[CO Labvoeding] Modificaties

Henry S.

Moderator

In dit topic kunnen jullie terecht voor vragen met betrekking tot het modificeren van de nieuwe CO-voeding.

Voor de volledigheid hier nog even beide bijsluiters:
Bijsluiter van de print
Bijsluiter van de kit

Spanningsmeting: Sluit een voltmeter aan op de uitgangsklemmen.

Stroommeting: Je kan hiervoor een extra shunt gebruiken, of de spanning over de interne shunt (R10||R11) gebruiken. In het eerste geval heb je wel een extra spanningsval, maar wel alles zelf in de hand. In het tweede geval heb je geen extra spanningsval, maar deze kan niet altijd toegepast worden.

Hoe meet je stroom met behulp van een shunt? Je meet de spanning over de shunt waarbij de schaal van de meter zo aangepast wordt dat deze de stroomsterkte aangeeft.

In dit ontwerp is de spanningsval groter dan 100mV/A. Daardoor is het eenvoudig om deze spanning voor de meter te verlagen naar precies 100mV/A door middel van een instelpotmeter (neem een potmeter die zeer groot is tov de shunt, bijvoorbeeld 1k of 10k). Zet de uiteinden van de potmeter over de shunt (R10||R11). sluit de ingang van de meter aan op de loper en de massa van de meter op de rechterkant van (R10||R11). De werkelijke spanning over de shunt verandert dus niet.

http://www.circuitsonline.net/files/images/000343.jpg

Regel de potmeter nu zo af dat de uitlezing overeen komt met de werkelijke waarde. Met deze methode ben je niet afhankelijk van toleranties van de shunt of andere delers, de lineairiteit van de meting is ook goed.

Gebruik voor elektronische meters een 100% gescheiden voeding per meter.

Mod1: Het veranderen van het spanningsbereik.

Dit is een eenvoudige modificatie.

Het spanningsbereik wordt bepaald door R5 tm R8, waarbij geldt dat:
Uuit = \frac{R7}{R5} * 5, waarbij geldt dat R5=R6 en R7=R8

Met een vaste waarde voor R7 (180k/1%) kan je dan ook uitschrijven:
R5 = \frac{180k}{(\frac{Uit}{5})}

Als bijv de maximale uitgangsspanning op 20V wilt zetten dan krijg je voor R5 (en R6):
R5 = \frac{180k}{(\frac{20}{5})}=45k

Je kan voor R7 en R8 ook andere waarden >100k gebruiken. Voor 20V is 120k een mooie waarde:
R5 = \frac{120k}{(\frac{20}{5})}=30k

Gebruik 1% weerstanden voor de hoogste nauwkeurigheid, anders kan het regelbereik wat anders zijn. En wie het perfect wilt hebben die zet parallel aan de 1% weerstanden weerstanden extra voor fijnafregeling.

Mod2: Het veranderen van het stroombereik.

Dit is wat complexer en hierbij moeten veel dingen aangepast worden.

-De trafo, reken voor elke ampère uitgangsstroom ongeveer 1,6A wisselstroom (trafostroom).
-De bufferelco (C1), reken per ampère uitgangsstroom ongeveer 2200µF.
-De diodebrug (D1), het is verstandig deze sterk over te dimensioneren. Ten eerste wordt de spanningsval dan lager (minder warmte) en ten tweede is deze dan beter bestand tegen herhaaldelijk inschakelen. Aangezien de prijsverschillen klein zijn, kan je het beste meteen voor een 35A type gaan.

-De shunt (in ons geval R10||R11), deze moet het vermogen kunnen verdragen, en de spanningsval moet binnen de perken blijven. Voor grotere stromen kan je denken aan een 0.1Ω 5W of 10W weerstand.

De waarde opzich is niet zo belangrijk, het regelbereik laat zich vrij bepalen met R1+R2. Bij het experimenteren kun je denken aan een instelpotmeter van 50k (in het begin aub op maximale weerstand zetten). Deze instellen op het gewenste bereik en later vervangen door weerstandjes.

-Zwaardere en meerdere transistors, een paar extra TIP142's parallel (met elk een emitterweerstand van 0.1-0.22Ω ) is nog te doen, maar praktischer is het gebruik van bijv de 2N3055 (max 3A) per transistor). Deze stuur je aan met de TIP142 waarbij de emitter van de uitgang losgenomen wordt en met elke basis van de 2N3055 wordt verbonden. Vergeet hier ook niet de emmitterweerstanden, en isoleer de transistors tov elkaar.

-De print is natuurlijk niet bestand tegen hoge stromen, je zult de gelijkrichterbrug, bufferelco, de shunt en de regeltransistors uit moeten bouwen.

-Denk daarbij ook om bedrading die dik genoeg is.

-De koeling moet evenredig beter worden. We adviseren nu al maximaal 1.5K/W, bij dubbele uitgangsstroom wordt dat 0.75K/W.

Mod2: Het gebruik van sense-lijnen.

Bij hoge stromen is het handig dat de regelingen nauwkeurig blijven en niet afhankelijk van de belasting worden.

Daarom kan je de schakeling aanpassen voor senselijnen: Voor de positieve senselijn gebruik je de aansluiting van de emitter van de TIP142, voor de negatieve senselijn gebruik je de linkerkant van R10||R11.

Nogmaals: Dit heeft alleen nut bij hoge stromen!

Gebruik voor opbouwvragen het opbouw topic, dergelijke vragen worden hier genegeerd en verplaatst.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 5 december 2013 12:15:55 (0%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

is het mogelijk om ook voor de stroom instelling een fijnregeling te maken ?

Mod-edit: Deze post werd in het verkeerde topic gepost.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 maart 2011 18:00:05 (34%)

Ik zet ff te kijken naar de benodigde aanpassing om de voeding op een trafo aan te sluiten met een iets hogere spanning.
Nu lees ik her en der dat de opamps max. 36V mogen hebben, maar is het niet zo dat die 78L05 max.35V mag hebben? Ik zie toch echt een max. rating van 35V staan. Of heb ik soms een verkeerde datasheet te pakken?

Henry S.

Moderator

Op 27 maart 2011 21:48:21 schreef 19roland70:
is het mogelijk om ook voor de stroom instelling een fijnregeling te maken ?

Met een multiturn potmeter of een 100Ω potmeter extra tussen R2 en R4 (waarbij het bereik ietsje verandert).

Op 28 maart 2011 22:44:26 schreef perceptor:
Ik zet ff te kijken naar de benodigde aanpassing om de voeding op een trafo aan te sluiten met een iets hogere spanning.
Nu lees ik her en der dat de opamps max. 36V mogen hebben, maar is het niet zo dat die 78L05 max.35V mag hebben? Ik zie toch echt een max. rating van 35V staan. Of heb ik soms een verkeerde datasheet te pakken?

Nee, dat heb je goed gezien. Door D2 is er wat meer speling, maar als de spanning over C2 (en de IC's) > 35V wordt dan kan het misgaan. Nu is het sowieso niet verstandig om de IC's tot 36V te pushen, maar als je dat persé wilt dan is het verstandig om in serie met de 78L05 twee diodes (1N4148 volstaat) op te nemen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kan je de eindtor niet gewoon apart voeden?

Dus
-Galvanisch gescheiden spanningsbron aan de collector
-Collector aansluiten op de pcb
-Emitter via weerstand aansluiten op de pcb (omdat er anders geen stroom kan lopen)

Henry S.

Moderator

Leg eens uit wat je daarmee wil doen. Vergeet niet dat de eindtor als emittervolger werkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De bedoeling was om de Eindtor met een hogere spanning te voeden - hoger als de rest van de schakeling aankan. Aan de hand van je reactie vermoed ik dat ik iets over het hoofd zie ;)

Henry S.

Moderator

Ja deels denk ik, de basisspanning van de darlington is sowieso al een paar volt hoger dan de uitgangsspanning en die moet door de opamp geleverd worden, dus een hogere collectorspanning heeft dan weinig nut (SOA).

De oplossing waarbij een hogere collectorspanning nut heeft is als de uitgangsspanning van de opamp maar een deelfactor van de basisspanning is, dat kan mbv twee transistors extra. Deze moeten de basis kunnen voeden, anders moet de darlington een PNP exemplaar worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb mij zo 2 voedingen gekocht en ik wil een dubbele voeding maken waarbij de spanningen stroom gemeten wordt met paneelmeters. Ik was van plan 1 extra transfo te plaatsen voor deze te voeden maar blijkbaar zal dit niet volstaan? Er staat hier 1 per meter, ik heb hier 4 meter. Wel op 2 voedingen maar deze moeten aan elkaar geschakeld kunnen worden voor een + en - voeding of een 30V+ voeding en de meter moeten nog altijd werken. Hoe moet ik mijn meters dan voeden?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zit ook met het probleem van voedingen voor voltmetertjes.

Kan dus helaas niet de 2x12V ringtrafo gebruiken.

Maar ik kan wel een extra 2x12V ringtrafo kopen (20VA ofzo, een goedkope) en op elke 12V aftakking, 1 meter aansluiten toch? (natuurlijk eerst gelijkrichten en een LM317 oid ertussen)
Dan is het toch volledig Galvanisch gescheiden per meter?

Moet ik eigenlijk een 4x wissel schakelaar hebben om alles netjes in 1 keer te schakelen :)

Misschien zijn 9V blokjes een goedkopere oplossing..

Ik ga het met 4x 12V 1,2VA printtransfos doen.
Met ringtransfo kun je inderdaad de 2 windingen gebruiken omdat deze niet verbonden zijn, bij andere transfos is dit meestal wel het geval. Maar ze hebben nog altijd een nadeel dat ze groter en duurden zijn, deze kleine printransfos zijn maar 20x30mm ofzo en kosten maar 2,5€ bij Dickbest.
Ik heb nu in een oude voeding een 9V blokje zitten, das echt geen zicht een batterij in een DC voeding. En je hebt er ook 1 per meter nodig.

Bij een ringkern kan je meestal wel een paar wikkelingen erbij leggen zonder al te veel problemen. 4 stuks is uiteraard wat krapper. Maar die goedkope printtrafo'tjes is ook prima natuurlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb mijn dubbele labvoeding inmiddels af en het enige probleem is dat de zekering (2A, traag) er vrij vaak uitvliegt (bij het inschakelen). Ik dacht er zelf aan om de inschakelpiek van de 180VA ringkern te beperken met een NTC maar welke waarde zou ik dan het beste nemen?

Henry S.

Moderator

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=3177 2*5Ω in serie. Maar dit is eigenlijk bedoeld vanaf 500VA.

Gebruik je wel de juiste voorgeschreven zekering?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zoals hier al aangestipt zit ik niet met standaardsituatie, omdat 1A er ook vaak doorheen ging (ik heb naast de ringkern nog 4 kleine trafo's voor de paneelmeters op dezelfde zekering zitten heb ik er momenteel 2A in zitten. Secundair is er momenteel niets gezekerd.

Het moment dat de zekeringen klappen is altijd bij inschakelen en erg willekeurig, daarom leek het me geen fout van de labvoedingen zelf.

Ik had juist het zelfde probleem, zie dit topic. Ik gebruik nu deze zekering en ik heb geen problemen meer.
Ik heb ook aparte trafo's voor paneelmeters maar deze zijn maar 1,2VA dus ik verwacht daar geen problemen mee, heb wel nog geen tijd gehad om dit uit te testen.
Of de zekering nu springt of niet heeft te maken met het moment van inschakelen, waar op sinus, de inschakelstroom is hiervan afhankelijk .

Henry S.

Moderator

Dat bedoel ik dus met de voorgeschreven zekering, een normale trage zekering is ongeschikt.

Ringkerntrafo's hebben door de bouw een heftige inschakelpiek.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Even een teaser ;).

Ik kwam op de lichtmis deze voeding tegen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding%20lichtmis%202011.jpg

Een zware jongen voor €5...
Daarvan zijn de trafo, torren en koelprofielen, en de behuizing (en misschien de analoge meter) geschikt voor hergebruik.

Daarom dit plaatje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/5a%20test1.jpg

Onderin is de intussen bekende 2011 voeding ;) te herkennen, recht ligt de helft van de torren van de sloopvoeding.

Het doel is de print te gebruiken in de behuizing van de oude voeding met een uitgangsstroom van minimaal 10A (piek, 6A continue). De eerste tests op 5A zijn goed verlopen, het uiteindelijke resultaat hangt van de trafo af.

De koelprofielen lijken wat klein, gelukkig zit er op de trafo een centertap om de dissipatie bij lage uitgangsspanningen te beperken.

Wordt vervolgd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Diamon

Golden Member

In de komende 2 weken wil ik deze CO voeding gaan afbouwen, heb nu iig een stapel geschikte kasten (en 2 weken vakantie).
Zit nog wel met een uitdaging, heb namelijk een ringkern van 2x25v@6A (vermoed beiden 3A of is dat dan beiden 6A?).
Of moet dus 1V zien kwijt te raken (diode), of een aantal wikkelingen verwijderen. Alleen natuurlijk de vraag, wat is het beste (en hoe) om te doen en als er wikkelingen verwijderd dienen te worden, op wat voor manier kom ik hier achter wanneer de spanning 24V is.

Iemand die even een foto kan maken van hoe hij/zij de stroommeting totstand gebracht heeft?.

Zal ik beide voedingen in 1 kast bouwen, of toch beide voedingen in een eigen kast.

Hugo Welther

Moderator

Afwikkelen en meten, simpeler is het niet.
De lengte afgewikkeld draad, die er dan los aanhangt, doet immers niet meer mee als trafo wikkeling.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Diamon

Golden Member

Was alles maar zo simpel :+
De ringkern had onbelast een spanning van 27AC, heb deze terug gebracht naar 26AC. Als ik hem aansluit op de CO voeding, krijg ik een DC spanning van 34.5V uit de gelijkrichter, maar de AC spanning blijft 26AC staan op de gelijkrichter. Had verwacht dat de ringkern wel zou inzakken naar 24AC, gezien die orgineel 25AC zou moeten zijn.

Op pin 4-7 van U3 krijg ik 31,2V en op pin 4-7 van U2 13,2V (belast de voeding met een ventilator op 12V.

flash2b

Special Member

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1243418#1243418

Alléén de trafo (mijne 24V), brugcel en de afvlak elco leverde een spanning van rond de 35V (DC) op, dicht bij het maximum van de OP-AMP.

Bij mij zakte de spanning iets door de belasting van de print en de onderdelen die erop zaten. 36V is het max. voor de 3140's.

Je AC zal niet zo snel inzakken, DC wel.

Hugo Welther

Moderator

De AC spanning zal niet zo maar inzakken, tenzij je de trafo tot zijn maximum gaat belasten. De stroom die de voeding zelf opneemt zal daar niet voldoende voor zijn. 6A bij 26V AC is toch wel een behoorlijk vermogen.

Wikkel maar verder af tot 24V.

Als belastingstest, een stel autolampen H4/H7 o.i.d.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 23 december 2011 17:06:55 schreef Hugo Welther:
De AC spanning zal niet zo maar inzakken, tenzij je de trafo tot zijn maximum gaat belasten.

Bij ringkerntrafo's is de onbelaste spanning wel duidelijk hoger, maar die zakt bij een redelijke belasting (ver onder het maximum) al in tot nominaal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.