Harman Kardon SUB-TS11

Toch zijn allemaal fabriek fouten die steeds terugkomen eigenlijk zou het gratis hersteld moeten worden .

De subwoofer is erg goedkoop in elkaar gezet dus ze hebben er al flink aan verdient want een nieuwe set kost toch ook al aardig wat.

Denk als er veel klachten bij harman kardon binnenmoeten komen ze toch wel eens wakker worden lijkt mij ?

repair service dit lacht wel weer kapot en die verdient er aan lol

Peter_dtn

Golden Member

een heel degelijk ontwerp lijkt het inderdaad niet te zijn, het geluid echter als hij werkt schijnt "uit de kunst" te zijn.

Repareren door er weer nieuwe elko's en een koelplaat bij te monteren is volgens mij weer uitstel van problemen, de warmte ontwikkeling in het originele +/-15V circuit is teveel, zeker als het ook nog eens 24uur per dag aanstaat in een gesloten kast.

Inmiddels heb ik het +/-15V circuit vervangen door een standaard DC/DC convertor, een stukje experimenteer paneel -met 2 nylon schroeven en dubbelzijdig tape vastgezet- kosten ca 17,=.

De spanning is nu netjes +/-15V en het energie-verbruik (warmteontwikkeling) van de convertor is erg laag, stap 1 gelukt lijkt me..

Tijdens experimenten met de class D versterker heb ik er de uitgangs fets uitgeblazen, met een klein beetje rook namen ze afscheid ;-) De primaire zekering voorkwam grotere schade..

Het zijn goed verkrijgbare en goedkope fets, ik heb er via ebay een aantal besteld, voor het geval dat het nog eens gebeurt.

Focus nu om de class D versterker weer te laten werken en het energieverbruik in standby binnen de perken te houden.

Wordt vervolgd..

ok is het mogelijk om de subwoofer in een soort slaap stand te maken dan gebruikt hij geen hoge stroom meer wat hij nu wel doet op standby ook dat hebben ze niet zo ontworpen.

Er is best veel te veranderen , maar dan zou de set iets van 200,00 euro moeten zijn en dan zelf dingen aanpassen :-)

Ja de elco,s zijn denk de goedkoopst die er zijn die er in zitten.

En fets moet je zeker koelen de bipolaire elco,s die moeten los van de print gemonteerd worden anders warm je ze op en dan is gauw gedaan.

Peter_dtn

Golden Member

Als er spanning op de ringkern komt gaat het 15V circuit dissiperen, in standby wordt alleen de class D versterker uitgezet...

Om de Woofer geheel spanningsloos te maken, gewoon een SSR in de box plaatsen.

Dan behoeft niet veel aangepast te worden, dus alleen een SSR in de Woofer.
Er word geen audio signaal maar een ca 5 Volt van de Reciever naar de Woofer, om het te schakelen.
Dus gaat er dus twee kabels van Reciever naar de Woofer.
Dit moet zo dan wel duidelijk genoeg zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

ja dat is ook een idee om zo te doen ik dacht meer aan audio schakelaar geluid uit de versterker dan aan na min of 5 alles uit of wat langer zodat hij niet uit gaat als er geen geluid op sta bv in een film

Mijn voordeel is dat ik ook een HK receiver heb. Hierdoor kan ik de 230 gewoon schakelen via mijn receiver (schakelt automatisch in bij aanzetten). Ideaal ;)

Heb een defecte Mordaunt Short MS409W subwoofer. Hierin zit ook het in dit forum genoemde DS-15 digital amplifier pcbn met twee opgedroogde 10uF 100V NP condensators. Heeft iemand toevallig nog twee van deze C's over welke ik over kan nemen?

Peter_dtn

Golden Member

er loopt een fikse (100kHz) stroom door de eerste cap, volgens mij kunnen ze daar gewoon niet tegen, ik heb het plan om er polyester caps van 100V in te zetten, die zouden het moeten kunnen..

Hallo Peter,

Ik lees dat je er flink wat werk van gemaakt hebt. Maakt het niet uit welk type condensator je toepast? Ik heb geen idee. Hoe meer ik erover lees des te vager het wordt. MKT, MKS, MKP, FKT, FKP? Het is dat de lokale elektronica-zaak de non polaire elco's niet op voorraad heeft... Is sowieso lastig aan te komen en dan ook nog 100V. Ik heb verder geen kennis/ervaring met klasse D versterkers.
Het main pcb van de Mordaunt ziet er anders uit als de HK, maar ook hierop is ook te zien dat er iets flink warm wordt.

Peter_dtn

Golden Member

Hi MJN, ik had nog een doosje van die "engelse drop" caps gevonden, daar zitten er in van 4u7, evt 2 parallel. Ik ben zeker geen expert in class D amplifiers maar vindt het een uitdaging om deze sub zodanig te repareren dat hij niet meer zo makkelijk stuk gaat. Dat is in eerste instantie de +/-15V, die staat altijd aan, ook in standby en wordt veel te warm, dit maakt de pcb zwart, die kan maar goed 100 graden hebben (FR1). Verder denk ik dat de bipolaire caps ook onder-bemeten zijn, als de versterker aanstaat (zonder geluid) loop er al ruim 1Amp en dat bij een frekwentie vann 100kHz. Ik heb gezocht maar geen info kunnen vinden over bi-caps die bij 100kHz 1Amp kunnen hebben, wel bij veel lagere frekwenties, zoals bv in een scheidingsfilter.

ik heb inmiddels nieuwe fets in de class D module en wacht op een TL072, dat is de opamp die o.a. de 100kHz maakt, met een beetje geluk dit jaar nog muziek ;-)

heb je overigens de mogelijkheid om het vermogen te meten wat jouw sub opneemt uit de 230V, bij mij was dat oorspronkelijk iets van 15Watt..

Heb met multimeter gemeten: netspanning 220V, I standby 14mA, I tijdens bedrijf ongeveer 80mA in het 220V snoertje gemeten.

Bij mij werkt de subwoofer wel en de led lamp werkt ook.Heb alleen geen geluid. Wat kan er stuk zijn?

maartenbakker

Golden Member

MKT (ik neem aan dat de Engelse drop MKT zijn) is wel iets minder geschikt voor hoge pulsstromen dan MKP. Grotere dieelectrische verliezen en meer kans op doorslag en/of capaciteitsverlies. Zal ook wat van de constructie afhangen, Engelse dropjes waren niet de slechtste.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hey yvan,

Dat laat nog veel mogelijkheden over. Klikt het relais wel na inschakelen?
Klasse d module zou kunnen, maar zonder verder onderzoek is er weinig van te zeggen

Op 2 september 2014 18:39:59 schreef Xizer:
Grappig...

[...]

Al een wat oudere post maar ik wil toch even benadrukken dat het de reinste kolder is die men ons probeert wijs te maken....
Als men n.l. de schakelaar uitzet gebeurt er niets anders als het onderbreken van de netspanning! De netschakelaar is n.l. een enkelpolige schakelaar die gewoon het netsnoer onderbreekt (zie schema) dus het zelfde als wanneer men de netspanning onderbreekt door de stekker er uit te trekken alleen dan gebeurt het dubbelpolig wat eigenlijk beter/veiliger is.
Inderdaad grappig want die lui op de HK helpdesk snappen er dus eigenlijk zelf helemaal niets van en kramen wat voorgeprinte onzin uit.

Was ist die Spezifikation der Zener-Diode auf kretskorttet schaltet, D 502 sehr akuelt motstadnsverdi zu kennen, dann gibt es viele verschiedene

Es gibt einige bessere Arten von Transistoren q 501 / q 502, möglicherweise Dioden machen / NPN / PNP

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

What is the specification of the zener diode[ ZENER DIODE GDZJ16C 500mW 16V 26mm 2% (RoHS switches] on kretskorttet, D 502 importent knowing impanse i, then there are many differentThere are few better ways of transistors q 501 / q 502, may make diodes / NPN / PNP

@ lose it : what is you native language please? Your Posts make no sense to us, neither in English nor in German...

Vol st(r)oom er tegenaan!

i ask fore that: whats its the ohm of this zenerdiode, of position D 502 of the picture i send

Mannen, lose it blijkt Noors te zijn en vraagt welke zener hij moet bestellen. Op de link zijn een drietal zeners te bestellen. Een no-name met een weerstand van 40 Ohm, een NXP met 10 Ohm of een Vishay met 40 Ohm.
Mijn gevoel zegt: neem die NXP, da's trouwens wel een BZX79.
Wat raden jullie aan?

Vol st(r)oom er tegenaan!