nonius
set SCE to AUX.
Inderdaad, mooie reparatie van een mooie scope.
Tsja, ik zie datumcodes uit '95 en '96 in dat apparaat. Dus blijkbaar houdt de Dallas-module het toch al 30 jaartjes vol. En gelukkig ook nog repareerbaar, al is het met wat gefröbel.....
Was het een idee geweest om twee batterijhoudertjes te monteren, zodat er eerst een nieuwe batterij geplaatst kan worden vóórdat de oude verwijderd wordt? Op die manier weet men zeker dat het zaakje nooit spanningsloos wordt.
Die batterij uitfrezen duurde ongeveer 40 minuten. En ik was nog te lui om die pcb uit te bouwen, had niet veel zin om die front er af te halen voor die bnc stekkers.
Stofzuiger er bij met de hand die ook contact maakte met het chassis van de scoop. En ja, een stofzuiger is niet ESD veilig maar het was nog beter dan die troep rond te blazen.
De originele batterij was kleiner dan die cr2032. Dus als die kleinere het al ongeveer 30 jaar heeft volgehouden, zal die nieuwe het veel langer volhouden. Denk niet dat dit toestel het nog 30 jaar zal volhouden (of misschien wel als de elco's vervangen worden).
Intern staat een stempel met 22 feb 1996.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het kalibreren bestond uit 4 delen, waarbij 1 deel volautomatisch ging.
Het eerste deel moest er een dc spanning aangeboden worden aan ch1. Deze spanning bestond uit enkele stappen, telkens positief als negatief. De stappen waren 1.5V, 800mV, 150mV, 80mV en 15mV. Mijn eerste poging was met een gewone DMM, dit ging totaal niet (was het proberen waard). Tweede, derde en vierde poging was met een 10 turn potmeter en een DC voeding. Dit had ik op het werk uitgevoerd waarbij ik toegang tot een Fluke 8840A had. Iedere kalibratiepoging mislukte, de scoop keurde het niet goed. Blijkbaar veroorzaakte de Fluke spikes in de spanning en was de scoop hier niet blij mee.
Dan overgeschakeld naar men Yokogawa FG-120 functiegenerator die ik gebruikte om een zeer naukeurige DC spanning te bekomen. Dit werd afgeregeld met de Fluke en bij het meten van de scoop koppelde ik telkens de Fluke los. De 5de poging was een succes.
Dan moest de signal path compensation uitgevoerd worden. Dit deed de scoop zelf. Dan de external trigger aan de beurt. Hierbij moest ik een dc spanning van 1V en 10V positief en negatief aanbrengen. De scoop deed dan de rest.
Als laatst was de timing kalibratie. Hierbij moest ik een blokgolf van 200mVptp 1kHz aanbieden aan ch1. Mijn functiegenerator was niet snel genoeg, moest een rise time van enkele ns hebben. De Siglent SDG1032X funtiegenerator op men werk was wel snel genoeg. Hiermee deed de scoop het laatste werk.
Zo was de DC offset op beide ingangen weggewerkt en is deze scoop opnieuw bruikbaar.
Heel deze procedure staat in de service manual te vinden op https://www.tek.com/en/oscilloscope/tds380-manual/tds340a-tds360-tds38… op pagina 75. Wel niet vergeten de jumper op het cpu bord te openen om te kunnen kalibreren en natuurlijk opnieuw te sluiten als je de cover opnieuw rond de scoop monteert 
En natuurlijk was de scoop al reeds een uurtje opgewarmd alvorens dit uit te voeren.
nonius
set SCE to AUX.
Dank voor het beantwoorden van de vraag in m'n hoofd zonder dat ik hem gesteld had 
Het calibreren is dus goed uit te voeren 'met boordmiddelen', zonder toegang te hebben tot een uitgebreid meetlab.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik kwam wat foto's tegen van een oude reparatie. Dat ik die hier nog niet gepost heb verbaasd me. Het is geen grote, moeilijke, of epische reparatie maar wel een leuke.
Ik heb een bureaulamp, met van die veren. Volgens mij nog van mijn opa geweest. Maar helaas: de bevestiging/trekontlasting van het snoer is defect en de lamp zit onder de verf.
De verfvlekken gingen er goed af met aceton, dat gelukkig de onderliggende verf of coating niet aantastte.
En de trekontlasting is vervangen door een New Old Stock exemplaar van (als ik mij juist herinner) forumgenoot MaartenBakker.
Heden ten dagen zou je zo'n trekontlasting kunnen printen, maar een echte authentieke is wel zo leuk (en waarschijnlijk hittebestendiger).
Mogelijk had ik 'm destijds in SyP gepost oid, maar die vind ik nu niet terug.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
EDIT: Niet goed gelezen, was al gefixt. 
[Bericht gewijzigd door Benadski op (86%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik wilde gisteren wat printen op mijn HP2200dn, helaas rood lampje. Nadere inspectie via de web interface "52 SCANNER ERROR". Kortom iets met de laser unit.
Verder zoeken leerde dat het vaak aan de spiegelmotor van de unit ligt.
Nu had ik van CO lid 'rew' ooit eens een identieke printer gekregen voor spareparts maar daar had ik niks aan want ik wist dat daar de motor van de laserunit ook niet goed is.
Dus dan maar kijken of ik die kan repareren
Na demontage en verwijderen van de laser unit, het ding open gemaakt:
Helaas kon de print er niet uit, zie de schroefjes die ik al verwijderd heb. De motor behuizing zit in de plastic omhulling geperst of zo.
Het ding weer los in de printer terug gelegd om te kijken of het wel de motor is die stuk is.
De nodige plastic handeltjes in een positie gemanoeuvreerd te hebben dat ik een testpagina kon printen hoorde ik een krijsend geluid uit de motor => bronzen lager dus.
Er zat ook wat speling tussen de rotor en de as van de motor.
Nu wilde ik het blokkeer nokje eruit trekken (niet te zien op de foto), ging niet, zeker omdat ik heel voorzichtig moest zijn dat de spiegel niet beschadigd.
Dat is een plastic pennetje dat de onderste rand van de rotor tegen houdt dat die niet naar boven kan.
Achteraf na wat grondigere inspectie kon ik het plastic nokje wat wegbuigen/schuiven zodat de rotor eraf kon.
Miniscuul druppeltje naaimachine olie op het asje en weer gemonteeerd.
Daaide als een zonnetje.
Na de hele printer in elkaar gezet te hebben doet ie het weer. Kan ik weer wat schematjes uitprinten.
Gisteren tijdens mijn vakantie schoof mijn laptop van het bed en kwam precies op de achterkant van de voedingsplug terecht
. Een bij Lenovo zodanig zwakke plek dat ik de voedingssnoertjes met stekker standaard thuis op voorraad heb (maar goed "zuhause" heb ik niet zoveel aan in Italie).
Maar even geprobeerd of dat het echt was :
En dat was het, laad lampje ging weer aan.
Maar even getaped voor de eerste nacht, ziet er niet uit maar t werkt :
Vanochtend toch maar wat meer tijd in gestoken, gesoldeeerd, paar krimpkousjes, zo kom ik de 3 weken wel weer door 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die heb ik bij mijn Lenovo nog nooit stuk gehad, en die heeft, 10 jaar oud inmiddels, wel een en ander meegemaakt.
Vliegtuigen, zeeschepen, verzin het.
Met slecht weer voor drone gespeeld op zee..
Maar aansluitsnoertje?
Nog nooit....
Op maandag 11 augustus 2025 10:58:45 schreef Jinny:
Die heb ik bij mijn Lenovo nog nooit stuk gehad, en die heeft, 10 jaar oud inmiddels, wel een en ander meegemaakt.
Maar aansluitsnoertje?
Nog nooit....
Had Lenovo 10 jaar terug ook al die rechthoekige gele stekker ?.
Heb er inmiddels meerdere gehad, niet alleen bij mij, ook op het werk, allemaal de 170Watt versie van ca 3 jaar oud.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat heet 'user abuse', oplossing: 'replace user' 
Dat is overigens dezelfde oplossing als die voor 'user error'
Ik had vroeger ook een klant die steeds de laadstekker van de laptop wist te slopen, bleek dat ze dat ding op bed gebruikte waarbij er toch wel enige stress op de voedingsstekker terecht kwam.
[Bericht gewijzigd door Sine op (46%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Bij het verwarmen van de 'scope kwam ik er achter dat wanneer ik mijn heteluchtstation aanzetten, de 'scope triggerde / het signaal op het scherm bibberde. Terwijl de hete lucht nog niet eens in de buurt was! (Het station stond aan. Op hetzelfde stekkerblok aangesloten).
Omdat ik al eerder had dat het heteluchtstation even "opflitste*" wanneer ik het soldeerstation op hetzelfde stekkerblok uitzette, had ik zoiets van "en nu gaan we daar eens iets aan doen".
*)Met opflitste bedoel ik: Het display licht een fractie van een seconde op, het balletje dat de airflow aangeeft doet "tik" (dus de pomp slaat blijkbaar heel kort aan?) en het ledje achter die airflow-indicator flitst even op.
Ik heb er een netfilter ingelepeld. Dacht eerst het gat van de netentree groter te kunnen knippen met een blikschaar, maar dat verboog vooral de randen. Dus met een vijl gedaan. (Het netfilter is helaas wat breder dan de standaard netentree)
Om de aardedraad vast te zetten moest eerst de bestaande los, en wat bleek:
Die was min of meer al los. Erg geroest, schroefje was ook geroest... (Dus het oogje maakt ook aan de bovenkant slecht contact met het schroefje)
Ik heb dus die plek op de behuizing wat opgeschuurd en er een vers schroefje in gedraaid (M4 past, al lijkt het origineel een fractie kleiner)
Dan uiteraard nog even een mooi krimpkousje rond de draadjes waarmee het netfilter aan de rest vastzit.
Waarbij ik tot de realisatie kwam dat het heteluchtstation dat ik normaal gesproken voor krimpkous gebruik, niet op zijn gebruikelijke plek stond, om voor de hand liggende redenen...
Dan maar zo:
Anyway. Het netfilter hielp in elk geval bij het warmföhnen van de 'scope: die triggerde nu alleen nog daar waar het hoort.
Of het ook helpt bij het uitschakelen van het soldeerstation tegen het 'opflitsen' van het heteluchtstation, dat weet ik nog niet.
Maar dat de aardedraad nu weer netjes aan de behuizing vastzit lijkt me mooie bijvangst.
(De draad naar het handvat zit onder dezelfde schroef en zal waarschijnlijk wel contact gemaakt hebben, beide oogjes liggen dan tegen elkaar. Maar tussen de andere contacten zat roest. Slaat in geval van nood hopelijk wel door, maar...)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Maar aansluitsnoertje?
Nog nooit....
anderen hebben ook steeds de usb-c of lightning poort vol troep zitten, heb ik ook nooit last van. idem met gebroken laadsnoertjes, heb alle laders nog van voorgaande gsm's.
Omdat ik al eerder had dat het heteluchtstation even "opflitste*" wanneer ik het soldeerstation op hetzelfde stekkerblok uitzette, had ik zoiets van "en nu gaan we daar eens iets aan doen".
*)Met opflitste bedoel ik: Het display licht een fractie van een seconde op, het balletje dat de airflow aangeeft doet "tik" (dus de pomp slaat blijkbaar heel kort aan?) en het ledje achter die airflow-indicator flitst even op.
dat heeft mn aoyue ook al zo lang als ik die heb, jaar of 10+. echter omdat het station weinig word gebruikt staat deze op de plank zonder voeding erop dus geen probleem.
[Bericht gewijzigd door testman op (37%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Maar aansluitsnoertje?
Nog nooit....
Idem. Op m'n werk hebben we meerdere van die dingen en die maken ook wat mee, maar defect heb ik die nog nooit gezien. De USB-C aansluitingen zie ik wel 'regelmatig' sneuvelen (niet vaak, maar vaker dan die Lenovo's)
Op maandag 11 augustus 2025 12:39:43 schreef Sine:
Ik had vroeger ook een klant die steeds de laadstekker van de laptop wist te slopen, bleek dat ze dat ding op bed gebruikte waarbij er toch wel enige stress op de voedingsstekker terecht kwam.
Of wat ik ooit in de elektronicazaak waar ik werkte meemaakte: we hadden daar een simpele klantenreparatie van het aanzetten van nieuwe stekkertjes aan koptelefoons, omdat het met afstand de meest binnengebrachte probleemgevallen waren en elke klant bij andere winkels bot ving.
M'n baas was simpel en besloot dat als reparatiedienst aan te bieden. Hij rekende daar een klein bedrag voor + kosten van het stekkertje en wij soldeerden er dan een nieuwe aan, klant weer blij.
Een keer hadden we dat gedaan, klant was gevoelig voor merkspul, dus een nieuw Neutrik 3,5 mm plugje aan de koptelefoonkabel gemaakt.
Twee weken later stond 'ie alweer aan de balie, of we een nieuwe konden monteren. We herkenden 'm allebei, dus vroegen of 'ie ergens achter was blijven hangen of iets dergelijks, maar nee, dat was niet het geval. Bij het zien van het stekkertje zagen we dat de vergulde laag volledig weggesleten was.
Eerst dachten we aan een slechte serie stekkers, met afbladderende laag of iets dergelijks. Maar na het monteren van een nieuwe (het was rustig, dus dat werd direct gedaan) had hij nog wat andere dingen nodig en stond toen, met mp3-speler in de hand aan de toonbank. Terwijl hij met ons mee stond te kijken zag ik ineens dat hij het haakse stekkertje als een zenuwen-afleider gebruikte: met z'n wijsvinger draaide hij het stekkertje de godganse tijd rond, tot het snoertje van z'n koptelefoon zodanig in de kringels zat dat hij dan z'n mp3-speler in de andere hand nam en met z'n andere wijsvinger de andere kant op ging draaien, net zolang tot de kabel de andere kant op in de kringels lag...
Tja, toen begreep ik wel waarom 'ie zo snel een nieuwe nodig had...
Op donderdag 25 september 2025 23:58:25 schreef Lucky Luke:
Bij het verwarmen van de 'scope kwam ik er achter dat wanneer ik mijn heteluchtstation aanzetten, de 'scope triggerde / het signaal op het scherm bibberde. Terwijl de hete lucht nog niet eens in de buurt was! (Het station stond aan. Op hetzelfde stekkerblok aangesloten).
[rest van het verhaal over typisch Aoyue-gedrag]
Verhip... dan moet ik de mijne misschien ook maar eens controleren...
De Quick 861DE op m'n werk is overigens ook niet vrij van rariteiten: zodra je die aanzet gaat de TL-verlichting boven de werkbank duidelijk flikkeren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mijn Aoyue hetelucht geeft ook een tikje als er storing op het net zit.
De Quick bij mijn vaste klant trekt waarschijnlijk ook vieze piekstromen, maar de installatie is goed genoeg dat je dit niet aan andere apparaten of verlichting merkt. In die installatie is wel al een keer een extratrage automaat ingezet omdat er als werkbank-spanningsvoorziening een of andere 12V 300W LED-schijnwerpervoeding uit het pre-PFC tijdperk gemonteerd is. Als je de werkbank inschakelt zie je daar de lichten wel even door dimmen.
Louis Rossmann had het er al over toen hij nog Quick leverde. Ik kan me voorstellen dat het op 120V nog wat erger was.
Overigens heb ik zelf een klein JBC stationnetje voor het fijne werk, dat een vrij stevig tikkend magneetveld produceert onder het station elke keer dat het de bout even bijverwarmt. Kennelijk ook geen heel subtiele regeling en vanwege de cartridgepunt gaat het ook met heel korte tikjes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de oorzaak dat die aoyue dat oppikt is wel te verklaren, als je het ding uitzet gaat ie nog een tijdje afkoelen en blijft de luchtpomp lopen. dat gaat buiten de netschakelaar om, dat deel is dus ook wat storing gevoelig. vooral trafo's ed in/uitschakelen geeft dat effect.
Lucky Luke
To be fair: de 'scope stond zonder kap. Dus dat 'ie dan wat makkelijker EMI oppikt is te verklaren.
Met de airflow op maximum was het effect weg, maar dat is wat onsubtiel.
Het is een aoyue 852, trouwens.
Hij zit bij mij op een stekkerblok met een lamp als verklikker, dan vergeet ik 'm niet af te schakelen na het nablazen.
miedema
Golden Member
Racal-Dana 1990 universal counter reparatie
Op de Lichtmis stond een stapeltje Racal-Dana 1990 counters. Volgens de verkoper waren ze goed getest, maar daarna op een hele warme dag deden ze het niet meer. Ja,ja, verkoper praatjes.....
Eentje meegenomen, en natuurlijk defect. Kanaal A was dood. Na openen was de oorzaak snel duidelijk:

klik op de foto's voor grotere versies
De ingangsweerstand was goed doorbakken. Na vervanging van die weerstand werkte de counter weer. Alle actieve componenten hadden de (kennelijk serieuze) mishandeling overleefd. Een compliment voor de Racal-Dana ingangsbeveiliging: (uitgekleed stukje schema)

En leuk voor mij om te zien, want dit is ook mijn favoriete ingangsbeveiliging. 
Bij de veel gebruikte simpele opzet met dioden naar +Ub en massa wordt bij een overload de voedingsspanning omhoog gedrukt. Die energie moet wel ergens blijven. Vloeit die niet snel genoeg weg, dan wordt de voedingsspanning te ver omhoog gedrukt, en sneuvelt er mogelijk nog veel meer....
Deze beveiliging kost wat meer onderdelen, maar is veel eleganter. Je kunt de threshold naar wens instellen. Alle energie van een overload gaat naar massa. R18 en R20 beschermen tevens de voedingsrails. Voor de reactiesnelheid helpt het dat door de zeners altijd al wat stroom loopt.
(Voor een continue overload moet je wel aan het te dissiperen vermogen van ingangsweerstand en zeners denken.... Of die weerstand als zekering beschouwen, zoals hier
)
.
Nu de counter weer werkte er wat mee gespeeld. En toen viel op dat het min-teken voor de exponent nauwelijks licht gaf...
Na wat meten werd duidelijk dat het niet de (multiplex)sturing was, maar de LED zelf nauwelijks licht meer gaf. Probleem was dat het wel een héél bijzondere LED is:
Zo'n LED had ik niet in mijn collectie.... Dus maar besloten om zelf een vervanger te maken. Door een standaard LED in model te vijlen, en met modelbouwverf matzwart te schilderen.
Links de originele LED, in het midden een diy vervanger, rechts een mislukte vervanger. Die rechtse LED laat ook meteen het probleem zien: De pennen zitten (op de print) verticaal, en daarmee ook het interne frame van de LED. Maar het streepje ligt horizontaal... Raak je met vijlen metaal, dan is meteen de LED defect....
Na en paar pogingen lukt het wel, en zo heeft het display een nieuwe min LED:
En daarmee was de Racal-Dana 1990 weer compleet, en kon zich ook weer van z'n negatieve kant laten zien:
Deze Racal-Dana 1990 is het kleinste broertje van de 199x serie.
Gekocht voor spare-parts voor m'n 1992 en 1998. Maar repareren en toevoegen aan m'n Racal-Dana collectie is natuurlijk veel leuker 
groet, Gertjan.
Da's weer een een mooie, en gelukkig niet te moeilijke fix.
Ik heb nog even naar die counters staan kijken ... maar ik heb al een (hp reciproc) counter, en op een gegeven moment gaat het van nodig hebben naar verzamelen.
En dat laatste doe ik al genoeg 
miedema
Golden Member
Ha Sine,
Helemaal mee eens. Ik probeer het bij selectief verzamelen te houden. 
De Racal-Dana's 1992 en 1998 zijn mijn favoriete counters.
Dit instapmodel heeft 100x minder resolutie. Maar ook voordelen. Zo is de oven met 8...10 minuten tot op de laatste digit stabiel. De high-stability OCXO's van z'n grotere broers doen daar uren over. Ik vind het leuk om die verschillen uit te pluizen.
En ik hou van een mooi familieplaatje: 
groet! Gertjan.
Bij een 91 of 92 had ik wellicht nog getwijfeld, want die zijn (discutabel) mooier dan mijn hp5315A 
Die overigens ook het exponent ledje defect had, al zit hier een gewone 5mm achter de frontplaat.