Hi MdBruin,
Dank je voor je input, en blijf vooral met electronica bezig of andere zaken die geestelijke inzet verlangen.
Enthousiasme en electronica met een beetje sturing lijkt mij een goede manier om je brein weer in een beter staat te brengen.
Maak je niet te druk om taalfouten, als ik het niet drie keer controleer wat ik hier type,
hadden jullie mij allang laten opsluiten *grin*
Wat betreft de extra windingen over de power trafo, dat heb ik als ik het goed heb, twee keer toegepast/beschreven.
In ieder geval heb ik opgemerkt, dat je bij een dikke trafo erg makkelijk is extra windingen aan te brengen is.
Vooral bij de trafo die ik voor dit project besteld heb, dat is een 500VA van Reichelt.
Ik zal hier nog even uitleggen waarom 500VA als 300VA meestal ook voldoende is (niet continu volle belasting).
De 500VA is maar een beetje duurder dan de 300VA, met als voordeel dat hij het vermogen makkelijk kan leveren.
Zijn inwendige weerstand is lager, er zijn hierdoor minder weerstands verliezen, dus minder warmte in de kast.
Een ander voordeel is, dat het makkelijker is extra windingen om de trafo te leggen, omdat er minder windingen/Volt nodig zijn.
De referentie heeft zijn eigen voeding gekregen met een 2,5 tot 3VA trafo,
dat vind ik uiteindelijk beter dan deze spanning uit de power trafo te halen.
De onderdrukking voor storingen uit het 230V net, is zo extreem goed, natuurlijk als je het zo bouwd zoals ik het aangeef.
Ik denk dat de negatieve voeding voor de stroombron wel uit een extra wikkeling gaat komen op de dikke powertrafo.
Net als de voedingen voor de stroom en de spanning/stoom meters, deze krijgen elk een geheel gescheiden voeding.
De metertjes heb ik hier al en dat zijn de ebay typen die 4,5 digit zijn en bijna niets kosten, meestal beneden de 10€/stuk.
Door een goede opbouw van de gelijkrichting voor deze meters en de stroombron zijn de eventuele inductie pieken van deze powertrafo geen probleem.
Het grootste probleem verwacht ik niet in de pieken die door het uitschakelen kunnen ontstaan en dan door de gerijkrichting en de stabilisatie heen dringen.
De meeste problemen verwacht ik van de bedrading!
Ik had al aangegeven hoe groot de piekstromen zijn bij 22.000uF bufferelco en de volle belasting van de voeding, deze zijn bijna 90-Ampere!
Alle bedrading van de trafo zal getwist moeten worden, ook vanaf de brugcel naar de bufferelco.
Zelfs vanaf de bufferelco naar de power transitoren moet getwist worden, daar zijn de piekstromen natuurlijk veel minder.
Dit komt ondermeer omdat ik de piekstromen daar beheers door de extra Q7 de BC550c.
De piekstromen die door de belasting worden veroorzaakt kunnen ook weer stoorsignalen in de Sense aansluitingen optreden.
Daarom geef ik op een voorgaande pagina's aan, dat de bedrading waar de stroom loopt naar de uitgang, haaks op de bedrading moet lopen die de Sense verzorgt.
Dit alles voor een mooie schone voeding 
Nog even over de processor sturing, ik zou het prettig vinden als dit iemand is met veel ervaring zodat de ontwikkeltijd hierdoor beperkt blijft.
Er zijn ook geen ingewikkelde processen nodig in deze processor.
Storing verwacht ik niet, daar de voorgestelde PIC processor zuinig is, er geen PWM mag worden toegepast.
Nogmaals een lijstje over de handlingen die de processor kan doen.
Alles via relais of opties gekoppeld aan het analoge deel.
Display 2x16 karakters sturen.
Mute: toggle on/off
Simpele arbitrary functie voor spanning en stroom
Schakelfunctie door relais van een tweede stroom of spanning, schakeld de voeding b.v. tussen 15 en 16V.
Als je reedrelais gebruikt om de twee potmeters te schakelen kan je makkelijk tot 100Hz komen
om aangesloten schakelingen te testen hoe ze reageren op variatie in voedingspanningen.
Uitlezing temperatuur koelelement
Uitlezing netspanning?
Sturing in twee stappen van de ventilator
Tijdklok sturing
Verder alles wat jullie leuk zouden vinden en schrappen wat je van mijn lijstje onzin vind 
Gegroet,
Blackdog