Hier in JO10RW gisteren en vandaag zwak S1 à S2 hoorbaar op een longwire en dipool.

Hier staat het signaal nog steed op een kleine S4.

Het is nu hier ook redelijk hoorbaar met wat fading.
(op de longwire en pre-selector)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

Eat laadt de accu van zijn FT817 maar op ... Toch wel nieuwsgierig geworden! Met de 817 kan ik de straat op, want op de tijdelijke zolderantenne ontvang ik alleen storing van de buren.

Er is er eentje bijgekomen er vlak onder (of vlak boven). Terwijl het geluid gisteren alleen maar aan het idlen was, hoor je nu data (geen idee wàt voor data, maar het patroon willekeurig).
De rit heen en weer Heemskerk - Utrecht maakte voor de signaalsterkte op de mobielset veel uit.

Op 29.705 net zo'n signaal, en op 29.800 packet-achtige geluiden.
Het wordt druk net onder de 30 MHz. Toch condities zeker.

Ik hoor ook al tamelijk druk verkeer op 29.6FM en op de repeaters op 29.62 en 29.68MHz. Hoofdzakelijk Lighthouse Weekend stations.

op 27MHz hoor ik zachte piepjes, maar dat zal wel 27MHz zijn.

Op welke frequentie je hoort hangt van de ontvangsmode af. Meeste kans op ontvangst van zwakke signalen is met CW of SSB.

29.825MHz is op m'n ATS909 verdwenen, maar is nog wel vaag te volgen op de Yupiteru MVT7100.

Op 20 augustus 2011 17:42:19 schreef Frederick E. Terman:
Er is er eentje bijgekomen er vlak onder (of vlak boven). Terwijl het geluid gisteren alleen maar aan het idlen was, hoor je nu data (geen idee wàt voor data, maar het patroon willekeurig).

Ja, het signaal vanmiddag was anders dan gisteren. Ik heb een stukje opgenomen (data 29824,5 USB). 't is wel zacht, dus zet volume wat hoger. Momenteel hoor ik niets op 29825. Ik heb wel een S5 carrier op 29813 met af en toe een stukje RTTY-achtige data.

QTH = JO22EC

In jouw opname meen ik ook de twee signalen te horen. De ene is de idle, de andere een datasignaal.

Ik heb nog steeds een flink signaal, nu weer de hele tijd idle.
Het is inderdaad een 4-niveau signaal (dus vier verschillende mogelijke frequenties) zoals in @eats spectrum al te zien was.
Ik heb in Spectrum Lab een FM detector, eh, geblokschemaat, zodat je de niveaus mooi kunt zien. Dit patroon blijft zich herhalen.
Als ik goed tel is het iets meer dan 80 symbolen per seconde; laten we zeggen 81 baud :). Dus 162 bps.

http://www.uploadarchief.net/files/download/29825khz_20110820fet.png
Maar de data die ik vanmiddag hoorde was duidelijk geen 4, maar gewoon 2-niveau (dus twee frequenties).

Ik ontvang nu wel wat op 29850 KHz. Aangezien ik daar vrijwel nooit wat ontvang denk ik eerder aan een mengproduct of iets dergelijks, op 14949 KHz ontvang ik namelijk vrijwel hetzelfde signaal.

http://www.pa3hjh.nl/sites/default/files/zomaar/29850-14949.mp3

Het is opgenomen met een mobiele telefoon voor de luidspreker.
De eerste vijf piepjes is op 29850 KHz, de laatste vier is op 14949 KHz.

@Winstpakker:

Lijkt wel een telefoonbelsignaal. Kan het zo'n ouderwetse draadloze telefoon zijn met uitschuifantenne?

Laten we ons maar weer richten op het 'echte' onbekende signaal.

Ik heb nog een tijdje een 'diepe' spectrumanalyse gedaan. Het idlen heeft een snelheid van 1.28 groep per seconde en de baudrate zit tegen de 82 baud aan - zodat iedere 4-level 'idle' groep uit 64 bits bauds bestaat.
e: iedere baud bevat dus 2 bits: hij kan zijn niveau 00, 01, 10 of 11.
Wat me dat zegt? Totaal niets. Maar Spectrum Lab is een mooie knutseldoos. ;)

Het verbaast me wel dat het signaal nu nog steds zo luid is. De andere signalen tussen 29.7 en 30 zijn alweer gaan slapen, maar deze gaat maar door.

Lijkt een beetje op RTTY maar is het toch niet.

Tidak. Een draadloze telefoon gaat niet half Nederland rond. Overigens, degene die ik onder handen had , werkten op 1800KHz en 47MHz. Nooit in die band.

Ik heb ooit zo'n telefoon gepimpt, en die ging 2Km in de stad, mits antenne en zender 5m boven dak.

Overigens onhoorbaar in centrum België. Ik heb geluisterd op de site van FET.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (12%)]

Ja, da's waar. Even niet bij stil gestaan.

Op 20 augustus 2011 23:59:32 schreef Frederick E. Terman:

Wat me dat zegt? Totaal niets. Maar Spectrum Lab is een mooie knutseldoos. ;)

Ik was gisteravond ook al bezig om het signaal van de opname eens door de digimodulator te laten gaan. Maar ben er niet echt verder mee gekomen.

Ik ben dit nog wel tegen gekomen op het net.

The United Kingdom allocates frequencies in this band to tactical military
communications (25 Khz. spacing AM mode) Some really HOT comm. can be
monitored here , frequencies to check are: 29.70, 29.725, 29.75, 29.775,
29.80, 29.725, 29.85, 29.875, 29.90, 29.925, 29.95, and 29.975 Mhz.

http://www.textfiles.com/hamradio/dxband.ham

De gehoorde frequentie zit hier midden in en past in het raster van 25kHz. Als ze in engeland oefenen, zou het wel kunnen verklaren waarom het in de randstad te horen is, maar verder nederland in slecht.

Ook in Dordrecht duidelijk te horen. Ben wel benieuwd wat het nu is ...

In AM kon ik niets meekrijgen, in USB wel, zal wel met de bandbreedte van het filter te maken hebben.

Nog steeds niet, of niets meer in centrum België.

@FET. Leuk speelgoed heb je daar. En tegenwoordig is dat niet meer voor de rijken der aarde.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (49%)]

Ja, gaaf he. Helemaal gratis bij DL4YHF.

tactical military communications

Ah, jullie krijgen nog wat op je dak als je het straks allemaal ontcijferd hebt :)

Volgens mij wordt de laatste dagen steeds één bericht herhaald: "Hold your traffic until encryption module updated. Being monitored by CO gang.".
Nou ja, in afkortingen dan natuurlijk.

Er valt verder niet zoveel aan te beleven, behalve dat het gek is dat het dag en nacht hoorbaar is (dus semi-lokaal lijkt), hoewel wèl de signaalsterkte op en neergaat (dus niet lokaal lijkt).

Peilen lukt me niet; toch steile skywave misschien? Wie had meer geluk?

Aja, ik zou nog eens proberen te peilen... Morgen bouw ik even een antenne, ik beloof het :P
Edit 20:27: ik hoor 'm momenteel niet op de loopantenne...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (25%)]

CO gang? :P

waar slaat dat nou op?

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (54%)]

Klopt toch we met zijn alleen bij elkaar toch een bende techneuten. ;-)