[CO voeding 2019] discussie topic

Beantwoord. Verkocht.

[Bericht gewijzigd door Arie de W op woensdag 1 juli 2020 13:05:54 (31%)

bprosman

Golden Member

Mocht er iemand nog een suggestie hebben voor een kastje voor een dubbele voeding wat niet de hoofdprijs kost houd ik me aanbevolen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nog even een vraagje, heb inmiddels een kastje gevonden van een oudere (dubbele) voeding, daar zat 4* de 2N3055 in, zou het slim zijn om er ook 4 TIP ‘s in te zetten en zo de dissipatie wat te beperken of is 3* een TIP142 voldoende voor ca 3A?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Een TIP142 mag meer vermogen verstoken dan een 3055, daarnaast is een 3055 niet zo heel snel en belangrijker .. het is geen darlington.

Het moet allemaal ruim kunnen met een duo TIP142 per kanaal, zeker als je een trafo hebt met middenaftakking.

RAAF12

Golden Member

Dat hangt van het koelprofiel en de trafo af. Gebruik je de onderdelen waarden zoals in de bijsluiter zijn vermeld?

bprosman

Golden Member

Op 8 juli 2020 18:26:11 schreef RAAF12:
Dat hangt van het koelprofiel en de trafo af. Gebruik je de onderdelen waarden zoals in de bijsluiter zijn vermeld?

Ik gebruik deze als "Donor".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Ah, dan zit je altijd goed. Koelplaat en trafo moeten hier perfect voor zijn.

Gewoon twee TIP142's per voeding is ruim voldoende.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 8 juli 2020 21:23:53 (26%)

Kruimel

Golden Member

Op 8 juli 2020 18:20:03 schreef Sine:
Een TIP142 mag meer vermogen verstoken dan een 3055, daarnaast is een 3055 niet zo heel snel en belangrijker .. het is geen darlington.

Hetgeen ik altijd een voordeel heb gevonden aan (de meeste) TO-3 transistoren is dat hun TJmax 200°C is ipv 150°C, waardoor je met een klein koellichaam (als in: hoge ΘCA) een relatief voordeel hebt. Soms kan je dan meer vermogen verstoken dan een plastic component. Dan weegt die 40% extra ruimte (uitgaande van Tamb=25°C) best aardig op tegen de extra warmteweerstand (die in dat geval dus wel wat hoger zal zijn). Let er wel op dat je je fikken best kan branden aan een koelblokje dat dan soms boven de 100°C is en dat je er niets kwetsbaar te dicht in de buurt moet maken.

TO-3 transistoren zijn overigens wel een aflopende zaak, het lijkt er wel een beetje op dat het aantal types dat nog nieuw gemaakt wordt op aan het drogen is en de prijs zo langzamerhand wat oploopt. Het lijkt er op dat ST (naar mijn weten het goedkoopste A-merk) gestopt is met het maken, en een 2N3055 van On kost meer dan €5. Als je ze nog hebt ben ik geen tegenstander van het gebruik (hoef je ook niet te improviseren op het koelblok), maar ik zou er niet meer actief voor ontwerpen. Het lijkt me dat de genoemde voeding wel voldoende bemeten is voor de benodigde dissipatie in 4 2N3055'jes.

RAAF12

Golden Member

Ik heb weleens gezocht bij Mouser naar de 'zwaarste' T0-3 Darlington en die zat meen ik rond de €20 (niet opnieuw gezocht)
Ach, zo vaak bouwen de meeste mensen geen voeding er de keuze is groot aan goede componenten.
Ik zou eerder een mooie long life elco erin proppen dan een dure kast kopen, maar dat is persoonlijk. De mijne is van alu hoekprofiel. Het geheel is nog niet helemaal af.

Profiel Schaeffer https://www.circuitsonline.net/forum/view/137090/last#highlight=profie… ff scrollen naar beneden

Hi,

Ik ben het niet helemaal eens wat er hier besproken wordt over b.v. de 2N3055 en dit t.o.v andere transistor behuizingen.
De temperatuur die opgegeven word bij de 2N3055 van 200C in wel hoger dan die van de plastic behuizingen van power transistoren maar dat is maar een deel van de belangrijke eigenschappen.
Bij die 200C of de meestal 150C van de plastic power transistoren, mag je niets meer dissiperen!!!

Nog een groot verschil met de moderne power transistoren zoals de NPN 2SC5200/FJL4315 is de lagere thermische weerstand van deze transistoren.
2N3055 = deze tussen 1,17 en 1,5C/Watt
2SC5200 = max 0,83/Watt Maximaal

Ik ga bij beide transistoren uit van dat het "echte typen" zijn en bij de 2N3055 moet je dan nog rekening houden met de verschillende uitvoeringen die er zijn verschenen
van de zelfde fabrikant en de interpretatie die vele andere fabrikanten aanhielden op de eigenschappen van de orginele RCA 2N3055.

Ik krijg altijd een beetje pukkels als men het over voedingen heeft en dat er dan één of meerdere 2N3055 transistoren in moeten, want dat is toch de standaard?
Paardepoep denk ik dan :+
De 2SC5200 en dat soort transistoren, wast op meerdere manieren de oren van alle 2N3055 modellen die er zijn.
Bij de goede electronica leverancier zijn deze transistoren voor een nette prijs te koop.
Bij Farnell 2SC5200 voor 4,12 in de BTW
Bij Farnell On Semi 2N3055 voor 7,55 in de BTW

Ook bij Farnell verschillende typen 2N3055 van het "merk" MULTICOMP PRO geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat te gaan toepassen in voedingen.
Lekker goedkoop, maar je weet nooit wat je koopt, iedere batch een andere chip in je TO3 behuizing, net als de China power transistoren.

Alleen al wat betreft de prijs wist ik het wel, dan koop ik de 2SC5200, maar als ik niet naar de prijs kijk, kies ik zonder verder na te denken voor de 2SC5200.
Hij is sneller, hierdoor kan de uitgangs elco wat kleiner worden, veel hogere hFE, lagere thermische weerstand, één gats montage,
10-ampere collector stroom bij meestal een hFE van 30x, bij 5-Ampere wat realistiser is, hFE rond de 80x.
Veel betere SOA, ik kan nog wel even door gaan hoor...

Vind ik dat je een 2N3055 niet meer zou moeten gebruiken? Nee natuurlijk niet, als je nog een aantal goede hebt,
oude RCA of Motorola ga je gang, maar reken jezelf niet rijk, moderne transistoren zijn gewoon beter.

Ik denk dat geen van jullie zullen zeggen, heee.. ik heb een auto nodig, zal ik dan voor een Ford model T gaan. *grin*

Groet,
Bram

PS
Waar kan stel je koelelement ge-isoleerd op en monteer je transistoren direct op je koelelement, levert je veel thermische winst op!

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 juli 2020 15:36:21 schreef blackdog:
[...]
Ik denk dat geen van jullie zullen zeggen, heee.. ik heb een auto nodig, zal ik dan voor een Ford model T gaan. *grin*

Als ik er 1 vind aan een betaalbare prijs, dan zal ik toch niet wachten. Wat kostte destijds een Citroen Mehari? Voor hoeveel gaat die vandaag de deur uit en dan hebben we het niet eens over het 4x4 model. Of een Citroen DS cabrio. Ik heb nog altijd spijt dat ik mijn NSU 1000 destijds heb verkocht.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 9 juli 2020 19:25:24 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hi buckfast_beekeeper

Sorry foutje...
Aangepast. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Hmm, ik denk dat Bram zijn post gewijzigd heeft.edit: opgelost

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 juli 2020 16:00:45 (38%)

bprosman

Golden Member

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties maar ik denk dat mijn vraag verkeerd begrepen is (of ik niet duidelijk genoeg ben geweest , ook dat sluit ik niet uit :-).

Mijn vraag was eigenlijk :
Ik heb nu deze "donor" , daar ZAT 4* een 2N3055 in (en de bijbehorende koelblokken. Daar wil ik nu (en daar zat mijn Typo) , 4* een TIP142 in zetten, zouden die koelblokken dat redden.
Aan de reactie van Sine te zien moet dat kunnen en als ik het goed onthouden heb heeft Bram (Blackdog) aangeraden dan een basisweerstandje kort op de transistor te zetten als ik ze verder van de print op de (bestaande) koelblokken zet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Ik haal 2.4A met 2 TIP142's, 3A moet ook lukken zoals de ontwerper al schreef (mijn EI trafo is kleiner en heb de weerstandswaardes aangepast) Onder vollast wordt ie lekker warm.

Er zit ouderwets mica en pasta tussen. Stopweerstandjes direct aan de de basis zijn niet noodzakelijk. Het spul draait hier spatstabiel.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 juli 2020 17:01:18 (17%)

Kruimel

Golden Member

Op 9 juli 2020 15:36:21 schreef blackdog:
Ik ben het niet helemaal eens wat er hier besproken wordt over b.v. de 2N3055 en dit t.o.v andere transistor behuizingen.

Wat vind je dan niet juist? Ik kan in de posts voor de jouwe eigenlijk geen enkele ongenuanceerde uitspraak vinden of één die in tegenspraak is met wat je in je post zegt.

Ja, wat kruimel zegt. Niemand pleitte toch voor die 2N3055?

Op 9 juli 2020 16:59:18 schreef RAAF12:
Er zit ouderwets mica en pasta tussen.

Waarom mica? Dat package is elektrisch niet geleidend toch?

If you want to succeed, double your failure rate.

Hm, die heeft een thermisch pad aan de achterzijde, maar de datasheet is niet erg duidelijk over de elektrische verbinding daarvan. Ik weet dat er (ook) TO247's bestaan met metalen achterzijde welke intern geisoleerd is...

Je weet dat er sowieso tegenwoordig veel betere alternatieven bestaan dan mica he? Ik neem aan dat je het nog ergens in een laatje had liggen.. ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Ik heb ze voor het inzetten wel gecheckt en de C zit aan de metal case. @BFM van de taalpolitie wordt nu spontaan groen en geel van de anglicismen :-)
Ik hou niet van die plastiek dingen en al helemaal niet van die op 2kV doorslagspanning berekende witte keramieken rechthoekjes. Zal wel ouderwets zijn want in KTV's van 40 jaar geleden zaten die grijze siliconen rubber isolaties ook al.

Kruimel

Golden Member

Er zijn een handvol componenten met een geïsoleerde metalen achterkant, maar dat zijn er echt heel weinig. Commerciële producten hebben zo goed als altijd de collector aan de behuizing (komt door de productiemanier van de chip). Als het anders is dan heb je te maken met een component met een specifiek doel (zoals een STM module of HV transistor). De isolatielaag verhoogt de thermische weerstand van de collector naar de behuizing ook best, dus als je ze tegen komt is het meestal ook geen handige aankoop. Een voorbeeld zou de FJAF4310 zijn, maar ze zijn niet overal te krijgen (grote distributeurs hebben ze wel, maar daarbuiten ben ik ze nog niet tegen gekomen), en de warmteweerstand is maar zo-zo, dat wordt nog eens erger met de TO-220F behuizingen. [Edit] Voorgaande voorbeelden hebben overigens geen metalen achterkant, maar plastic, wat voor de isolatie zorgt. [/Edit]

Die witte keramische isolatieplaatjes heb ik in theorie liever, maar ermee werken is best een gedoe. Ze zijn hard, dus ze zijn breekbaar en er moet pasta op beide kanten. Ze hebben wel een superieure warmtegeleiding en door hun grotere dikte voegen ze weinig capaciteit toe tussen de collector en massa. Ze hebben ook betere HF eigenschappen, maar dat is voor mij nooit van belang geweest. In de praktijk is het makkelijker om gewoon 5 of meer TO-220 transistortjes parallel te plaatsen dan om een megatransistor alleen het werk te laten doen. De effectieve warmteweerstand neemt erdoor af want de thermische barrières staan parallel en de warmte is meteen beter verdeeld over het koelblok (als je ze niet allemaal op een kluitje zet tenminste). In de praktijk vind ik het moeilijker om alles goed te krijgen met slechts een enkele grote transistor.

Mijn voeding is af
Gaat tot 34 Volt en iets meer dan 3,2A

binnenkant

linker voeding

rechter voeding

onderkant, hier gaat de netspanning naar de hoofdschakelaar

Kruimel

Golden Member

Dat ziet er best netjes uit! :o

PS Uitgeschoten bij het frezen van de linker stroommeter?

Mooie kast hoor!
Best netjes, alleen die netkabel onder de kast vind ik niks. Je kunt afgeschermde 230V kabel krijgen, is dat geen betere oplossing?
Ga je nog tekst op het front zetten?

Sine

Moderator

Kijk, dat is een nette cleane opbouw.
Weer een complete versie, ze druppelen langzaam binnen ;)

Is dat een massieve frontplaat? Dan zit er flink wat meer freeswerk in dan zo zichtbaar is.
Het kastje heeft in ieder geval meer dan koeling genoeg.

Enkele isolatie van de netbekabeling ben ik (hoewel het zo colgens de regels is voor een enkel geïsoleerd apparaat) ook geen fan van, ik gebruik liever snoer of trek nog een krimpkous over de volle lengte van de draadbundel.