10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

miedema

Golden Member

Ik wil wat laten zien van de drift metingen die ik aan mijn Master Clock gedaan heb.
Ook heb ik geëxperimenteerd met het isoleren van de kast en / of de OCXO.

Hier onder zie je vier verschillende drift metingen die ik aan de master clock gedaan heb in 1 grafiek:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/10MHz-Master-Clock-OCXO-drift-isolatie-600pix.png

Ik heb de OCXO op 10-05-2015 gekalibreerd, daarna ben ik niet meer aan het instelpotje geweest.
De curven liggen dus boven elkaar omdat dat de OCXO in de tijd tussen de metingen verder gedrift is.

De rode curve kun je beschouwen al de basis meting.
Dit is het gedrag van de master clock zoals op de foto's, helemaal afgebouwd, kast dicht, helemaal standaard.

De lijn gaat schuin omhoog, met een lichte kronkel er in.
De schuinte van de lijn is de korte termijn drift van de OCXO.

De kronkel is een variatie door de omgevings temperatuur.

Ik heb verschillende metingen gedaan om de oorzaak van die kronkel te achterhalen. Inmiddels heb ik uitgesloten dat het komt door variaties in de voedingsspanning, of de frequentie regelspanning.
Aangezien de kachel stroom van de OCXO 'snachts hoger is (hij moet harder stoken als het koud is) denk dat daardoor de temperatuur in de OCXO toch net iets varieert. Overigens is die rimpel wel hééél klein: 0,1 à 0,15ppb. Dat is ver binnen de spec, en valt weg tegen de andere variabelen.

Nadat de master clock klaar was ben ik gaan proberen om door isolatie aan te brengen de prestaties verder te verbeteren. De meeste OCXO's worden beter als je ze isoleert.

Bij de paarse curve heb ik een isolerend doosje over de OCXO geplaatst. Je kunt zien dat de OCXO wat eerder op temperatuur komt. Maar verder is het gedrag eigenlijk hetzelfde als de rode curve...

Bij de groene curve heb ik de kast van binnen geïsoleerd.
Het idee is dat daardoor alles in de kast meer opgewarmd wordt door OCXO en voeding, en hierdoor de temperatuur stabieler wordt t.o.v. de omgeving.
Het resultaat.... eigenlijk geen verschil. De curve is iets anders omdat die meting net op een paar hele warme dagen gedaan is.

Als laatste de blauwe curve. Hier zijn zowel de kast als de OCXO geïsoleerd. ook hier weer bar weinig verschil met de originele rode curve. (de meting houdt eerder op omdat ik op dat moment het kastje mee moest nemen voor metingen bij Blackdog, maar de trend is duidelijk)

De conclusie moet zijn dat deze OCXO zo goed is dat er eigenlijk niets meer aan te verbeteren is.
Als je voor goede omstandigheden voor hem zorgt (goede voeding, temperatuur stabiele frequentie instelling) dan doet hij de rest zelf wel....

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1709-kast-isolatie-600pix.jpg

Hier zie je de Master Clock tijdens m'n isolatie experimenten.
Het deksel en de zijkanten zijn van 5mm isolatieschuim voorzien.
Op het deksel ligt het isolatiedoosje dat precies over de OCXO past.

Onder de drift curven heb ik ook nog een paar curven van de stroom door de OCXO gezet.
Hier kun je mooi zien dat de stroom varieert in een dag en nacht ritme.

De groene curve is met alleen de kast geïsoleerd, bij de blauwe is ook de OCXO geïsoleerd.
Je ziet dat door het isoleren van de OCXO inderdaad de stroom afneemt. Maar het is maar een beetje: 5 à 10 mA.

Aan de bovenstaande curven is ook nog iets anders interessants te zien.
Zoals gezegd vertegenwoordigd de schuinte van de lijnen de drift van de OCXO. Maar... als je het eindpunt van een curve vergelijkt met het begin van de curve die daarna gemaakt is dan zie je dat de OCXO weer met een lagere drift begint. De lange termijn drift is dus lager dan je uit de schuinte van de curven zou opmaken!

Vergeet niet bij het bekijken mijn grafieken dat de verticale as èrg uitgerekt is. Het is als je naar een frequentie karakteristiek kijkt met vertikaal honderste dB's....
Als ik verkoper was zou ik de schaal ijken in PPM's, en daardoor alleen maar rechte horizontale lijnen tonen ;-)

groet, Gertjan.

Hi heer Miedema,

Interessant onderwerp het extra isoleren maar de conclusie is juist.
Zelfs als je op korte termijn een verbetering heb dan is op lange termijn door het sneller verouderen de afwijking groter.

De laag frequent kronkel kan iets te maken hebben met de 1/f ruis en een tijd constante van de regel lus.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Henk.

Geheel mee eens.
Hoewel het verouderen hier wel mee zal vallen. Immers, deze OCXO's zijn al jaren verouderd in hun vorig leven....

Wat betreft de kronkel, ik ben er 100% zeker van dat dat komt door de omgevingstemperatuur.
Kijk maar naar onderstaande grafiek, waar ik de kamer temperatuur mee ben gaan plotten.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/Drift-8663-OCXO-versus-kamer-temperatuur-600pix.png

De drift curve is dezelfde als de rode uit de grafiek van mijn vorige post.
Maar nu nog verder verticaal uitgerekt, en met de kamer temperatuur er bij.
Ook heb ik met een stippellijn de gemiddelde drift aan gegeven, zodat de rimpel beter te zien is.

Op 26 juni 2015 14:00:38 schreef miedema:
Aan de bovenstaande curven is ook nog iets anders interessants te zien.
Zoals gezegd vertegenwoordigd de schuinte van de lijnen de drift van de OCXO. Maar... als je het eindpunt van een curve vergelijkt met het begin van de curve die daarna gemaakt is dan zie je dat de OCXO weer met een lagere drift begint.

Ik heb inmiddels dit verschijnsel ook teruggevonden in de datasheet.
Hier is de retrace curve:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/8663-datasheet-retrace-600pix.png

Hier zie je precies wat ook in mijn curven zichtbaar is:
Na herstart begint de OCXO ongeveer 0,6ppb lager als waar hij ophield. (1E-9 = 1ppb)

groet, Gertjan

Hi heer Miedema,

Ja dat lijkt er wel op ik denk de bekende spijker!!

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
guidob

Overleden

Vraagje, waar meet je mee (en is dat niet temperatuur afhankelijk)?

Heb hier nog een mooie trimble TOCXO liggen, jammer dat die niet past. Een buffer maken staat nog op het lijstje (maar dan meteen ook met wat delers erbij).

miedema

Golden Member

Ha guidob,

Ik heb hier uitgebreid beschreven hoe ik meet: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1729578#1729578, als antwoord op dezelfde vraag in die draad.

De meting zelf is niet temperatuurafhankelijk omdat ik vergelijk met een 10MHz referentie signaal uit een GPSDO.
Die wordt dus continue bijgestuurd aan de hand van het GPS signaal, en evt. temperatuurdrift wordt dan meteen mee gecorrigeerd.
Al m'n andere apparatuur kan dan driften, maar dat veroorzaakt slechts een kleine fout.
Zeg ik meet 2ppb drift, en de tijdbasis van m'n scoop drift 1% dan heb ik dus een meetfout van 1% in die 2ppb.
Dat is dus te verwaarlozen,de nauwkeurigheid waarmee ik kan aflezen is minder ben ik bang...

Heb je een Trimble TCXO of een OCXO?
Ik kon zo gauw geen Trimble datasheet vinden.
Als je Trimble op 12V draait, en zeker als hij ook een pin heeft waar een referentie spanning uitkomt voor de frequentie instelling zou je hem makkelijk in mijn schema moeten kunnen inpassen.
De OCXO zou je dan met korte stijve draadjes vlak boven de print kunnen monteren.

groet, Gertjan.

guidob

Overleden

OCXO inderdaad, zoiets als deze maar dan een vierkante behuizing. Het zal idd werkend te krijgen zijn, maar ik moet eigenlijk iets maken wat ik ook kan aansluiten op m'n rubidium.

Excuses dat ik iets vroeg wat al was genoemd. Zal het eens bekijken.

blackdog

Golden Member

Hi guidob,

Waarom wil je de OCXO op je rubidium aansluiten?
Heeft dit betrekking op 1/F ruis?

Zoja, dan is het misschien beter een OCXO aan te schaffen die een beter ruisgedrag heeft.

Ik hoor graag wat de achtergrond is. :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
guidob

Overleden

Rubidium zit ook een OCXO in :)
Dus een losse buffer/deler is handiger.

miedema

Golden Member

Wat meer over de uitgangstrafo's

Ik had beloofd terug te komen op het onderwerp uitgangstrafo's...

Eerst een open deur.....
Je kunt de uitgangen natuurlijk ook prima zonder uitgangstrafo maken!
B.v als je de master clock wilt gebruiken om je counter een betere tijdbasis te geven etc.
Zolang je niet meerdere instrumenten tegelijk 10MHz wilt voeden zijn die trafo's eigenlijk overbodig.

Pas bij complexere meetopstellingen zijn die trafo's erg fijn, omdat ze extra aardlussen etc. voorkomen.
Zonder trafo win je een kleine dB uitgangsniveau, de C's die ik heb uitgezocht voor C24-C27 zijn uitmuntend geschikt als uitgangscondensator. Mooie polyprop film C's met 250V doorslag spanning.

Maar jullie willen natuurlijk wèl uitgangstrafo's...
Dus ben ik voor jullie aan de slag gegaan om een uitgangstrafootje te maken met een standaard verkrijgbare kern.
Het heeft wat prototypes gekost:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1735__10MHz_trafo_prototypes-600pix.jpg

Midvoor het trafootje dat het geworden is, rechts daarvan de trafo die Blackdog voor mij gemaakt heeft.
Daarachter andere prototypes die het niet geworden zijn.... (maar waar ik wel van geleerd heb)
Als rbeckers goed kijkt ziet hij zijn thuisvlijt er ook nog tussen liggen.

Deze uitgangstrafo heeft een bandbreedte van ong. 300kHz tot 80MHz, ongeveer gelijk aan de trafo van Blackdog.
Het belangrijkste, de insertie demping, is met ong. -0,8dB een toefje beter als de trafo van Blackdog, daar meet ik -0,9dB.
De maximale uitsturing is hoger dan 10Vtt of +24dBm, meer dan zat.

Alle metingen zijn ongeveer, mijn meetspullen zijn niet toegespitst op HF... (vergelijken gaat natuurlijk wel prima)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1736__10MHz_trafo_GJM-600pix.jpg

Ik heb de volgende kern gebruikt: Amidon FT37-77
De mijne komen van Reichelt (nr. 5977000201, Eur. 0,56)

De primaire en secundaire bestaan uit 5 wikkelingen, met de draden parallel, tegelijk gewikkeld, egaal verdeeld over kern.

Dus, je neemt 2 stukjes draad van 15cm lang, en haalt ze samen 5x door het gat in de kern. Verdeel de wikkelingen mooi over de kern, dat komt de koppeling ten goede.

Ik heb ook geprobeerd om de draden licht te twisten, zoals Blackdog voor mij gedaan heeft. Vermoedelijk loopt het hoog dan verder door, ik kan het niet meer meten. En eigenlijk is het hier ook ongewenst, daarboven zitten alleen harmonischen die je liever kwijt dan rijk vent.

Ik gebruikte mooi dun draad met Tefzel isolatie (Farnell 146-384), maar ik denk dat het met elke draad wel zal werken.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1729__10MHz_trafo_op_prototype-600pix.jpg

Hier nog een sfeerplaatje van de nieuwe trafo op het inmiddels gehavende prototype printje van de uitgangsversterker.
De opamp is blij met de lage insertion loss! Hoeft hij minder hard te werken, en genereert daardoor minder harmonischen.
Dat ga ik volgende week eens meten, als mijn nieuwe spectrum analyser binnen is ;-)

groet, Gertjan

Arco

Special Member

Met dat nummer (164-384) krijg ik bij Farnell een weerstand te zien... ;)
Ik denk dat het met 2 aders van een bandkabel ook heel netjes wordt, zitten ze gelijk netjes naast elkaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Ha Arco,

Excuus, ik had 2 cijfers verwisseld... Inmiddels gecorrigeerd.

Waarom niet, die bandkabel, in principe is het precies hetzelfde.

Overigens, ik dacht dat Blackdog nog ideeën had voor een nòg betere trafo.....
Wellicht komt er dus nog een vervolg :-)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Mooi!

Ik heb vandaag ook nog wat metingen gedaan aan mijn test trafo's.
En ik heb nagedaacht over hoe de trafo's aan te sturen.
Ook hier heb ik wat testen mee gedaan.

Ik doel er dan op de trafo's hard aan te sturen door de opamp uitgang (rond de 5 Ohm in serie)
Dan de koppel condensator en aan de secundaire winding een weerstand die het geheel op 50 Ohm uitgangs impedantie brengt.

Dit zijn metingen die ik niet derect doe om jouw ontwerp aan te passen, maar om kennis op te doen.
Veel metingen doe ik ook met SWR, ik wil zien wat er allemaal meespeeld bij breedbandige trafo's.
De beste SWR krijg ik nu met 5 Ohm in serie met de opamp uitgang, dan de condensator, de trafo en dan een serie weerstand die het geheel 50 Ohm maakt.
Dan nog een kleine toevoeging dit is een condensator van rond de 33pF over de uitgang,
die het dan precies reeel 50 ohm maakt over een redelijk groot frequentie gebied.
Dit is getest met een iets grotere trafo's dan die ik aan Gertjan heb gegeven.

Als ik het geheel wat meer op een rijtje heb, zal ik laten zien met een LM7171 testschakeling.
Wat ik opdoe aan kennis gebuikt ik dan voor een uitbreiding op de print van Gertjan.
Ik heb een paar extra aansluitingen nodig, en maak dan een subprint met nog 4 aansluitingen die aan de print van Gertjan gekopeld komt.

Gertjan,
Als je de SA binnen hebt, zal je nog meer variaties gaan zien, zoals de vrij lange draden die nu aan de spoelen zitten waarme je test.
Zorg ook dat je een meetbrug krijgt, zoiets als deze Minicircuits ZFDC-20-3, zoals je bij bij zag een SWR demping van rond de -40dB over een groot bereik.

Laters meer,

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Je bent goed bezig!

Het is natuurlijk prachtig als de uitgangsimpedantie nog preciezer 50 Ohm wordt ;-)
Maar hou je ook de andere parameters in de gaten?
Als ik je opzet goed volg moet de opamp nu in een lagere impedantie werken en dat zou dus meer harmonischen kunnen opleveren.
Een serie weerstand in de secundaire geeft verlies, en we willen juist dat insertion loss zo laag mogelijk houden.

Een ontwerp is altijd een balans tussen het optimaliseren van de verschillende parameters.
Ik ben benieuwd!

Zal ik je een paar van mijn kerntjes sturen, zodat jij die ook kunt proberen?
Voordeel daarvan zou zijn dat anderen ze simpel kunnen bestellen en nabouwen :-)

groet, Gertjan.

Jinny

Golden Member

Inderdaad, je praat over HF, dus de aansluitdraden zo kort mogelijk....
Ook met meten.

Blackdog, met lakdraad ipv pvc geïsoleerd draad?
Wordt de capacitieve koppeling tussen de windingen groter...

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 27 juni 2015 14:53:13 (40%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

We hebben het hier over 10MHz, dan valt dat nog wel mee....
En 1 ding is zeker, deze schakeling ziet alléén maar 10MHz ;-)

Op m'n print heb ik dit overigens wel zo goed mogelijk gedaan (onder het motto "waarom niet")

groet, Gertjan

Jinny

Golden Member

Oja, dat is bijna gelijkstroom... :p :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Inmiddels heb ik beter gereedschap om naar de 10MHz trafo's te kijken...
Een nieuwe spectrum analyser ;-)

Hier zijn de frequentie curven van de trafo's van Blackdog en mij:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/10MHz-trafos-frequentiecurven-600pix.png

Je ziet de frequentie curven van beide trafo's in 1 plaatje.
De grafiek gaat van 100kHz tot 1GHz. Marker 1 staat bij 10MHz

Zo als je ziet ontlopen ze elkaar weinig.
De -3dB punten liggen voor beide bij 240kHz en 125MHz (marker 2.
Wat mij opvalt (en tegenvalt) is dat het hoog maar heel langzaam afloopt, niet gunstig om harmonischen kwijt te raken.

Die fliebers in het hoog komen vooral door capacitieve koppeling.
Met een trafo waar de primaire en secundaire wikkelingen allebei aan hun eigen kant om de kern liggen is dit effect veel minder. Maar helaas is dan de koppeling / insertion loss weer slechter, en dat vindt ik belangrijker....

Hier nog een sfeer plaatje van het meten van deze karakteristieken:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1742__frequentiecurve_10MHz_trafo_meten_met_SA-600pix.jpg

Goed zo, Bram?

Verder heb ik ook naar het uitgangsspectrum gekeken van het 10MHz signaal, met beide trafo's, maar ook zonder trafo uit.
Als bron gebruikte ik "the real thing", een Oscilloquartz 8663 OCXO.Ik heb gemeten aan mijn prototype van het buffer versterkertje.

Het spectrum van de uitgang met de trafo van Blackdog:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/spectrum-trafo-Bram-600pix.png

en het spectrum met de trafo van Gertjan:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/spectrum-trafo-GJM-600pix.png

De verschillen zijn klein.

Om die verschillen beter te kunnen zien heb ik de spectrum plaatjes met zijn allen in een PDF gezet.
Door tussen de pagina's heen en weer te scrollen zie je "live" de spectra veranderen. Leuk!!
Download die pdf hier: http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/10MHz_buffer…
(open de pdf in een pdf reader, je moet met een hele pagina tegelijk kunnen bladeren, in mijn browser venster lukt dat niet)

Naast bovenstaande plaatjes vindt je daar ook het spectrum van de buffer versterker zonder trafo (koppelcondensator uit dus), en het spectrum rechtstreeks uit de OCXO.

Als je heen en weer scrolt ga je wel verschillen zien.
Je ziet wat de opamp toevoegd aan het OCXO signaal, vooral wat hogere harmonischen.
Wel blijven alle harmonischen onder de -40dB, dat is 1% vervorming , goed te pruimen dus.

Je ziet ook dat de harmonischen probleemloos door de trafo's komen. Jammer....

(Ik zie nu pas dat bij het OCXO plaatje de dB schaal tòch net 2dB is verschoven. Grrrr... ;-( )

De verschillen tussen de beide trafo's zijn verwaarloosbaar klein.
De mijne geeft net iets meer uit (kijk maar naar de markers), met net iets minder harmonischen, maar het scheelt zo weinig dat geen hond het ooit zal merken....

Ik begrijp dat Blackdog inmiddels bezig is aan een nieuwe trafo, met nòg minder insertion loss. Ben benieuwd.....

Hieronder nog een sfeerplaatje van het meten van deze spectra:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1747__spectrum_10MHz_trafo_meten_met_SA-600pix.jpg

groet, Gertjan

Misschien heb ik nog een bruikbare tip:
Wikkel de balun-trafo eens met "oversteek".
Verlaagt ook de intercapaciteit tussen de windingen.

miedema

Golden Member

Ha Rd12tf,

Ik zie nog niet meteen waar het voordeel van deze manier van wikkelen zit.
Maar ik ga het morgen eens proberen.

groet, Gertjan,

miedema

Golden Member

Nieuws over de printen:

Zojuist heb ik de printen besteld ;-)
Eurocircuits heeft een levertijd van 7 werkdagen aangegeven.

Op de valreep waren er nog en paar liefhebbers, waardoor het aantal wat hoger is uitgekomen dan verwacht, met als gevolg een iets gunstiger prijs.

Ik moet nog uitzoeken wat het verzenden naar jullie precies gaat kosten om de uiteindelijke prijs te bepalen.

Als ik zover ben stuur ik iedereen die besteld heeft een e-mail, met daarin de betalingsgegevens, en een verzoek om mij je post adres door te geven.

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,
Een bifilair *) gewikkelde transformator is ook een beetje bijzonder ding.
Die getwiste draadjes vormen een transmissielijn met een bepaalde L/C verhouding, heeft derhalve een karakteristieke impedantie.

De capaciteit (aantal pF per meter) tussen de draden van de transmissielijn heeft op zich weinig invloed op de doorlaat demping (wel indirect, zie verder), het is een essentiële eigenschap van een transmissielijn.

Maar de capaciteit *tussen* de windingen heeft wel invloed op de bandbreedte van de transformator, wikkelen met oversteek vermindert deze capaciteit en komt de bandbreedte, aan de hoge kant van de frequentie karakteristiek, ten goede.

Over de twist in de lijn; deze beïnvloedt hoofdzakelijk de karakteristieke impedantie van de transformator en kan dus mede bepalend zijn voor de doorlaat demping, in een 50 ohm systeem gebruik je natuurlijk een 50 ohm transformator.

*)
Of tri, quadri-, penta-, hexa-, hepta-, octa-, nona-, deca-,... multifilair :-)

miedema

Golden Member

Ha Rd12tf,

Dank voor je info, en erg leerzaam.
bifilair gewikkelde trafo's ken ik wel voor (buizen)audio trafo's.

Als ik je goed begrijp is deze wikkelmethode hier vooral beter omdat je een grotere bandbreedte kunt bereiken.

In het geval van een 10MHZ referentie oscillator wil je echter juist smalbandig blijven. Het liefst wil je die 10MHz zonder demping doorlaten, en hoe meer er van de harmonischen verzwakt wordt hoe beter.

Ik denk dus niet dat dit een weg is om in te slaan voor dit project. Maar je hebt mijn nieuwsgierigheid wel gekieteld...
HF transmissielijnen zijn voor mij nog een onbetreden gebied.

groet, Gertjan.

Dat smalbandig koppelen van het signaal met de buitenwereld, is ook hoe ik het zou doen, met een inductief gekoppeld bandfilter desnoods.
Misschien zelfs met een eenvoudig kristalfilter al het ook nog eens ruisarm moet zijn.
http://www.cliftonlaboratories.com/lattice_crystal_filter.htm
Bij bovenstaand lattice filter kan je een kristal vervangen door een trimmer condensator, het filter wordt dan heel smal (paar honderd Herz).
Beter is het dan wel om voor de versterker te filteren! Kristalfilters kan je oversturen ...

Edit:
Of heel eenvoudig, koppelen via een pi filter, eventueel met aanpassing naar 50 ohm.

Edit II:
Zo, bijvoorbeeld, er wordt getransformeerd van 5 naar 50 ohm:

miedema

Golden Member

Ha Rd12tf,

Inderdaad heb ik ook naar dit soort opties gekeken.
Kristalfilters, maar vooral ook LC filters.

Als ik zendamateur was, vooral als ik dan GHzen wil maken uit die 10MHz zou dat ook zeker aan te raden zijn.

Maar in mijn toepassing, waar de master clock een stabiele en nauwkeuriger tijdbasis vormt voor mijn counter, generator en spectrum analyser is extra filteren paalren voor de zwijnen....

Toch ga ik nog eens naar die filters kijken. ze zijn wel interessant om van mijn generator de harmonischen te verwijderen, zodat ik die niet mee meet.

groet, Gertjan.