maken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

@Blackdog,

Zo even uit mijn hoofd schakelt hij bij 15.6V op.

@blackdog
Is dat met een andere trafo (Block) in meting met plaatjes van 2010?

blackdog

Golden Member

Hi markce, :-)

De 2x 15V trafo is deze week binnen gekomen en het is volgens het doosje dit type: RKT 160.15
De fotos zijn ook van deze week.

De plaatjes van 2010? zou ik nu niet weten, ik heb zoveel gemeten in de jaren dat ik op CO zit...
En ik ben pas actief op CO sinds 2011, dus typo?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.