Misschien wordt die QQE niet helemaal uitgestuurd of heeft hij niet zoveel nodig want veel kan die EF80 niet leveren inderdaad, de max anodestroom is maar 10mA ivm de EL95, die is 35mA.

En anders bouw je je oscillators toch om naar laagfrequent VCO's, kan je er muziek mee gaan maken ipv uitzenden, is iig legaal.. :+

Hallo Richard,

Voor als je het filmpje bekeken hebt, het laatste wou ik zeggen ik kan ook de insturing nog ietsjes verhogen en als ik die 33K naar pootje 6 verlaagt naar 15K dan gaat ie over de 2 Watt heen.
En ik denk dat als ik het voor wat definitiever bouwt dan heb ik het vermoeden dat het misschien nog wel Watt beter werkt.
Kzal strakjes nog HEEL eventjes voor de aansturing kijken maar dan is het klaar hoor!
.
Dankzij onder anderen jullie is dit toch ( VIND IK! ) een geslaagd project!
( JA? En dan? Wat nu? Kweet nog nie, zal het NOG niet slopen! MAAR dit was voor mij HEEL ERG nuttig, een goede oefening, een leerding. )
.
ik wacht nog even op FET, misschien kan en wil hij ook vertellen wat die EF80 doet?
Gaat hij met Richard mee? ;)
.
kzit een beetje te twijfelen wat nu? EF80… EL84… QQE… ?
Als ik die QQE zou doen dan doe ik dat op/achter die EF80 op die print:
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
.

VrGr Rob

kzit ook nog te denken,... ( hoor je het kraken? )
als ik nu de
EL84 in plaats van die EF80 zet? kgloof dat met wat aanpassing...?
controleren jullie mij eens? ik zou dan pootje 1 en 3 met elkaar kunnen verbinden?
EN, pootje 8 en 9 ook met elkaar verbinden? ( en sterker nog dat kan blijvend!... toch? :P )
EF80 : https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ef80.html
EL84 : https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_pl84.html
.
Heb de 2N2219 voor de LOL vervangen voor een BD135 hij geeft nu iets meer dan 2 Watt. ;)

Op maandag 25 november 2024 13:01:14 schreef rob007:
Vraag me dan af waarvoor hebben ze dan die EF80/183...184 daarvoor gebruikt als ie niet veel kan geven?
Ik bedoel daar zou je dan toch een buis voor gebruiken die op zijn minst 2,5….3Watt kan geven om die QQE te sturen? ( ik vind het maar raar hoor!? )
FET jij leest hoop ik mee? Kan en wil jij daar over iets vertellen?

Eigenlijk moet je dit soort dingen niet aan mij vragen.
Toen ik wat te zeggen had over de getallen in dat schema, kwam er meteen een antwoord van 'ja maar natuurlijk klopt die 6,3 W niet'.
Ja best, maar hoe moet je met dat soort schema's dan weten wat er wél, en wat er 'natuurlijk niet' klopt?
De piraatjes hebben daar een kristallen bol voor. Ik niet, en daarom gebruik ik zulke schema's nooit. Ik heb er geen verstand van.

Maar wat die 6360, of QQE03-12, betreft: je kunt ook gewoon in de fabrieksgegevens kijken.
Daarin staat duidelijk dat hij met 300 V voeding continu 12 W kan en mag leveren op 200 MHz.
Het stuurvermogen is daarvoor 0,1 W, maar dat is voor de buis zelf (beide helften samen).
Natuurlijk heb je wat meer nodig voor verliezen in de roosterkring.

Meestal ga je gewoon uit van een voortrapje dat een paar honderd mW kan leveren, en stel je de koppeling zo in dat je na correct tunen de gewenste roosterstroom ziet.
Alles staat precies in het datablad; hier bijv. van Philips:
http://frank.yueksel.org/sheets/030/q/QQE03-12.pdf

Pas op, er wordt in die gegevens voor 300 V een 'echte' roosternegatief gebruikt, dus −40 V uit een eigen roostervoeding. Dat hoeft maar weinig te leveren, 10 mA is zat, maar moet wel stabiel blijven.

Je kunt ook een lagere voedingsspanning gebruiken. Je krijgt dan wel te maken met een hogere roosterstroom, en een groter benodigd stuurvermogen.
Eventueel kun je dan ook 'automatisch negatief' maken, dus met een roosterweerstand. Dan heb je wel nóg meer stuurvermogen nodig, want de roosterweerstand stookt ook vermogen weg.
Toch zou je met een voortrap van max. een watt een heel eind moeten komen. Elke buis kan dat wel leveren, helemaal op jullie extra lage frequenties.

HOOWWwwww FET sorry! Ik bedoelde wat de EF80 kon geven?
( mijn schuld, ik schrijf van alles door elkaar! 8)7 ) dus niet de QQE maar de EF80 )

Kmag ut niet zeggen maar jou mening telt bij mij behoorlijk!

Tis wel inderdaad de bedoeling dat ik ook die QQE later wil proberen!

En gekker nog wil perse ook een/die FM buis RX maken en ja die ook voor 85MHz als het wil lukken dan.
https://www.youtube.com/watch?v=oJzA40-luss&t=319s
MAAR das voor weer daarna allemaal…
https://www.cool386.com/6BL8_srrx/6BL8_srrx.html

VrGr Rob

Iedereen heeft het al gezien natuurlijk, maar ten overvloede: het knooppunt L5-RFC gaat niet 'hard' naar massa, zoals in het schema in de post van @nonius getekend. Op deze plaats zit C17, een doorvoercondensator van 1 à 2 nF.

Dank voor de correctie, FET. Pas nadat ik het gepost had zag ik dat er een foutje in het schema stond maar het leek me zo overduidelijk dat dit een ontkoppel-C hoorde te zijn dat ik er verder geen aandacht aan besteed heb.

Jammer dat de waardes R10,11,12 er niet bij staan van de weerstanden en het/de voedings voltage.( voor een beetje richtlijn? )

De anodespanning staat in het schema, +250Vdc. De betreffende weerstanden zijn R10=1k5; R11=22kohm; R12=27kohm;

Heb het hele artikel in bijlage geplaatst, ter leringhe ende vermaeck (ontwerp P. van Dijken, PA0PDO, 1970) met spoelgegevens e.d. (één ding waar ik een hekel aan heb trouwens is dat men vroeger de componentwaardes niet in het schema erbij zette maar alleen in de onderdelenlijst. Verdraaid vervelende gewoonte waar men gelukkig van af is gestapt).

Rob, ik moet de anderen wel gelijk geven: bouw nu gewoon eens een keer netjes, zoals het hoort, een ontwerp. Dus: begin bij een goed ontwerp (wat je eerder in de zendamateurhoek zult vinden dan de piratenhoek, denk ik), en opbouwen volgens de regels der HF-kunst met de correcte componenten. Neem een oud rechthoekig cakeblik uit de keuken (of de dichtstbijzijnde kringloopwinkel) als bouwchassis, denk na over een goede componentenopstelling van de grote componenten (buizen, trimmers; eerst denken en tekenen, daarna pas boren en bouwen), maak een paar grote gaten voor de buisvoeten en bouw het verder op zoals het hoort. Je maakt je eigen leven daar een stuk makkelijker mee, naar mijn mening.... En daarna kun je nog steeds naar hartelust experimenteren met wijzigingen (mogelijk zijn het zelfs verbeteringen! ;) )

En staar je niet blind op dat uitgangsvermogen (zoals ik vroeger helaas ook deed). Je ziet dat PA0PDO dit (vaag en indirect) een 2W zender noemt. Het vermogen wordt niet met koeienletters in de titel vermeld, en ook eigenlijk niet in de rest van het artikel. Waarom niet? Omdat het er eigenlijk niet zoveel toe doet. 1W, 2W... same difference. Teken het eens in een logaritmisch grafiekje en zie hoe minimaal het verschil is. Een schoon en stabiel signaal is veel belangrijker dan dat kleine beetje extra vermogen. Gevolgd door een goede antenne, gekoppeld met fatsoenlijke coax, om het moeizaam opgewekte RF-vermogen niet direct weer te verliezen in de kabel.

[EDIT: ik zie dat ze ook een schotje over de EL95-eindtrap geplaatst hebben, ter afscherming zodat ingang en uitgang elkaar niet zien. Lijkt me ook wel verstandig om dat schotje toe te voegen ter verhoging van de stabiliteit. Is in elk geval een goede gewoonte om te doen. Baat het niet dan schaadt het toch ook zeker niet.]

(En de rest van het ontwerp; bestanden waren te groot om in één post te passen)

@FET een terechte opmerking hoor van jouw kant over die 6.3 watt
Maar uit ervaring weet ik dat het korter bij de 16,3 watt komt...
Er zitten een paar kleine schrijffoutjes in het ontwerp maar dat is ook alles.
Het schema werkt gewoon goed en ziet er ook op de SA netjes uit.
Maar wel netjes opbouwen en vooral natuurlijk de spoelen netjes maken.
Ik heb ze in het verleden weleens bijna vierkant gezien....

@saturnus: Ja, juist dát schema is ook lang het slechtste niet hoor, qua informatie; dat had ik gelukkig ook al gezegd. Mijn opmerking is meer algemeen.

--

Op maandag 25 november 2024 18:54:51 schreef rob007:
HOOWWwwww FET sorry! Ik bedoelde wat de EF80 kon geven?

Ik weet geen gegevens van de EF80 als 'vermogenspentode'. Maar die paar honderd mW zullen er wel uit komen.

--

Op maandag 25 november 2024 19:20:47 schreef nonius:
Neem een oud rechthoekig cakeblik uit de keuken (of de dichtstbijzijnde kringloopwinkel) als bouwchassis,

Jaaa! En die oude, daar kon je (met een flinke soldeerbout) ook aan solderen. Dát bouwde nog eens gemakkelijk.

[EDIT: ik zie dat ze ook een schotje over de EL95-eindtrap geplaatst hebben,]

Inderdaad, vandaar C17: daardoor komt de voeding door dat schotje naar binnen.

(Hebben jullie de ontvanger in dat schema al bekeken? Mooi man, zo'n superreg met een lecherlijn-afstemkring voor nog een beetje stabiliteit. En anders moest je gewoon nog een beetje na-afstemmen.
De zender was geen probleem, die was kristalgestuurd.
Wel allemaal AM dus, he.

Hallo allemaal,

Rob, ik moet de anderen wel gelijk geven: bouw nu gewoon eens een keer netjes, zoals het hoort

Ik dacht dat ik daar al eens antwoord op had gegeven!
MAAR, ik kga dit topic ook los laten nu,
zelf kunnen jullie door gaan hier ik kga een beetje mijn eigen ding doen en voorlopig weet ik voor mijzelf genoeg. ;)
Nogmaals iedereen bedankt voor alles! _/-\o_

VrGr Rob

We horen het wel als er nieuwe interressante ontwikkelingen zijn :)

Overigens, in een recente youtube mini-video meldde je dat het uitgangsvermogen wat onrustig heen en weer sprong. Je weet dat aan slechte krokodilklemmen (inderdaad een mogelijkheid, en eenvoudig uit te sluiten door goede verbindingen te maken), maar het zou ook aan het lang ongebruikt geweest zijn van de buizen kunnen liggen. Zie Electron-artikel in bijlage, waar het een en ander wordt uitgelegd met een remedie tegen een onrustige anodestroom.

(Dit was al een issue in 1963 met (toen) 20 jaar oude buizen, en ik neem aan dat het ondertussen nog veel relevanter is aangezien de meeste buizen nu al wel minstens 50 jaar ongebruikt liggen.)

Een andere reden van het heen-en-weer springen van het vermogen zouden ongewenste parasitaire oscillaties kunnen zijn. Daar kan de spectrumanalyzer uitsluitsel over geven.

Jammer dat je nu niet doorzet Rob en een werkend iets maakt.
Weer een half bouwsel aan de kant gooien en weer iets anders beginnen waarschijnlijk...

Hallo,

LET OP! Dit is NOGMAALS niet lelijk bedoelt he!
Eerste post : https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800/1

Denk er om, het is alleen maar een vraagje? Ik ga um niet bouwen of zoow!

Ik ben toch gaan prutsen maar niets definitiefs,
MAAR iedereen begint dan te schrijven tjah het ziet er niet uit, je maakt niets af?
( Nogmaals lees de eerste regel? )
En dat prutswerk heb ik NATUURLIJK gedaan voor 1 mijzelf om te kijken wat doet het ja,
en 2 ik heb buisjes gekregen een vond dat ik daarmee wat moest laten zien ook!
( hoe noem je dat?… Dankbaarheid? Laten zien dat er wel wat mee gedaan word? )
.
Dus ik dacht niet dat ik iets moest, toch?
.
EN,JA, ik heb ook WEL een doel! En die heb ik hier niet geschreven,
( had er aan gedacht als ik nu 100… kan mij ut schelen 2...300mW maak met transistortjes en –
dan met buisjes verder gaat, ik dacht ben ik gelijk van 2N3866/MRF/2N3553 enz af en ga verder met buisjes.
.
MAAR het valt mij eerlijk gezegd allemaal tegen, zoals wat die EF80 doet!
En eerst had ik iets van IK, Doe iets verkeerds misschien met die EF80?…
Maar iedereen onderstreept het dat er uit zo’n EF80 niets komt, en zelfs FET geeft ook geen positief signaalgevoel af.
ja misschien genoeg om die QQE aan te sturen MAAR ut is niet VEEL!?
Die EL/PL95 die doet (lijkt mij!?) het dan nog het beste?
En, omdat ik vroeger(echt lang geleden!) met een 4 trappertje 2...2,5W een QQE03/12 mooi draaiend had.
Wil ik dat nog wel gaan herhalen, Maar dan misschien met die EL/PL95 beter?
.
Maar nogmaals dat bouwen was NOG niet mijn bedoeling.
WEL experimenteren! Die ECC85 PP oscillator en eigenlijk ook die andere nog,
deze: https://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85sch.jpg
Ik heb ff geen tijd maar ga ik ook maken! Maar doe ik zelf, voor mijzelf, en op mijn gemakkie.
en OOK zeker niet definitief! Dus mooi zit er dan ook niet in, sorry.

VrGr Rob

qqe 03-12 heeft maar iets nodig,weet het zo niet uit het hoofd.
De ef 80 zal best een paar honderd milliwatt doen,geen idee.
Alles valt en staat met je manier van in/uitkoppelen,even met een krokosnoertje is er niet bij.
Natuurlijk moet/mag je zelf weten wat je doet maar je komt in mijn ogen geen steek verder zo.
En iedere keer weer frustratie dat het niet lukt....
Lekker kalm aan verder prutsen!

Als het je gerust stelt rob007, mijn 'bedrijfs-zender' in de jaren 80 was een Motorola PLL IC + MPX -> ECC85 en daarachter een EF184 en dan een QQE03/12 (Philips) met dan rond de 12 Watt op de 7 over 7 slot antenne.
Zal eens kijken of ik ergens deze opzet nog op papier kan vinden, maar kleine hoop.

De EF en de QQE hadden wat FET noemt, 'eigen negatief'. Dan voorkom je, zoals bij veel vrije jongens in die tijd, een 'meltdown' van je buizen als de RF input wegvalt.

En eindelijk laat iemand het toverwoord vallen (thanks @FET) .. datasheets!

En om heel eerlijk te zijn rob007, je hebt wel tinteling in mijn vingers gebracht om weer eens buisjes uit het stof te halen.

De QQE03/12 heeft maar 100 tot hooguit 200mW aan instuurvermogen nodig, maar uiteraard gaat er wat energie verloren in de aanpassing. Heb je een transistor zender van dat vermogen, heb je geen extra buis ertussen nodig.

QQE03-12.pdf

Ik heb een paar mooie buisjes gekocht voor slechts 3,50 euro bij de Baco; de 2E24

2E24.pdf

, deze levert 20Watt bij 0,2Watt insturing, op 160MHz, heeft een topaansluiting voor de anode, bij 300 tot 500Volt.
Een kleine transistor ervoor BFR96 of beter nog een BFG592.
Ik kan er eventueel twee van deze buizen in balans zetten voor dubbel vermogen.
Een balans versterker heeft voordelen tegenover een single ended amplifier, o.a. dat deze minder snel gaat genereren.
Zijn broertje de 2E26 heb ik hier ook ergens liggen.

2E26.pdf

Gloeiende Gloeiende Gloeibuisjes Tis allemaal jullie schuld! :X
Hallo allemaal,

Zal wel naar die QQE gaan zoeken,
MAAR moet ik denk ik de voeding ook aanpassen, moet ik eerst nog gaan zoeken naar...
Dat voedingkje is wel lief maar niet geschikt voor de 03/12.
.
Had net de boel een beetje gesloopt al met die EF80 op die print.
Kzal wel terug in elkaar zetten weer kijken hoe ik het MAX er uit krijg,
zal ook wel iets van dunne coax bestellen met plugrommel hoe heet het SMA Vrouwelijke Jack Connectoren en verlengkabeltjes besteld.
.
Ik zou bijna zeggen had je er niet voor mij ook kunnen halen Martin.
Al zou je er maar 10W uit krijgen bij 100mW in! Klinkt erg goed zeg! :9~
Tis maar goed dat ik niet in die/de buurt woon want...
.
DDSFM

En om heel eerlijk te zijn rob007, je hebt wel tinteling in mijn vingers gebracht om weer eens buisjes uit het stof te halen.

Tis allemaal jou schuld strakjes als ik opgenomen moet worden in het gekkenhuis! :+ ;)

Nogmaals IK! blijf koning krokodilklemmetje, EN niemand prutst zo mooi lelijk als ik!
.
Als ik tijd en de kans krijg zal ik EF80 en QQE proberen,
Maar eerst dan weer die EF80 in elkaar en zoeken naar het uiterste want vond het maar huilverwekkend.

VrGr Rob.

Leuke buisjes die 2E24/26
Een el 34 doet het ook nog prima op 100 mhz maar die koop je niet voor die prijs
En nog een voordeel,de anode bovenop,geen last met doorslag in het voetje

Maar eerst dan weer die EF80 in elkaar en zoeken naar het uiterste want vond het maar huilverwekkend.

Wacht even, begrijp ik het nu goed, werd het ingaande RF-signaal toegevoerd via die rode krokodilklem?!

Tsja, dan ben je hopelijk toch niet verbaasd dat je niet het uitgangsvermogen ziet waar je op hoopt....? Dat is niet huilverwekkend, je hoort juist in je handjes te klappen dat je überhaupt nog zo veel vermogen uit de buis krijgt, op die manier.

Al die koppeltransformators die je in al de ontwerpen ziet, zitten daar voor een goede reden: het aanpassen van de impedanties (transformeren), zodat het beschikbare ingangsvermogen maximaal benut wordt om de buis uit te sturen. Een stukje draad met een krokodillenklemmetje om het RF-signaal toe te voeren zie je zelden of nooit in een professionele zendereindtrap. Trek je conclusie.... (hint: omdat het voor geen meter werkt!)

Buizen hebben een relatief hoge ingangsimpedantie, dus hebben een relatief hoge RF-spanning nodig om aan te sturen. De 50 ohm van een RF-signaalgenerator (of wat je verder ook precies gebruikt om het RF-signaal op te wekken) is een erg lage impedantie, met lage spanningen. Je gebruikt dus een signaal met een lage spanning om een buis, die juist een hoge spanning wil zien, aan te sturen. Dit gaat niet werken, is vergelijkbaar met een 230V gloeilamp proberen te laten branden op een 12V accu: er gaat erg weinig licht uit die lamp komen.

Maar met impedantiematching (in-en uitgangstransformators) wordt dit wèl mogelijk. Vandaar al die spoelen en transformators die je ziet in RF schakelingen.

Oftewel, ik begin het probleem eerder in je ingangscircuit te zoeken dan in de uitgang. Een stukje draad (met ook nog eens een hoge inductieve reactantie op 100MHz; je had net zo goed een weerstand van 100 of 220 ohm in serie kunnen zetten) met dan ook nog een krokodillenklemmetje is wel zo enorm fout.... dat het me nu pas opvalt in de foto dat je op die manier het RF toevoert.

Matchen die boel! Anders ga je zelfs uit een 3CX1000 niet meer dan een paar watt kunnen halen!

Hallo Nonius,

ik heb al een paar keer geschreven dat ik niets wou gaan bouwen…
En die foto is al weer oud Nonius,
En los daarvan inmiddels heb ik het voor een groot deel gesloopt,
ik had al eerder geschreven ik ga voor mijzelf wel verder kijken en ALS ik tijd heb…
.
En nee ik geloof niet dat als het weer opgebouwd is dat ie in ene veel meer gaat geven.
Ik heb wel coax en connectortjes besteld maar het is nog ff niet zover.

VrGr Rob

Het is niet zo verwonderlijk dat er geen vermogen uitkomt.
Stel je hebt 200mW over 50 ohm, waarmee je een buis instuurt, dat is een HF spanning van 3,16Volt. Die buis zal daarop nauwlijks wat doen, pas bij een 15Volt ofzo begint die te versterken. Je zal dus omhoog moeten transformeren met een breedband transformator of een simpele LC combinatie. De C tussen rooster en massa en de L in serie met de 50 ohm uitgang van datgene wat ervoor staat.
Of je gebruikt een parallelkring tussen rooster en ground.

Hallo, stelletje terroristen! >:)

Okee nou ik heb die EF80 weer draaiende.
En ja ja ja wees gerust krokoows zijn vervangen door die SMA spulletjes,
En nee in de eerste instantie maakte het niks uit, Kroko of SMA ( LET OP Nonius!? ECHT NIETS!!! )
Wel moet ik eerlijk zijn! Zo’n aanpassing ( voor dat je die buis in gaat, die van Bert Jan! )
Ik heb het nu op 600mW gekregen en wat ik onder andere heb gedaan is de ontkoppeling los gemaakt op pootje 8

En nu DENK IK dat mijn transformatortje in stort!
En wat ik nu ook zie is dat waar die 12K staat heb ik 33K dat zal wel een flink verschil maken hoop/denk ik.
Watt kwalijk is dat is het volgende het scherm ofwel pootje 6 die moet aan massa.
Die 33K ( en die heb ik nog fout! ) maar als ik daar 12K zet stort ie(de trafo) misschien in.
Als je 10nF op pootje 8 naar de min zet gaat het vermogen(TJE!) omlaag!
.
Die ELPL95 doet ut watt dat betreft beter! Geeft rond de 2 Watt.
HOOWWwwww en nog watt, de EF80 doet het steeds bij mij mijnder dan de EF183 echt dat valt mij op!
.
Nou hebben jullie nou je zin?
XXX – VrGr Rob

Heb de QQE ook gevonden nu!
kzal moeten kijken voor de voeding, want dat word hem ook niet zo.
.
( dit is trouwens allemaal mogelijk gemaakt door: Hoppe, Heerlijk!) :S :O :9

Ocharme, Rob, tsja, we zitten je wel op de huid hè?

SMA? Absoluut niet verkeerd! Ik ben pas overgestapt op SMA nadat ik op UHF/SHF ben gaan experimenteren. Daarvoor was BNC m'n standaard (en is dat voor een groot deel nog steeds). Ik had eigenlijk meer verwacht dat je een echte 'piratenplug' zou gaan gebruiken (SO239/PL259), al was het maar vanwege de naam, maar met SMA ga je direct een paar stapjes omhoog in mijn achting! :) Da's in elk geval een professionele connector (net als BNC), wat van SO239/PL259 niet gezegd kan worden (vooral niet als hij misbruikt wordt voor dingen waar hij niet bedoeld voor is, i.e. transceivers boven de 30 MHz.

(Het nadeel van de SO239/PL259 is dat ze geen duidelijk gedefiniëerde impedantie hebben, in tegenstelling tot BNC en SMA die netjes 50 ohm zijn over hun hele frequentiebereik. Oospronkelijk heette de SO239/PL259 zelfs 'UHF plug', maar dat was in de tijd dat alles boven 30MHz nog 'UHF' heette.....

Maar wat is nu dan nog het probleem? Uit de EL/PL95 komt toch netjes 2W? Da's toch precies wat er ook uit het ontwerp van PA0PDO (Electron 1970) kwam, dat ik eerder had gepost in deze thread? Dat lijkt me redelijk normaal. Ik neem aan dat je nu de ingangsimpedantie ook netjes omhoog getransformeerd hebt?

In de datasheet van de EL95 hanteert men ook een uitgangsvermogen (Wo) van 2.3W (Va=200V), en 3.0W (Va=250V, in klasse-A). En dat zullen verse, gezonde buizen zijn, niet 'ingelopen' buisjes die we tegenwoordig meestal tot onze beschikking hebben. En verderop in de datasheet krijgen ze inderdaad 6.5W uit TWEE EL95's... (klasse B, in balans). Dus je (niet-gecalibreerde) 2W lijkt me alleszins zeer redelijk.

Als je meer vermogen dan die 2W wilt hebben lijkt me een extra versterkertrapje de aangewezen route om te bewandelen.

Ach, en als het je misschien wat troost biedt, ook bij mij begint het nu toch te jeuken om weer eens wat met buizen te gaan doen. Ik wijs hier specifiek met een beschuldigende vinger naar jou en deze thread als reden. ;)

Hallo Nonius,

we zitten je wel op de huid hè?

Je bent gewoon een pest vent! ;)
.
Ja ik dacht SMA daar ga/moet ik steeds meer en meer naartoe vanwege de andere rommel die ik gekocht heb, en dus…
Maar ja maak ook graag gebruik van die piraten plug hoor want BNC daar heb ik een paar keer slechte ervaring mee gehad
( eigen schuld, goedkope rommel gekocht! )
.
JA, heb nu inderdaad weer EN die EF trap draaiende, EN ook die E/PL95 met rond de 2Watt.
Het zal wel aan mij liggen maar waarvoor dat ze dan die EF80 doen???
En ik krijg met de EF183 184 steeds beter resultaat? Dus die EF80 kan ik echt niet rijmen?
Ik krijg met de EF183 nu ongeveer 6...700mW maximaal.( misschien doe ik nog wat fout weet ik veel... )
.
Aanpassing bij de ingang ja heb ook ik gedaan, maar weet niet wat goed beter en beste is?
Ik rommel nu met waar Bert Jan mee aan kwam:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/118667/forum-post-1.5x
in de hoop dat dit goed of redelijk is, ik heb het nu ietsjes anders maar je(IK) kon merken ging goed ( DENK IK! )
.
ik heb nu de QQE03/12 gevonden dus zal voor de LOL eens een stukje door borduren daarmee,
Dus EF183 en QQE. ( let op moet ik ook even de tijd er voor krijgen/hebben.)
Maar die voeding kan nu ook niet meer dus ik moet even kijken, heb een buis radio misschien haal ik daar de buisjes uit en misbruik de voeding daar eventjes uit/van als donor voedinkje.
( ik heb overal trafo’s verstopt, en vind ze nu niet 1 2 3 terug erg he!? luxe probleem? )
( ik ben wat dat betreft ja zeg het maar gerust, een verwent mannetje
MAAR LET WEL!
Ik heb daar zelf voor gewerkt, en heb het zelf betaald natuurlijk. ;) )

Tot zo ver weer eventjes, stelletje pest pokku ventjes! :+

VrGr Rob

Mijn vrouw irriteert zich als ik bijvoorbeeld pest pokku in plaats van pest pokken schrijft,
( JA, das kinderachtig! Zecht ze dan, en dan juist… >:) )

( HOOWWwww sorry is waar ook! Nee DDSFM niet doen! stuur die buisjes en trafo’s maar naar Rob! :7 )

ik had nu 1W met EF138 en R8 heb ik dan op 16,5K die was 33K en moet eigenlijk 12K zijn.
.

Hallo allemaal,

vraagje?
Ik zit te kijken naar de ingangs kring van de tweede EF80, klopt dat wel?
Moet zijn 8wdg – 1MM Draad – 8 MM Diameter,
Met de trimmer die staat op...11pF zie ik op foto!(hij staat half! en hij is ongeveer 2..3 tot 22pF )
.
.
Kom ik op 105.8 afgerond!?
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php
https://coil32.net/online-calculators/lc-resonance-calculator.html

MAAR er staat bij : ½ Helft van de zend frequentie? = 52,9MHz ?
.
Nu is dat voor mij GEEN PUNT! Maar het klopt gloof ik niet?
( zelf kom ik op 9 wdg met 15pF = 84.554 MHz )
Die 6K8 heeft die nog veel invloed? Ik dacht van niet?

VrGr Rob
( Mijn kring is eerlijk gezegd nu nog wel weer anders! ) Kzal es ff kijken of ik OOK niet verkeerd zit!

Voor een spoeltje van die afmetingen kom ik op ongeveer 270 nH.
De capaciteit voor 52,9 MHz zou dan ca. 34 pF zijn.
De twee EF80's (een ervoor, een erna) zijn samen zo'n 3,1 + 6,9 = 10 pF.

Blijft over voor de 40pF-trimmer: 24 pF.
Dus ongeveer half dicht, wat net mooi is.

e: Ik vergeet de koppelcondensator van 4,7 pF.
(En die 120 pF doet ongeveer niks in de berekening.)
De EF80's én die 4,7 pF worden samen zo'n 6 pF.
De trimmer zou dan op ongeveer 28 pF moeten staan, wat nog steeds prima is voor een 40pF-trimmer.