Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Dit weekend inelkaar gezet. 42 kanalen voor een lichtbalk met led. 6 shift registers en een 16F877A welke overkill is maar ik wel genoeg ruimte voor ritmes bied :) Direct een iscp erop voor de galva wisp. En genoeg ruimte voor uitbreidingen die in de loop van de tijd toegevoegd zullen worden.

Tevens de eerste laatste keer dat ik deze experimenteer bordjes koop want is dikke troep de pads laten al los als je er naar kijkt :( Volgende keer weer dickbest dus :)

http://www.xs4all.nl/~hummel3/nr1.jpg

http://www.xs4all.nl/~hummel3/nr2.jpg

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op zondag 4 april 2010 22:31:21 (18%)

Tidak Ada

Golden Member

@ Erelce :
Er bestaat ook enkelzijdig printplaat: Spaart milieu, etsvloeistof en de wereld kopervoorraad >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 april 2010 02:33:29 schreef Eagle Eye:
[...]

Intern:
Tijdens het opbouwen alles maar even dirty erin gedaan,
ik wil dit van de zomer nog wel netjes gaan maken..
Helaas hadden we hier tijdens het opbouwen geen tijd voor.

...

Je zult wel gemerkt hebben dat zo'n project enorm leerrijk is.
In deze testfase moet je nog niet proberen alles netjes te bouwen maar zien wat je nog kunt verbeteren en dingen uitproberen.
Mijn platformprojectje durf ik hier zelfs niet te tonen, het ziet er niet uit! Maar af en toe breng ik er verbeteringen aan en probeer ik iets uit... Tenslotte is het doel van dit alles om iets op een leuke manier bij te leren.
Later als alles naar behoren werkt bouw ik misschien zelfs een volledige nieuwe.

Op 4 april 2010 22:29:07 schreef Tidak Ada:
@ Erelce :
Er bestaat ook enkelzijdig printplaat: Spaart milieu, etsvloeistof en de wereld kopervoorraad >:)

het gaat over enkelzijdige printplaat, maar doordat ze waarschijnlijk de printplaat in fotogevoelige vloeistof onderdompelen hangt deze fotogevoelige laag ook aan de achterkant van de print.
Bij het onwikkelen (niet bij het etsen) gaat deze laag er dan vanzelf af als deze belicht geweest is, zodat je deze dan niet met aceton hoeft te verwijderen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 april 2010 23:50:45 (26%)

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
klein is fijn

Moderator

Op 4 april 2010 22:09:51 schreef Tidak Ada:
@KIF
Da's geen flansen meer, da's KIF ;)
Ben je allen niet bang dat je niet egaal uitlicht, als de LED's zo ver uit elkaar staan?

Dat valt mee, die 1206 witte LED's stralen 180 graden rond. Je hebt dus geen last van 12 zichtbare bundels.

Tidak Ada

Golden Member

@Erelce:
Ah! Kan ik me eigenlijk niet herinneren en die fles apeton of MEK kwam er bij ons toch altijd aan te pas......

@KIF
Ben benieuwd, vooral naar een foto van een grijskaart....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 april 2010 21:48:53 schreef Erelce:
...Doordat ik ook melkglas gebruik als glas, moet ik langer belichten.
In totaal ( dus incl. voorverwarming) duurt de totale belichtingstijd zo'n 6 min. En dan krijgen de ballasten al behoorlijk warm.

Hier ook 5min. wat lang lijkt tegenover ervaringen van anderen.
Er zitten nu buizen in die nog niet zolang gedraaid hebben, maar de langere belichtingstijd komt vanwege mijn 10mm glas (of zoiets) dat erop ligt. Gewoon glas absorbeert in serieuze mate UV. Iemand met een half zo dikke ruit gaat zijn tijd een stuk zien inkorten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
klein is fijn

Moderator

Op 5 april 2010 01:50:17 schreef big bang:
Gewoon glas absorbeert in serieuze mate UV.

Dat valt wel mee, ik heb ooit een spectrum van 6mm vensterglas gedraait. Pas onder de 360nm gaat het echt absorberen. De golflengte waarop de fotolak reageert is veel hoger, ergens rond de 390-400nm.

Op 4 april 2010 22:42:40 schreef Erelce:
[...]
...........
Bij het onwikkelen (niet bij het etsen) gaat deze laag er dan vanzelf af als deze belicht geweest is, zodat je deze dan niet met aceton hoeft te verwijderen.

begreep ik het toch niet verkeerd ;)

ik gooi na het etsen de print nog even onder UV balk en door de ontwikkelaar,vervolgens inspuiten met flux,gezien ik de koperbanen altijd vertin,vanwege dat ik de fotolaag niet altijd even prettig vind solderen,en tegen oxidatie c.q lelijk worden van het koper waar m'n vette vingers,krassen enzo de fotolaag beschadigt.

En verder met KIF eens,gewoon glas gaat prima,gebruik nu een scanner waar de bodem uit gezaagt is,maar daarvoor een dikke zware plaat glas uit een vitrine kastje.Nooit problemen mee gehad.

En ook wel benieuwd hoe de camera omgaat met de kleur van de door u gebruikte leds

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
free_electron

Silicon Member

Op 4 april 2010 22:44:52 schreef klein is fijn:
[...]Dat valt mee, die 1206 witte LED's stralen 180 graden rond. Je hebt dus geen last van 12 zichtbare bundels.

geef eens typenummer van de leds.
ik wil ook ene ringlight maken voor mijn microscoop. ik had eerst gedacht aan 4 moonstone leds , maar ik ben bang dat dat niet uniform gaat zjn...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1716&mode=view

Gewone pisbakken-leds ;-) gesloopt uit een zaklampje van 3 euro. De pootjes aan elkaar gesoldeerd, weerstandje er tusen. Opgevuld met hotglue en tape eromheen. Kortom een echte hightech oplossing met een hoge graad van afwerking :-) Ziet er zo uit als onbruikbaar maar kijkend door het oculair is het perfect egaal verlicht.

Is natuurlijk totaal onacceptabele voor een professioneel electronen temmer ;-) maar het werkt wel en is in 5 minuten gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 april 2010 02:26:00 schreef klein is fijn:
[...]Dat valt wel mee, ik heb ooit een spectrum van 6mm vensterglas gedraait. Pas onder de 360nm gaat het echt absorberen. De golflengte waarop de fotolak reageert is veel hoger, ergens rond de 390-400nm.

Klopt KIF, ik heb jou topic destijds gelezen en ook teruggevonden:
[info] lichtbak materiaalkeuze (glas vs. plexiglas) waarvoor we nog steeds dankbaar zijn.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 5 april 2010 05:05:55 schreef Akino:
[...]
begreep ik het toch niet verkeerd ;)

ik gooi na het etsen de print nog even onder UV balk en door de ontwikkelaar,vervolgens inspuiten met flux,gezien ik de koperbanen altijd vertin,vanwege dat ik de fotolaag niet altijd even prettig vind solderen,en tegen oxidatie c.q lelijk worden van het koper waar m'n vette vingers,krassen enzo de fotolaag beschadigt...

Mijn bedoeling was om tijdens het opwarmen van mijn bak de achterzijde( zonder koper) te belichten zodat deze er vanzelf afgaat bij het ontwikkelen, wat ik nog niet geprobeerd heb is na het etsen deze fotolaag op het koper te belichten en dan nogmaals in de ontwikkelbak te leggen.
Ik vind dit tamelijk zinloos en extra werk voor niets als je ziet hoe gemakkelijk dat deze laag eraf gaat met aceton, maar misschien een goede tip ingeval je geen aceton in huis hebt. Volgende keer probeer ik dit even als het lukt.

Als glas gebruik ik melkglas van 3mm, en mijn 4 UV-lampen staan op ongeveer 12cm van dat glas.
Het geeft wel een mooie uniforme belichting.
de ontwikkeltijd is nu ongeveer 5min.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Ik heb idd,geen Aceton in huis,al genoeg schadelijke stoffen in de chemokast kast staan.
Belichten en in de bak ontwikkelaar hangen,is wat ik noem schoonmaken zonder poetsen.Tijd dat het belicht word of in de ontwikkelaar hangt is niet belangrijk.Geen melkglas ook c.a 15 cm lampafstand en 90 seconden verder klaar met belichten.Ik doe toch alleen maar grof en breed printbanenwerk.

Weer ff verder met wat te showen in dit topic,Ik heb een chasis gevonden dat de behuizing voor m'n project voeding moet worden.
Wie wat bewaard heeft wat,verstopt onder een oude handdoek,in de stapel der 19" apparatuur kwam ik nog een oud,leeg 19" 6U chasis tegenwaar ooit berg kaarten heeft ingezeten.

http://public.blu.livefilestore.com/y1pfUl2giOgKQnfATAABvFF-GUTImZpqiuo6sddZo-5yfdWTz-7F3jy1oWdSF7Z004JYF-Ka3sq1PNHqFtiposkWg/IMG_2829.jpg

http://public.blu.livefilestore.com/y1p-jpqoTqJcBfD4cMmU_o4Bk7yJmqXdpBVb19_6zlTBCcyN_MbsY-6ZFvxgSZ_53YR6Keu0XqzMiRk5IVwc3mrnw/IMG_2832.jpg

Het idee is,om hem door de midden te zagen of knippen,tussen de 2 rijen met vierkante gaten,zodat ik een 3U hoog frame overhoud.Dit geeft me meer dan genoeg ruimte om alles er met gemak in te krijgen.Alluminium en ijzeren plaatwerk in overvloed.Dus deksels/frontplaten moet het probleem niet worden.3 U past net in de vakken boven m'n werkbank.En ik houd nog 2/3 kastje over qua materiaal.Dus daar valt in de toekomst ook nog wel wat bruikbaars van te maken.
Andere alternatieven waren of een oude 4U hoge versterkerbehuizing,met een 8 mm dikke stalen frontplaat,of een oude 4U CDRom serverrack kast,en die is bijna een meter diep is,en van 1 a 2 mm dik plaatstaal gemaakt is.Vond ik de beste oplossing.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

In het weekend en gisteren een beetje verder gewerkt aan TDA versterker. De behuizing moest nog afgewerkt worden.
Vandaag alles gemonteerd en "soundcheck" gedaan, voor slechts 2 keer 6W (volgens datasheet) te zijn komt er veel lawaai (volgens de ouders dan toch :p ) uit.
http://upload.schematheek.net/thumbs/988.jpg

De voedingsstekker moet nog deftig gemaakt worden (trekontlasting ed.) en dan nog rubberen voetjes eronder.

Het wint geen schoondheidsprijs, maar is goed genoeg om de hobbykamer en gelijksvloers van muziek(!) te voorzien :p.

more info

Altijd leuk, een actief boxje :)

Ik begrijp alleen niet wat je (in je link) bedoelt met

Gepost op zondag 6 December 2009 19:41:07

Ik heb het principe overgenomen van een line-array.

Volgens mij is een line-array gewoon een stapel speakers onder elkaar, om zo een lijn-bron te benaderen (wat dan meen ik weer is om het effect van buiken en knopen bij een punt-bron te ontlopen, maar bind me daar als leek niet op vast).

If you want to succeed, double your failure rate.

Semi on en off topic reactie

Line array is inderdaad een stapel speakers op elkaar,om zo het lijn effect te bereiken,met als resulaat dat al het publiek het zelfde hoort.Efficientie van een line array is niet echt denderend,zeker als je het vergelijkt met een volwaardig expantioneel hoorn systeem.

Waarom zie je dan vandaag de dag zoveel Line array's?
*Zware versterkers zijn tegenwoordig geen probleem meer.Line array kasten zijn paar 1000 watt per stuk.(zitten vol hoog/mid en laag drivers)
*Makkelijk op te bouwen door de podium bouwers,zonder dat er enige kennis over geluid en accoustiek nodig is.
*De huidge generatie publiek hoort/weet toch niet of het nu wel of niet goed klinkt,gezien audio technisch er nog maar weinig goeds te krijgen is,of gebruikt word en men zo langzaam gewend geraakt is aan dit soort geluidsweergave.

Ik snap niet dat het deksel niet uit een stuk is?Of zijn de 2 helften niet met elkaar verbonden?
Verder is het een bassreflex systeem,daarom lijkt het zo dat er veel laag uit komt,maar dat is een illusie zie mijn handtekenig voor de verklaring.

PS:deze reactie is NIET afkrakend bedoelt,zeker goed en leuk uitgevoerd.Voor normaal gebruik prima te doen.Mijn verhaal is puur informatief bedoelt.Kun je je ouders ook uitleggen,waarom ze er zoveel "last" van hebben.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Lucky Luke

Golden Member

Op 4 april 2010 21:57:43 schreef klein is fijn:
Over licht gesproken, Ik heb gisteren maar eens een ringlichtje in elkaar geflanst voor m'n Canon A510:

[afbeelding]

Next to come: macro timelapse

SMD doen om geen gaatjes te boren, en dan een print die voor het grootste gedeelte uit gat bestaat... Niet te volgen >:)

Op 4 april 2010 22:09:51 schreef Tidak Ada:
Da's geen flansen meer, da's KIF ;)

Agreed. KIF kan niet flansen. ;)

Op 4 april 2010 22:28:08 schreef Gerwinh:
Dit weekend inelkaar gezet. 42 kanalen voor een lichtbalk met led. 6 shift registers en een 16F877A welke overkill is maar ik wel genoeg ruimte voor ritmes bied :) Direct een iscp erop voor de galva wisp. En genoeg ruimte voor uitbreidingen die in de loop van de tijd toegevoegd zullen worden.

Tevens de eerste laatste keer dat ik deze experimenteer bordjes koop want is dikke troep de pads laten al los als je er naar kijkt :( Volgende keer weer dickbest dus :)

Is dat gaatjesprint van Niels? Dat vind ik niet zo stookgevoelig hoor... Wel beetje kleine eilandjes. Misschien slechte batch of veel zitten stoken...

Komt er nog een filmpje van het lichteffect? :9~

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 6 april 2010 13:45:43 schreef Jochem:
Altijd leuk, een actief boxje :)

Ik begrijp alleen niet wat je (in je link) bedoelt met[...]Volgens mij is een line-array gewoon een stapel speakers onder elkaar, om zo een lijn-bron te benaderen (wat dan meen ik weer is om het effect van buiken en knopen bij een punt-bron te ontlopen, maar bind me daar als leek niet op vast).

Nu ik het zo lees klopt het niet echt, ik doelde meer op de vormgeving. Een echte line-array is ook totaal anders opgebouwd, maar het ging hem om de look a like!

Op 6 april 2010 14:16:10 schreef Akino:
Semi on en off topic reactie

Line array is inderdaad een stapel speakers op elkaar,om zo het lijn effect te bereiken,met als resulaat dat al het publiek het zelfde hoort.Efficientie van een line array is niet echt denderend,zeker als je het vergelijkt met een volwaardig expantioneel hoorn systeem.

Waarom zie je dan vandaag de dag zoveel Line array's?
...

Ik snap niet dat het deksel niet uit een stuk is?Of zijn de 2 helften niet met elkaar verbonden?
Verder is het een bassreflex systeem,daarom lijkt het zo dat er veel laag uit komt,maar dat is een illusie zie mijn handtekenig voor de verklaring.

PS:deze reactie is NIET afkrakend bedoelt,zeker goed en leuk uitgevoerd.Voor normaal gebruik prima te doen.Mijn verhaal is puur informatief bedoelt.Kun je je ouders ook uitleggen,waarom ze er zoveel "last" van hebben.

Om de klankkast volledig gesloten te houden, het middenstuk bevat de versterker. Het rechter en linkergedeelte zijn volledig gescheiden op de onder- en achterkant na. Via het deksel kan ik nog aan de versterker moest deze ooit defect gaan oid.

Bij het lezen van dit topic was ik zo onder de indruk van de vormgeving dat ik dit ook wou toepassen, weliswaar in het klein.

... en de rubberen voetjes staan er nu ook onder:

http://upload.schematheek.net/thumbs/990.jpg

de maker van die kasten,heeft een houtzagerij/speakerkastenfabriek.Maakt mooi spullen.
Enkel jammer dat hij en veel mensen daaromheen,enkel uitgaan van de simulators,om de te behalen waardes weer te geven.Net zoals bij elektro,zijn simulators niet onderhevig aan allelij externe factoren,en wil het resultaat/werking in de praktijk wel eens flink anders zijn.
Speakerkasten worden ook in een loods gemeten,en niet in een niet reflecterende ruimte zoals bv meyer sound.(die geven zelfs aan,dat de door hun gehaalde metingen in de praktijk nooit gehaald zullen worden)Zo'n kmaer moet zeker bij PA gebeuren aardig groot zijn,en kloppen met de te testen frequentie

Sorry voor het off topic en non elektro gerealteerd verhaal.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Op 6 april 2010 14:28:06 schreef Lucky luke:
Is dat gaatjesprint van Niels? Dat vind ik niet zo stookgevoelig hoor... Wel beetje kleine eilandjes. Misschien slechte batch of veel zitten stoken...

Ziet er verdacht veel uit als die printen van reichelt. Die willen inderdaad nog wel eens hun pads los laten.

Voor mijn vader, die helaas behoorlijk slechtziend is, heb ik een nummermelder gemaakt voor bij z'n telefoon.
Het nummer van de beller wordt getoond op 10 stuks grote rode 7 segment displays van 25 mm hoog.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/nummermelder.jpg

groot:
http://www.uploadarchief.net/files/download/nummermelder.jpg

Binnenkant: http://www.uploadarchief.net/files/download/nummermelder_binnenzijde.j…

PCB: http://www.uploadarchief.net/files/download/nummermelder_pcb_top.jpg
PCB achterzijde: http://www.uploadarchief.net/files/download/nummermelder_pcb_back.jpg
PCB 5x 7segment: http://www.uploadarchief.net/files/download/nummermelder_7segm.jpg
achterzijde: http://www.uploadarchief.net/files/download/nummermelder_7segm_rear.jp…

Voor de dtmf decoder heb ik een MT8870 genomen. Deze stuurt z'n signalen naar een PIC16F884 die dit verwerkt en de displays multiplext.

En het is weer gelukt: een enkelzijdige pcb met slechts 1 nul Ohm weerstandje.
De software (ASM) bestaat uit 2 interrupt routines.
Het Main program is erg kort: MAIN goto MAIN :P

Ziet er erg mooi uit! Is de knop bovenop een resetknop?

Ik heb voor hetzelfde doel laatst op een beurs een aangebroken rol 0ohm weerstandjes gekocht maar wel 5%, 0.25watt ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja, met de knop kan het nummer 'gewist' worden, het display gaat dan uit.
Als de knop niet gebruikt is en er komt weer een telefoontje binnen, scrolt het nieuwe nummer voor waarbij het oude nummer dus wegscrolt.

@MAH: Ja, mooi is dat. Heb het ook wel zien staan, 0 Ohm 5%.

Klopt nooit natuurlijk, want het is nooit 0 ohm (tenzij ze van supergeleiders zijn gemaakt...), en zelfs als het in de pico-ohms zou zitten zit je al boven de 5 procent :P

Het nummer van de beller wordt getoond op 10 stuks grote rode 7 segment displays

Wordt dat standaard meegeleverd als je opgebeld wordt in NL? En in B? Weet iemand hoe het daar aan toe gaat?
Heb hier nog ergens een MT8870, die daar maar ligt te niksen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten