Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Hoe bedoel je maarten ?

Waarbij het gebruikt wordt ?

Het ic zit in een smps van een trust subwoofer .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Weet iemand of en onder welke naam deze stekker verkocht wordt? Is van een oude Philips ladyshave afkomstig.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Ik heb hier twee voedingen liggen, 12.5V bij 10A. ASTEC AA16330
Deze komen uit een 10-voudige acculader voor Motorola portofoons.
Ze werken prima, maar tijdens het gebruik viel me iets eigenaardigs op.
Bij het verbreken van de verbinding met de belasting schakelt de voeding zichzelf uit.
Pas na het verbreken van de netspanning en opnieuw aansluiten komt er weer 12.5V uit. Beide voedingen gedragen zich zo.

Is dit een defect of is de voeding bewust zo ontworpen? En wat is de filosofie hier dan achter?
Van deze voeding kan ik geen documentatie vinden, alleen bedrijven die ze voor $ 400 willen herstellen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 november 2015 22:44:16 schreef kloppertje:
Weet iemand of en onder welke naam deze stekker verkocht wordt? Is van een oude Philips ladyshave afkomstig.
[bijlage]
[bijlage]

Ik heb er, denk ik, een bosje zien liggen in Helenaveen (Complete snoertjes dus)...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 november 2015 12:23:08 schreef evdweele:
Bij het verbreken van de verbinding met de belasting schakelt de voeding zichzelf uit.
Pas na het verbreken van de netspanning en opnieuw aansluiten komt er weer 12.5V uit. Beide voedingen gedragen zich zo.

Er zijn veel voedingen die dit soort gedrag hebben.
De meeste schakelende voedingen moeten een minimum load hebben om fatsoenlijk te werken. Anders gaan ze gekke dingen doen zoals: hikken, afschakelen, soms een veel te hoge spanning geven, oscilleren etc.
Dus is dat niet bewust zo ontworpen (behalve misschien dat een overspanning te voeding uitschakelt, dat is meestal wel bewust ontworpen).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Bedankt voor het antwoord. Ik was dit nog niet eerder tegengekomen.
Het verbaasde me omdat bij het onbelast aansluiten/starten de voedingen wel direct een schone en stabiele 12.5V DC afgeven.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 november 2015 17:22:28 schreef evdweele:
Het verbaasde me omdat bij het onbelast aansluiten/starten de voedingen wel direct een schone en stabiele 12.5V DC afgeven.

Dat is inderdaad eigenaardig dat er wel netjes een goede spanning uit komt bij onbelast inschakelen. Dat zou inderdaad kunnen aanduiden dat het bewust er in ontworpen is. Op zich zou het niet verwonderlijk zijn: dat gedrag zou je ook willen voor een accu lader. Accu eraf -> schakelt zich uit.
Maar dan zou ik misschien ook een reset knopje verwachten om deze weer te starten voor de volgende laad cyclus?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Het waren volautomatische laadstations zonder enig knopje erop of eraan.
Netspanning erop, portofoon in een van de 10 bakjes en de accu werd opgeladen.

Er waren 8 van die laadstations, toen ze in bedrijf waren is het nooit gebeurd dat ze gereset moesten worden.
Nu zat er ook nog een hele berg elektronica in de laadstations om te zorgen dat elk van de 10 accu's (als ze aanwezig waren) op de juiste manier werd opgeladen. Dus er was altijd wel een belasting voor de voeding aanwezig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als je een "minimum dutycycle" hebt aan de schakelende kant, dan kan ik me voorstellen dat er ook een minimale belasting ontstaat voor het apparaat. Anders loopt de spanning secondair te hoog op. Als je dan een overspanningsbeveiliging inbouwt krijg je het omschreven gedrag. Met dien vestande dat het onbelast inschakelen ook de overspanning zou moeten activeren. Met het huidige gedrag lijkt het er op dat ie de PWM niet snel genoeg bij kan regelen dat ie een overspannings-trip krijgt als je de belasting plots afschakelt. Die regeling traag maken is natuurlijk gunstig om de boel stabiel te krijgen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen: deels ontworpen (de overspanningsbeveiliging) en deels "gevolg van wat onbedoelde effecten).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 november 2015 21:58:41 schreef daandc:
Wie kan mij wat meer vertellen over dit ic40 ?

Het gaat om een 6 poter met het opschrift 484h28 .

Als ik hier op google krijg ik weinig info hooguit wat vage pdf jes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151106_171645.jpg

Ik dacht even aan een opto, maar gezien de plaats en de behuizing (SMD) is dat niet logisch.

En voor een UC4842 heeft 'ie te weinig pootjes...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 6 november 2015 21:58:41 schreef daandc:
Wie kan mij wat meer vertellen over dit ic40 ?

Het gaat om een 6 poter met het opschrift 484h28 .

Als ik hier op google krijg ik weinig info hooguit wat vage pdf jes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151106_171645.jpg

Behuizing is in ieder geval SOT363.
Maar kun je even een goed scherpe macro foto maken van het chippie?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Foto is onduidelijk, maar volgens mij staat er 848H28, en niet 484H28...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 november 2015 15:06:53 schreef Arco:
Foto is onduidelijk, maar volgens mij staat er 848H28, en niet 484H28...

AArgghh wat een @$%&^ ben ik !!

Jij hebt scherpe ogen arco !

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151109_204826.jpg

Ik ga ff zoeken !!

Toch is dit het enige wat ik krijg.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=ic+848h28

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 9 november 2015 20:56:49 (12%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Werkelijk geen idee wat het is. De pinnetjes zitten op een standaard 2.54mm pitch.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Het lijkt iets van een weerstands array, maar dan een hele kleine.
Met 2 of 3 1M (105) weerstanden?

Tidak Ada

Golden Member

De opdruk "Ω/T" doet mij aan een temperatuursensor denken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 november 2015 20:54:26 schreef daandc:
[...]

AArgghh wat een @$%&^ ben ik !!

Jij hebt scherpe ogen arco !

Ik dacht ook al zoiets te lezen, vandaar mijn vraag om een duidelijker (macro)foto. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

Op 10 november 2015 09:46:17 schreef Tidak Ada:
De opdruk "Ω/T" doet mij aan een temperatuursensor denken...

Dan had ik per /°C of /K logischer gevonden. maar mischien zegt het iets over de stabiliteit?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ω is de eenheid van weerstand.
Dan verwacht je achter de schreef ook een eenheid.
De eenheid van temperatuur wordt uitgedrukt in graden (C,F,K) en niet als de grootheid T.
T is de eenheid van magnetische flux in Tesla.

Waarschijnlijk is het dus een magneto resistieve brug.
Daarmee kan de hoek van de magnetisatie worden bepaald.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op dinsdag 10 november 2015 11:38:14 (20%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

T wordt toch ook voor temperatuur gebruikt (denk maar aan de druk-volume/temtemperatuurformules van Boyle Gay-Lussac). Maar ja, Tesla had ik even niet aan gedacht...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 november 2015 13:19:36 schreef Tidak Ada:
T wordt toch ook voor temperatuur gebruikt

Als grootheid ja. Dat is waar brainbox op wijst: als voor de weerstand de eenheid (Ω) wordt gebruikt, dan is het vreemd als voor de temperatuur ineens de grootheid gebruikt zou worden.

Aan de andere kant (ik roep maar wat geks) is het misschien helemaal geen Ω/T, maar is het een Ω-teken onder de 105, dan een scheidingsteken (toevallig een / ) en dan een T als hele andere aanduiding (spanning ofzo).

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten